Pagina 1 van 1

940 2.3 lpt lambda lichtje

Geplaatst: 26.12.2011 - 19:07
door FGizmoS
Sinds vandaag brand het lampje van de lambda. Even een korte uitleg hoe het begonnen is.
Ik heb vandaag een complete uitlaat vervangen en om overal makkelijk aan te kunnen de luchtfilterbak gedemonteerd dus ook de lmm losgekoppeld.
Toen de uitlaat gemonteerd was had ik hem even laten testdraaien om te weten of er nergens nog een lek was aan een koppeling ofzo.
Toen ik hem starte direct gehoort dat hij stotterde maar pas na een 20tal seconden gezien dat de lmm niet aangesloten was. Toen stilgelegd en alles terug gemonteerd en een testrit gemaakt. Uitlaat is lekvrij en best stil maar het lampje van de lambda blijft nu wel branden. Ik heb er een eindje mee gereden en het lampje gaat niet uit. De motor draait verder wel gewoon weer goed en geen haperingen ofzo.
Wat kan dit zijn, hoe op te lossen?
Thx op voorhand.

Geplaatst: 26.12.2011 - 21:33
door Msuidgeest
Gewoon resetten met het OBD-systeem. Dat zit op de veerpoot van het linker voorwiel.

Geplaatst: 31.12.2011 - 21:14
door FGizmoS
Bij de garage ofzo?
Hopelijk werkt het want ik vind het nog een fel lichtje. Dinsdag ga ik eens tot aan de garage rijden.
thx

Geplaatst: 01.01.2012 - 03:19
door Fat Rat
kan je allemaal zelf in principe, er zit zoals Mark zegt een kastje op de linker veerpoot.

Door de pin in een een bepaalde poort te zetten reset je de boel, door de boel in poort 3 te zetten lees je onder andere de ECU uit.

Geplaatst: 01.01.2012 - 11:03
door Msuidgeest
Dan moet hij wel precies weten hoe het werkt en de storingscodes weten. Anders wordt het toch een bezoek aan de garage.

accupolen

Geplaatst: 01.01.2012 - 11:54
door Timen
Wanneer je een van de accupolen losneemt en even een verbinding maakt met de andere dan heb je de zaak meteen gereset. (voor het goede begrip 1 pool dus niet op de accu)

Geplaatst: 01.01.2012 - 12:06
door Iroll
Als je voortaan een elektische sensor, zoals Lambda, LMM etc. loskoppelt altijd eerst de min pool v.d. accu loskoppelen en minimaal 10sec. wachten. Dat is veiliger voor de ecu en de sensoren en jezelf omdat je dan nooit kortsluiting kan maken en je hoeft de boel daarna niet te resetten.

Geplaatst: 01.01.2012 - 12:11
door Timen
Iroll schreef:Als je voortaan een elektische sensor, zoals Lambda, LMM etc. loskoppelt altijd eerst de min pool v.d. accu loskoppelen en minimaal 10sec. wachten. Dat is veiliger voor de ecu en de sensoren en jezelf omdat je dan nooit kortsluiting kan maken en je hoeft de boel daarna niet te resetten.
Die 10 sec wil ik zelfs niet wachten. Als je de polen kortsluit dan wordt de ecu spanningsloos. Kun je zonder gevaar doen het zijn een paar elec. condensatoren die ontladen worden die normaal de spannings vasthouden.

Geplaatst: 01.01.2012 - 14:30
door FGizmoS
Gewoon de min pool loskoppelen van de accu en die tegen de pluspool leggen dat nog op de borm zit ofzo? Of alle 2 loskoppelen en tegen elkaar houden?
Bij elke bmw wil ik de boel resetten met een simpel kabeltje met zekering tussen maar in het volvo gebeuren ben ik nog niet zo thuis. Ik zal me er eens in verdiepen. Het zal wel ergens beschreven staan denk ik hoe en wat er allemaal kan en mag gebeuren.
Bedankt voor de antwoorden en een gelukkig nieuwjaar allemaal.

Geplaatst: 01.01.2012 - 14:40
door Iroll
Ik zou voor de voorgeschreven en veiligste manier kiezen om de ecu te resetten. Gewoon minpool accu los en wacht een paar minuten voordat je de minpool weer aansluit. Dan weet je zeker dat je geen condensator of iets anderszins opblaast.
Je kan de ecu ook resetten via OBD, maar dan moet je even een manual opsporen.

Geplaatst: 01.01.2012 - 16:01
door FGizmoS
Als het vanavond niet te laat word zal ik het nog eens proberen. Volgende stap is wat kietelen want kben daarstraks gekilled geweest door mijn ouden golf 2 td. Dat ding gaat ook nog steeds als de brandweer en dat gaat me niet.
nuja Ik ben blij dat ik zovlug antwoorden kreeg.

Geplaatst: 12.01.2012 - 11:49
door crosskabouter
Iroll schreef:Ik zou voor de voorgeschreven en veiligste manier kiezen om de ecu te resetten. Gewoon minpool accu los en wacht een paar minuten voordat je de minpool weer aansluit. Dan weet je zeker dat je geen condensator of iets anderszins opblaast.
Je kan de ecu ook resetten via OBD, maar dan moet je even een manual opsporen.
Dat heb ik inderdaad laatst ook gedaan, op advies van een medeforummer: lampje blijft sindsdien uit.

Geplaatst: 12.01.2012 - 20:28
door Msuidgeest
Geweldig advies ... NOT.

Wat was er nu aan de hand? Geen idee zeker?

Geplaatst: 12.01.2012 - 20:56
door Oceanracer
Zolang het lampje uit blijft, vind ik de oorzaak niet zo interessant...

Geplaatst: 12.01.2012 - 22:07
door crosskabouter
Dus wel hoor, Mark.
Oorzaak bij mij was, dat ik de motor even had laten lopen met de turboslang los. Vandaar dat het lampje ging branden; min-pool los; 10min wachten; min-pool vast; lampje uit.
@Oceanracer: Ben ik dus niet met je eens :wink:

Geplaatst: 12.01.2012 - 22:09
door Oceanracer
Geeft niks hoor. :D

Geplaatst: 13.01.2012 - 16:05
door whitehorsekart
Oh, en alleen de eerste 940's hadden het OBD gebeuren onder de motorkap: later zit er een stekkeraansluiting in je armsteun-kastje. Onderin zit een klepje dat je met een schroevendraaier
moet verwijderen. Die kun je dus niet zelf uitlezen, tenzij je een testkastje hebt zoals ik: ooit aangeschaft bij de V700 vereniging, waar iemand die dingen zelf maakte.

Geplaatst: 30.01.2012 - 11:04
door FGizmoS
Ik had dus de lmm losgekoppeld en motor nadien gestart zonder lmm. Dat gaat niet zo super goed hoor. Het ding gereset en het lampje blijft uit.
Dat vind ik helemaal ok.