Pagina 1 van 2
Serie slechte automaatbakken V70?
Geplaatst: 23.11.2011 - 14:45
door octavodia
Hoi, ik heb een vraagje, wij hebben een V 70 uit 2002 D5. Heeft nu 230000 op de teller en de automaat begint langzaam maar zeker kuren te vertonen, zoals doorslaan als hij schakeld, of ineens een bonk. Hiervoor hadden we een V 70 uit 2000, 2.4 Turbo deze had precies hetzelfde probleem, wat zich van kwaad tot erger ontpopte, deze had 3 ton op de teller toen zich dit probleem voordeed. Is dit een bekent euvel?
Ikzelf heb een 940 estate, met 5 ton op de teller en deze schakelt prima, geen rare fratsen,is natuurlijk een totaal andere auto...Maar is het nu de degelijke kwaliteit die de V 70 heeft moeten inboeten toen Volvo werd overgenomen door GM ?
Iemand enig idee wat er aan te doen is, kan zoiets opgelost worden met het spoelen van de automaatbak olie, dit kan bij de 940 nl? Of is dit een probleem van een totaal andere orde? Zit je aan snel aan een nieuwe automaatbak, of reviseren?
Geplaatst: 23.11.2011 - 15:04
door Morgenstond
Spoelen valt altijd te proberen, maar biedt helaas niet altijd soelaas. Reviseren is een mogelijkheid. Bij de dealer kun je een gereviseerde automaatbak laten plaatsen, maar je kunt er ook voor kiezen om bij een automaatrevisiebedrijf de bak te laten reviseren. Voorbeelden van dergelijke bedrijven zijn Autrans en De Boer (in Steenwijk). Het kostenplaatje dat daaraan hangt is circa €3500! Bij de dealer is dat nog circa €1000 meer!
Geplaatst: 23.11.2011 - 15:08
door 945i
Die automaten zijn normaal gesproken goed, zou hem om te beginnen een keer goed! laten spoelen, denk dat hij daar wel van opknapt.
En een V70 uit 2002 heeft nog geen GM invloeden.
Geplaatst: 23.11.2011 - 15:27
door Laguna-S60
Flushen is beter dan spoelen..
Geplaatst: 23.11.2011 - 15:29
door sbv
Misschien eerst eens enkel schone olie erin, maar voordat je dat doet, wat zijn de fout codes ?
Begin eens met uitlezen van de auto, als de bak niet lekker werkt zullen er vast foutcodes opgeslagen zijn. deze geven mogelijk al een indicatie
Geplaatst: 23.11.2011 - 15:38
door octavodia
Ok, mijn dank voor het meedenken, is het een bekent euvel dan dat deze versnellingsbakken korter mee gaan. Heb wel van onze volvo monteur gehoord dat ze tegenwoordig toch wat minder degelijk zijn.
Geplaatst: 23.11.2011 - 15:40
door octavodia
Ik bedoel trouwens ook flushen ipv spoelen

Geplaatst: 23.11.2011 - 15:42
door sbv
octavodia schreef:Ok, mijn dank voor het meedenken, is het een bekent euvel dan dat deze versnellingsbakken korter mee gaan. Heb wel van onze volvo monteur gehoord dat ze tegenwoordig toch wat minder degelijk zijn.
Mijn D5 geartronic heeft er nu ruimt 273000 km op zitten en doet het prima.
Kom eerst eens met fout codes.
Overigens is in mijn bak op verzoek schone olie gekomen, bak is daarna wat lekkerder gaan schakelen.
Ik heb bij de XC70 van mijn vader ook eens de olie eruit laten lopen en daarna weer aangevuld. Ook dat gaf een verbetering. Er waren in beide gevallen overigens geen fout codes van de bak te lezen
Geplaatst: 23.11.2011 - 16:06
door 945i
Dit is geen GT hè....
Geplaatst: 23.11.2011 - 16:41
door Morgenstond
Volgens mij is spoelen hetzelfde als flushen?
Geplaatst: 23.11.2011 - 17:49
door Laguna-S60
Nee, bij spoelen word de oude olie er uit gehaald en word er nieuwe ingedaan.
dit kunstje word 5000 km later nog eens uitgevoerd.
er blijft dus altijd oude olie in de automaat zitten.
met flushen word de bak net zolang door gespoeld totdat er geen oude troep meer in zit --> beter dus.
Geplaatst: 23.11.2011 - 17:52
door 945i
Als je de oude olie eruit haalt en je doet er nieuwe in, hoe kan er dan oude olie in blijven zitten?
Wel goed vertellen hè...

Geplaatst: 23.11.2011 - 19:44
door den toerist
945i schreef:Die automaten zijn normaal gesproken goed, zou hem om te beginnen een keer goed! laten spoelen, denk dat hij daar wel van opknapt.
En een V70 uit 2002 heeft nog geen GM invloeden.
GM invloed?? Ford zal je waarschijnlijk bedoelen zeker.
Die automaten werden in Azië gebouwd. V70 Classic was een 4-traps. De Opvolger (V70 II) daarvan mogelijk al een 5-traps.
Geplaatst: 23.11.2011 - 19:47
door 945i
Ik bedoel Ford inderdaad, excuus. :oops:
Ik ging abusievelijk mee in de aanname van TS...
Geplaatst: 23.11.2011 - 19:57
door den toerist
Dacht ik al.

Geplaatst: 23.11.2011 - 20:00
door Laguna-S60
945i schreef:Als je de oude olie eruit haalt en je doet er nieuwe in, hoe kan er dan oude olie in blijven zitten?
Wel goed vertellen hè...

omdat er in de bewegende delen olie kan blijven zitten

vandaar dat het 5000 km later nogmaals uitgevoerd word.
http://www.pa5ca.com/v70/automaat_spoelen/
Geplaatst: 23.11.2011 - 20:01
door bart simpson
dan beweeg je ze niet genoeg.....
Geplaatst: 23.11.2011 - 22:12
door Hayke
In de koppelomvormer blijven bij een oliewissel liters olie achter als je de alleen stop lostrekt.
De automatenman die mijn 850 onder handen had, adviseerde een soft flush: olie vervangen, blokje omrijden, olie vervangen, blokje omrijden, olie vervangen. Het schijnt een risico te zijn bij bakken die veel kms gelopen hebben op dezelfde olie (hier 450000 km) dat te grondig reinigen evenzeer een risico is. Na 10000 km het feestje opnieuw gedaan.
Ik heb De Boer in Steenwijk laten proefrijden voor het spoelverhaal. Daar is een bovenstaand advies voor mijn situatie uitgekomen. De automaat bonkt in elk geval niet meer en schakelt zoals het hoort. Nu staat de teller een jaar later op 499000 km...
Geplaatst: 23.11.2011 - 22:17
door 945i
Dat snap ik Hayke, dan haal je dus een deel van de oude olie eruit, dat is een wezenlijk verschil... Vandaar de tip aan onze onderzoeker...

Geplaatst: 24.11.2011 - 10:09
door sbv
Neemt niet weg dat ik eerst eens zou kijken welke foutcodes er eventueel zijn vanuit de bak. Mogelijk iets met een kleppenblok ofzo ?
Bakolie flushen kan ook weer tot gevolg hebben dat er allemaal aangekoekte rommel los komt wat dan weer ellende kan geven