Startprobleem 440 1.8i

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
rik1
Starter

Beste Volvo rijders,

Na al enige tijd mee te lezen hier op het forum heb ik dan toch zelf maar een accountje aangemaakt omdat ik zelf met een probleem zit nu.
Ik heb een Volvo 440 1.8i uit 1995 en die heeft soms startproblemen... Het begon een aantal weken geleden dat die ineens even niet startte. Na een keer of 3 proberen lukte het... toen het een week later weer voorkwam begon ik me al een beetje zorgen te maken en nu gebeurd het dus een aantal keer op een dag...
Het gebeurd eigelijk niet wanneer de motor warm of helemaal koud is maar wanneer ik hem na een half uur/uur weer wil starten.

De startmotor draait gewoon rond alleen hij slaat niet aan. De accuspanning is goed en ook heb ik de ECU uitgelezen en die gaf de code 1-1-3.
Ik heb de code vervolgens gewist en een eind gereden en kreeg geen foutcode meer.
Nadat het probleem weer voorkwam heb ik de ECU weer uitgelezen en weer kwam de code 1-1-3 terug in socket 2.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb vanavond even de vliegwielsensor schoongemaakt met contactspray en het probleem is nog niet terug gekomen maar heb ook niet veel meer gereden en maak me er wel een beetje zorgen om.

Waar zou dit probleem kunnen liggen? :(
sleutelaar
3rd Gear member

als 1-1-3 klopt dan kan de oorzaak zijn. zit de hoofdstekker (voorkant injectorhuis-onder het zwarte luchtinlaatkanaal) er goed op?
rij je op lpg en zijn de draden naar deze stekker afgetapt?
kan ook zijn dat je bezinepomp soms ermee kapt.
dan start ie ook niet.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
rik1
Starter

ik rij gewoon op benzine en er zit geen LPG tank in.
Waar kan ik het injectorhuis precies vinden?
Sinds ik de vliegwiel sensor heb schoongemaakt lijkt het probleem verdwenen te zijn maar kan het nog niet met zekerheid zeggen want de code 113 is nog niet weg.

Ik heb inmiddels de massa kabel overal even losgehaald en ongespoten met contactspray en de rest van de zichtbare contactpunten ook.
Zijn er verder nog veel dingen waar ik op moet letten? Ik rij veel met de auto en aangezien de auto afgelopen jaar maar 6000km heeft gereden en nu met mij in 2 maanden al bijna 8000km wil ik graag de hele boel even onder handen nemen.. dus alle tips qua onderhoud zijn welkom...
sleutelaar
3rd Gear member

Hallo Rik, het injectorhuis zit aan de achterkant van het blok, onder het zwarte luchtkanaal van motor naar luchtfilterhuis.

Indien nog tips:
waar doel je op? M.b.t. dit probleem, of in algemene zin?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
rik1
Starter

oke ik zal er morgen even naar kijken.. kan ik hem eventueel reinigen met iets?
Ik heb overigens wel gemerkt dat er rechts aan de achterkant van het blok een contactpunt zit waar geen draad op aangesloten zit? er loopt vanaf het schot wel een kabel die nergens aan vast zit en een beetje zweeft maar deze is niet lang genoeg erbij te kunnen? of ik moet hem iets anders leggen dan zou hij het wel kunnen redden.. ik dacht te menen dat het een blauw grijze kabel was..

Iemand een idee?
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”