Vraagje;
Wanneer wordt de koplamp wis was geactiveerd, bij hoeveel keer voorruit sproeien?
Ik denk dat die van mij er nooit uitkomen, ze zitten er overigends wel heb ik al gechecked.
alvast bedankt.
groeten,
Paul
Koplamp wiswas V50
- Paul
- Geartronic member
Hoi naamgenoot.
Wat mooi dat je gechecked hebt dat je ze hebt
Ze sproeien mee als je lampen aan staan, en als veel sproeit dan doen ze om de zoveel keer mee.
Wat mooi dat je gechecked hebt dat je ze hebt

Ze sproeien mee als je lampen aan staan, en als veel sproeit dan doen ze om de zoveel keer mee.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- Starter
oke mmm effen kijken dan maar, de koplampen blijven droog.... misschien was er 1 stuk en hebben ze de andere ook afgesloten, toch maar naar de garage dan.
Volvo for live....
V50 D5 R-design 2008
V40 1.9 TD Nordic Sport 2004
V40 !.9 TD 1996
V50 D5 R-design 2008
V40 1.9 TD Nordic Sport 2004
V40 !.9 TD 1996
- Fredhead
- Geartronic member
Is het niet per 3 keer dat je je voorruit schoon sproeit dat ze dan ook mee doen?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Schorpioen
- 5th Gear member
Als de koplampsproeier mee doet zie je dat duidelijk.
Bij het sproeien gaat eerst de voorruit, dan 2x de koplampen en dat is heel duidelijk te zien vanuit de auto.
Bij het sproeien gaat eerst de voorruit, dan 2x de koplampen en dat is heel duidelijk te zien vanuit de auto.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

Het leven is al kort genoeg.
Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)

V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)

- Rickkie
- 2nd Gear member
klopt. Het maakt niet uit hoelang je sproeit, de koplampen worden minstens 2 x besproeidSchorpioen schreef:Als de koplampsproeier mee doet zie je dat duidelijk.
MY11: V50 D2 Sport titanium grey, winter line, Serapis velgen, dakspoiler, R-design spiegelkappen, R-Design stuur, R-Design pook, LED DRL, privacy glass, 3cm verlaagd
Voor de mooiere maanden: Yamaha R6 2005
Voor de mooiere maanden: Yamaha R6 2005
- Mickyman
- 4th Gear member
nou, das niet zo simpel.Paul. schreef:Vraagje;
Wanneer wordt de koplamp wis was geactiveerd, bij hoeveel keer voorruit sproeien?
Ik denk dat die van mij er nooit uitkomen, ze zitten er overigends wel heb ik al gechecked.
alvast bedankt.
groeten,
Paul
bij xenon is het anders dan bij gewoon (xenon sproeit elke keer dat je de ruit sproeit).
bij gewoon licht doet hij het alleen als de schakelaar op dimlicht staat (en dus niet in de "A" stand) waarom vraag me niet maar zo staat het in de handleiding.
elke eerste keer dat je sproeit, sproeit hij mee, daarna elke 5de keer tenzij er meer dan 10 minuten tussen zit, dan sproeit hij weer de eerste keer mee.
ze sproeien idd 2 keer achter elkaar en het beste kun je (ik tenminste) het in de achteruitkijkspiegel zien.
zo is het bij mijn "nieuwe" V50
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
- Summum
- 6th Gear member
Zo is het ook precies bij mijn V50 met Xenonverlichting!Mickyman schreef:elke eerste keer dat je sproeit, sproeit hij mee, daarna elke 5de keer tenzij er meer dan 10 minuten tussen zit, dan sproeit hij weer de eerste keer mee.
ze sproeien idd 2 keer achter elkaar
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
-
- 2nd Gear member
Dit is wat er in de handleiding modeljaar 2009 staat
Ruiten-/koplampsproeiers
U activeert de sproeiers van de voorruit en de
koplampen door de hendel naar het stuurwiel
toe te trekken. De wissers maken nog enkele
slagen nadat u de hendel hebt losgelaten.
Hogedruksproeiers koplampen*
De hogedruksproeiers van de koplampen verbruiken
een grote hoeveelheid sproeiervloeistof.
Om vloeistof te besparen worden de
koplampen op een van de onderstaande
manieren gesproeid.
Dimlicht ingeschakeld met de knop op het verlichtingspaneel:
De eerste keer dat u de voorruit sproeit, worden
ook de koplampen gesproeid. Vervolgens
worden de koplampen iedere vijfde sproeibeurt
van de voorruit gesproeid, zolang er
maximaal tien minuten tussen de eerste en
vijfde sproeibeurt zitten. Bij langere intervallen
worden de koplampen iedere keer gesproeid.
Stadslichten/parkeerlichten vóór en achterlichten
ingeschakeld met de knop op het verlichtingspaneel:
• Bi-Xenonkoplampen; worden slechts
iedere vijfde sproeibeurt gesproeid, ongeacht
de tijd die is verstreken.
• Halogeenkoplampen worden niet
gesproeid.
De draaiknop op het verlichtingspaneel in
stand 0:
gesproeid.
Ruiten-/koplampsproeiers
U activeert de sproeiers van de voorruit en de
koplampen door de hendel naar het stuurwiel
toe te trekken. De wissers maken nog enkele
slagen nadat u de hendel hebt losgelaten.
De hogedruksproeiers van de koplampen verbruiken
een grote hoeveelheid sproeiervloeistof.
Om vloeistof te besparen worden de
koplampen op een van de onderstaande
manieren gesproeid.
De eerste keer dat u de voorruit sproeit, worden
ook de koplampen gesproeid. Vervolgens
worden de koplampen iedere vijfde sproeibeurt
van de voorruit gesproeid, zolang er
maximaal tien minuten tussen de eerste en
vijfde sproeibeurt zitten. Bij langere intervallen
worden de koplampen iedere keer gesproeid.
Stadslichten/parkeerlichten vóór en achterlichten
ingeschakeld met de knop op het verlichtingspaneel:
gesproeid.
De draaiknop op het verlichtingspaneel in
stand 0:
gesproeid.
MJ22 V60 T6 AWD Recharge Inscription, blond interieur, park assist, lighting, power seats, Pine Grey
MJ17 V60 D3 Nordic+ Luxury, sportstoelen, Osmium grey
MJ15 V60 D4 Summum, Winterline, Business Pack Connect, sportstoelen, park assist camera, Power Blue
MJ12 V60 D3 (163pk) Momentum, Winterline, Business Pack Pro, Ember Black
MJ09 V50 DRIVe Edition II, Saville grey
MJ17 V60 D3 Nordic+ Luxury, sportstoelen, Osmium grey
MJ15 V60 D4 Summum, Winterline, Business Pack Connect, sportstoelen, park assist camera, Power Blue
MJ12 V60 D3 (163pk) Momentum, Winterline, Business Pack Pro, Ember Black
MJ09 V50 DRIVe Edition II, Saville grey
- Mickyman
- 4th Gear member
Ik heb het boekje even geraadpleegd omdat ik door je opmerking begon te twijfelen, ik had het toch niet helemaal goed onthouden, maar er zit wel degelijk verschil in dual xenon en gewone verlichting hierbij de uitleg zoals het in het boekje staat, dan zou het voor iedereen duidelijk moeten zijn:Summum schreef:Zo is het ook precies bij mijn V50 met Xenonverlichting!Mickyman schreef:elke eerste keer dat je sproeit, sproeit hij mee, daarna elke 5de keer tenzij er meer dan 10 minuten tussen zit, dan sproeit hij weer de eerste keer mee.
ze sproeien idd 2 keer achter elkaar
De hogedruksproeiers van de koplampen verbruiken een grote hoeveelheid sproeiervloeistof. Om vloeistof te besparen worden de koplampen op een van de onderstaande manieren gesproeid.
De eerste keer dat u de voorruit sproeit, worden ook de koplampen gesproeid. Vervolgens worden de koplampen iedere vijfde sproeibeurt van de voorruit gesproeid, zolang er maximaal tien minuten tussen de eerste en
vijfde sproeibeurt zitten. Bij langere intervallen worden de koplampen iedere keer gesproeid.
Stadslichten/parkeerlichten vóór en achterlichten ingeschakeld met de knop op het verlichtingspaneel:
• Dual Xenonkoplampen worden slechts
iedere vijfde sproeibeurt gesproeid, ongeacht de tijd die is verstreken.
• Halogeenkoplampen worden niet gesproeid.
De draaiknop op het verlichtingspaneel in stand 0:
• Dual Xenonkoplampen worden slechts iedere vijfde sproeibeurt gesproeid, ongeacht de tijd die is verstreken.
• Halogeenkoplampen worden niet gesproeid.
- Jers3n
- 5th Gear member
Dus halogeen koplampen worden (bij de V50) niet gesproeid behalve als de dimlichten via de knop op het verlichtingspaneel (stand II) ingeschakeld zijn?
@ TS: Als de sproeiers ook niets doen met de dimlichten ingeschakeld zou dat eventueel kunnen duiden op een kapotte hoge-drukpomp. (Ik gok er dan maar even op dat de sproeiers dmv. de druk in het systeem omhoog komen en vervolgens sproeien). De hoge-drukpomp zal beide koplampsproeiers 'bedienen', de gewone pomp beide voorruitsproeiers, dus geen hoge druk geen koplampsproeiers.... denk ik.....
En bij een laag ruitensproeiervloeistof-peil doen de koplampsproeiers bij ons ook niet....maar dat is natuurlijk het eerste wat je controleert..
@ TS: Als de sproeiers ook niets doen met de dimlichten ingeschakeld zou dat eventueel kunnen duiden op een kapotte hoge-drukpomp. (Ik gok er dan maar even op dat de sproeiers dmv. de druk in het systeem omhoog komen en vervolgens sproeien). De hoge-drukpomp zal beide koplampsproeiers 'bedienen', de gewone pomp beide voorruitsproeiers, dus geen hoge druk geen koplampsproeiers.... denk ik.....
En bij een laag ruitensproeiervloeistof-peil doen de koplampsproeiers bij ons ook niet....maar dat is natuurlijk het eerste wat je controleert..
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 1st Gear member
Achteruitkijkspiegel? Je koplampsproeiers zitten toch hopelijk op de voorkant van je wagen? Die is niet door de achteruikijkspiegel te zien voor zover ik weet.Mickyman schreef:...het beste kun je (ik tenminste) het in de achteruitkijkspiegel zien.

Volvo V50 2.0 Edition II pearl blue metallic met calcite leder, Professional Line, Winter Line, Family Line, BLIS, dakspoiler, bodykit, adaptive bi-xenon, zilverkleurige dakrails, key-less drive, parkeerassistentie voor en achter
- Mickyman
- 4th Gear member
In de linkerbuitenspiegel zie je het water langs de zijkant van de auto stuiven, boven de motorkap is het bij mij nauwelijks te zien omdat de ruitenwisser nog bezig is de smurrie weg te vegenLange Bas schreef:Achteruitkijkspiegel? Je koplampsproeiers zitten toch hopelijk op de voorkant van je wagen? Die is niet door de achteruikijkspiegel te zien voor zover ik weet.Mickyman schreef:...het beste kun je (ik tenminste) het in de achteruitkijkspiegel zien.
-
- Starter
Sorry, even een heel oud topic omhoog halen maar ik heb een vraag.
Op mijn V50 2008 zitten op de bumper van die kapjes waaronder waarschijnlijk de sproeiers zitten, ik heb getest met de schakelaar op dimlicht en dan sproeien maar er gebeurt weinig volgens mij.
Is het nu zo dat als die kapjes er zitten dat er sproeiers zitten en zo niet dat je bumper geheel vlak is? Of zijn het simpele afdekkapjes voor het geval je ze later inbouwt?
Op mijn V50 2008 zitten op de bumper van die kapjes waaronder waarschijnlijk de sproeiers zitten, ik heb getest met de schakelaar op dimlicht en dan sproeien maar er gebeurt weinig volgens mij.
Is het nu zo dat als die kapjes er zitten dat er sproeiers zitten en zo niet dat je bumper geheel vlak is? Of zijn het simpele afdekkapjes voor het geval je ze later inbouwt?
- MartijnAbel
- 4th Gear member
wat gebeurd er als je de hendel langer naar je toe haalt? Dan zouden de sproeiers naar voren moeten komen. Je kunt tevens de kapjes er zo af klikken, dan weet je het helemaal zeker.Guido76 schreef: Sorry, even een heel oud topic omhoog halen maar ik heb een vraag.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- snorremans
- 5th Gear member
Het besproeien van de koplampen gaat pas sproeien als je een keer of vijf de voorruit sproeit.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
-
- Starter
Sorry, voor de late reactie, was mijn inloggevens ineens kwijtMartijnAbel schreef:
wat gebeurd er als je de hendel langer naar je toe haalt? Dan zouden de sproeiers naar voren moeten komen. Je kunt tevens de kapjes er zo af klikken, dan weet je het helemaal zeker.

Heb ik ook geprobeerd, net als een stuk of 5 keer en de lampen op 1 te zetten ipv 0. Misschien zijn de kapjes toch loos. Het is een edition 1 2008.