Pagina 1 van 2
V702.4TAWD Geartronic probleem 2 naar 3
Geplaatst: 14.01.2012 - 17:29
door V70D5AWD
Mannen,
Met een V702.4 t AWD uit 2001. 200.000 km is het volgende aan de hand:
De geartronic had last van een bonk van 2 naar 3 en ook terug. Eerst is de bak geflushed door Gery Slot maar dat had niet het gewenste effect. Toen is de bak gereset en toen was het helemaal feest. Toerental schiet omhoog naar 3500 toeren voordat de 3 wordt ingelegd. (vertraging van 3 seconden)
Na wat speurwerk de B4 sensor cover laten vervangen en inderdaad bleek de ring conisch geworden dus die was kapot. Maar ook dat bood geen soelaas. Bakadaptatie uitgevoerd maar ook dat geeft geen verbetering.
Nou lijkt het erop dat er een solenoid of servo hapert. Uiteraard is het mogelijk om een revisiebak eronder te leggen maar dat kost al gauw 3000 €. Zijn er professionals die het aandurven om de solenoids/servo's te vervangen om zo toch de bak goed te krijgen en wie zou dat kunnen ? En tegen welke prijs ?
Heb ik het bij het rechte eind dat dat een oplossingsrichting is ???
Alvast dank voor jullie bijdrage
Geplaatst: 14.01.2012 - 19:16
door Broabander
Zijn er foutmeldingen te zien en/of codes opgeslagen? En moeten deze bakken niet ingeleerd worden? Of is daar die adaptatie voor?
Geplaatst: 14.01.2012 - 19:50
door V70D5AWD
Geen foutmeldingen, adaptatie is uitgevoerd met een DICE unit met Vida
Geplaatst: 14.01.2012 - 19:52
door V70D5AWD
http://www.freewebs.com/howardsvolvos/d ... #499575861
en op die links klikken. Zo'n valvebody club moeten we toch ook hier in NL hebben ??
Geplaatst: 14.01.2012 - 22:51
door w.stif
Zo he, zo te zien hebben we dezelfde auto en bak [weer eens een AWD zonder X] en zelfs dezelfde km stand.
Mijn dealer onderhouden volvo heeft gelukkig nog niet van deze problemen.
Maar wat ik me afvraag is, wat is de reactie van de volvo dealer?
Het lijkt mij dat ze niet gaan zeggen om maar een bak wissel te doen.
Succes
Geplaatst: 14.01.2012 - 23:04
door Gast
Die Amerikanen hebben bijna allemaal automaten, dus de kennis zal daardoor ook hoger zijn.
Nog erger die automatische bakken van Volvo zijn Amerikaanse.

Geplaatst: 14.01.2012 - 23:53
door Laguna-S60
AlexV70 schreef:Die Amerikanen hebben bijna allemaal automaten, dus de kennis zal daardoor ook hoger zijn.
Nog erger die automatische bakken van Volvo zijn Amerikaanse.

laatste zei iemand nog dat de bakken van toyota waren...., of haal ik nu 2 dingen door elkaar.
Geplaatst: 15.01.2012 - 00:21
door Morgenstond
AlexV70 schreef:Die Amerikanen hebben bijna allemaal automaten, dus de kennis zal daardoor ook hoger zijn.
Nog erger die automatische bakken van Volvo zijn Amerikaanse.

Ik neem aan dat er een AW55-50 SN onder hangt? Dat is een Japanse bak die ook onder bijvoorbeeld een Camry hangt.
Ik heb het zelf aan de hand gehad dat onder garantie het kleppenblok is vervangen, maar de bak schakelt niet bepaald zijdezacht. Het wordt ook weer wat slechter en het is pas een halfjaar geleden gebeurd.
Het beste is, en zo zei de ervaring van Ramon&Ramon ook, om een volledige revisie uit te voeren. Het kan zijn dat andere mankementen of slijtages alsnog opspelen. Reviseren kost wel meer, maar enkel een kleppenblok kost ook al zo'n 800 euro, zonder garantie op succes!
Geplaatst: 15.01.2012 - 08:16
door Walter
Klopt, kleppenbak vervangen geeft meestal slechts uitstel van executie. Ik heb een ruilbak genomen omdat ik niemand ken die de bak kan reviseren. En de auto kon ook niet zo lang blijven staan. Bak van de sloop geeft geen garantie, straks kan je m er weer uithalen en daar voelde ik nits voor. Revisiebedrijf gezocht maar dat was ook lastig want hoe weet je dat die goed werk doet? En einde van het verhaal is een ruilbak net zo duur...
Geplaatst: 15.01.2012 - 12:17
door Morgenstond
Ik had trouwens niet goed opgelet, het is een geartronic. De bak die ik aanhaalde is de gewone vijfbak. Geartronics zijn volgens mij van GM, in elk geval in een S80 T6.
Overigens heb ik wel hetzelfde probleem als TS. De bak schakelt hard van 2 naar 3, maar het doet zich niet altijd in dezelfde mate voor.
Geplaatst: 15.01.2012 - 12:29
door w.stif
Hu wat zeh je nou, zijn de handbakken van Volvo of Renault.
De automaten bakken zijn van Toyota of van amerikaanse maakelaardij [bv GM]
En de geartronics zijn van GM [dus amerikaans of duits?].
Klopt dit?
Ik weet het niet meer, wie wel?
Geplaatst: 15.01.2012 - 12:34
door Morgenstond
w.stif schreef:Hu wat zeh je nou, zijn de handbakken van Volvo of Renault.
De automaten bakken zijn van Toyota of van amerikaanse maakelaardij [bv GM]
En de geartronics zijn van GM [dus amerikaans of duits?].
Klopt dit?
Ik weet het niet meer, wie wel?
Ik zei dat de vijfbak (maar ook vierbak) automaten van Aisin Warner zijn, Japans dus.
Geplaatst: 15.01.2012 - 13:51
door BlackcurrantV70
De 6 trap automaat ook volgens mij
Geplaatst: 15.01.2012 - 15:33
door Gast
Het is idd een Japanse bak, maar GM is ook een grote afnemer, vandaar waarschijnlijk het misverstand.
Zit idd veel in Toyota (grootste aandeelhouder

), dus de automatischebak moet wel goed zijn.
Zie onderstaande.
Bron wikipedia
Aisin automatic transmissions are manufactured by Aisin Seiki and Aisin AW, formerly known as
Aisin-Warner, and which was established in 1969 as a joint venture between Aisin Seiki and BorgWarner. The joint venture terminated in 1987. While Aisin Seiki manufactures a variety of automotive components including automatic transmissions for heavy duty vehicle applications, Aisin AW manufactures automatic transmissions for light vehicle applications, including hybrid electric vehicle powertrains, as well as NAV Radio.
As of 2005, Aisin AW
surpassed General Motors Powertrain Division
as the largest producer of automatic transmissions in the world, producing 4.9 million units, with a market share of 16.4% of the global market for automatics. Toyota Motor Corporation and Aisin Seiki are the two major shareholders of Aisin AW, with 51.9% and 42% respectively. Aisin AW, which was set up to be the sole source of RWD automatic transmissions to Toyota, subsequently developed FWD/AWD automatic transmissions. Aisin, as one of the major Toyota group suppliers, shares many designs and development activities with Toyota. See Toyota A transmission for a complete list of Toyota/Aisin models. Aisin AW supplies automatic transmissions to 35 automotive manufacturers around the world, virtually every major OEM. These include General Motors, Ford, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Saab, Audi, VW,
Volvo, Hyundai among others
Geplaatst: 15.01.2012 - 16:00
door V70D5AWD
Het is inderdaad een geartronic Aisin Warner AW55-51 SN (de 51 slaat op de AWD bak) Zit in veel auto's van andere merken.
De redenatie is als volgt; Deze auto is 10 jaar oud met een dagwaarde van max 5K. Om nou een gereviseerde bak eronder te hangen met een prijskaartje van minimaal 3500 € voelt niet goed. Dat is overigens ook het advies van een volvo specialist. (bak reviseren)Ik denk echter dat het een kwestie is van een solenoid die niet lekker meer bekrachtigd/blijft plakken IPDUSA reviseert die kleppenblokken voor 500 $ en vervangen de onderdelen die zij door ervaring hebben leren kennen als de boosdoener door betere exemplaren. Een bezoek aan autrans voor een andere V70 die ik gehad heb leverde ook de informatie op van een monteur die vertelde dat het in 90% van de gevallen gaat om een defect kleppenblok. Ik kom op internet een transmissiebedrijf tegen die een AW55-51SN gebruikte bak heeft liggen. (
www.ganzeboom.net) De vraag is natuurlijk of dat ook niet een bak is met de bekende problemen. En garantie zal er wel niet op zitten. Ook geldt dat het kleppenblok een kwestie is van het motorblok 2 cm omhoog tillen en het subframe losmaken zodat je er bij kunt. M.a.w. niet de hele bak hoeft gedemonteerd te worden. Er moet toch iemand zijn die dat een keer gedaan heeft met succes ? Vind het wel een uitdaging !
Geplaatst: 15.01.2012 - 16:07
door Morgenstond
Waar woon je? Ik ken nog wel een revisiebedrijf in het noorden van Zuid-Holland dat je wellicht ook kunt benaderen voor een ruilbak.
Geplaatst: 15.01.2012 - 16:48
door V70D5AWD
Ik woon in de buurt van Den Bosch, maar uurtje rijden boeit natuurlijk niet. Het gaat wel om een AWD bak, die zijn zeldzamer. Daarom zijn tips welkom !
Geplaatst: 15.01.2012 - 17:10
door Morgenstond
Mijn tip is garagebedrijf
Rietbergen van Eeden in Noordwijkerhout. Dat bedrijf is al vaker op het forum genoemd, bijvoorbeeld in
dit topic. Een revisie was daar ook een stuk voordeliger dan bij Autrans: circa 2500 euro.
Geplaatst: 15.01.2012 - 19:18
door V70D5AWD
@morgenstond, bedankt voor de tip. Die foto's zien er goed uit en als dat nog steeds kan voor 2500 € incl uit en inbouw en garantie lijkt me dat een hele mooie deal ! (en volgens mij is de auto dat nog waard)
Ga ze morgen eens bellen.
Thx !
Geplaatst: 15.01.2012 - 19:22
door Morgenstond
Graag gedaan. Laat het verdere verloop maar weten!
