Rijd momenteel met veel genoegen in een andere Zweed SAAB95 estate 2.3t bj 2002. Maar heb besloten dat de opvolger een 940 gaat worden.
Met een goed exemplaar en regulier onderhoud is de levensduur volgens mij vrijwel onbeperkt.
Huidige auto op benzine en gebruik met een beetje rustig rijden 9.3 l op 100 km in woon werk 70 km/dag. Dit brandstofgebruik kan ik nog wel aan. Wat is gemiddeld genomen het verbruik van een 940 automaat ? En maakt het dan nog uit of je een versie met of zonder turbo kiest. Is bijvoorbeeld de turbo een achilleshiel of maak dit bij net gebruik (rustig warm rijden) niet uit ten opzichte van een ongeblazen versie? Ben namelijk door de SAAB wel verknocht geraakt aan het hoge koppel en daarbij lage toerental.
Als ik een 940 aanschaf zal het een exemplaar van bij voorkeur eesste eigenaar zijn met volledige onderhoudshistorie. Zijn er dan nog specifieke punten om op te letten? En met rijden in sneeuw met natuurlijk goede winterbanden maakt het dan veel uit of er voor of achterwielaandrijving is?
Veel vragen maar ik heb gezien dat er op dit forum veel specifieke kennis is. Voor de SAAB steek ik ook geregeld mijn licht op op het saab forum .
NB voorlopig blijf ik nog in de saab rijden daar deze van eerste eigenaar is met volledige historie zonder trekhaak en de afgelopen anderhalf jaar in mijn bezit alle onderhoud en vervanging had wat nodig was om haar in goede conditie te houden. (veel kosten zucht)
toekomstig volvo rijder
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Voor aankooptips voor een Volvo uit de 900 serie, kijk eens op www.everyoneweb.com/volvorider
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- leidsekade
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 27.10.2006 - 21:43
- Locatie: Utrecht
Het blog van Paul geeft veel goede tips. Heeft mij bij de aankoop zeker ook geholpen. Als je een 940 kiest, zou ik er zeker eentje uit 1998 kiezen. Dat is de laatste evolutie van de 940. Heb er zelf ook eentje met automaat. Je krijgt dan een turbo erbij. De mogelijkheden om die dan ui te breiden te upgraden etc, zijn dan vrijwel onbegrensd.
Jerry
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 20.02.2010 - 15:55
Dank voor de tips,
Ik ga mijn licht eens verder opsteken.
in de Auto Bild klassik Das magazin für Oldtimer und Youngtimer stond een item over de 940 die mij al over de streep trok. Heb in het verleden wel eens 940 bekeken maar vond toen vaak bovenkant deurbekleding kreukelig en zo. Maar dit waren oudere exemplaren. Zocht toen bijtellingsvriendelijk voertuig. Ben hier inmiddels overheen en heb een SAAB95 gekocht. Fijne auto die ook nog heel wat km's voor de boeg heeft (net 200k jubileum). Dus kan er nog een tijdje mee voort. Maar de volgende moet een 940 worden de laatste echte volvo. Excuus aan de V70, S60 en 80 adepten.
Ik ga mijn licht eens verder opsteken.
in de Auto Bild klassik Das magazin für Oldtimer und Youngtimer stond een item over de 940 die mij al over de streep trok. Heb in het verleden wel eens 940 bekeken maar vond toen vaak bovenkant deurbekleding kreukelig en zo. Maar dit waren oudere exemplaren. Zocht toen bijtellingsvriendelijk voertuig. Ben hier inmiddels overheen en heb een SAAB95 gekocht. Fijne auto die ook nog heel wat km's voor de boeg heeft (net 200k jubileum). Dus kan er nog een tijdje mee voort. Maar de volgende moet een 940 worden de laatste echte volvo. Excuus aan de V70, S60 en 80 adepten.
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
De kreukelige bekleding op het portier paneel is een heel typisch kwaaltje waar er heel veel last van hebben. Dit heeft te maken met de gebruikte lijm schijnt.oude schicht schreef:Dank voor de tips,
Ik ga mijn licht eens verder opsteken.
in de Auto Bild klassik Das magazin für Oldtimer und Youngtimer stond een item over de 940 die mij al over de streep trok. Heb in he verleden wel eens 940 bekeken maar vond toen vaak bovenkant deurbekleding kreukelig en zo. Maar dit waren oudere exemplaren. Zocht toen bijtellingsvriendelijk voertuig. Ben hier inmiddels overheen en heb een SAAB95 gekocht. Fijne auto die ook nog heel wat km's voor de boeg heeft (net 200k jubileum). Dus kan er nog een tijdje mee voort. Maar de volgende moet een 940 worden de laatste echte volvo. Excuus aan de V70, S60 en 80 adepten.
Een zeldzaam exemplaar zal het nooit gehad hebben of het is inmiddels opgeknopt/vervangen. Voor de rest zullen de meeste wagens het hebben.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
De laatste modeljaren van 940 hebben dit probleem bij de portieren niet.
Het was de milieu vriendelijke lijm die de veroorzaker was van dit euvel.
Het was de milieu vriendelijke lijm die de veroorzaker was van dit euvel.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Ik ben wel benieuwd waarom de Saab de deur uit gaat. Dan is het ook wat makkelijker advies geven over de aanschaf van een 940.
Een 940 van eerste eigenaar zal je niet zo maar even gaan vinden. En een onbeperkte levensduur hebben ze niet 'vanzelf' daar komt het nodige onderhoud aan te pas.
Succes
Een 940 van eerste eigenaar zal je niet zo maar even gaan vinden. En een onbeperkte levensduur hebben ze niet 'vanzelf' daar komt het nodige onderhoud aan te pas.
Succes
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Weet nog wel een zeer nette v90 te koop. Waar ik mijn 960 vandaan heb. Enig nadeel vond ik dat hij niet op gas liep.
Zelfs de deurkaten waren netjes
Echt een prachtige achterwielaangedreven volvo met een super motor
Zelfs de deurkaten waren netjes
Echt een prachtige achterwielaangedreven volvo met een super motor
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 12:58
- Locatie: Noorden des Lands
Arjen jij wist een 'zeer nette V90' te koop? heb interesse.....
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
In mijn ogen een niet geheel juiste aanname: de laatste echte VOLVO (lees: een rijdende baksteen) is een V90........Maar de volgende moet een 940 worden de laatste echte volvo.
Een jaartje jonger dan een 940, met ook achterwielaandrijving, maar rijdt compleet anders, mede door de 6 cylinder motor en achterwielophanging.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Volgens mij ontlopen Saab en Volvo elkaar niet zoveel als het om de bouwkwaliteit en levensduur gaat.
Het voordeel van Volvo 940, 960, S/V90 is de achterwielaandrijving.
Met de 960-2 en S/V90 heeft het onderstel een grote sprong voorwaarts gemaakt,
dus ik zou zelf niet meer voor een 940-baksteen kiezen... :shock:
Het voordeel van Volvo 940, 960, S/V90 is de achterwielaandrijving.
Met de 960-2 en S/V90 heeft het onderstel een grote sprong voorwaarts gemaakt,
dus ik zou zelf niet meer voor een 940-baksteen kiezen... :shock:
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Sorry die V90 waar ik het over had staat niet meer te koop/
Stond bij die man waar ik mijn 960 vandaan heb.
Denk dat je het best marktplaats in de gaten kan houden. Heel soms komt er nog wel eentje te koop staan.
Stond bij die man waar ik mijn 960 vandaan heb.
Denk dat je het best marktplaats in de gaten kan houden. Heel soms komt er nog wel eentje te koop staan.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D