Pagina 1 van 1

Fout of feature?

Geplaatst: 09.12.2011 - 19:48
door olav
Wanneer ik mijn auto op contact zet (en ook tijdens het rijden) blijft de interieurventilator heel zacht draaien, ook al staat de draaiknop op '0'.

Betreft een V70 2002 D5 met handmatige airco. De airco is niet ingeschakeld (moet eerst eens een keer gevuld worden... :( ) en het maakt niet uit of de lucht van buiten wordt aangezogen of in het interieur circuleert. Uiteraard kan ik de interieurventilator harder en zachter zetten, maar helemaal uit gaat 'ie niet.

Dit is me in de eerste jaren nooit opgevallen, maar afgelopen voorjaar merkte ik het voor het eerst. Tijdens de zomer niet meer op gelet maar nu het weer kouder is voel je voordat de motor op temperatuur is (en de verwarming in het interieur dus uit staat) continu een koude luchtstroom uit de ventilatieroosters komen, of de motor nou draait of niet. Koude handen zijn het gevolg (of je moet de ventilatieopeningen dichtzetten natuurlijk). Je hoort ook de ventilator heel langzaam draaien.

Is dit nou een feature? (altijd minimale luchtbeweging zodat je wanneer je de verwarming aan hebt staan maar de interieurventilator staat in de stand '0', dat je dan toch warme lucht in de auto krijgt).

Of is het een fout: zou de ventilator in stand '0' gewoon stil moeten staan, en moet het 'probleem' (zo erg is het nou ook weer niet) worden gezocht in de bedieningsdraaiknop van de ventilator of in een softwarematige aanpassing (de koplampen bleven voordat ik het liet aanpassen ook branden in de '0' stand.

Vandaag al even bij de dealer geweest, maar die wisten niet direct of het standaard zo hoort. Uiteraard kunnen ze het gaan uitzoeken bij de volgende beurt, maar misschien dat jullie het antwoord zo weten? 8)

Geplaatst: 09.12.2011 - 20:32
door toppertje
volgens mij hoort dat niet.
waar dat aan ligt? geen idee.
ik denk dat je hem even moet latedn uitlezen op evt foutcodes.

Geplaatst: 09.12.2011 - 22:30
door 945i
Kachelweerstand zou dat moeten zijn... Maar is het niet gewoon de rijwind die je door de roosters voelt?

Geplaatst: 09.12.2011 - 23:33
door ovlov058
Is er verschil bij sneller rijden?

Geplaatst: 10.12.2011 - 08:33
door BlackcurrantV70
Mij is ooit door een dealer verteld dat de 2 centrale luchtroosters in het dashboard ook rechtstreeks buitenlucht binnen
Aten, maar dat verklaart niet waarom je de ventilator steeds hoort draaien, ik heb ECC dus kan dit niet vergelijken met mijn auto

Geplaatst: 10.12.2011 - 14:47
door olav
De lucht komt niet binnen door rijwind; er komt ook lucht uit de ventilatieroosters wanneer de auto gewoon stilstaat en niet eens is gestart. Tijdens het rijden neemt de luchtstroom niet toe naarmate je harder of zachter rijdt (is me tenminste niet als zodanig opgevallen).
Het is echt de ventilator die langzaam blijft draaien wanner de auto op contact staat (met of zondeer draaiende motor, wel of niet rijdend).

Bij de volgende beurt toch maar eens laten kijken of het zo hoort, tenzij iemand hier een auto met handmatige airco heeft die zich net zo gedraagt natuurlijk.

Geplaatst: 10.12.2011 - 15:41
door ovlov058
Heb bij mij de handbediende vervangen door een ECC en alles werkt perfect, dus aansturing ventilator zal wel hetzelfde zijn.

Zal eens gaan voelen en horen of hij iets doet op 0


......... Even later.......


Neen, doet niets, muisstil op nul(met de ECC-unit) je hoort de ventilator opslaan op eerste streepje.

Geplaatst: 10.12.2011 - 15:46
door JeroenSpock
Die van mij doet helemaal niets als ik hem uit draai, geen wind en geen lawaai. Laagste stand is één geel lampje, uit is datzelde lampje die dan oranje brand. Weet niet of dat bij handmatige airco anders is?

Geplaatst: 10.12.2011 - 20:21
door Okke
Is de potmeter (de weerstandsbaan van de knop) niet versleten? Nieuwe zou dan de oplossing zijn.

Geplaatst: 10.12.2011 - 21:21
door olav
Okke schreef:Is de potmeter (de weerstandsbaan van de knop) niet versleten? Nieuwe zou dan de oplossing zijn.
In die richting zit ik ook te denken. Zal inderdaad wel een vervangingsonderdeel zijn, de tijd van zelf openen en wat WD 40 oid is wel een beetje voorbij volgens mij.

Geplaatst: 20.12.2011 - 20:26
door olav
Ben eruit, het is geen feature maar een fout. :?
Wanneer ik de draaiknop vasthoud en met wat meer kracht nog meer naar '0' toe draai (dus tegen de klok in), stopt het blazen. Laat ik de knop weer los dan veert deze iets terug en begint het zachte blazen (en koude klauwen in de eerste kilometers) weer.

Maar eens gaan uitbouwen, die draaiknop. Vrees wel dat ik alleen een niet te openen kunststof behuizing ga aantreffen, maar we gaan het zien.

Dank voor het meedenken!

Groet, Olav

Geplaatst: 20.12.2011 - 20:52
door JeroenSpock
Auto van 2002 he? Dan heb je net zo'n middenconsole, en ecc, als de mijne. En die krijg je inderdaad niet makkelijk open. Ik heb het geprobeerd, maar ben gestopt omdat ik bang was dat het hele ding dwars door midden zou gaan als ik door ging.
Aan de andere kant, het ding is in elkaar gezet, dus hij kan ook weer los.

Tegen de koude lucht die hij in het begin blaast, je kan de lucht wel zachtjes langs de voorruit blazen. Dan voel je er al wat minder van.

Als je hem toch open gaat maken: penhouden loswippen, 2 torx schroeven onder de ecc en je trekt hem er zo uit.
Minpool van de accu even los voordat je de 2 groene stekkers eruit trekt.
Kan je direct de ventilator schoonmaken.