Horror-winter en de automatische choke werkt niet

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
HJ Schagen
Starter

De autmatische choke van mijn 740 uit 1986 werkt niet en dat is lastig als het erg koud is want je kan dan niet gelijk weg rijden. Het is een automaat dus je kan dan niet tussentijds wat gas geven om de motor aan de praat te houden. Op gas is het tot nu toe nog geen probleem maar op benzine moet ik hem echt een paar minuten op toeren warm laten lopen. Daarna loopt hij als een zonnetje. Het ziet er naar uit dat ik hem van de winter misschien wat vaker op benzine moet starten want volgens de berichten krijgen we een horror-winter met temperaturen van min 20 en lager!
Na telefonisch kontakt met de firma Orsouw in Eindhoven, waar mijn gasinstalatie is ingebouwd, moet de automatische choke op de (Pierburg) carborateur óók op gas gewoon zijn werk doen. Scandcar kon mij telefonisch alleen maar adviseren om een nieuwe carborateur te kopen want met Pierburg konden zij niet zoveel meer en mijn eigen (vak) garage wil wel even kijken, maar komen ook niet echt met een plan van aanpak.

Misschien heeft één van u een advies?

Al vast dank! Vriendelijke groeten Henk-Jan Schagen
Ramon&Ramon
7th Gear member

die choke kun je afstellen,maar als niemand er verstand van heeft dan wordt dat een probleem vrees ik..
jan weemering
4th Gear member

HJ Schagen schreef:De autmatische choke van mijn 740 uit 1986 werkt niet en dat is lastig als het erg koud is want je kan dan niet gelijk weg rijden. Het is een automaat dus je kan dan niet tussentijds wat gas geven om de motor aan de praat te houden. Op gas is het tot nu toe nog geen probleem maar op benzine moet ik hem echt een paar minuten op toeren warm laten lopen. Daarna loopt hij als een zonnetje. Het ziet er naar uit dat ik hem van de winter misschien wat vaker op benzine moet starten want volgens de berichten krijgen we een horror-winter met temperaturen van min 20 en lager!
Na telefonisch kontakt met de firma Orsouw in Eindhoven, waar mijn gasinstalatie is ingebouwd, moet de automatische choke op de (Pierburg) carborateur óók op gas gewoon zijn werk doen. Scandcar kon mij telefonisch alleen maar adviseren om een nieuwe carborateur te kopen want met Pierburg konden zij niet zoveel meer en mijn eigen (vak) garage wil wel even kijken, maar komen ook niet echt met een plan van aanpak.

Misschien heeft één van u een advies?

Al vast dank! Vriendelijke groeten Henk-Jan Schagen
Ja advies heb ik wel: Kijk niet te veel naar de weerman, die kan het nog geen 3 dagen van te voren voorspellen laat staan 2 maanden!!
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Fat Rat
5th Gear member

Meestal is de bimetaal veer een eind lam als de automatische choke het helemaal niet meer doet dacht ik. Zit in een huis op de carburateur waar ook koelwater door geleid wordt.

Overigens staan de Pierburg 2b5 en 2b7 over het algemeen niet bekendt als de beste carburateurs. Zeker met de leeftijd die de jouwe heeft zijn er vaak ook dingen als vacuum doosjes kapot enzo. Mocht je gaan voor vervanging zou ik ombouw naar een ander type overwegen, is al gauw goedkoper als vervanging(dealer nieuw 1800E heb ik me een paar jaar geleden laten vertellen) of revisie(800E heb het weleens opgevraagd bij www.bccp.nl).

En waarom niet warm rijden op gas, als de wagen daar direct wel goed op loopt(deed de mijn ook, benzine loop was matig door een rotte 2b5, waarvan de automatische choke ook bagger was)
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
HJ Schagen
Starter

Dank voor de reacties!
Inmiddels heb ik een afspraak met Timen Smit in Vaassen, in het nieuwe jaar ga ik een keer naar hem toe...en hoe dat afloopt zal ik dan hier weer vermelden.
gr. Henk-Jan
Henk 760 Hausser
3rd Gear member

Begin je het nieuwe jaar met een goede beslissing
:-)
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”