S40 T4 loopt moeilijk/valt uit als de tank leger wordt

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
rutgerva
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 16.12.2007 - 15:11

Hallo Allemaal,

Onlangs is onze Volvo (S40 T4 uit 1998) kuren gaan vertonen.
De auto begint zo ineens spontaan te stotteren/inhouden, soms zo erg dat hij uitvalt...

Als we dan even wachten (soms lang (5 min) soms kort), is hij weer te starten en gaat het rijden weer (een beetje).

Nu komt het vreemde; dit probleem hebben we alleen wanneer de tank nog ca 25% vol is. (Duurde even voor we daar achter waren ;-)

Maar goed, inmiddels is de brandstofdruk sensor en het brandstof filter vervangen. Het leek beter te gaan, maar nu een tank verder weer problemen... Na het tanken was het probleem ook weer over...

We nu, heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Lijkt erop dat de pick-up buis van de brandstofpomp lek is waardoor er lucht ipv brandtof aangezogen wordt als het brst.peil onder het lek gedaald is.
rutgerva
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 16.12.2007 - 15:11

Dat klinkt als heel logisch!
Maar: zit dat ding in of aan de tank? Ben wel redelijk handig, maar niet heel erg thuis in dit soort zaken...

Andere suggesties zijn natuurlijk ook van harte welkom, dan kan ik komend weekend eens even het een en ander gaan uitsluiten...
rutgerva
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 16.12.2007 - 15:11

Ter aanvulling, de Volvo dealer (even gebeld...) dacht dat het koolstof filter verstopt kon zitten of de "brandstof onderdruk regelaar"??? niet in orde was...
Zou dat ook kunnen?
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Dat laatste heb ik hier vaker gelezen!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Pick-up is de buis/slang waarmee de pomp de brandstof aanzuigt van onderuit de tank. Die zit dus in de tank onderop de pomp. Als het koolstoffilter verstopt zit (zit of de klep daarvan niet meer werkt) dan zou het probleem zich niet alleen voordoen bij een en hetzelfde br.st.peil lijkt mij.
Een defecte onderdruk klep/regelaar moet je merken als je de tankdop los haalt. Dan zou er een grote onderdruk moeten heersen en dus de tankdop vastgezogen zitten op de tank. Probeer eens als het probleem zich voordoet de tankdop even los te draaien. En kijk dan of de motor daarna wel nomaal loopt. Er hoort een beetje onderdruk te heersen in de tank, maar dus niet overdreven.
rutgerva
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 16.12.2007 - 15:11

Wow voor nu alvast dank voor de reacties, hier kan ik echt iets mee, en is goed te controleren met deze tips en tricks ;-)

@Iroll; soms een werkplaatshandboek gegeten als ontbijt ;-), voor nu alvast enorm bedankt!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

@Iroll; soms een werkplaatshandboek gegeten als ontbijt , voor nu alvast enorm bedankt!
Ik vind ze het lekkerst met een glaasje 0W30 er naast om weg te spoelen :wink:
En hou ons op de hoogte hoe die verder vaart!
rutgerva
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 16.12.2007 - 15:11

Hallo Iroll, ik heb eens getest en ik verdenk nu de onderdruk klep/regelaar, als ik de tankdop open draai komt er een gigantische suis vanaf...

Maar nu, waar kan ik het ding vinden in de auto?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

En de motor draait ook weer zoals het hoort als het vacuum opgeheven is?
De plek van de klep bij een S40 weet ik niet uit mijn hoofd. Maar meestal zit hij bovenop de tank. Als je geluk hebt kan je erbij zonder de tank te hoeven verwijderen anders moet die eronderuit. Maar er is hier vast wel iemand die het voor je die het weet of kan opzoeken.
Misschien heb je meer kans op antwoord in het S40 board
paardekooper
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31.08.2014 - 19:51

Hoi,

Denk dat ik met exact hetzelfde probleem zit.
Vorige week begon het, haperen, inhouden en afslaan. Alleen
Bij lage toeren houdt de auto het langer vol. Na het
Tanken rijdt hij idd weer normaal. Anwb 2 maal laten komen
En die vertelde mij in eerste instantie de bobines te vervangen.
Dit gedaan en hij reedt weer anderhalve dag heerlijk. Toen het weer
Begon te haperen en afslaan op de snelweg, weer de anwb gebeld en
Die meneer vertelde mij dat de bougiekabels vervangen moesten
Worden. Dit gedaan bleef het probleem nog steeds. Nu door deze chat
Besef ik dat ik gelijk na de vervanging van de bobines heb getankt... De keren
Dat hij wel redelijk normaal rijdt is als de motor nog koud is...

Ga morgen uitvinden of ik met hetzefde probleem zit.

Thanks voor het delen van jullie verhaal!

Groeten dennis
S40 T4 toppie!
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 451
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Wat hou ik van dit forum :love:
Even zoeken, soulmate qua problemen gevonden!
Auto reed koud prima, warm als een natte krant. Op de terugweg moest ik tanken en reed ie daarna eigenlijk redelijk als vanouds.
Aangezien er uit de tank al langere tijd zowel een ongezond geluid als een flinke onderdruk heerst ( ga ik eens eventjes wat onderdelen in de tank inspecteren.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”