Pagina 1 van 3

slecht starten d5 2002

Geplaatst: 13.11.2011 - 21:41
door dirkV70d5
Hallo mensen .wie heeft een idee wat er loos kan zijn met mijn geliefde d5?
De laatste weken begint hij steeds slechter aan te slaan.
het begon met ietsjes langer starten dan normaal tot een zes seconden wel.
Ik ben toen naar mijn garage gegaan(geen dealer)en daar werd gezegt dat het de gloeipluggen waren ,dezen waren defect en zijn vervangen maar het resultaat is nul.het is wel zo als ik hem een dag niet gebruik gaat het nog maar staat hij langer stil is het weer mis.
De garage denkt dat hij te langzaam start en daardoor niet aanslaat en anders nieuwe verstuivers iets wat ook een flinke aanslag op mijn knipje doet.hij is van 2002 en met 270000 km.als hij loopt is het prima.
kan het iets met de dieseltoevoer zijn of heeft iemand een ander idee?
heb ook het gevoel dat het koudere weer er geen goed aan doet,o ja accu is 2 jaar oud en heb ook al gestart met een extra accu erbij wat geen verschil maakte.

Geplaatst: 13.11.2011 - 21:45
door toppertje
1 advies,zoek een garage met verstand van zaken ipv een garage
die op jou kosten alles lukraak gaat vervangen.

Geplaatst: 13.11.2011 - 22:20
door charly
Was bij mij ook van dat. Vorige herfst was de motor 's morgens nagenoeg onmogelijk te starten. Een revisiefirma stelde de juiste diagnose (ik had ook al de gloeibougies vervangen, want ook defect). Alle injectoren werden getest en nummer 3 was de dader. Vervangen ... start vanaf dan als nieuw. Men verwittigde me wel dat de andere ook eens zouden kunnnen volgen (325000 km!). Wie leeft zal zien ...

Geplaatst: 14.11.2011 - 11:14
door dirkV70d5
charly schreef:Was bij mij ook van dat. Vorige herfst was de motor 's morgens nagenoeg onmogelijk te starten. Een revisiefirma stelde de juiste diagnose (ik had ook al de gloeibougies vervangen, want ook defect). Alle injectoren werden getest en nummer 3 was de dader. Vervangen ... start vanaf dan als nieuw. Men verwittigde me wel dat de andere ook eens zouden kunnnen volgen (325000 km!). Wie leeft zal zien ...
oke Charly.
hier heb ik wat aan ,en het is dus niet zo dat ze allemaal vervangen moeten worden.en heb je ook ervaring met een revisie systeem of heb je er een nieuwe opgezet?en wat kosten deze dingen ongeveer?

groeten Dirk.

Geplaatst: 14.11.2011 - 12:08
door edraket
Revisie niet doen! De injectoren moeten allemaal een zelfde opbrengst hebben. Volvo deelt de oude injectoren in klasses in, als je een nieuwe Volvo! injector monteerd staat de klasse erop. Bosch doet niet aan klasses, dus ga voor origineel.
Door Volvo worden de injectoren geselecteerd op opbrengst en dus ingedeeld in een klasse, daar waar je bij Bosch een willekeurige krijgt.

Geplaatst: 14.11.2011 - 16:49
door dirkV70d5
edraket schreef:Revisie niet doen! De injectoren moeten allemaal een zelfde opbrengst hebben. Volvo deelt de oude injectoren in klasses in, als je een nieuwe Volvo! injector monteerd staat de klasse erop. Bosch doet niet aan klasses, dus ga voor origineel.
Door Volvo worden de injectoren geselecteerd op opbrengst en dus ingedeeld in een klasse, daar waar je bij Bosch een willekeurige krijgt.


oke Ed ik zal hier even rekening mee houden maar ik wacht nog even op meer reacties over mogelijke oorzaken voor ik verder ga.
groeten Dirk.

Geplaatst: 14.11.2011 - 18:23
door charly
Oei, dat is iets nieuws. Ik heb (had?) het volle vertrouwen in de deskundigheid van het revisiebedrijf. Men heeft inderdaad een Bosch-injector geplaatst (zij zijn toch zo goed als de enige op de markt). Ik ga eerstdaags eens bij hen langs met uw boodschap. Wat kunnen de gevolgen zijn van een enkele vervanging? (In verwijs naar mijn topic over het gele motor-icoontje). Slapeloze nacht? Ik weet wel dat mijn D5 sinds de vervanging moeiteloos start, zelfs tijdens de Siberische kou van vorig jaar.

Geplaatst: 14.11.2011 - 18:46
door Thijs
Je cylinders worden niet gelijkmatig belast.

Geplaatst: 14.11.2011 - 19:20
door toppertje
ik zei dus al:zoek een garage met verstand van(diesel)zaken :roll:

Geplaatst: 14.11.2011 - 19:23
door abbabak1
edraket schreef:Revisie niet doen!
Is natuurlijk maar ten dele waar. Volvo voorkomt met de classes op injectoren dat de dealers allemaal dure testappareten moeten hebben.

Die hebben ze bij de Bosch dienst wel. Bij mij ging het dus zo:
- Injectoren in de testmachine
- Informatie opgehaald van de motor (Dat gaat over stationair, deellast en vollast)
- Injectoren getest, ook de nieuwe die ik bij me had.
- 2 Injectoren samen gevoegd...(dit kan je revisie noemen)
- Opnieuw getest

Injectoren ingebouwd. Overigens was ik er (natuurlijk) wel bij...

Geplaatst: 14.11.2011 - 20:10
door w.stif
Er is idd gewoon één van je injectoren stuk.
Succes!
Laat je nog even horen wat het allemaal was en wat de kosten waren?

Geplaatst: 14.11.2011 - 21:04
door nieuwedaf V70
Vraag; kunnen ze bij Volvo dmv een stekker in de auto steken de injectoren uitlezen?
Vraag; kunnen ze bij Volvo de gloei bougies ook zo controleren? of gaat dit alleen dmv ze er uit draaien en kijken of ze gloeien?
Ik heb nu 218 km op de teller staan D5 2005 en start nu al matig bij deze temperatuur.

Geplaatst: 14.11.2011 - 22:07
door charly
Volledigheidshalve moet ik aan mijn tussenkomst i.v.m. de vervanging van 1 injector, er wel aan toevoegen dat ALLE injectoren op de meest moderne BOSCH-bank werden getest en dat er slechts 1 als defect werd weerhouden. Is er dan toch nog relatief aanvaardbaar werk geleverd?

Geplaatst: 14.11.2011 - 23:06
door Ramon&Ramon
abbabak1 schreef:
edraket schreef:Revisie niet doen!
Is natuurlijk maar ten dele waar. Volvo voorkomt met de classes op injectoren dat de dealers allemaal dure testappareten moeten hebben.

Die hebben ze bij de Bosch dienst wel. Bij mij ging het dus zo:
- Injectoren in de testmachine
- Informatie opgehaald van de motor (Dat gaat over stationair, deellast en vollast)
- Injectoren getest, ook de nieuwe die ik bij me had.
- 2 Injectoren samen gevoegd...(dit kan je revisie noemen)
- Opnieuw getest

Injectoren ingebouwd. Overigens was ik er (natuurlijk) wel bij...

Ze weten bij een Bosch servicepunt echt wel waar ze mee bezig zijn.
Ze gaan je geen injectoren verkopen die niet goed blijken te zijn of van slechte kwaliteit zijn.
Bij de dealer monteren ze tegenwoordig ook verschillende klasse injectoren door elkaar,is namelijk weer gewijzigd die stelling van allemaal dezelfde monteren.

Geplaatst: 15.11.2011 - 09:32
door edraket
abbabak1 schreef:
edraket schreef:Revisie niet doen!
Is natuurlijk maar ten dele waar. Volvo voorkomt met de classes op injectoren dat de dealers allemaal dure testappareten moeten hebben.

Die hebben ze bij de Bosch dienst wel. Bij mij ging het dus zo:
- Injectoren in de testmachine
- Informatie opgehaald van de motor (Dat gaat over stationair, deellast en vollast)
- Injectoren getest, ook de nieuwe die ik bij me had.
- 2 Injectoren samen gevoegd...(dit kan je revisie noemen)
- Opnieuw getest

Injectoren ingebouwd. Overigens was ik er (natuurlijk) wel bij...
Als de injector in een testkast echt is beoordeeld op de opbrengst is het natuurlijk helemaal goed. Maar revisie betekent in de praktijk meestal een injector uit elkaar halen, nieuwe onderdeeltje er weer in en u heeft een nieuwe. Er is dan niets te zeggen over de opbrengst. Dat is de reden dat ik zeg: revisie niet doen. Er zijn veel prutsers op dit gebied. Het uit elkaar trekken van een injector en onderdeeltjes vervanen kan natuurlijk iedereen!

Bij de modellen t/m my2005 heeft Volvo de klasses gebruikt, daarna is er in de ECU een correctie mogelijk. Dus dat er na 2005 geen klasses meer zijn komt omdat de ECU in staat is deze in opbrengst te corrigeren.

Bosch levert de oudere types injectoren aan Volvo aan met een meetrapport, en aan de hand van dat meetrapport gaf Volvo er dan een klasse en een artikelnummer aan. Als je dus een Volvo geclassificeerde injector koopt is dat meestal beter dan een Bosch, tenzij die Bosch toevallig in dezelfde klasse zou vallen.

Geplaatst: 15.11.2011 - 19:53
door dirkV70d5
Goedendag allemaal .dit word al met al nog een heel verhaal ,ik wacht nog heel even met actie of er nog meer reacties komen omdat dit alles wel heel zinvol is .overigens wil ik wel even opmerken dat wanneer het spul eenmaal loopt dat er dan niets aan de hand is ,hij trekt als een leeuw en heeft niet meer lawaai dan normaal en loopt op de lange rit 5l op 100km (op de bc natuurlijk )dus kan het dan nog steeds een injector zijn?

groeten dirk.

Geplaatst: 17.11.2011 - 06:50
door abbabak1
Wanneer is je brandstoffilter vervangen ? Ook zou ik de accu pas uitsluiten als hij werkelijk is opgeladen en nog slecht start. Voltage boven de 12,5V .... En dan nog:
De accu is ook makkelijk in de garage op startcapaciteit te testen, dat heb je vooral nodig...en heeft dan minder met V te doen maar met de spanningsval tijdens het starten.

Geplaatst: 17.11.2011 - 13:20
door edraket
Had laatst ook mijn accu laten testen in de garage. Prima alles nog meneer. Zelf maar eens de startspanning gemeten, en met 8,1 volt niet echt goed te noemen. Nu slaat de auto wel een stuk sneller aan.

Geplaatst: 17.11.2011 - 17:04
door dirkV70d5
heb ook al geprobeert met een extra accu maar daar werd het niets beter van .
Wat het brandstoffilter betreft ,hier heb ik de laatste vier jaar niet een nieuwe opgezet maar het is dus wel zo dat wanneer het circus eenmaal loopt er geen vuiltje aan de lucht is en de trekkracht ook nog prima is.
Mijn zoon had het een tijdje geleden dat hij bijna niet meer kon optrekken en daar is toen wel een nieuw filter opgezet en was toen prima ,maar ik heb hier geen last van .

Geplaatst: 17.11.2011 - 17:27
door Ramon&Ramon
Er past een 120 amp accu in een S60 D5 en in een V70 D5