Pagina 1 van 2
versnellingbak
Geplaatst: 25.11.2011 - 16:19
door side440
hey hallo mijn volvo 440 rijd goed ma bij koude motor wil hij nogal wat klappen geven in het overschakellen
hij pakt de versnelling verder wel goed slipt niet over
ma het is vervelend als je weg rijd en de eerste 2 km dat je nog moet schakkelen dat hij klappert want het klinkt egt niet fijn
mij lijkt het dat er dan ergens ruimte of spelling op zit maar waar is dat ?
als dat het is
alvast bedankt G.J van der meer
Geplaatst: 25.11.2011 - 16:41
door erik-hakkers
Bakolie op?
Geplaatst: 26.11.2011 - 14:25
door side440
als dat het is vind ik dit wel dom van mijzelf xD
Geplaatst: 26.11.2011 - 17:00
door Iroll
Is wel handig als je ook even vermeld om welke motor en bouwjaar het gaat. En of het om een handbak, CVT of ZF4 bak gaat.
Geplaatst: 27.11.2011 - 02:04
door side440
volvo 440 dl 1.8 fleet 2 hand geschakkeld en voor dat cvt of zf4 moet ik ff kijken
Geplaatst: 27.11.2011 - 02:04
door side440
uit 1994
Geplaatst: 27.11.2011 - 11:51
door Ramon&Ramon
side440 schreef:volvo 440 dl 1.8 fleet 2 hand geschakkeld en voor dat cvt of zf4 moet ik ff kijken
Handgeschakeld kan dus geen CVT of Zf autom bak zijn
Geplaatst: 27.11.2011 - 15:09
door side440
oke dat scheeld want dan hoef ik dat dus niet meer op te zoeken
Geplaatst: 27.11.2011 - 16:37
door Iroll
Heb je ook problemen in zijn 5e zoals bijgeluiden of moeilijk erin te krijgen?
Geplaatst: 28.11.2011 - 02:06
door side440
nee hij schakeld wel verder helemaal soepel al1 klappert hij het ergst in de lage versnellingen
Geplaatst: 28.11.2011 - 09:58
door wpee
Wanneer klappert het precies, is het TIJDENS het OP- of AF-schakelen of als je in een lage versnelling gas-erop en dan gas-los doet.
Is het klapperen of kraken
Check in ieder geval of je nog genoeg speling hebt op je koppelingspedaal of wellicht teveel speling. Als je te weinig hebt dan is het kraken van de tandwielen wat je hoort.
Ik heb zelf wel eens last van als ik de motor heb afgespoeld en er is water in het koppelingshuis gekomen, dat de koppling met wegrijden heel kort aangrijpt , weer loslaat en weer aangrijpt etc. Maar dat verdwijnt als de motor/koppeling een paar keer warm is geweest. Ik denk zelf dat jij dat ook hebt.
Je kunt er weinig aan doen als de koppeling eens goed warm laten worden zodat vocht weg is. Even met een behoorlijk slippende koppeling wegrijden is wellicht een optie (dus probeer een paar keer vanuit stilstand in de 2 of 3 weg te rijden.
Geplaatst: 28.11.2011 - 16:27
door side440
jah het is egt al1 nu emt de kou dat die er last van heeft als hij 1maal warm gelopen is dan is het hele probleem voorbij
het is wel egt klapperren van kraken is niks te bekennen
weg rijden in de 2 dat gaat gewoon goed dan heeft nergens last van behalve dat het dashbord een beetje trillt
Geplaatst: 28.11.2011 - 16:33
door Ramon&Ramon
Is het de koppeling die bibbert bij het wegrijden?,denk het wel..
Geplaatst: 28.11.2011 - 19:51
door erik-hakkers
Check in ieder geval of je nog genoeg speling hebt op je koppelingspedaal of wellicht teveel speling. Als je te weinig hebt dan is het kraken van de tandwielen wat je hoort
En hoeveel mag de speling dan wel of niet zijn?
Geplaatst: 30.11.2011 - 00:57
door side440
ik d8 altyd dat het de motor is die zo bebbert
Geplaatst: 30.11.2011 - 12:56
door Ramon&Ramon
Dat komt wel is voor als de motorsteunen stuk zijn dat bebberen

Geplaatst: 04.12.2011 - 21:52
door erik-hakkers
Misschien de achterste motorsteun wat dat geluid kan maken.?
Geplaatst: 05.12.2011 - 10:33
door Iroll
Kijk de rubber motorsteunen en de motordemper eens na. De motordemper zit links als je voor de auto staat, naast de distributiekap. Ziet eruit als een kleine zwarte schokbreker.
Geplaatst: 05.12.2011 - 14:16
door erik-hakkers
Zal daar speling in kunnen zitten?
Geplaatst: 05.12.2011 - 15:35
door Iroll
erik-hakkers schreef:Zal daar speling in kunnen zitten?
Of hij dempt niet meer net als een gewone schokbreker. Dan krijgen de motorsteunen teveel te verduren waardoor die ook kapot gaan. Meestal als de achterste oftewel versnel.bak steun stuk is geeft dat ook problemen om de bak in zijn 1 en/of achteruit te krijgen.