Tripje Ardennen - 740 GLE

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ik-rol
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.09.2011 - 10:25

Zojuist teruggekomen van een weekendje Ardennen met een aantal mede studenten.

Voor mij de eerste grote rit met mijn 740 GLE aut. uit 1986.

Vanzelfsprekend werd 'Gustav' ingezet als één van de vervoersmiddelen.
Oliepeil; check
Koelvloeistof; check
Transmissievloeistof; check
Remvloeistof; check
Veel 0,5 liters blikken bier; check
Nog snel even de tank volgegooid, waarna we konden vertrekken.

Na massaal de plaatselijke McDrive te hebben geplunderd konden we dan eindelijk de snelweg op.
Hier is Gustav helemaal op zijn gemak en pruttelde lekker door met 2500 á 3000 RPM. Wat betekende dat de snelheden varieerden van 110 tot ongeveer 140 á 150 km/h.
Wat Gustav van het langdurig rijden met deze snelheden vond was voor mij een raadsel. Uiteraard ging ik van het beste uit, maar je weet maar nooit met een auto van dik 25 jaar oud.
Uiteindelijk zijn we dus zonder enig technisch oponthoud op bestemming aangekomen. Gelukkig.

Maar..
de volgende dag...
Gustav had stond geparkeerd op een schuine oprit met de neus naar boven.
Het starten ging zoals altijd: in 1 sec.
Vervolgens reden we met het convooi de straat op en beklommen de helling.
Het oude beestje reed rustig naar boven totdat ik ineens opmerkte dat de snelheid aanzienlijk minder werd... Dan maar wat meer gas dus: geen reactie. Totdat we dus uiteindelijk stil stonden. (De bestuurders van de 2 andere auto's keken mij vragend en zeer bedenkelijk aan....)

'Verdorie': denkt de jeugd van tegenwoordig op zo'n moment.

Dat geeft geen oplossing, dus dan maar even analytisch denken:
1. auto stond met de neus naar boven op de oprit
2. auto stopt met rijden bij berg-op rijden
3. zal hij dan niet genoeg brandstof krijgen?
4. even naar beneden rijden dan maar en daarbij flink gas geven..
5. omdraaien en nogmaals naar boven rijden
6. probleem opgelost

Conclusie: Gustav wil niet meer zo geparkeerd worden. Hij kijkt liever neer i.p.v. omhoog.

Na dit leermoment heeft hij zich perfect gedragen op de steile, glooiende en bochtige trajecten die in de Ardennen te vinden zijn.

Na met wat meer vertrouwen terug naar NL te zijn gereden, toch maar even gekeken wat Gustav nou eigenlijk drinkt op zo'n tripje.

Over het totale traject; dus middel/linkerbaan snelweg en bergachtig gebied; 1 op 9.
Best netjes met inbegrip van 4 personen + veel (te veel) bepakking.

Volgende missie:
Met een wat minder zware rechtervoet de magische grens van 1 op 10 doorbreken. Je blijft tenslotte student en wilt zoveel mogelijk besparen :)

Afbeelding
Even door Brussel gereden....

Afbeelding
Gustav met zijn vriendjes voor ons verblijf..
1986 740 GLE alias 'Gustav' 166.000km
2007 V50
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Ha, ha, een 740 staat niet graag met zijn neus in de wind. Is bescheiden, gelijk zijn eigenaar.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Mooi verhaal!
XC70 D5 2009 Ocean Race
v0lv0freak
4th Gear member
Berichten: 607
Lid geworden op: 17.04.2009 - 09:44
Locatie: Zuid-Limburg

1:9 is nog best netjes! Ik haal met mijn turbo gemiddeld 1:8,5! Heb er één keer 1:10,75 mee gehaald, dit was naar zuid-frankrijk, 800 km met 70 tot 100 achter de 240 + caravan van mijn pa. Oftewel, dat lukt me nooit meer ;-)
Terugweg alleen gereden + bepakking (achterbank ook vol) en haalde toen 1:8,5 met de cruise constant op 135 op de teller.
Lange stukken doorrijden (130 / 3000 toeren) vinden redblocks helemaal niet erg, kunnen ze makkelijk hebben.
Mooi verhaal verder!
Volvo C70 t-5 1998 saffron
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

heel mooi ding!
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Mr.H.
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 07.01.2012 - 11:25

Leuk verhaal!
1994 Saab 900 2.3
1997 BMW 520i
2000 Lancia Lybra 2.0
1991 Volvo 960 3.0
Gebruikersavatar
ik-rol
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.09.2011 - 10:25

Bedankt voor de leuke reacties! :)
1986 740 GLE alias 'Gustav' 166.000km
2007 V50
Gebruikersavatar
ik-rol
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.09.2011 - 10:25

Dit hoort er helaas ook bij....

Afbeelding
1986 740 GLE alias 'Gustav' 166.000km
2007 V50
Gebruikersavatar
Botje
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 13.09.2010 - 21:33
Locatie: Amersfoort

ik-rol schreef:Dit hoort er helaas ook bij....

Afbeelding

En dat is??? gewoon onderhoud of pech(aan het bord te zien pech in Belgie)?

btw: Altijd mooi van dit soort verhalen. :thumbleft:
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Botje schreef: En dat is??? gewoon onderhoud of pech(aan het bord te zien pech in Belgie)?
Als het een beetje studenten zijn dan is dat bord meegenomen uit belgie :P
Gebruikersavatar
ik-rol
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.09.2011 - 10:25

Haha piet22 :)
Botje, het was een grote schoonmaak terug in NL en het bord komt inderdaad uit België, al ontken ik elke betrokkenheid. :confused1:
1986 740 GLE alias 'Gustav' 166.000km
2007 V50
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”