Pagina 1 van 1

XC60 en de Autoweek Tevredenheidstrofee 2011

Geplaatst: 17.12.2011 - 10:05
door Sandoor
In de Autoweek die ik gisteren op mijn deurmat mocht vinden is de jaarlijkse tevredenheidstrofee weer te vinden. Traditiegetrouw zijn het de Japanse merken die de boventoon voeren, zo ook weer dit jaar. Winnaar is de Toyota Urban Cruiser (kent u hem nog?) met een score van 106,67. De XC60 eindigt met een 31e plaats in de middenmoot met score 100, 70.

Net als bij het IQ is 100 het gemiddelde, dus de XC60 zit daar net boven.

Als we iets meer inzoomen op de SUV klasse zien we dat de XC60 daar op de vierde plaats komt;

1. Skoda Yeti - 103,0
2. Mitsubishi Outlander - 102,1
3 Kia Sportage - 101,3
4. Volvo XC60 - 100,7

De Huyundai iX35, de Nissan Cashcow en de VW Tiguan eindigen achter de XC60 en scoren ook allen benedengemiddeld qua score.

Wat mij opvalt is dat het vooral de kosten zijn waarop de XC60 laag scoort en dat hij op de andre onderdelen vergelijkbaar scoort met de auto's die boven hem staan. Een andere opvallend iets is dat er niet echt concurrenten bij staan, of het moeten de Outlander en Tiguan zijn. Enige zorgpunt voor mijzelf is het niet rammelvrij zijn want daar ben ik nogal allergisch voor. Hoe zijn jullie ervaringen op dat vlak?

Hierbij de analyse van Autoweek;

Vlot en degelijk, maar dat kost ook wat ...
De Volvo XC60 is sinds 2008 in Nederland op de markt en nu is hij de 'kiesdrempel' voor de Tevredenheidstrofee gepasseerd. Eigenaren kopen de auot vooral vanwege zijn veiligheid, het comfort, zijn uiterlijk en de sublieme rijeigenschappen. Daarbij gaat het in driekwart van de gevallen om een diesel, vrijwel altijd uitgerust met een automaat. In de praktijk ligt de waardering voor het imago, het design van in- en exterieur en de prestaties boven het gemiddelde. Ook portieren, ramen, schuifdak, remmen en versnellingsbak blijken van degelijk kwaliteit. Daarentegen scoren het verbruik, de standaarduitrusting en de prijs-prestatieverhouding onder het gemiddelde. Storingen treden wel eens op aan motormanagement, instrumentarium, elektrische accessoires en uitlaatsysteem. Deze stoere jongen is bovendien niet rammelvrij.

Geplaatst: 17.12.2011 - 10:22
door euerw
Nou sorry vind het dikke B.S. Die van mij is rammelvrij en ben ook blij dat Ik het blad niet meer heb of krijg

Geplaatst: 17.12.2011 - 17:24
door JohanH
Storingen is ook voornamelijk in de eerste serie geweest, en rammeltjes? Dat klinkt mij ook zeer vreemd in de oren.

Geplaatst: 17.12.2011 - 21:43
door sanco
Als je een Yeti en een Sportage (overigens met alle respect voor de berijders) vergelijkt met een XC60, is het geen wonder dat de auto "duur" is.
Je praat over een heel andere gebruikers- en doelgroep, met andere eisen en verwachtingen.
Ik vind de Volvo's er over het algemeen trouwens nog niet eens zo gek uit komen. Kijk maar eens bij de V70 serie, en vergelijk de pech onderweg met die van BMW, Audi en VW...
Ach... ik neem autoweek ook altijd met een gezonde korrel zout.

Geplaatst: 18.12.2011 - 12:46
door 945i
Autoweek moet je alleen geloven als ze positief schrijven over iets waarvan jij wil dat ze positief schrijven, voor de rest is het niks.

Geplaatst: 18.12.2011 - 13:27
door diesel01
945i schreef:Autoweek moet je alleen geloven als ze positief schrijven over iets waarvan jij wil dat ze positief schrijven, voor de rest is het niks.
Hahaha briljant...
Een autoblad die een journalist de vrije had geeft om een column te schrijven over hoe hij (een totale autofoob) zijn rijbewijs haalt neem ik niet serieus.
Dit soort journalist kan sowieso beter met de trein....
Voor mij overigens een reden+nog wat andere dingen om het abonnement op te zeggen.

Geplaatst: 18.12.2011 - 13:34
door 945i
Om in plaats daarvan Carros te gaan lezen..... :lol: :lol: Het wannabeeboekje voor de net niet nouveau riche.. 8) :)

Nee, ik ga zelf wel met een auto rijden als ik wil weten hoe het rijdt. :wink:

Geplaatst: 18.12.2011 - 13:52
door diesel01
945i schreef:Om in plaats daarvan Carros te gaan lezen..... :lol: :lol: Het wannabeeboekje voor de net niet nouveau riche.. 8) :)

Nee, ik ga zelf wel met een auto rijden als ik wil weten hoe het rijdt. :wink:
Klopt helemaal, een ontspanning voor mij op de zondagmorgen zodra ik hem uit heb gaat hij op de leestafel in het bedrijf.
Komend jaar april de laatste want een cadeautje die bij de aankoop van de V70 zat.
Dat jij het beschreven gevoel hebt bij het blad zegt iets over jouw en in mindere mate over de lezers van het blad :wink: :lol:

Geplaatst: 18.12.2011 - 14:01
door 945i
Mwoa..... :wink:

Geplaatst: 18.12.2011 - 17:52
door isomo
Als ik het goed voorheb (en ja ik lees ook wekelijks de AW), wordt er gepeild naar de tevredenheid van de eigenaars over hun voertuig.

Dit staat los van de objectief aangeboden kwaliteit ervan.

Ik kan me best voorstellen dat de eigenaars van een Dacia Logan heel tevreden zijn over hun aankoop. Degelijk storingvrij produkt voor een vriendenprijsje.

De A6 eigenaaars tonen een heel ander beeld : zo veel geld en toch zoveel pannes, ergenissen..... en toch verkoopt ie waanzinnig goed.

idem dito voor de franse produkten : vrij veel problemen, en toch blijven ze behoorlijk goed in de markt liggen...

Zo zie je maar.

Geplaatst: 18.12.2011 - 17:58
door 945i
Al is het misverstand dat een Franse auto meer problemen zou hebben dan een Zweeds/Belgische auto nog steeds niet uit de wereld zie ik.. :)

De rest va het verhaal, helemaal mee eens!

Geplaatst: 18.12.2011 - 18:08
door Gast
diesel01 schreef:
945i schreef:Om in plaats daarvan Carros te gaan lezen..... :lol: :lol: Het wannabeeboekje voor de net niet nouveau riche.. 8) :)

Nee, ik ga zelf wel met een auto rijden als ik wil weten hoe het rijdt. :wink:
Klopt helemaal, een ontspanning voor mij op de zondagmorgen zodra ik hem uit heb gaat hij op de leestafel in het bedrijf.
Komend jaar april de laatste want een cadeautje die bij de aankoop van de V70 zat.
Dat jij het beschreven gevoel hebt bij het blad zegt iets over jouw en in mindere mate over de lezers van het blad :wink: :lol:
De Autoweek hoef je niet op de leestafel te leggen, die kun je in het toilet hangen als vervanger voor het wc-papier.

Geplaatst: 18.12.2011 - 18:13
door dickmans
Even terug naar het begin, mijn xc is helaas niet rammelvrij, wordt er soms een beetje gek van. Het ene lossen ze op ontstaat er weer iets anders.
Sommige rammels zijn enkele maanden weg en dan begint het weer. De rammel in/rondom/aan het dashbordkastje is de hardnekkigste.

Geplaatst: 18.12.2011 - 20:41
door Volvo T56
dickmans schreef:Even terug naar het begin, mijn xc is helaas niet rammelvrij, wordt er soms een beetje gek van. Het ene lossen ze op ontstaat er weer iets anders.
Sommige rammels zijn enkele maanden weg en dan begint het weer. De rammel in/rondom/aan het dashbordkastje is de hardnekkigste.
Als je dat hebt (laten) opgelost hoor ik het graag wat de oorzaak was.

Geplaatst: 18.12.2011 - 21:42
door Georgius
Mijn XC60 is rammelvrij en ik ben nochtans zeer kritisch op dat gebied !

Geplaatst: 18.12.2011 - 23:49
door Thom
Het interieur van een XC60 is ook één bak kunststof, en niet van de mooiste soort, als je dat ziet/voelt verbaast een rammel of kraakje niemand meer.

Geplaatst: 19.12.2011 - 14:44
door Sandoor
Volvo T56 schreef:Als je dat hebt (laten) opgelost hoor ik het graag wat de oorzaak was.
Georgius schreef:Mijn XC60 is rammelvrij en ik ben nochtans zeer kritisch op dat gebied !
Zou het kunnen dat Volvo het model in de loop van de tijd verder heeft fijngeslepen en dat de kwaliteit beter is geworden? Dat zou het verschil in perceptie kunnen verklaren.

Een andere verklaring is dat kraakjes en piepjes exemplarisch zijn. Lijkt me ook niet raar. De vraag is dan wel of het incidenteel is of meer structureel van aard.

Geplaatst: 19.12.2011 - 15:09
door V70 D5 Ed. II Geartronic
De XC60 die ik rijd is een van de eerste die op kenteken is gezet in Nederland. Ik heb één rammeltje waar ik uiteindelijk achter ben gekomen waar die vandaan komt. Als de gordel van de passagier (als daar niemand zit) gedraaid zit ( en dat dit ie standaard als iemand de gordel heeft losgedaan), dan rammelt de gordelhouder tegen de B-stijl. Als je de gordel recht doet, hangt-ie vrij en rammelt niet meer.

Verder is de auto kraak- en rammelvrij. Thom, ga eens in een XC60 zitten, je weet kennelijk niet waar je het over hebt.

Geplaatst: 19.12.2011 - 15:11
door euerw
Sandoor schreef:
Volvo T56 schreef:Als je dat hebt (laten) opgelost hoor ik het graag wat de oorzaak was.
Georgius schreef:Mijn XC60 is rammelvrij en ik ben nochtans zeer kritisch op dat gebied !
Zou het kunnen dat Volvo het model in de loop van de tijd verder heeft fijngeslepen en dat de kwaliteit beter is geworden? Dat zou het verschil in perceptie kunnen verklaren.

Een andere verklaring is dat kraakjes en piepjes exemplarisch zijn. Lijkt me ook niet raar. De vraag is dan wel of het incidenteel is of meer structureel van aard.
Zoals je kan lezen zijn er maar weinig klachten op dat gebied.....