Achterruitsproeier V70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
2xupp
Starter

De achterruitsproeier van mijn V70 (1998) doet het niet meer. Bij inschakelen hoor ik geen pompje lopen. Is dit een apart pompje of is dit hetzelfde pompje als van de voorruit, want dat doet het nl wel.
Waar vind ik dit pompje, kan ik dit relatief gemakkelijk zelf demonteren en vervangen?
Battlecruiser
8th Gear member

Het waterslangetje dat bij de scharnieren verstopt zit, is meestal de boosdoener. Het kan gekneld zitten; losgeschoten zijn of doorgeschuurd.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ron 123gt
4th Gear member

Dan zou je toch het pompje moeten horen? Ik heb hetzelfde probleem, bij mij is het pompje defect. Volgens "mijn mannetje" ongeveer een tientje of zes.
960 2.5 24v '97

(V60 T4 R Design '12 verkocht)

(123gt 1967 verkocht )

(V70 2.5 at '98 verkocht)

(V70 2.0D Limited Edition '09 verkocht)

(C30 1.6 Momentum '10 verkocht)

mini 1986

mini clubman 1972
RaoulC
2nd Gear member

Ron 123gt schreef:Dan zou je toch het pompje moeten horen? Ik heb hetzelfde probleem, bij mij is het pompje defect. Volgens "mijn mannetje" ongeveer een tientje of zes.
Het vervangen van de pomp is een simpel karwei. Rechts onder de auto aan de onderkant van het vloeistofreservoir zit de pomp. Laat iemand de knop even indrukken dan hoor je of hij loopt.
Zo niet dan het volgende. Neem een flinke teil en haal de rubberslang van het reservoir of de pomp, let op deze loopt leeg en je kan dan pas verder. Als dat is gebeurt haal je pomp los door hem schuin ten opzichte van het frame te draaien (met de klok mee). De houder en de pomp komen los.
Verwijder de andere rubber slang. Haal de stekker los door het klembeugeltje iets naar buiten te drukken. De pomp uit de houder halen en nieuwe pomp installeren in omgekeerde volgorde. Het lastigste stuk is het terug plaatsen van pomp met de houder in het frame. Ik lag op de grond op straat en moest mijn hoofd onder de auto wringen :roll: .

Controleer de contacten op (witte) roest, gebruik wat WD40 op de polen.
Bij Scandcar heb ik voor minder dan genoemde prijs een nieuwe pomp besteld. Controleer het vloeistof filtertje (glaasje) boven bij het reservoir en die onder het rechter paneel achter in de kofferbak. Als deze zijn gevuld met vloeistof dan wordt de volgende klus de leiding in de achterklep.
sinds augustus '11 850 2,5ltr BJ'95 benzine
september '07 een 245 GL B230F BJ'90 afgekeurd augustus '11
dbs1
2nd Gear member

2xupp schreef:De achterruitsproeier van mijn V70 (1998) doet het niet meer. Bij inschakelen hoor ik geen pompje lopen. Is dit een apart pompje of is dit hetzelfde pompje als van de voorruit, want dat doet het nl wel.
Waar vind ik dit pompje, kan ik dit relatief gemakkelijk zelf demonteren en vervangen?
Voorruit/koplampen en achterruit hebben een eigen sproeier.
De sproeier voor de achterruit zit het dichtst bij je als je voor de auto staat. Vervangen is eenvoudig (staat hierboven beschreven).

Het is mogelijk dat de sproeier ondanks het vervangen niet werkt (je hoort het motortje, maar er komt geen water). Kijk dan in de D-stijl rechtsachter achter de bekleding (op de plek waar ook wel speakers zitten) en zoek naar een t-stuk in de leiding.
Hier zit een terugslagklep in die nog wel eens onklaar raakt en geen water meer doorlaat. Kost maar enkele euro's bij de dealer.

Succes.
johan1989
1st Gear member

Even een topic omhoog schoppen:

Bij onze V70 2005 komt er niets uit voor zowel de voorruit als de achterruit.
De koplampsproeiers welen tierig, daar de vloeistof op de motorkap spettert. Top dus.

Zouden er dan dus twee motortjes kapot moeten zijn?
Volvo S70 2.5 Exclusive line 1997 LPG
Volvo 760 2.3TIC 1985 TE KOOP
Volvo XC70 D5 Summum 2005 is van Pa
Volvo S70 2.5 Comfort line 1997 LPI
Volvo 460 1.8i Dynamic line 1996
Ford Orion 1986
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”