Stroomrichting door oliekoeler

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
kuupertie
4th Gear member

Liefhebbers,

Kan iemand van jullie mij vertellen wat de doorstroomrichting is (I.v.m. een ander topic) ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Gert-JAn, wat is dat voor een ding en heb ik ook zoiets onder de kap?
Weet de dealer dat niet te vertellen trouwens?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
kuupertie
4th Gear member

Hey,

Jazeker...dit onderdeel zit tegen je oliecarter. Deze zorgt voor de koeling van de olie mbv koelvloeistof als ik voldoende op de hoogte ben.
Zit echter aan de achterkant van je carter en is (helemaal als je een beschermkap hebt) moeilijk te zien.

De dealer kan me ongetwijfeld verder helpen, maar dat is mijn laatste redmiddel.

GJ
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Een PM naar Ramon&Ramon?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Ramon&Ramon
7th Gear member

Dit is een warmtewisselaar die er voor zorgt dat de olie sneller opwarmt,dus niet afkoelt zoals hier wordt gezegd,koelwater is immers sneller warm dan de olie,de stroomrichting van het koelwater is totaal onbelangrijk ten aanzien van de werking,de slangen die je ziet daar stroomt koelwater doorheen.
kuupertie
4th Gear member

Twee waarheden

Bij een koude motor zorgt deze voor opwarming en bij een warme motor voor koeling (Oliekoeler)

Weet je dan toch wellicht de stroomrichting van de koelvloeistof Ramon&Ramon ? Wanneer de motor normaal in berdrijf is, zal het ergens in gaan en ook weer uitgaan.

Volgens mij is A in en B uit...maar ik zou het graag zeker willen weten.
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Ramon&Ramon
7th Gear member

kuupertie schreef:Twee waarheden

Bij een koude motor zorgt deze voor opwarming en bij een warme motor voor koeling (Oliekoeler)

Weet je dan toch wellicht de stroomrichting van de koelvloeistof Ramon&Ramon ? Wanneer de motor normaal in berdrijf is, zal het ergens in gaan en ook weer uitgaan.

Volgens mij is A in en B uit...maar ik zou het graag zeker willen weten.
Ik heb geen idee wat dre stroomrichting is,maar dat is simpel te controleren door een slang los te halen en kijken welke kant hij doorstroomt.
Een oliekoeler is het in ieder geval niet,ik heb er ook niet zo veel verstand van,maar dit weet ik zeker.
Het is echt een extra opwarmer voor de olie.
Zo,n klein oliekoelertje zou ook geen enkel nut dienen om ruim 5 liter olie af te koelen.
Iroll
6th Gear member

Woordverwarring. Je hebt een warmtewisselaar en je hebt een oliekoeler. Dat zijn 2 verschillende dingen.

Dit is een warmtewisselaar. Die heeft een dubbele functie nl de olie opwarmen als de olie kouder is als de kv en de olie afkoelen als de olietemp hoger is als de kv temp. Door een warmtewisselaar stroomt dus constant kv en olie. Dat zijn uiteraard 2 gescheiden circuits.

Een oliekoeler koelt mbv de buitenlucht, dat is in feite een extra radiateur waar de olie doorstroomt om aftekoelen. Als de olie boven een bepaalde temp komt gaat er een thermostaat open om de olie door de radiateur te laten circuleren. Die koelt dus alleen als de olie heet is. Als de olie koud is stroomt er dus geen olie doorheen.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Volgens VADIS is het een oliekoeler

De bovenste is van een benzinemotor en de onderste van een diesel. Ogenschijnlijk zit er geen of nauwelijks verschil in.

Voor beiden wordt aangegeven dat de rechter aansluiting de ingaande leiding is en de linker de retourleiding.

Afbeelding
Afbeelding

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
DawnBlueED
5th Gear member

Het is een warmtewisselaar en die werken in twee richtingen - als op enig moment de motorolie dus warmer is dan het koelwater zal de motorolie gekoeld worden. Is de motorolie kouder dan het koelwater dan wordt de motorolie opgewarmd.

Kuupertie: Op je oorspronkelijke vraag kan ik je geen antwoord geven, maar kun je de stroomrichting niet afleiden door de slangen te volgen en te kijken waar deze zijn aangesloten?

V70/2.4D/2003: Ja dat ding heb jij ook, op bijgaand plaatje helemaal onderaan te zien naast de buis die van de turbo afkomt
Ramon&Ramon
7th Gear member

Sommige benamingen van onderdelen kloppen wel vaker niet in Vadis.
Een gyrosensor noemen ze in vadis een acceleratiemeter en zo zijn er nog een flink aantal op te noemen.
DawnBlueED
5th Gear member

De hoofdtaak van het ding is het koelen van de olie, er is dus best wel wat te zeggen voor de benaming oliekoeler.
Ramon&Ramon
7th Gear member

DawnBlueED schreef:De hoofdtaak van het ding is het koelen van de olie, er is dus best wel wat te zeggen voor de benaming oliekoeler.
De hoofdtaak van het ding is,het opwarmen van de motorolie,dus niet andersom.
De technische beschrijving van dit onderdeel bevestigd dit ook.
Iroll
6th Gear member

De hoofdtaak van het ding is,het opwarmen van de motorolie,dus niet andersom.
Precies, bij een diesel duurt het veel langer voordat de olie op temp. is. De warmtewisselaar heeft daarbij dus als belangrijkste taak om de olie sneller op temp. te krijgen en te houden om daardoor motorslijtage te beperken.
In een dieselmotor wordt de olie lang niet zo heet als in een benzinemotor.
kuupertie
4th Gear member

thanks GSX en Dawn (ik zal als check de leidingen volgen..hoewel dit erg moeilijk is)

Het zal mij jeuken hoe het heet.....
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ramon&Ramon schreef:Sommige benamingen van onderdelen kloppen wel vaker niet in Vadis.
Een gyrosensor noemen ze in vadis een acceleratiemeter en zo zijn er nog een flink aantal op te noemen.
Of dat zo is kan ik niet beoordelen maar je bedoelt met het voorbeeld hoogstwaarschijnlijk de gierhoeksensor
Sommigen noemen dat een acceleratiemeter of -sensor. In een Volvo zitten diverse acceleration sensors
Wat er fout zou zijn aan die benaming begrijp ik niet. Met een gierhoeksensor wordt o.a. een vorm van acceleratie gemeten waarbij je niet alleen moet denken aan 'binnen hoeveel seconden accelereert de auto van 0 km/u tot 100 km/u'

TS zal het verder jeuken want die weet nu in ieder geval wat de 'in- en uitgang' is, maar v.w.b de benaming warmtewisselaar of (olie-)koeler nog dit. Ik heb sowieso de neiging om de benaming die de fabrikant aan een onderdeel geeft eerder voor juist te houden dan die van een willekeurige forummer. Zowel in het hoofdstuk over het Koelysteem als in het hoofdstuk over het Smeer- en oliesysteem heeft Volvo het duidelijk over de oliekoeler Als je de plaatsing in het koelcircuit ook bekijkt dan zie je dat de koelvloeistof die al is gekoeld door de radiateur naar deze oliekoeler wordt geleid. Reeds gekoelde koelvloeistof naar een 'warmtewisselaar' pompen waar olie doorheen loopt die een veel hogere temperatuur heeft dan de koelvloeistof kan maar één functie hebben: koelen !

Dat er zeer kortstondig evt. sprake zou kunnen zijn dat de olie wordt opgewarmd is dan bonus.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Een oliekoeler heeft in ieder geval niet de afmeting van een sigarendoosje..
Want dat zou totaal nutteloos zijn.
Er staan inderdaad veel vreemde benamingen in Vadis en die komen ook aan bod bij technische trainingen om verwarring te voorkomen.
DawnBlueED
5th Gear member

Een traditionele oliekoeler in radiator vorm is ook niet echt groot ......
Ramon&Ramon
7th Gear member

Nee,maar niet 15 bj 15 cm.
Maar dit wordt een wellus nietus spelletje,ik geloof het verder wel.
Heb er ook geen verstand van verder.
kuupertie
4th Gear member

Resume:

- Over benaming is discussie
- Bij koude olie = verwarming
- Bij warme olie = koeling
- Mijn vraag is beantwoord
- Iedereen heeft gelijk

Close topic.
(Lijkt wel een amerikanen forum hier).