XC60 D5 GT slippende koppeling bij koude motor

De eerste generatie XC60
Gebruikersavatar
XC70Pete
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 15.02.2007 - 20:39

Heb sinds een half jaar een XC60 D5 met Gear Tronic.
Ik ben benieuwd naar ervaringen 's ochtends bij het wegrijden als het pak em beet onder de 10 graden is. Hoe kouder hoe langer hij het lijkt te doen.

Als ik in deze maanden 's ochtends weg rijd (hij doet het niet als ik van mijn werk terug kom) dan maakt hij meer toeren voordat hij opschakelt. Normaal houdt hij de toeren zo rond de 1500 maar niet de eerste kilometer of 3-4. Dan houdt hij die op de 2000. Het rare is dat je merkt dat hij met de koppeling slipt, zeker bij het gas geven. Als ik de de GT in manueel zet en opschakel blijft hij 2000 toeren houden ongeacht de versnelling.

Vraag is of anderen dit ook ervaren en 'normaal' is. Heeft het te maken met het sneller laten warmer worden van iets of zo?

Wat hij ook af en toe doet is als je een bocht maakt (zeker op snelweg maar ook op rotonde) dan vergeet hij op te schakelen als je de bocht uitrijdt. dan stijgen te toeren naar 3000 en opeens denkt de bak oeps en schakelt meteen 2 versnelling door. Experimeteren leert dat het een raar euvel is zeker omdat ik ook niet extra gas geef waardoor het te verklaren zou zijn. Gewoon bij rustig gas geven doet hij dit

Ik kon op het forum hier zo niets over vinden. (wel het kraken links voor bij remmen en indraaien helaas, dus daar moet ik ook mee terug).

Alle ervaringen en tips hieromtrent welkom!

Peter
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Hoi Peter,

op zich herken ik je constatering dat de motor in koude toestand meer toeren maakt, voordat de bak overschakelt. Het hangt bij mij een beetje af van de stand van het gaspedaal, maar tegen de 2000 toeren lukt het ook hoor, maar als je meer gas geeft, lopen de toeren nog wat verder op. Op zich denk ik dat dit een goede zaak is, want stel je voor dat je GT met een door en door koude motor (dus waarbij de smering nog maar zo zo is) de motor laag in toeren zou laten optrekken. Dat is immers erg ongezond! En dat is ook de reden dat de bak dan jouw handmatige instructies negeert.
Het kantelpunt ligt bij mij zo rond de 0- 5 grd en kouder (en dat is meestal 's ochtends) , dat je echt gaat merken dat de regelelektronica de bak bij koude motor langer in de versnelling vasthoudt. Het is voor mij tevens een extra reden om dan de eerste kilometers rustig aan te doen overigens, maar ik hoef dan ook niet meteen de snelweg op.

Dat dubbel doorschakelen herken ik niet zelf. Je kunt bij gelegenheid een en ander ook best eens met je garage overleggen. Van afstand is immers niet goed te zeggen hoe het werkelijk is? Dan weet je zeker of er iets mankeert, of dat alles werkt zoals het hoort, maar ik vermoed dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Ik hoop dat de auto je verder goed bevalt natuurlijk!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

XC70Pete schreef:Heb sinds een half jaar een XC60 D5 met Gear Tronic.
Ik ben benieuwd naar ervaringen 's ochtends bij het wegrijden als het pak em beet onder de 10 graden is. Hoe kouder hoe langer hij het lijkt te doen.

Als ik in deze maanden 's ochtends weg rijd (hij doet het niet als ik van mijn werk terug kom) dan maakt hij meer toeren voordat hij opschakelt. Normaal houdt hij de toeren zo rond de 1500 maar niet de eerste kilometer of 3-4. Dan houdt hij die op de 2000. Het rare is dat je merkt dat hij met de koppeling slipt, zeker bij het gas geven. Als ik de de GT in manueel zet en opschakel blijft hij 2000 toeren houden ongeacht de versnelling.

Vraag is of anderen dit ook ervaren en 'normaal' is. Heeft het te maken met het sneller laten warmer worden van iets of zo?

Wat hij ook af en toe doet is als je een bocht maakt (zeker op snelweg maar ook op rotonde) dan vergeet hij op te schakelen als je de bocht uitrijdt. dan stijgen te toeren naar 3000 en opeens denkt de bak oeps en schakelt meteen 2 versnelling door. Experimeteren leert dat het een raar euvel is zeker omdat ik ook niet extra gas geef waardoor het te verklaren zou zijn. Gewoon bij rustig gas geven doet hij dit

Ik kon op het forum hier zo niets over vinden. (wel het kraken links voor bij remmen en indraaien helaas, dus daar moet ik ook mee terug).

Alle ervaringen en tips hieromtrent welkom!

Peter
Ik denk dat je het hoe en waarom van de hogere toeren in het instructieboekje vindt.... (bestuurdersmilieu/motor starten).
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat van het schakelen icm met een bocht heb ik hier één keer eerder gelezen! Helaas is dat topic doodgebloed omdat TS niet meer reageerde.

Die hogere toeren is wel normaal, inderdaad om sneller op te warmen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Met de nieuwe bakken (S60 D5 '10) heb ik ervaren dat de bak vlak voor een bocht juist wil doorschakelen... producteigenschap heet dat...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Wat voor "rare" bocht maak je dan 945i.. ??
Ik rem meestal wat af voor een bocht, en heb hooguit de ervaring dat ie dan soms wat te lang in een hoge versnelling blijft hangen, maar opschakelen... nee, dat niet. Met het rechtervoetje kun je zelf ook veel regelen hoor!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Nee, dat was tussen twee rotondes in, je bent dan net op snelheid, gaat van het gas om te remmen voor de rotonde, en ploep! een verzetje hoger. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

hmmm, je zat dan net op een toerental waarbij de bak op punt van opschakelen stond waarschijnlijk?, gas er af en dan denk ie.. ik schakel nu door? herken het zelf eerlijk gezegd niet echt vanuit de praktijk. Tegen de tijd dat je wat geremd hebt en de ro doorbent, is de bak waarschijnlijk al weer 1 of 2 stappen terug?
Hoe dan ook, zoals je zelf met een pookje kunt anticiperen op de aankomende situatie en op wat je eigen bedoelingen daarmee zijn, dat haalt een GT natuurlijk niet, mits je de pook een tik opzij geeft en zelf ff ingrijpt (en dat doe ik af en toe).
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
XC70Pete
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 15.02.2007 - 20:39

Dank voor de reacties :)
en ja ik ben zeer tevreden over de auto evenals de kids.

Ik heb meer dan 20 jaar handgeschakeld gereden dus het automaat gebeuren was redelijk nieuw.

Het vasthouden van een te lage versnelling na een bocht heb ik ook een keer aan een monteur laten zien (hij deed het toevallig) en die had het niet eerder gezien. Hij zou er op letten bij andere auto's. Zoals ik zei is het als je een bocht uitrijdt (gewoon rustig niet met het gaspedaal spelen) dan lopen de toeren op naar 3000+ (waarbij je zelf denk wat gebeurd er, staat hij in handmatig en vergeet ik te schakelen) en schakelt twee versnellingen door. Daarna rustig gas geven blijft de versnellingsbak gewoon de hogere versnelling vasthouden (schakelt dus niet terug).


Ik ben wat gespitst op eventuele gebreken daar de dealer tot nu toe over alles erg zeikerig deed (net of je een worstenbroodje koopt) en de geschiedenis van de auto een beetje vaag is. De auto is een summum met extra toeters en bellen die in minder dan een jaar bij 37k km ingeruild is bij een BMW dealer. De dealer had hem geruild met een X5 geloof ik zodat beide schoenmakers bij hun leest bleven. Op zich kan dit maar de afleverbeurt is ook niet goed gebeurd, zal ik maar niet teveel over uitwijden. De auto had geen onderhoudsgeschiedenis in het boekje behalve de aflevering.
XC60 D5 summum 205pk my 2011
XC70 2.5T momentum 250pk my 2006
850 T5 220 pk
850 2.5 10v
340 1.7
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

De Gt schakelt gewoon wazig.
Ik snap niet hoe de test piloten deze rallebak ooit hebben goedgekeurd.
De rest van mn auto is gewoon goed anders heb ik hem eruit getrapt.

Bij koud weer gaat ie gewoon iets later in lock-up is je motor wat eerder op temp.
Daar is in principe gewoon niets mis mee.

grts
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

De GT is niet het toppunt van verfijning, het niet terugschakelen na een bocht of bij het verlaten van een rotonde vind ik één van de voornaamste minpunten. Ik moet wel zeggen dat ik de versie met zes versnellingen al weer een verbetering vind ten opzichte van de versie met vijf versnellingen.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

Ik heb de GT6.
Ik schakel hem gewoon met de hand.
Ergens hoop ik dat ie gewoon op straat pleurt.
Heb al wel contact met een specialist gehad om er costum software voor te maken.
Schijnt net de gt tricky te zijn.
Mocht het iets worden komt er zeker een topic over.
Grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Nou, nou V70... das een boude uitspraak... enne slecht voor milieu hoor ;-)
Er zullen ongetwijfeld betere automaten op de markt zijn, maar.... die kosten waarschijnlijk ook een tikkie meer.... laten we de discussie hier maar niet verder oprakelen. Er is al zoveel over geschreven, en mijn mening is dat je in de meeste gevallen zelf een bewuste keuze hebt gemaakt naar aanleiding van een proefrit. Daar beslis je dan of het geheel acceptabel is, of niet, met alle positieve en negatieve eigenschappen. Een ragbak is het in geen geval.

Dan vwb die aflevering Peter... wel vreemd dat je je als klant zo behandeld voelt. Het is inderdaad verre van een kleine uitgave, daar mag je in alle redelijkheid toch wel wat service bij verlangen. Natuurlijk kan het een reden hebben dat de auto al zo snel elders is ingeruild, maar het kan ook zo zijn dat de eerste eigenaar als ex BMW rijder zich na een jaar uiteindelijk toch niet kon vinden in de auto, en daarom weer is teruggekeerd op het nest, of bijvoorbeeld door een andere functie ineens een leasen moest /mocht.

Wat je nog zou kunnen doen is een andere goede dealer zoeken, en daar de onderhoudshistorie eens opvragen. Zit er overigens nog fabrieksgarantie op? Misschien kun je dan helemaal wel overstappen. Een goede relatie met het bedrijf waar je je auto laat onderhouden vind ik veel waard. Dat werkt altijd 2 kanten op. Succes verder en veel plezier met je aanwinst.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

Tja.
De koets en motor zijn gewoon goed.
De gt is dat niet.
Daar de koets voor mij doorslaggevend is neem ik de gt voorlief.
Met die gt is best te leven.
De auto rijd goed, hier is weinig op aan te merken.
Echter een echte rijder koopt beter iets anders.
En wil die een automaat, kun ie Volvo beter links laten

Maar goed dat is mijn bescheiden mening
Het is een auto die een upgrade nodig heeft wil ie doen wat wenselijk is.
Doe ermee wat je wilt.
Neemt niet weg dat de 70 met 6 cilinder een lekkere machine is.
Kortom een fijne auto met een ralle bak.
Waarom zou je anders je koppel begrenzen in de eerste trappen?

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
Gebruikersavatar
isla
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 04.09.2010 - 15:45
Locatie: Almere of Normandië

Ik heb al heel wat automaten gereden voordat ik de XC60 kocht, ik snap het probleem niet dat jullie met de geartronic hebben. Ding schakelt prima!
XC60 D3 summum geartronic, flamenco red, sandstone beige interieur/ driver support line/professional line/ security line.

Peugeot 1007 1.6 16v autom Sporty

Bestuurslid Vereniging Elk Merk Waardig
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Wel ik heb dezelfde ervaring, ik rij al jaren met een heleboel automaten in de USA, heb daar al vanalles gereden, Mustang, PT Cruiser, Camaro, Dodge Charger, Chevvy HHR enz, allemaal automaten.

De 6 traps GT van Volvo bekoort me dan nog het best, het is geen bak om mee te scheuren, maar dat is een Volvo eigenlijk nooit, als je een scheurijzer verwacht, moet je bij een ander merk wezen.

Mijn schoonouders hebben een "oude" XC70 MY04 met 5 traps GT en dan vind ik mijn 6 traps wel aangenamer schakelen.
Onze C70 is eveneens 6 traps GT en we waren wat blij om van de Powershift van de eerste C70 verlost te zijn en terug een geartronic te hebben.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
V70 classic
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28

isla schreef:Ik heb al heel wat automaten gereden voordat ik de XC60 kocht, ik snap het probleem niet dat jullie met de geartronic hebben. Ding schakelt prima!
Vooruit dan.
Wat mij tegenstaat is het schakelen op de meest waanzinnige momenten waardoor de motor onnodig hoog in toeren komt of blijft hangen.
Bv met een inhaalactie waarbij je iets wilt versnellen.
De bak zou dan b.v. gewoon de huidige trap kunnen vasthouden om op koppel de actie te voltooien.
Echter dan schakelt vrolijk een 2 trappen terug.
Resultaat is dan dat je motor in een toerengebied komt waar ie geen vermogen levert.
Al heb je met een 340 PK altijd wel iets over natuurlijk.
Verder kan de bak gewoon geen koppel of vermogen aan.
Het begrenzen van koppel in de eerste versnellingen is natuurlijk een akte van onvermogen.
Waarom er geen bak in gooien die het wel gewoon kan hebben.
Want vanaf de D5 wordt het toch allemaal wat naadje met de GT6.
Vanaf een 100000 vallen ze bij bosjes.

Maar nogmaals er valt mee te leven als je de bak zelf schakelt, maar daar koop je geen automaat voor.
En om de bak te sparen, vraag ik alleen om het max koppel als de bak in de lock-up staat.
Mijn Classic diesel was wat dit betreft een stuk voorspelbaarder.

Een fatsoenlijk geschreven schakel programma zou alles kunnen oplossen.
Enkel heeft Volvo de zaak hier goed dicht getimmert.

Maar goed ik houd van autorijden zo het bedoeld is.
Ik hoef geen groen label of wat dan ook.
Dit betekend voor mij gewoon schakelen wanneer je het nodig hebt.
Dat kan gewoon met een Eco programma in D (schakelen laag in toeren).
En een sport programma in S (schakelen net voorbij je max vermogen.
Meer hoeft die bak niet te doen.
Dat denken doe ik wel voor hem.
Al dat zelflerende slaat allemaal nergens op.
Tenzij je dan weer het programma koppelt aan b.v. je stoel instelling.
Dan past ie zn programma aan aan de persoon die op dat moment rijdt ( of in ieder geval waarvan ze denkt die er rijdt).

grts
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Dan raad ik je aan nooit met een Amerikaanse automaat te gaan rijden.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
trimitie
4th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: 25.07.2010 - 19:36
Locatie: Oostende

mijn ondervinding is dat de GT software van mijn XC60 D3 2.0 veel veel beter is afgesteld dan de GT van mijn vorige XC90 D5.
veel soepeler schakelen en bij vertragen remt hij wat af, bij de XC90 viel hij direct uit zijn toeren in ralentie....
wel moet je automaat gewoon zijn he, wetende dat hij redelijk snel naar hoogste versnelling wil.
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010

XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

@V70 Classic: van wanneer is jouw T6? Het is een veelgehoorde klacht, dat de GT bij de dikkere motoren het plezier vergald. Mijn ervaring met de MY2012 is dat het nog geen perfecte bak, maar hij is wél veel beter gemanierd, schakelt vlot door en het 'gieren' bij iets steviger gasgeven is wel verleden tijd. Maar soit, de Duitse concurrentie levert sneller schakelende bakken af. Nu schijnt e.e.a. ook te maken te hebben met de beschikbare ruimte in het vooronder? Daarover is hier al eerder eens geschreven.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”