Fout of feature?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Wanneer ik mijn auto op contact zet (en ook tijdens het rijden) blijft de interieurventilator heel zacht draaien, ook al staat de draaiknop op '0'.

Betreft een V70 2002 D5 met handmatige airco. De airco is niet ingeschakeld (moet eerst eens een keer gevuld worden... :( ) en het maakt niet uit of de lucht van buiten wordt aangezogen of in het interieur circuleert. Uiteraard kan ik de interieurventilator harder en zachter zetten, maar helemaal uit gaat 'ie niet.

Dit is me in de eerste jaren nooit opgevallen, maar afgelopen voorjaar merkte ik het voor het eerst. Tijdens de zomer niet meer op gelet maar nu het weer kouder is voel je voordat de motor op temperatuur is (en de verwarming in het interieur dus uit staat) continu een koude luchtstroom uit de ventilatieroosters komen, of de motor nou draait of niet. Koude handen zijn het gevolg (of je moet de ventilatieopeningen dichtzetten natuurlijk). Je hoort ook de ventilator heel langzaam draaien.

Is dit nou een feature? (altijd minimale luchtbeweging zodat je wanneer je de verwarming aan hebt staan maar de interieurventilator staat in de stand '0', dat je dan toch warme lucht in de auto krijgt).

Of is het een fout: zou de ventilator in stand '0' gewoon stil moeten staan, en moet het 'probleem' (zo erg is het nou ook weer niet) worden gezocht in de bedieningsdraaiknop van de ventilator of in een softwarematige aanpassing (de koplampen bleven voordat ik het liet aanpassen ook branden in de '0' stand.

Vandaag al even bij de dealer geweest, maar die wisten niet direct of het standaard zo hoort. Uiteraard kunnen ze het gaan uitzoeken bij de volgende beurt, maar misschien dat jullie het antwoord zo weten? 8)
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

volgens mij hoort dat niet.
waar dat aan ligt? geen idee.
ik denk dat je hem even moet latedn uitlezen op evt foutcodes.
geen glans zonder wrijving
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Kachelweerstand zou dat moeten zijn... Maar is het niet gewoon de rijwind die je door de roosters voelt?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Is er verschil bij sneller rijden?
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8515
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mij is ooit door een dealer verteld dat de 2 centrale luchtroosters in het dashboard ook rechtstreeks buitenlucht binnen
Aten, maar dat verklaart niet waarom je de ventilator steeds hoort draaien, ik heb ECC dus kan dit niet vergelijken met mijn auto
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

De lucht komt niet binnen door rijwind; er komt ook lucht uit de ventilatieroosters wanneer de auto gewoon stilstaat en niet eens is gestart. Tijdens het rijden neemt de luchtstroom niet toe naarmate je harder of zachter rijdt (is me tenminste niet als zodanig opgevallen).
Het is echt de ventilator die langzaam blijft draaien wanner de auto op contact staat (met of zondeer draaiende motor, wel of niet rijdend).

Bij de volgende beurt toch maar eens laten kijken of het zo hoort, tenzij iemand hier een auto met handmatige airco heeft die zich net zo gedraagt natuurlijk.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
ovlov058
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37

Heb bij mij de handbediende vervangen door een ECC en alles werkt perfect, dus aansturing ventilator zal wel hetzelfde zijn.

Zal eens gaan voelen en horen of hij iets doet op 0


......... Even later.......


Neen, doet niets, muisstil op nul(met de ECC-unit) je hoort de ventilator opslaan op eerste streepje.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93
Afbeelding
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9326
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Die van mij doet helemaal niets als ik hem uit draai, geen wind en geen lawaai. Laagste stand is één geel lampje, uit is datzelde lampje die dan oranje brand. Weet niet of dat bij handmatige airco anders is?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Is de potmeter (de weerstandsbaan van de knop) niet versleten? Nieuwe zou dan de oplossing zijn.
V40
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Okke schreef:Is de potmeter (de weerstandsbaan van de knop) niet versleten? Nieuwe zou dan de oplossing zijn.
In die richting zit ik ook te denken. Zal inderdaad wel een vervangingsonderdeel zijn, de tijd van zelf openen en wat WD 40 oid is wel een beetje voorbij volgens mij.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Ben eruit, het is geen feature maar een fout. :?
Wanneer ik de draaiknop vasthoud en met wat meer kracht nog meer naar '0' toe draai (dus tegen de klok in), stopt het blazen. Laat ik de knop weer los dan veert deze iets terug en begint het zachte blazen (en koude klauwen in de eerste kilometers) weer.

Maar eens gaan uitbouwen, die draaiknop. Vrees wel dat ik alleen een niet te openen kunststof behuizing ga aantreffen, maar we gaan het zien.

Dank voor het meedenken!

Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9326
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Auto van 2002 he? Dan heb je net zo'n middenconsole, en ecc, als de mijne. En die krijg je inderdaad niet makkelijk open. Ik heb het geprobeerd, maar ben gestopt omdat ik bang was dat het hele ding dwars door midden zou gaan als ik door ging.
Aan de andere kant, het ding is in elkaar gezet, dus hij kan ook weer los.

Tegen de koude lucht die hij in het begin blaast, je kan de lucht wel zachtjes langs de voorruit blazen. Dan voel je er al wat minder van.

Als je hem toch open gaat maken: penhouden loswippen, 2 torx schroeven onder de ecc en je trekt hem er zo uit.
Minpool van de accu even los voordat je de 2 groene stekkers eruit trekt.
Kan je direct de ventilator schoonmaken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”