Na afgelopen vrijdag een poing/pang gehoord en gevoeld te hebben vanaf de koppelingspedaal (op dat moment had ik de koppeling ingerukt), zit er vanaf hedenochtend een tik in het koppelingspedaal. Tot vanmorgen dus niks te horen en voelen. Deze tik is nu hoor- en voelbaar enkel bij het op laten komen van de koppeling (in de eerste cm). Ik had meteen na de poing het idee dat de het bovenste stukje van de pedaalslag iets minder strak aanvoelde maar daar ben ik allerminst zeker van, verder is er niks te merken. Auto rijdt trekt en schakelt normaal, maar dan met een redelijk irritante tik elke keer als je de koppeling op laat komen.
Ga morgen uiteraard ff informeren bij de garage, maar ben benieuwd of iemand hier wellicht wat meer info kan geven?
Ik weet niet hoe de kopppeling exact werkt maar denk of aan een veer die gesprongen is, (daar leek het geluid namelijk ook het meeste op) al kan ik de tik dan niet goed plaatsen, of aan een gesprongen wikkel van een staalkabel waarvan het uiteinde nu "blijft hangen in het omhulsel" (maar betwijfel of de koppeling via een kabel wordt bediend)
XC70: Tik in koppelingspedaal
- Jers3n
- 5th Gear member
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
-
- 7th Gear member
als je het pedaal iets naar links of naar rechts buigt is het wellicht weg het geluid?
Zoja,dan zit het in de koppelingcilinder..
met een beetje kracht het pedaal verbuigen,links of rechts..
Zoja,dan zit het in de koppelingcilinder..
met een beetje kracht het pedaal verbuigen,links of rechts..
- Jers3n
- 5th Gear member
Vanmorgen even geprobeerd en als ik het pedaal naar rechts buig en op laat komen (uiteraard in stilstand) is de tik weg. Naar links buigen heeft geen effect.
Wat houdt het in dat het in de koppelingscilinder zit? En hoe zou het te verhelpen kunnen zijn, repareren of vervangen?
Ben benieuwd wat de diagnose van de dealer zal zijn vanmiddag.
Wat houdt het in dat het in de koppelingscilinder zit? En hoe zou het te verhelpen kunnen zijn, repareren of vervangen?
- Jers3n
- 5th Gear member
Nog even gezocht op koppelingscilinder.
Meeste topics gaan over een lekke koppelingscilinder, de reparatie mogelijkheden zijn zeer divers:
- Verbuigen pedaal, geen tik meer maar is het probleem dan opgelost?
- Invetten pedaalmechaniek
- Vervangen enkel de koppelingscilinder kosten ca. 280 euro
- Vervangen koppelingscilinder waarbij de hele versnellingsbak er af moet (ook koppeling en dual-mass-vliegwiel vervangen?) kosten tot 2000 euro.
Maar goed zonder duidelijke diagnose blijft het natuurlijk gissen.
Hopelijk valt het mee, het geluid is enkel in de auto te horen en enkel bij het op laten komen van de koppeling (niet bij intrappen dus) en voorafgegaan door een duidelijk hoor en voelbare "ploing".
Wordt vervolgd......
Meeste topics gaan over een lekke koppelingscilinder, de reparatie mogelijkheden zijn zeer divers:
- Verbuigen pedaal, geen tik meer maar is het probleem dan opgelost?
- Invetten pedaalmechaniek
- Vervangen enkel de koppelingscilinder kosten ca. 280 euro
- Vervangen koppelingscilinder waarbij de hele versnellingsbak er af moet (ook koppeling en dual-mass-vliegwiel vervangen?) kosten tot 2000 euro.
Maar goed zonder duidelijke diagnose blijft het natuurlijk gissen.
Hopelijk valt het mee, het geluid is enkel in de auto te horen en enkel bij het op laten komen van de koppeling (niet bij intrappen dus) en voorafgegaan door een duidelijk hoor en voelbare "ploing".
Wordt vervolgd......
-
- 7th Gear member
Jers3n schreef:Vanmorgen even geprobeerd en als ik het pedaal naar rechts buig en op laat komen (uiteraard in stilstand) is de tik weg. Naar links buigen heeft geen effect.
Als de tik na het verbuigen weg is,niks meer aan doen dus!
- Jers3n
- 5th Gear member
Ben net terug van dealer, diagnose:
De kleine veer bovenaan koppelingspedaal is geknapt (dat was de ploing). Onderdeel niet op voorraad, is besteld, wordt bij komende beurt over 3 weken vervangen, doorrijden kan geen kwaad.
Dus nog 3 weken met irritante tik rijden.....
De kleine veer bovenaan koppelingspedaal is geknapt (dat was de ploing). Onderdeel niet op voorraad, is besteld, wordt bij komende beurt over 3 weken vervangen, doorrijden kan geen kwaad.
Dus nog 3 weken met irritante tik rijden.....
-
- 7th Gear member
Zonder veertje werkt hij ook.die dingen springen vaak stuk of eraf.
-
- Starter
Dat veertje was bij mij twee weken geleden gebroken.
Ik had ook deze zelfde klachten/symptomen.
Koste ongeveer 18 euro bij de dealer de Beemd in Eindhoven. Levertijd 1 dag.
Je hebt hem zelf ook zo vervangen.
Ik had ook deze zelfde klachten/symptomen.
Koste ongeveer 18 euro bij de dealer de Beemd in Eindhoven. Levertijd 1 dag.
Je hebt hem zelf ook zo vervangen.