Sinds vandaag brand het lampje van de lambda. Even een korte uitleg hoe het begonnen is.
Ik heb vandaag een complete uitlaat vervangen en om overal makkelijk aan te kunnen de luchtfilterbak gedemonteerd dus ook de lmm losgekoppeld.
Toen de uitlaat gemonteerd was had ik hem even laten testdraaien om te weten of er nergens nog een lek was aan een koppeling ofzo.
Toen ik hem starte direct gehoort dat hij stotterde maar pas na een 20tal seconden gezien dat de lmm niet aangesloten was. Toen stilgelegd en alles terug gemonteerd en een testrit gemaakt. Uitlaat is lekvrij en best stil maar het lampje van de lambda blijft nu wel branden. Ik heb er een eindje mee gereden en het lampje gaat niet uit. De motor draait verder wel gewoon weer goed en geen haperingen ofzo.
Wat kan dit zijn, hoe op te lossen?
Thx op voorhand.
940 2.3 lpt lambda lichtje
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Gewoon resetten met het OBD-systeem. Dat zit op de veerpoot van het linker voorwiel.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
- Fat Rat
- 5th Gear member
kan je allemaal zelf in principe, er zit zoals Mark zegt een kastje op de linker veerpoot.
Door de pin in een een bepaalde poort te zetten reset je de boel, door de boel in poort 3 te zetten lees je onder andere de ECU uit.
Door de pin in een een bepaalde poort te zetten reset je de boel, door de boel in poort 3 te zetten lees je onder andere de ECU uit.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Dan moet hij wel precies weten hoe het werkt en de storingscodes weten. Anders wordt het toch een bezoek aan de garage.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Wanneer je een van de accupolen losneemt en even een verbinding maakt met de andere dan heb je de zaak meteen gereset. (voor het goede begrip 1 pool dus niet op de accu)
- Iroll
- 6th Gear member
Als je voortaan een elektische sensor, zoals Lambda, LMM etc. loskoppelt altijd eerst de min pool v.d. accu loskoppelen en minimaal 10sec. wachten. Dat is veiliger voor de ecu en de sensoren en jezelf omdat je dan nooit kortsluiting kan maken en je hoeft de boel daarna niet te resetten.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Die 10 sec wil ik zelfs niet wachten. Als je de polen kortsluit dan wordt de ecu spanningsloos. Kun je zonder gevaar doen het zijn een paar elec. condensatoren die ontladen worden die normaal de spannings vasthouden.Iroll schreef:Als je voortaan een elektische sensor, zoals Lambda, LMM etc. loskoppelt altijd eerst de min pool v.d. accu loskoppelen en minimaal 10sec. wachten. Dat is veiliger voor de ecu en de sensoren en jezelf omdat je dan nooit kortsluiting kan maken en je hoeft de boel daarna niet te resetten.
-
- 1st Gear member
Gewoon de min pool loskoppelen van de accu en die tegen de pluspool leggen dat nog op de borm zit ofzo? Of alle 2 loskoppelen en tegen elkaar houden?
Bij elke bmw wil ik de boel resetten met een simpel kabeltje met zekering tussen maar in het volvo gebeuren ben ik nog niet zo thuis. Ik zal me er eens in verdiepen. Het zal wel ergens beschreven staan denk ik hoe en wat er allemaal kan en mag gebeuren.
Bedankt voor de antwoorden en een gelukkig nieuwjaar allemaal.
Bij elke bmw wil ik de boel resetten met een simpel kabeltje met zekering tussen maar in het volvo gebeuren ben ik nog niet zo thuis. Ik zal me er eens in verdiepen. Het zal wel ergens beschreven staan denk ik hoe en wat er allemaal kan en mag gebeuren.
Bedankt voor de antwoorden en een gelukkig nieuwjaar allemaal.
- Iroll
- 6th Gear member
Ik zou voor de voorgeschreven en veiligste manier kiezen om de ecu te resetten. Gewoon minpool accu los en wacht een paar minuten voordat je de minpool weer aansluit. Dan weet je zeker dat je geen condensator of iets anderszins opblaast.
Je kan de ecu ook resetten via OBD, maar dan moet je even een manual opsporen.
-
- 1st Gear member
Als het vanavond niet te laat word zal ik het nog eens proberen. Volgende stap is wat kietelen want kben daarstraks gekilled geweest door mijn ouden golf 2 td. Dat ding gaat ook nog steeds als de brandweer en dat gaat me niet.
nuja Ik ben blij dat ik zovlug antwoorden kreeg.
nuja Ik ben blij dat ik zovlug antwoorden kreeg.
- crosskabouter
- 2nd Gear member
Dat heb ik inderdaad laatst ook gedaan, op advies van een medeforummer: lampje blijft sindsdien uit.Iroll schreef:Ik zou voor de voorgeschreven en veiligste manier kiezen om de ecu te resetten. Gewoon minpool accu los en wacht een paar minuten voordat je de minpool weer aansluit. Dan weet je zeker dat je geen condensator of iets anderszins opblaast.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Geweldig advies ... NOT.
Wat was er nu aan de hand? Geen idee zeker?
Wat was er nu aan de hand? Geen idee zeker?
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
- Oceanracer
- Geartronic member
Zolang het lampje uit blijft, vind ik de oorzaak niet zo interessant...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- crosskabouter
- 2nd Gear member
Dus wel hoor, Mark.
Oorzaak bij mij was, dat ik de motor even had laten lopen met de turboslang los. Vandaar dat het lampje ging branden; min-pool los; 10min wachten; min-pool vast; lampje uit.
@Oceanracer: Ben ik dus niet met je eens
Oorzaak bij mij was, dat ik de motor even had laten lopen met de turboslang los. Vandaar dat het lampje ging branden; min-pool los; 10min wachten; min-pool vast; lampje uit.
@Oceanracer: Ben ik dus niet met je eens
Jagen doe je in het bos...
- Oceanracer
- Geartronic member
Geeft niks hoor. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- whitehorsekart
- 5th Gear member
Oh, en alleen de eerste 940's hadden het OBD gebeuren onder de motorkap: later zit er een stekkeraansluiting in je armsteun-kastje. Onderin zit een klepje dat je met een schroevendraaier
moet verwijderen. Die kun je dus niet zelf uitlezen, tenzij je een testkastje hebt zoals ik: ooit aangeschaft bij de V700 vereniging, waar iemand die dingen zelf maakte.
moet verwijderen. Die kun je dus niet zelf uitlezen, tenzij je een testkastje hebt zoals ik: ooit aangeschaft bij de V700 vereniging, waar iemand die dingen zelf maakte.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/