Dag allemaal,
Mijn eerste post! Ben me aan het orienteren op een Volvo S80 tov een V40 en vroeg me af of jullie me kunnen vertellen of er een groot verschil zit in het benzineverbruik. Ik vergelijk dan een een 2.4 S80 benzine met een 1.8 of 2.0 liter V40. Hoor het graag!
Benzineverbruik S80 vs V40
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 10.01.2012 - 20:32
- Locatie: Utrecht
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
V50-Wim schreef:mijn V50 1.8 benzine van 1-2008 zuipt.
Op de meter staat hij net halfvol en heb maar 157 km gereden.
Nu staat de meter iets boven het rood en heb 430 km gereden.
Is dit normaal???????
Mijn vorige V50 (11-2006) 1.8 benzine liep veel zuiniger en was veel sneller
heb een beetje spijt dat ik hem heb weggedaan.
chris_zweden schreef:Kan niet, de 2.4 uit 2000 loopt 1:10 als je mazzel hebt.
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 10.01.2012 - 20:32
- Locatie: Utrecht
Dank voor jullie fruitige reacties. Conclusie is me echter nog niet helemaal duidelijk..... Scheelt elkaar praktisch niets? Daarnaast nog de vraag of een automaat uit 2001 dorstiger is dan een handgeschakelde uit dat tijdperk? En even off topic: past er een kinderwagen in de S80? Wil vrijdag gaan proefrijden!!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Hiervoor reed ik een s40 2.0l uit 97. Kwam meestal uit op 1:10/11 , 40% snelweg, 30% ring, 20% stad. Nu hebben we die als 2e auto, dus veel korte stukjes, gemiddeld nu meestal 1:10.
Rijd nu een V70 T5 met iets meer paarden. Doe hier gemiddeld ook 1:10 mee, langere afstanden 1:11/12 (als de rechtervoet beheerst kan worden). Al met al geen extra kosten qua benzine (behalve het feit dat er euro 98 in moet).
Een 2.4 zonder turbo moet makkelijk 1:11 kunnen doen, mijn vader rijdt ook een s80 met 2.4 motor en die haalt 1:9/10 op gas.
Benzineverbruik lijkt me niet de grootste kostenpost als je de 2 vergelijkt, dat moet je eerder zoeken bij wegenbelasting en verzekering (en iets duurder onderhoud).
Handgeschakeld is altijd zuiniger, scheelt denk wel 10%. Kinderwagen ging redelijk goed in mijn s40, maar moest wel puzzelen, met een s80 is de kofferbak stuk groter maar je zult vast wel soms moeten prutsen. Een v70 of v40 is dan wel fijner.
Zou overigens zelf voor s80 gaan als je nog niet zoveel kids hebt, rijdt echt stuk beter dan een v40!
Rijd nu een V70 T5 met iets meer paarden. Doe hier gemiddeld ook 1:10 mee, langere afstanden 1:11/12 (als de rechtervoet beheerst kan worden). Al met al geen extra kosten qua benzine (behalve het feit dat er euro 98 in moet).
Een 2.4 zonder turbo moet makkelijk 1:11 kunnen doen, mijn vader rijdt ook een s80 met 2.4 motor en die haalt 1:9/10 op gas.
Benzineverbruik lijkt me niet de grootste kostenpost als je de 2 vergelijkt, dat moet je eerder zoeken bij wegenbelasting en verzekering (en iets duurder onderhoud).
Handgeschakeld is altijd zuiniger, scheelt denk wel 10%. Kinderwagen ging redelijk goed in mijn s40, maar moest wel puzzelen, met een s80 is de kofferbak stuk groter maar je zult vast wel soms moeten prutsen. Een v70 of v40 is dan wel fijner.
Zou overigens zelf voor s80 gaan als je nog niet zoveel kids hebt, rijdt echt stuk beter dan een v40!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1475
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Ik haalde met mijn S60 automaat met 170pk 2.4 regelmatig 1:12 of beter, dat was dan wel heel veel snelweg. De boardcomputer gaf regelmatig 6.6l/100km aan bij 120. S80 zal niet heel veel meer verbruiken, zoveel zwaarder is die niet.
In de stad was het een drank orgel, ik moest heel veel snelweg rijden om een paar kilometers stad te compenseren.
In de stad was het een drank orgel, ik moest heel veel snelweg rijden om een paar kilometers stad te compenseren.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 10.01.2012 - 20:32
- Locatie: Utrecht
Ik zal de vaste lasten eens naast elkaar gaan leggen, de V40, S80, V70, Volkswagen Passat en Saab 95. Wat vinden jullie van dit rijtje? W.b.t de kinderwagen duurt dit nog minimaal 9 maanden 

-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
lol 9 maanden, vanavond aan de slag?btentusscher schreef:Ik zal de vaste lasten eens naast elkaar gaan leggen, de V40, S80, V70, Volkswagen Passat en Saab 95. Wat vinden jullie van dit rijtje? W.b.t de kinderwagen duurt dit nog minimaal 9 maanden
M.b.t je lijstje, de v70 is denk ik de fijnste optie qua ruimte e.d.
Saab 95, sommige hebben last van black sludge (oid).
VW Passat ook fijn natuurlijk
V40 mooi wat ruimte maar rijdt minder fijn dan de s80.
De s80 is een sedan en niet zo populair als de v70 en daarom veel goedkoper. In duitsland kun je er wel 1 krijgen voor 5k.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 10.01.2012 - 20:32
- Locatie: Utrecht
Hehe, ik heb een strak schema
. Ik heb de lasten van de modellen naast elkaar gelegd en maandelijks zou een V40 op zo'n 89,- euro komen (wb + wa-bep. casco) en een S80 op 114,- euro. Scheelt toch 300,- per jaar.... Een Passat Variant komt op +- 102,- euro.

-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Ga maar eens in beide rijden, denk dat je die paar tientjes na een ritje met een s80 er wel voor over hebt.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 10.01.2012 - 20:32
- Locatie: Utrecht
Goed om te horen Rolf! Waar heb je hem verzekerd? En hebben jullie nog tips bij de aankoop van een S80 uit 2001 met 178.000 op de teller? Vraag me wel een beetje af na een testrit in de S80 van een collega (uit 98) of de S80 niet TE zacht is afgeveerd voor mij......
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 10.01.2012 - 20:32
- Locatie: Utrecht
ETM?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 10.01.2012 - 20:32
- Locatie: Utrecht
Electronic Throttle Module........Is dat de cruise control?
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1475
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Volvo insurance kun je ook proberen voor verzekering, is niet duur. ETM is gasklephuis, een onderdeel dat procentueel gezien (loopt in de procenten) wel eens kapot kan gaan.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 10.01.2012 - 20:32
- Locatie: Utrecht
Ah ok, sorry voor de overmatige posts. Gaat dus om het gasklephuis, niet best wat ik er zo over lees... Is dit te controleren/te voorkomen met een "software update"?