Hoi, ik heb een vraagje, wij hebben een V 70 uit 2002 D5. Heeft nu 230000 op de teller en de automaat begint langzaam maar zeker kuren te vertonen, zoals doorslaan als hij schakeld, of ineens een bonk. Hiervoor hadden we een V 70 uit 2000, 2.4 Turbo deze had precies hetzelfde probleem, wat zich van kwaad tot erger ontpopte, deze had 3 ton op de teller toen zich dit probleem voordeed. Is dit een bekent euvel?
Ikzelf heb een 940 estate, met 5 ton op de teller en deze schakelt prima, geen rare fratsen,is natuurlijk een totaal andere auto...Maar is het nu de degelijke kwaliteit die de V 70 heeft moeten inboeten toen Volvo werd overgenomen door GM ?
Iemand enig idee wat er aan te doen is, kan zoiets opgelost worden met het spoelen van de automaatbak olie, dit kan bij de 940 nl? Of is dit een probleem van een totaal andere orde? Zit je aan snel aan een nieuwe automaatbak, of reviseren?
Serie slechte automaatbakken V70?
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Spoelen valt altijd te proberen, maar biedt helaas niet altijd soelaas. Reviseren is een mogelijkheid. Bij de dealer kun je een gereviseerde automaatbak laten plaatsen, maar je kunt er ook voor kiezen om bij een automaatrevisiebedrijf de bak te laten reviseren. Voorbeelden van dergelijke bedrijven zijn Autrans en De Boer (in Steenwijk). Het kostenplaatje dat daaraan hangt is circa €3500! Bij de dealer is dat nog circa €1000 meer!
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Die automaten zijn normaal gesproken goed, zou hem om te beginnen een keer goed! laten spoelen, denk dat hij daar wel van opknapt.
En een V70 uit 2002 heeft nog geen GM invloeden.
En een V70 uit 2002 heeft nog geen GM invloeden.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Flushen is beter dan spoelen..
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Misschien eerst eens enkel schone olie erin, maar voordat je dat doet, wat zijn de fout codes ?
Begin eens met uitlezen van de auto, als de bak niet lekker werkt zullen er vast foutcodes opgeslagen zijn. deze geven mogelijk al een indicatie
Begin eens met uitlezen van de auto, als de bak niet lekker werkt zullen er vast foutcodes opgeslagen zijn. deze geven mogelijk al een indicatie
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Mijn D5 geartronic heeft er nu ruimt 273000 km op zitten en doet het prima.octavodia schreef:Ok, mijn dank voor het meedenken, is het een bekent euvel dan dat deze versnellingsbakken korter mee gaan. Heb wel van onze volvo monteur gehoord dat ze tegenwoordig toch wat minder degelijk zijn.
Kom eerst eens met fout codes.
Overigens is in mijn bak op verzoek schone olie gekomen, bak is daarna wat lekkerder gaan schakelen.
Ik heb bij de XC70 van mijn vader ook eens de olie eruit laten lopen en daarna weer aangevuld. Ook dat gaf een verbetering. Er waren in beide gevallen overigens geen fout codes van de bak te lezen
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Volgens mij is spoelen hetzelfde als flushen?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
Nee, bij spoelen word de oude olie er uit gehaald en word er nieuwe ingedaan.
dit kunstje word 5000 km later nog eens uitgevoerd.
er blijft dus altijd oude olie in de automaat zitten.
met flushen word de bak net zolang door gespoeld totdat er geen oude troep meer in zit --> beter dus.
dit kunstje word 5000 km later nog eens uitgevoerd.
er blijft dus altijd oude olie in de automaat zitten.
met flushen word de bak net zolang door gespoeld totdat er geen oude troep meer in zit --> beter dus.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
GM invloed?? Ford zal je waarschijnlijk bedoelen zeker.945i schreef:Die automaten zijn normaal gesproken goed, zou hem om te beginnen een keer goed! laten spoelen, denk dat hij daar wel van opknapt.
En een V70 uit 2002 heeft nog geen GM invloeden.
Die automaten werden in Azië gebouwd. V70 Classic was een 4-traps. De Opvolger (V70 II) daarvan mogelijk al een 5-traps.
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Dacht ik al. 

V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
omdat er in de bewegende delen olie kan blijven zitten945i schreef:Als je de oude olie eruit haalt en je doet er nieuwe in, hoe kan er dan oude olie in blijven zitten?
Wel goed vertellen hè...

vandaar dat het 5000 km later nogmaals uitgevoerd word.
http://www.pa5ca.com/v70/automaat_spoelen/
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dan beweeg je ze niet genoeg.....
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 16.12.2006 - 17:58
In de koppelomvormer blijven bij een oliewissel liters olie achter als je de alleen stop lostrekt.
De automatenman die mijn 850 onder handen had, adviseerde een soft flush: olie vervangen, blokje omrijden, olie vervangen, blokje omrijden, olie vervangen. Het schijnt een risico te zijn bij bakken die veel kms gelopen hebben op dezelfde olie (hier 450000 km) dat te grondig reinigen evenzeer een risico is. Na 10000 km het feestje opnieuw gedaan.
Ik heb De Boer in Steenwijk laten proefrijden voor het spoelverhaal. Daar is een bovenstaand advies voor mijn situatie uitgekomen. De automaat bonkt in elk geval niet meer en schakelt zoals het hoort. Nu staat de teller een jaar later op 499000 km...
De automatenman die mijn 850 onder handen had, adviseerde een soft flush: olie vervangen, blokje omrijden, olie vervangen, blokje omrijden, olie vervangen. Het schijnt een risico te zijn bij bakken die veel kms gelopen hebben op dezelfde olie (hier 450000 km) dat te grondig reinigen evenzeer een risico is. Na 10000 km het feestje opnieuw gedaan.
Ik heb De Boer in Steenwijk laten proefrijden voor het spoelverhaal. Daar is een bovenstaand advies voor mijn situatie uitgekomen. De automaat bonkt in elk geval niet meer en schakelt zoals het hoort. Nu staat de teller een jaar later op 499000 km...
Volvo C30 1.6d Summum (2010)
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Neemt niet weg dat ik eerst eens zou kijken welke foutcodes er eventueel zijn vanuit de bak. Mogelijk iets met een kleppenblok ofzo ?
Bakolie flushen kan ook weer tot gevolg hebben dat er allemaal aangekoekte rommel los komt wat dan weer ellende kan geven
Bakolie flushen kan ook weer tot gevolg hebben dat er allemaal aangekoekte rommel los komt wat dan weer ellende kan geven
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue