Pagina 1 van 18

Wie kent deze koelvloeistof verwarmer?

Geplaatst: 11.11.2011 - 15:36
door Turbodesk
Wie kent of heeft wel eens gehoord van DEZE electrische koelvloeistof verwarmer met pomp?

Het lijkt mij een mooi pompje met ingebouwde verwarming en thermostaat tot 80C.

Hij kost op op de Nederlandse site 149 euro, op de Duitse site kost hij 125 euro.

Geplaatst: 11.11.2011 - 15:53
door JosW
Het idee lijkt mij zinvol. Wat me niet duidelijk is, is of je thuis een stekker in het stopcontact moet steken. Als dat zo is dan lijkt het me moeilijk als je in een flat woont.

Geplaatst: 11.11.2011 - 15:58
door Turbodesk
Je moet inderdaad thuis een 220 volt aansluiting in de buurt van je auto hebben. Het is eigenlijk hetzelfde als het Volvo systeem, dan sluit je ook een kabel aan op een doorvoer stekker in je bumper.

Ben vandaag nog door de Volvo dealer terug gebeld met een prijsopgaaf voor een electrische standkachel. Deze kost 366 euro incl. Daar komt dan nog wel twee uur arbeidsloon bij.
Dan kan je op je BC de tijd instellen wanneer het warm moet zijn.

Nou ja, dat kan ik thuis ook wel met een timer op het stopcontact.

Ik hoor graag ervaringen met dit of een soortgelijk systeem.

Geplaatst: 11.11.2011 - 16:00
door gsx750r
JosW schreef:... Wat me niet duidelijk is, is of je thuis een stekker in het stopcontact moet steken.....
Nou mij is dat wél duidelijk

Afbeelding

:wink: :wink:

Rob

Geplaatst: 11.11.2011 - 17:20
door V70/2.4D/2003
Kijk, dat lijkt mij ook wel wat.

Turbodesk, kunnen we daar, in navolging van de NGPD iets mee? Gezellig een dagje samen van die dingen inbouwen in onze Volvo's met een man of wat?

Geplaatst: 11.11.2011 - 17:37
door 945i
Hmmm, hoe pompt hij koelvloeistof rond als de thermostaat van de auto nog dicht zit?

Geplaatst: 11.11.2011 - 17:51
door gsx750r
945i schreef:Hmmm, hoe pompt hij koelvloeistof rond als de thermostaat van de auto nog dicht zit?
Misschien opent hij wel als de koelvloeistof in het blok de juiste temperatuur heeft bereikt ............net zoals bij een draaiende motor..... :wink:

De fabrikant stelt het zich in ieder geval als volgt voor:

Afbeelding

Rob

Geplaatst: 11.11.2011 - 18:42
door Thijs
V70/2.4D/2003 schreef:Kijk, dat lijkt mij ook wel wat.

Turbodesk, kunnen we daar, in navolging van de NGPD iets mee? Gezellig een dagje samen van die dingen inbouwen in onze Volvo's met een man of wat?
Jij zit vol goede ideeen! Ik doe mee!

Geplaatst: 11.11.2011 - 18:48
door 945i
Rob, Ik snap het principe, maar dat een elektrisch pomje/dompelaar water staat op te warmen naar 80 graden en tegelijkertijd staat te pompen terwijl het niet circuleren kan, vind ik raar. (thermostaat gaat pas later open)

Geplaatst: 11.11.2011 - 19:01
door Doeke Dobma
Maar je waterpomp draait toch ook altijd mee, bij koude motor? Volgens mij pompt ie bij gesloten thermostaat alleen rond in het blok en niet erbuiten.

Geplaatst: 11.11.2011 - 19:04
door 945i
Volgens mij is het de bedoeling dat je hem voor de kachelradiateur installeert?

Geplaatst: 11.11.2011 - 19:10
door NielsPHEV
dat electrische volvo ding is toch een eletcirsche blokverwarming die de olie in de motor verwarmd. Die hotfrog zou leuk zijn als je ook de blower aan kan zetten opdat de ramen schoon worden !

Geplaatst: 11.11.2011 - 19:25
door gsx750r
945i schreef:Volgens mij is het de bedoeling dat je hem voor de kachelradiateur installeert?
Als je daarmee bedoelt aan de ingangszijde van de kachelradiateur dan zegt de fabrikant volgens de tekening (zie boven) het tegenovergestelde, tenminste als ik naar de plaats waar de pomp/verwarmer geplaatst moet worden én de witte pijltjes kijk die de stroomrichting van de koelvloeistof aangeven.

Rob

Geplaatst: 11.11.2011 - 19:27
door 945i
Ja, dan zou blauw warm moeten zijn en geel koud.... :?

Geplaatst: 11.11.2011 - 19:28
door Oceanracer
Er is een klein en groot koelcircuit. Deze verwarmer plaats je, met een eigen pomp, in het kleine circuit. Daarmee wordt het motorblok en de kachelradiator van warm water voorzien. Ik snap het probleem niet...

Je interieur wordt natuurlijk niet voorverwarmd, omdat je kachelventilator niet draait, maar zodra je de motor start, komt er wel direct warme lucht uit de roosters.

Ohw en die tekening (qua kleurgebruik) is natuurlijk de situatie zónder de inbouw. Kom op jongens!

Geplaatst: 11.11.2011 - 20:14
door kuupertie
I'm in als Erwin bij het installeren weer zijn witte outfit aantrekt.
Wie zorgt er voor de kwantumkorting ?
Ik zorg voor bockwurst en beenham.

GJ

Geplaatst: 11.11.2011 - 20:43
door kuupertie
Ik kan eventueel ook contact opnemen met de duitse verkoper om korting af te dwingen. Ik laat ze dan op mn werk (D) bezorgen om transportkosten te besparen.
Kortom...ik doe mee....en snel graag:



1. Kuupertie

Geplaatst: 11.11.2011 - 20:52
door Iroll
945i schreef:Rob, Ik snap het principe, maar dat een elektrisch pomje/dompelaar water staat op te warmen naar 80 graden en tegelijkertijd staat te pompen terwijl het niet circuleren kan, vind ik raar. (thermostaat gaat pas later open)
Een dichte thermostaat verhinderd niet dat het water door het blok circuleert. Een dichte thermostaat sluit alleen de radiateur af zodat het water alleen in het blok zelf circuleert via een bypass om het sneller op bedrijfstemp. te laten komen. Gaat ie dan open dan gaat het water door het blok en door de radiateur zodat het teveel aan hitte via de radiateur afgevoerd kan worden.

Geplaatst: 11.11.2011 - 21:04
door 945i
Ja, toch zou ik zo'n elektrisch pompje met ingebouwde thermostaat niet snel tussen mijn koelsysteem bouwen... :?

Geplaatst: 11.11.2011 - 21:18
door Turbodesk
Oceanracer schreef:Er is een klein en groot koelcircuit. Deze verwarmer plaats je, met een eigen pomp, in het kleine circuit. Daarmee wordt het motorblok en de kachelradiator van warm water voorzien. Ik snap het probleem niet...

Je interieur wordt natuurlijk niet voorverwarmd, omdat je kachelventilator niet draait, maar zodra je de motor start, komt er wel direct warme lucht uit de roosters.

Ohw en die tekening (qua kleurgebruik) is natuurlijk de situatie zónder de inbouw. Kom op jongens!
Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Ik kon niet eerder reageren omdat ik met mijn meisjes aan het Sint Maarten lopen was.
Ik kan eventueel ook contact opnemen met de duitse verkoper om korting af te dwingen. Ik laat ze dan op mn werk (D) bezorgen om transportkosten te besparen.
Kortom...ik doe mee....en snel graag:
Dat lijkt mij een heel goed plan. Ik doe mee.

Wat mij alleen wel een stuk mooier lijkt, is de originele bumper doorvoer van Volvo. Deze schijn je los te kunnen bestellen.
Als je namelijk de foto`s bekijkt van die pomp dan zie je een euro connector met een stuk kabel van ongeveer 2 meter en een stekker eraan. Als je die stekker er nu af knipt en aan de binnenzijde op de originele kabeldoorvoer soldeert, dan kan je de kabel van Volvo gewoon op je bumper aansluiten.

Kijk, dat lijkt mij ook wel wat.

Turbodesk, kunnen we daar, in navolging van de NGPD iets mee? Gezellig een dagje samen van die dingen inbouwen in onze Volvo's met een man of wat?
Gert, dat lijkt mij ook wel wat, alleen heb ik nog wel twijfels.

Is de capaciteit voldoende om daadwerkelijk het koelwater te verwarmen als het buiten 10 graden vriest.
Koelt het water niet sneller af als dat het pompje kan verwarmen?

Daarom zou het mooi zijn als er iemand zich meld die zoiets al een keer heeft geprobeerd.