In de Autoweek die ik gisteren op mijn deurmat mocht vinden is de jaarlijkse tevredenheidstrofee weer te vinden. Traditiegetrouw zijn het de Japanse merken die de boventoon voeren, zo ook weer dit jaar. Winnaar is de Toyota Urban Cruiser (kent u hem nog?) met een score van 106,67. De XC60 eindigt met een 31e plaats in de middenmoot met score 100, 70.
Net als bij het IQ is 100 het gemiddelde, dus de XC60 zit daar net boven.
Als we iets meer inzoomen op de SUV klasse zien we dat de XC60 daar op de vierde plaats komt;
1. Skoda Yeti - 103,0
2. Mitsubishi Outlander - 102,1
3 Kia Sportage - 101,3
4. Volvo XC60 - 100,7
De Huyundai iX35, de Nissan Cashcow en de VW Tiguan eindigen achter de XC60 en scoren ook allen benedengemiddeld qua score.
Wat mij opvalt is dat het vooral de kosten zijn waarop de XC60 laag scoort en dat hij op de andre onderdelen vergelijkbaar scoort met de auto's die boven hem staan. Een andere opvallend iets is dat er niet echt concurrenten bij staan, of het moeten de Outlander en Tiguan zijn. Enige zorgpunt voor mijzelf is het niet rammelvrij zijn want daar ben ik nogal allergisch voor. Hoe zijn jullie ervaringen op dat vlak?
Hierbij de analyse van Autoweek;
Vlot en degelijk, maar dat kost ook wat ...
De Volvo XC60 is sinds 2008 in Nederland op de markt en nu is hij de 'kiesdrempel' voor de Tevredenheidstrofee gepasseerd. Eigenaren kopen de auot vooral vanwege zijn veiligheid, het comfort, zijn uiterlijk en de sublieme rijeigenschappen. Daarbij gaat het in driekwart van de gevallen om een diesel, vrijwel altijd uitgerust met een automaat. In de praktijk ligt de waardering voor het imago, het design van in- en exterieur en de prestaties boven het gemiddelde. Ook portieren, ramen, schuifdak, remmen en versnellingsbak blijken van degelijk kwaliteit. Daarentegen scoren het verbruik, de standaarduitrusting en de prijs-prestatieverhouding onder het gemiddelde. Storingen treden wel eens op aan motormanagement, instrumentarium, elektrische accessoires en uitlaatsysteem. Deze stoere jongen is bovendien niet rammelvrij.
XC60 en de Autoweek Tevredenheidstrofee 2011
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
Nou sorry vind het dikke B.S. Die van mij is rammelvrij en ben ook blij dat Ik het blad niet meer heb of krijg
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- JohanH
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24.05.2010 - 22:38
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Storingen is ook voornamelijk in de eerste serie geweest, en rammeltjes? Dat klinkt mij ook zeer vreemd in de oren.
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Als je een Yeti en een Sportage (overigens met alle respect voor de berijders) vergelijkt met een XC60, is het geen wonder dat de auto "duur" is.
Je praat over een heel andere gebruikers- en doelgroep, met andere eisen en verwachtingen.
Ik vind de Volvo's er over het algemeen trouwens nog niet eens zo gek uit komen. Kijk maar eens bij de V70 serie, en vergelijk de pech onderweg met die van BMW, Audi en VW...
Ach... ik neem autoweek ook altijd met een gezonde korrel zout.
Je praat over een heel andere gebruikers- en doelgroep, met andere eisen en verwachtingen.
Ik vind de Volvo's er over het algemeen trouwens nog niet eens zo gek uit komen. Kijk maar eens bij de V70 serie, en vergelijk de pech onderweg met die van BMW, Audi en VW...
Ach... ik neem autoweek ook altijd met een gezonde korrel zout.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hahaha briljant...945i schreef:Autoweek moet je alleen geloven als ze positief schrijven over iets waarvan jij wil dat ze positief schrijven, voor de rest is het niks.
Een autoblad die een journalist de vrije had geeft om een column te schrijven over hoe hij (een totale autofoob) zijn rijbewijs haalt neem ik niet serieus.
Dit soort journalist kan sowieso beter met de trein....
Voor mij overigens een reden+nog wat andere dingen om het abonnement op te zeggen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Om in plaats daarvan Carros te gaan lezen.....
Het wannabeeboekje voor de net niet nouveau riche..
Nee, ik ga zelf wel met een auto rijden als ik wil weten hoe het rijdt.




Nee, ik ga zelf wel met een auto rijden als ik wil weten hoe het rijdt.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Klopt helemaal, een ontspanning voor mij op de zondagmorgen zodra ik hem uit heb gaat hij op de leestafel in het bedrijf.945i schreef:Om in plaats daarvan Carros te gaan lezen.....![]()
Het wannabeeboekje voor de net niet nouveau riche..
![]()
![]()
Nee, ik ga zelf wel met een auto rijden als ik wil weten hoe het rijdt.
Komend jaar april de laatste want een cadeautje die bij de aankoop van de V70 zat.
Dat jij het beschreven gevoel hebt bij het blad zegt iets over jouw en in mindere mate over de lezers van het blad

V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21
Als ik het goed voorheb (en ja ik lees ook wekelijks de AW), wordt er gepeild naar de tevredenheid van de eigenaars over hun voertuig.
Dit staat los van de objectief aangeboden kwaliteit ervan.
Ik kan me best voorstellen dat de eigenaars van een Dacia Logan heel tevreden zijn over hun aankoop. Degelijk storingvrij produkt voor een vriendenprijsje.
De A6 eigenaaars tonen een heel ander beeld : zo veel geld en toch zoveel pannes, ergenissen..... en toch verkoopt ie waanzinnig goed.
idem dito voor de franse produkten : vrij veel problemen, en toch blijven ze behoorlijk goed in de markt liggen...
Zo zie je maar.
Dit staat los van de objectief aangeboden kwaliteit ervan.
Ik kan me best voorstellen dat de eigenaars van een Dacia Logan heel tevreden zijn over hun aankoop. Degelijk storingvrij produkt voor een vriendenprijsje.
De A6 eigenaaars tonen een heel ander beeld : zo veel geld en toch zoveel pannes, ergenissen..... en toch verkoopt ie waanzinnig goed.
idem dito voor de franse produkten : vrij veel problemen, en toch blijven ze behoorlijk goed in de markt liggen...
Zo zie je maar.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Al is het misverstand dat een Franse auto meer problemen zou hebben dan een Zweeds/Belgische auto nog steeds niet uit de wereld zie ik..
De rest va het verhaal, helemaal mee eens!

De rest va het verhaal, helemaal mee eens!
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
De Autoweek hoef je niet op de leestafel te leggen, die kun je in het toilet hangen als vervanger voor het wc-papier.diesel01 schreef:Klopt helemaal, een ontspanning voor mij op de zondagmorgen zodra ik hem uit heb gaat hij op de leestafel in het bedrijf.945i schreef:Om in plaats daarvan Carros te gaan lezen.....![]()
Het wannabeeboekje voor de net niet nouveau riche..
![]()
![]()
Nee, ik ga zelf wel met een auto rijden als ik wil weten hoe het rijdt.
Komend jaar april de laatste want een cadeautje die bij de aankoop van de V70 zat.
Dat jij het beschreven gevoel hebt bij het blad zegt iets over jouw en in mindere mate over de lezers van het blad![]()
- dickmans
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 29.08.2009 - 08:41
Even terug naar het begin, mijn xc is helaas niet rammelvrij, wordt er soms een beetje gek van. Het ene lossen ze op ontstaat er weer iets anders.
Sommige rammels zijn enkele maanden weg en dan begint het weer. De rammel in/rondom/aan het dashbordkastje is de hardnekkigste.
Sommige rammels zijn enkele maanden weg en dan begint het weer. De rammel in/rondom/aan het dashbordkastje is de hardnekkigste.
V70 D3 manual Limited Edition 2012 , Luxury Line, zilverkleurige dakrail, Afneembare trekhaak, Caspian Blue, Saga voor de zomer, Balder voor de winter.
XC60 2.4D DRIVe 175Pk 195pk Polestar, FWD Momentum
styling pack, 19"; Achilles (zomer), 17";Segin (winter)
verwarmde voorstoelen, privacy glas, proffesional line, audio line, afn trekhaak, rear seat entertainment, Cosmic White,
XC60 2.4D DRIVe 175Pk 195pk Polestar, FWD Momentum
styling pack, 19"; Achilles (zomer), 17";Segin (winter)
verwarmde voorstoelen, privacy glas, proffesional line, audio line, afn trekhaak, rear seat entertainment, Cosmic White,
- Volvo T56
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 25.04.2008 - 22:49
- Locatie: Groningen
Als je dat hebt (laten) opgelost hoor ik het graag wat de oorzaak was.dickmans schreef:Even terug naar het begin, mijn xc is helaas niet rammelvrij, wordt er soms een beetje gek van. Het ene lossen ze op ontstaat er weer iets anders.
Sommige rammels zijn enkele maanden weg en dan begint het weer. De rammel in/rondom/aan het dashbordkastje is de hardnekkigste.
Gereden:
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
1983: 240 GL 2.3 1985: 240 GL Diesel, 1992: 850 GLT 1995: 850 T5
1998: S70 T5 2000: S60 T5 2003: XC90 2.5 T 2005: V70 2.0T
2007: V70 T6 Summum
Nu:
2010: XC60 T6 Summum, Black Saphire, FourC, RICA tuning.
2011: C70 T5 Tourer Lux. line Elect. Silver,RICA tuning, Smarttop, windblocker.
- Georgius
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
- Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland
Mijn XC60 is rammelvrij en ik ben nochtans zeer kritisch op dat gebied !
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27.11.2011 - 18:40
Volvo T56 schreef:Als je dat hebt (laten) opgelost hoor ik het graag wat de oorzaak was.
Zou het kunnen dat Volvo het model in de loop van de tijd verder heeft fijngeslepen en dat de kwaliteit beter is geworden? Dat zou het verschil in perceptie kunnen verklaren.Georgius schreef:Mijn XC60 is rammelvrij en ik ben nochtans zeer kritisch op dat gebied !
Een andere verklaring is dat kraakjes en piepjes exemplarisch zijn. Lijkt me ook niet raar. De vraag is dan wel of het incidenteel is of meer structureel van aard.
In bestelling:
XC60 D3 163pk R-design FWD Handbak
Verleden:
Audi A4 2.0 TFSI
Toyota Avensis 1.8i
Citroen ZX 1.4i
Saab 9-3 2.0i (G3)
Peugeot 106 1.1i
XC60 D3 163pk R-design FWD Handbak
Verleden:
Audi A4 2.0 TFSI
Toyota Avensis 1.8i
Citroen ZX 1.4i
Saab 9-3 2.0i (G3)
Peugeot 106 1.1i
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 13:03
De XC60 die ik rijd is een van de eerste die op kenteken is gezet in Nederland. Ik heb één rammeltje waar ik uiteindelijk achter ben gekomen waar die vandaan komt. Als de gordel van de passagier (als daar niemand zit) gedraaid zit ( en dat dit ie standaard als iemand de gordel heeft losgedaan), dan rammelt de gordelhouder tegen de B-stijl. Als je de gordel recht doet, hangt-ie vrij en rammelt niet meer.
Verder is de auto kraak- en rammelvrij. Thom, ga eens in een XC60 zitten, je weet kennelijk niet waar je het over hebt.
Verder is de auto kraak- en rammelvrij. Thom, ga eens in een XC60 zitten, je weet kennelijk niet waar je het over hebt.
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
Zoals je kan lezen zijn er maar weinig klachten op dat gebied.....Sandoor schreef:Volvo T56 schreef:Als je dat hebt (laten) opgelost hoor ik het graag wat de oorzaak was.Zou het kunnen dat Volvo het model in de loop van de tijd verder heeft fijngeslepen en dat de kwaliteit beter is geworden? Dat zou het verschil in perceptie kunnen verklaren.Georgius schreef:Mijn XC60 is rammelvrij en ik ben nochtans zeer kritisch op dat gebied !
Een andere verklaring is dat kraakjes en piepjes exemplarisch zijn. Lijkt me ook niet raar. De vraag is dan wel of het incidenteel is of meer structureel van aard.
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat