Pagina 1 van 2
Auto-elektronica beschermd tegen tuning
Geplaatst: 02.12.2011 - 08:59
door M@rcel
Geplaatst: 02.12.2011 - 09:16
door edraket
Ik lees geen Volvo
Maar even zonder gekheid, dit zal toch geen verassing zijn. De fabrikanten bouwen nu ook allerlei beveiligings methodes in om het de tuner moeilijk te maken de parameters te veranderen. Het lukt de tuner nu ook elke keer om zaken aan te passen. Denk dat het met een goede beveiliging wel steeds moeilijker wordt, maar er komt ook steeds meer software om de versleuteling te kraken.
Denk dat het dan simpelweg een kwestie van tijd is.
Re: Auto-elektronica beschermd tegen tuning
Geplaatst: 03.12.2011 - 18:15
door crackedtooth
"wordt diefstal ontmoedigd doordat de eigenschappen van het managementsysteem zijn gekoppeld aan de auto waar dit systeem oorspronkelijk in thuishoort. De microcontrollers voldoen aan de eisen van de beveiligingswerkgroep van Audi, BMW, Daimler, Porsche en Volkswagen."
Volgens geruchtencircuit zijn sommige bws nu met laptop te kraken niet zozeer voor tunen, maar wel voor diefstal.
Dus tja.. wel begrijpelijk dan.
Krijg je daarna toch weer wedloop met encryptie vs decryptie net zoals bij gewone software releases.
Geplaatst: 12.12.2011 - 22:25
door Dieselaar
Niks nieuws onder de zon. Heeft iemand wel eens een Toyota bij de tuner gezien? ik nog nooit, tenminste als het niet zo'n extra kastje is waarme ze de motorelectronica buiten spel zetten. Waarom zou dat zijn? dezelfde reden denk ik; Toyota heeft dit dus al eerder bedacht.
Geplaatst: 12.12.2011 - 22:39
door 945i
Ik zeg koop een snellere auto, heb je een leasert, werk hard en ga voor een hogere functie.
Geplaatst: 12.12.2011 - 22:44
door FrankS60
945i schreef:Ik zeg koop een snellere auto, heb je een leasert, werk hard en ga voor een hogere functie.
A la de 140-170 pk versies van de 2.4 , leg even een paar duizend euro bij bij nieuwe aanschaf voor de pk's die je motor eigenlijk had moeten hebben... :roll:
Geplaatst: 12.12.2011 - 23:12
door 945i
Ik zou altijd voor de 140pk versie gaan. Veel fijner.

En nog beter de 10 kleppert 144pk versie!

Geplaatst: 13.12.2011 - 00:14
door DawnBlueED
De 'chippers' zullen hard om zoek gaan naar andere mogelijkheden, er gaat veel geld om in het wereldje......
Geplaatst: 13.12.2011 - 11:05
door Broabander
945i schreef:Ik zou altijd voor de 140pk versie gaan. Veel fijner.

En nog beter de 10 kleppert 144pk versie!

+1

Geplaatst: 13.12.2011 - 16:39
door Laguna-S60
FrankS60 schreef:945i schreef:Ik zeg koop een snellere auto, heb je een leasert, werk hard en ga voor een hogere functie.
A la de 140-170 pk versies van de 2.4 , leg even een paar duizend euro bij bij nieuwe aanschaf voor de pk's die je motor eigenlijk had moeten hebben... :roll:
En wat nou als je die paar mile niet hebt :roll:
Dieselaar schreef:Niks nieuws onder de zon. Heeft iemand wel eens een Toyota bij de tuner gezien? ik nog nooit, tenminste als het niet zo'n extra kastje is waarme ze de motorelectronica buiten spel zetten. Waarom zou dat zijn? dezelfde reden denk ik; Toyota heeft dit dus al eerder bedacht.
Toyota heeft zelf tuning kastjes ontwikkeld onder de naam "TTE", moet zeggen dat zo'n D4D 116 daar erg van opknapt

Geplaatst: 13.12.2011 - 16:43
door 945i
Ook van afknapt zeker..?
Geplaatst: 13.12.2011 - 16:47
door V70 T5 assen
Zou alleen een celica willen tunen, de rest van de modellen tja zie je het al voor je een prius met 200pk??
Geplaatst: 13.12.2011 - 17:46
door V70/2.4D/2003
een prius met 200pk??
Leve de groene gedachte. +1
Geplaatst: 13.12.2011 - 18:22
door Fredhead
V70 T5 assen schreef:Zou alleen een celica willen tunen, de rest van de modellen tja zie je het al voor je een prius met 200pk??
MR2

Dat vind ik wel serieus leuke karretjes, maar in de tuningwereld zijn daar al andere opties voor in de vorm van leukere motorblokken
Geplaatst: 13.12.2011 - 19:12
door Laguna-S60
ga nu niet beginnen met die boodschappen autotjes
Supra 4 life
Een tt suup heb je zonder al te veel aanpassingen zo op de 500 pk +
Geplaatst: 14.12.2011 - 14:00
door FrankS60
Laguna-S60 schreef:FrankS60 schreef:945i schreef:Ik zeg koop een snellere auto, heb je een leasert, werk hard en ga voor een hogere functie.
A la de 140-170 pk versies van de 2.4 , leg even een paar duizend euro bij bij nieuwe aanschaf voor de pk's die je motor eigenlijk had moeten hebben... :roll:
En wat nou als je die paar mile niet hebt :roll:
Ja dat bedoel ik dus, dan laat je die 140pk voor 400 euro "tunen" naar wat het eigenlijk had moeten zijn, die veel duurdere 170. De opmerking "koop een snellere auto" slaat als een tang op een varken. Soms zijn er geen snellere versies te koop van de auto die je wil, of je bent een ridicuul bedrag kwijt voor iets dat marginaal sneller is. Dan krijg je dus de neiging tot tunen. Wat inmiddels zo'n vies woord lijkt te zijn geworden hier op het forum dat iedere discussie daarover ook eindigt met dezelfde argumenten door dezelfde lui.
Het gaat ook echt niet gebeuren dat de tuners niet meer kunnen tunen vanwege de beveiliging, het wordt alleen steeds specialistischer computerwerk en relatief steeds minder verstand van mechanica en motoren. Kwestie van tijd voor ze de software gekraakt hebben, wat een mens kan verzinnen kan een mens ook omzeilen.
Geplaatst: 14.12.2011 - 17:54
door Thijs
Ja dat bedoel ik dus, dan laat je die 140pk voor 400 euro "tunen" naar wat het eigenlijk had moeten zijn, die veel duurdere 170. De opmerking "koop een snellere auto" slaat als een tang op een varken. Soms zijn er geen snellere versies te koop van de auto die je wil, of je bent een ridicuul bedrag kwijt voor iets dat marginaal sneller is. Dan krijg je dus de neiging tot tunen. Wat inmiddels zo'n vies woord lijkt te zijn geworden hier op het forum dat iedere discussie daarover ook eindigt met dezelfde argumenten door dezelfde lui.
Helemaal mee eens!
Geplaatst: 14.12.2011 - 17:55
door bart simpson
die € 400,-- is voor de marginale winst dan ook weggegooid geld?
Geplaatst: 14.12.2011 - 19:26
door FrankS60
bart simpson schreef:die € 400,-- is voor de marginale winst dan ook weggegooid geld?
Als jij van 140 naar 170 pk marginaal wil noemen. Of in het geval van de 2.4T van 200 naar 235pk. Of de T5 van 250 naar 285. Dit overigens allemaal bij de S60/V70. Met allerlei andere types ook leuke winsten te behalen zonder enkele problemen.
400 euro voor 30pk of meer. Lijkt mij een uitstekende value for money als je op zoek bent naar iets snellers/krachtigers.
Ik geloof dat ik al eerder heb aangehaald dat het altijd dezelfde lui zijn die op deze manier reageren op tuning. En grappig genoeg zijn ze er zelf vaak (indirect) bij gebaat als er niet getuned wordt maar een exemplaar met dikkere motor aangeschaft wordt.
Geplaatst: 14.12.2011 - 19:29
door bart simpson
dat heb je mis, wordt er getuned is er een gerede kans op extra omzet en het valt nooit ondere enige garantie