inhouden bij accelereren.

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
wesdv
2nd Gear member

geachte mede volvo liefhebbers,

ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een volvo c70 t5 uit 98.
de auto loopt prima, maar sinds kort doet er zich bij accelereren een probleem voor.

als ik gewoon vlot wegrijd en de motor hoger in de toeren laat lopen is er weinig aan de hand.
echter als ik bijvoorbeeld op de snelweg rond de 100 rijd en vlot wil inhalen en het pedaal eens wat dieper indruk of in de kickdown zet dan gaat de motor bij het snel oplopen van de toeren zo rond de 3500 rpm inhouden en schokken.

heb een maand geleden mijn bobine vervangen voor een msd bobine en ook de bougies, rotor en verdeelkap vervangen.
weet in ieder geval dat de motor toen ik de wagen pas had wel gewoon goed functioneerde omdat ik hem toen wel eens uitgetest heb ;)
kan dus niet met zekerheid zeggen wanneer het probleem zich is gaan voordoen , of dit nu na de wissel van de onderdelen is gekomen of dat dat puur toeval is.

is er iemand die dit probleem kent of weet waar ik moet zoeken?
verder functioneerd de motor gewoon goed alleen bij flink gas geven dus.

brandstoffilter was ook reeds vervangen.
cees klumper
4th Gear member

Mijn S80 had vergelijkbare symptomen die verdwenen toen ik een tcv (turbo control valve) van ipd monteerde:

http://www.ipdusa.com/products/4764/113 ... -p2-models
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
ronniejansen
1st Gear member

misschien de luchtmassameter die niet goed functioneerd
volvo v70 2.5t 1997
320000km op de teller
Iroll
6th Gear member

Zou ook een verstopt brandstoffilter kunnen zijn. Als niet is te achterhalen wanneer die voor het laatst is vervangen zou ik daar mee beginnen.
ronniejansen
1st Gear member

ik heb dit ooit bij een mercedes gehad precies het zelfde ook met kickdown en inhalen

en dat lag aan de luchtmassameter die defect was

heb toen het stekkertje los gemaakt van de lmm en toen reed die als de brandweer ook met kickdown. zo ben ik der achtergekomen dat de lmm kapot was dus misschien iets om ook te proberen
volvo v70 2.5t 1997
320000km op de teller
wesdv
2nd Gear member

ik zal de luchtmassameter eens ontkoppelen en dan zien.
brandstoffilter heb ik reeds vervangen.
ronniejansen
1st Gear member

wesdv schreef:ik zal de luchtmassameter eens ontkoppelen en dan zien.
brandstoffilter heb ik reeds vervangen.
hou me op de hoogte ben wel benieuwd wat de oorzaak is

oja zonder lmm gaat hij wel rijker lopen dus zuipt die wel als een gek maar zo kun je wel zien of het daar aan ligt

mvg Ronnie
volvo v70 2.5t 1997
320000km op de teller
wesdv
2nd Gear member

even een update:

ik had ook last van wat luidruchtige kleppen.
had hier op het forum echter gelezen dat de motoren niet echt bekend staan om hun stilte en dat oudere motoren in de regel allemaal wat luidruchtigere kleppen zouden hebben.
dat verwonderede mij in het begin wel omdat ik hiervoor een mercedes 190 evo heb gehad met een 6 cilinder motor erin met ook dik 250000 op de teller en die was geruisloos.

nu dit gezegd te hebben lijkt mijn vermogensverlies toch iets met dit tikken te maken te hebben aangezien het steeds erger lijkt te worden dit tikken dan.

ben nu zelf bang dat er dus wat ernstigers aan de hand is dus als er mensen zijn die deze twee symptomen herkennen hoor ik het graag.
ronniejansen
1st Gear member

zit er nog wel olie in zonder olie hoor je de nokkenassen ook hard tikken

misschien klep krom of verbrand

ik zou er dan niet tel lang mee doorijden als het tikken erger word zou er toch even mee heen gaan naar iemand die der verstand van heeft zou zonde zijn als het blok kapot loop door misschien iets kleins

mvg Ronnie
volvo v70 2.5t 1997
320000km op de teller
den toerist
5th Gear member

Hoe zit het met de riemen? Meer bepaald de distributieriem, als er daar al wat tanden vanaf zijn of nog een ietsje vast hangen, rijd de wagen inderdaad schokkerig éénmaal boven de 100km/u.
Zo snel mogelijk nakijken voor er zware kosten komen!
wesdv
2nd Gear member

haha ik ben geen langbenige blondine he ;)
ik heb een paar weken geleden juist nog de olie ververst en motor geflushed omdat ik wat sludge in de olie had vanwege veel korte ritten.
dat is dus prima in orde.
riem is 30000 geleden vernieuwd, maar alles kan uiteraard.
zit zelf al richting klepschade te denken ( met wat input van andere)
op mijn werk lopen ook wat exmonteurs rond en ook ikzelf heb reeds meerdere project wagens onder handen gehad.
idee nu is beetje dat er iets loos is met de kleppen, hetzij verbrand ,krom of gebroken klepveer of stoter.

ben me al beetje aan het orienteren naar een andere kop.
als ik de tijd en ruimte heb kan ik dit zelf ( en laat ik nou net van beide altijd te weing hebben) maar als er handige snuiters zijn die dit voor weinig goed kunnen dan houd ik me aan bevolen uiteraard.
Ramon&Ramon
7th Gear member

den toerist schreef:Hoe zit het met de riemen? Meer bepaald de distributieriem, als er daar al wat tanden vanaf zijn of nog een ietsje vast hangen, rijd de wagen inderdaad schokkerig éénmaal boven de 100km/u.
Zo snel mogelijk nakijken voor er zware kosten komen!
Als er een aantal tanden van de riem afzijn,komen er vreemde geluiden uit de motor,de kleppen raken de zuigers namelijk,dus dat zal het niet zijn.
Als de nokkenasriem twee tanden fout staat loopt de motor al vast.
den toerist
5th Gear member

Dit had ik voor met mijn ex-V70 2.5TDI: Het viel mij op dat de wagen niet vlot wegrijd zoals hij voorheen wel deed. Bij het optrekken vanuit stilstand lijkt dat de motor eventjes inhoud en dan loskomt. Alsof hij maar op 4 cilinders draait in de plaats van op 5 cilinders.
Bij andere snelheden, evenals op de snelweg rijd hij niet echt fijn aan één stuk door, je voelt steeds heel lichte schokjes.
Na een diagnose bleek dat er van de pompriem al enkele tanden wegwaren en er nog afgebroken tanden op stonden. Dus motorschade zat er aan te komen op korte termijn. Dus pompriem vervangen (ook de distributieriem),
Daarna zat er nog een bepaalde tik in de motor, die je soms hoorde bij stationair draaiende motor, ben er niet meer achter gekomen wat het eigenlijk was. (verkocht voor export)
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
toppertje
6th Gear member

ook al knapt de pompriem,dan heb je nog geen motorschade!
broodje aap verhaal dus.
geen glans zonder wrijving
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als de pompriem breekt gebeurd er dus verder niets,het enige is,hij loopt niet meer en die tik wordt veroorzaakt door de vacuumpomp van de remmen!
wesdv
2nd Gear member

update;

wagen staat inmiddels aantal weken bij garage en in 1e instantie werd er gedacht aan drijfstanglagers.
deze zijn vervangen maar zonder resultaat.
nu na nadere inspectie blijken de drijfstangen zelf krom en lopen ze tegen de krukaswangen aan vandaar de tikken.

nu overwegen nieuwe drijstangen?? iemand idee over hoe,wie,wat,waar?
of toch ander motorblok?? wederom iemand idee?

verder wat mag een dergelijke reparatie kosten??
Turbo Will-I-Am
2nd Gear member
Contacteer:

Al opgelost??!!
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
wesdv
2nd Gear member

ja is reeds opgelost.

motor had 5 kromme drijfstangen en een kapotte bougie.
de tik kwam dus van de drijfstangen en het inhouden was een defecte bougie.
de bougies waren echter nieuw en dus een bougie met een productie fout, was niets aan te zien.
er bleken dus 2 problemen te zijn.

nu zit er een recentere ruilmotor in en loopt alles weer als een zonnetje.
edraket
7th Gear member

Is/was de auto gechipt? Kromme drijfstangen komen eigenlijk niet voor bij een standaard motor. Als de turbodruk te hoog wordt bij lage toeren wil dit nog wel eens gebeuren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”