Beste volvo-forum.nl leden.
Sinds een paar dagen rij ik rond in een volvo s80 uit 2000. Met een 2.5d motor.
Nou heb ik op twee plekken een olie lekkage geconstateerd bij mijn auto.
Het gaat om de aansluiting bij de intercooler(volgens iemand). Slang eraf gehaald en inderdaad wat olie. Volgens de bonnetjes was de turbo wel een tijd terug gereviseerd...
Ten tweede lekt er olie aan de voorkant bij het blok(waarschijnlijk niet het blok zelf). Precies tussen de oliepijlstok en olievuldop(dat ding dat daar hangt). Weet niet wat het is. Iemand een idee wat het kan zijn.
s80 olie lekkage
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 01.12.2011 - 10:15
ik zal mogen bij daglicht wat foto's maken. Niemand heel toevallig een fototje van een 2.5d zonder de plastic kap op de motor...AlexV70 schreef:Foto's?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 01.12.2011 - 10:15
klopt(bedankt) mijn kap ligt er al af. Maar dacht dat misschien iemand al een fototje van een 2.5 motor op zn pc had staan dan kon ik deze nu al gebruiken om aan te geven waar bij mij het lek zit.toppertje schreef:die kap is er in 30sec af.
4 schroeven...
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Een beetje olie in de intercooler en turboslangen is normaal.
Wat betreft de lekkage, ik vermoed dat het lekt bij de vacuümpomp. Is deze misschien een keer vervangen?
Wat betreft de lekkage, ik vermoed dat het lekt bij de vacuümpomp. Is deze misschien een keer vervangen?
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 01.12.2011 - 10:15
allereerst bedankt voor je reactie. Het regent nogal dus heb nog geen foto's kunnen maken. Indien de vacuumpomp hetzelfde als een dieselpomp is, dan is deze wel vervangen. Waar het lekt(weet dus niet of dit dus de vacuumpomp is) zijn wel de moeren eraf geweest.elianmars schreef:Een beetje olie in de intercooler en turboslangen is normaal.
Wat betreft de lekkage, ik vermoed dat het lekt bij de vacuümpomp. Is deze misschien een keer vervangen?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
de vacuumpomp is niet dezelfde als de dieselpomp,de vacuumpomp is voor de remmen en de dieselpomp voor de brandstofinspuiting.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 01.12.2011 - 10:15
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 01.12.2011 - 10:15
is dat deze http://link.marktplaats.nl/500863599
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 01.12.2011 - 10:15
ja het is dus de vraag of hij lekt bij de pakking(aan het motorblok) of het ding zelf. Als ik mijn hand erachter houd, voel ik wat lucht blazen...
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Misschien dat de slang er niet helemaal lekker (meer) op zit?
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 01.12.2011 - 10:15
bedankt voor het meedenken. De slang zit aan de bovenkant en de vacuumpomp(nu doe ik net alsof ik weet waar ik over praat, smile) is aan de bovenkant niet nat. Alleen aan de onderkant, daar voel ik ook wat blazen als ik mijn hand eronder houelianmars schreef:Misschien dat de slang er niet helemaal lekker (meer) op zit?
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Het enige dat ik me kan bedenken, is dat de bouten niet helemaal goed aangedraaid zijn, of dat de rubberen pakking/ring lekt. Ik heb niet eerder gehoord dat de pomp zelf lekt.
Het is alleen zo dat je bijna niet bij de bouten kunt komen om ze vast te draaien.
Het is alleen zo dat je bijna niet bij de bouten kunt komen om ze vast te draaien.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 01.12.2011 - 10:15
hartelijk bedankt voor het meedenken.elianmars schreef:Het enige dat ik me kan bedenken, is dat de bouten niet helemaal goed aangedraaid zijn, of dat de rubberen pakking/ring lekt. Ik heb niet eerder gehoord dat de pomp zelf lekt.
Het is alleen zo dat je bijna niet bij de bouten kunt komen om ze vast te draaien.
Ik zal bij de dealer(nee geen drugs dealer) wat pakkingen halen. Dan hem loshalen en weer vastzetten. Hopelijk helpt dat
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 01.12.2011 - 10:15
Krijg de onderste bout niet los. Kan er niet bij. Heb van alles geprobeerd. Zelfs een sleutel omgebogen maar lukte niet
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 05.01.2009 - 23:13
Ik draai eerste de onderste moer los en als laatste de bovenste moer. Ik heb voor de onderste moer een steekringsleutel "recht" geslagen. Je kunt hem dan met flink wat gepriegel tussen de brandstofpomp en het blok op drie uur op de moer aanleggen en naar 2 uur losdraaien. Ik heb voor dat doel een nylon touwtje en een houten blokje aan het einde de steeksleutel vastgemaakt. Ik gebruik een magneetpen om de sleutel steeds in positie te brengen en met een grote schroevendraaier tegen het huis van de vacuumpomp hou ik de ringsleutel op de moer.Zo draai je de moer stukje bij stukje los. Best lastig allemaal. Zodra de moer los is, kan ik deze met de vingers verder los draaien. Zorg wel voor wat oude doeken eronder, want bij het loshalen van de pomp kwam er bij mij flink wat olie uit. Tussen de pomp en het blok zit een soort Oring, die zal wel lekken denk ik. Check ook de pomp zelf als je hem eraf hebt. Ze zijn op ebay voor ongeveer 110 euro te koop (nieuw).
Gerben
Gerben
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 01.12.2011 - 10:15
Bedankt voor je uitleg! Ik ben echt uren bezig geweest maar zal jouw manier van het weekend proberen. Hoop zo dat het lukt.GerbenBokma schreef:Ik draai eerste de onderste moer los en als laatste de bovenste moer. Ik heb voor de onderste moer een steekringsleutel "recht" geslagen. Je kunt hem dan met flink wat gepriegel tussen de brandstofpomp en het blok op drie uur op de moer aanleggen en naar 2 uur losdraaien. Ik heb voor dat doel een nylon touwtje en een houten blokje aan het einde de steeksleutel vastgemaakt. Ik gebruik een magneetpen om de sleutel steeds in positie te brengen en met een grote schroevendraaier tegen het huis van de vacuumpomp hou ik de ringsleutel op de moer.Zo draai je de moer stukje bij stukje los. Best lastig allemaal. Zodra de moer los is, kan ik deze met de vingers verder los draaien. Zorg wel voor wat oude doeken eronder, want bij het loshalen van de pomp kwam er bij mij flink wat olie uit. Tussen de pomp en het blok zit een soort Oring, die zal wel lekken denk ik. Check ook de pomp zelf als je hem eraf hebt. Ze zijn op ebay voor ongeveer 110 euro te koop (nieuw).
Gerben
Nogmaals bedankt