Pagina 1 van 1

Tripje Ardennen - 740 GLE

Geplaatst: 08.01.2012 - 22:11
door ik-rol
Zojuist teruggekomen van een weekendje Ardennen met een aantal mede studenten.

Voor mij de eerste grote rit met mijn 740 GLE aut. uit 1986.

Vanzelfsprekend werd 'Gustav' ingezet als één van de vervoersmiddelen.
Oliepeil; check
Koelvloeistof; check
Transmissievloeistof; check
Remvloeistof; check
Veel 0,5 liters blikken bier; check
Nog snel even de tank volgegooid, waarna we konden vertrekken.

Na massaal de plaatselijke McDrive te hebben geplunderd konden we dan eindelijk de snelweg op.
Hier is Gustav helemaal op zijn gemak en pruttelde lekker door met 2500 á 3000 RPM. Wat betekende dat de snelheden varieerden van 110 tot ongeveer 140 á 150 km/h.
Wat Gustav van het langdurig rijden met deze snelheden vond was voor mij een raadsel. Uiteraard ging ik van het beste uit, maar je weet maar nooit met een auto van dik 25 jaar oud.
Uiteindelijk zijn we dus zonder enig technisch oponthoud op bestemming aangekomen. Gelukkig.

Maar..
de volgende dag...
Gustav had stond geparkeerd op een schuine oprit met de neus naar boven.
Het starten ging zoals altijd: in 1 sec.
Vervolgens reden we met het convooi de straat op en beklommen de helling.
Het oude beestje reed rustig naar boven totdat ik ineens opmerkte dat de snelheid aanzienlijk minder werd... Dan maar wat meer gas dus: geen reactie. Totdat we dus uiteindelijk stil stonden. (De bestuurders van de 2 andere auto's keken mij vragend en zeer bedenkelijk aan....)

'Verdorie': denkt de jeugd van tegenwoordig op zo'n moment.

Dat geeft geen oplossing, dus dan maar even analytisch denken:
1. auto stond met de neus naar boven op de oprit
2. auto stopt met rijden bij berg-op rijden
3. zal hij dan niet genoeg brandstof krijgen?
4. even naar beneden rijden dan maar en daarbij flink gas geven..
5. omdraaien en nogmaals naar boven rijden
6. probleem opgelost

Conclusie: Gustav wil niet meer zo geparkeerd worden. Hij kijkt liever neer i.p.v. omhoog.

Na dit leermoment heeft hij zich perfect gedragen op de steile, glooiende en bochtige trajecten die in de Ardennen te vinden zijn.

Na met wat meer vertrouwen terug naar NL te zijn gereden, toch maar even gekeken wat Gustav nou eigenlijk drinkt op zo'n tripje.

Over het totale traject; dus middel/linkerbaan snelweg en bergachtig gebied; 1 op 9.
Best netjes met inbegrip van 4 personen + veel (te veel) bepakking.

Volgende missie:
Met een wat minder zware rechtervoet de magische grens van 1 op 10 doorbreken. Je blijft tenslotte student en wilt zoveel mogelijk besparen :)

Afbeelding
Even door Brussel gereden....

Afbeelding
Gustav met zijn vriendjes voor ons verblijf..

Geplaatst: 08.01.2012 - 23:20
door volvorider
Ha, ha, een 740 staat niet graag met zijn neus in de wind. Is bescheiden, gelijk zijn eigenaar.

Geplaatst: 09.01.2012 - 07:13
door mad
Mooi verhaal!

Geplaatst: 09.01.2012 - 20:26
door v0lv0freak
1:9 is nog best netjes! Ik haal met mijn turbo gemiddeld 1:8,5! Heb er één keer 1:10,75 mee gehaald, dit was naar zuid-frankrijk, 800 km met 70 tot 100 achter de 240 + caravan van mijn pa. Oftewel, dat lukt me nooit meer ;-)
Terugweg alleen gereden + bepakking (achterbank ook vol) en haalde toen 1:8,5 met de cruise constant op 135 op de teller.
Lange stukken doorrijden (130 / 3000 toeren) vinden redblocks helemaal niet erg, kunnen ze makkelijk hebben.
Mooi verhaal verder!

Geplaatst: 09.01.2012 - 20:32
door blastaway
heel mooi ding!

Geplaatst: 09.01.2012 - 21:01
door Mr.H.
Leuk verhaal!

Geplaatst: 12.01.2012 - 20:19
door ik-rol
Bedankt voor de leuke reacties! :)

Geplaatst: 15.01.2012 - 13:02
door ik-rol
Dit hoort er helaas ook bij....

Afbeelding

Geplaatst: 15.01.2012 - 19:24
door Botje
ik-rol schreef:Dit hoort er helaas ook bij....

Afbeelding

En dat is??? gewoon onderhoud of pech(aan het bord te zien pech in Belgie)?

btw: Altijd mooi van dit soort verhalen. :thumbleft:

Geplaatst: 16.01.2012 - 09:26
door piet22
Botje schreef: En dat is??? gewoon onderhoud of pech(aan het bord te zien pech in Belgie)?
Als het een beetje studenten zijn dan is dat bord meegenomen uit belgie :P

Geplaatst: 22.01.2012 - 14:48
door ik-rol
Haha piet22 :)
Botje, het was een grote schoonmaak terug in NL en het bord komt inderdaad uit België, al ontken ik elke betrokkenheid. :confused1: