Gisteren op visite bij kennisen in oud-beijerland. Om te parkeren moet je achteruit het terrein oprijden.
Toen we naar huis wilde, zag mijn kennis een raar spoor van de straat zijn terrein op gaan,..... Richting mijn auto. Mijn v70 D5 naar voren gereden, en bleek dat het van mijn auto kwam. Op de plek waar minn auto stond lag ook wat olie (schat 100ml). Aan de pijlstok geen niveau meer af te kezen en de onderkant van de auto zat helemaal onder de olie. Vreem is wel dat er geen enkel waarschuwingslampje is gaan branden, terwijl het pijlstokniveau niet meer aangeeft. Maar goed.
Omdat mijn zoontje medicijnen nodig had, ben ik in de Passat van de kennis naar huis gegaan. Straks weer terug naar Oud-Beijerland en de Volvo-service maar eens bellen. (eerst maar eens vragen of er kosten aan verbonden zijn)
Op de (vertrek) plek in Delft gekeken maar daar ligt geen olie op de grond. Er moet dus iets onderweg gebeurd zijn. Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn? Lopen er uitwendige olieleidingen langs de motor? Het lijkt me sterk dat de aftapplug eruit is, dan was de motorolie in 1 keer weggelopen.
Alvast dank voor de feedback en ik houd julllie op de hoogte.
Enorme olie lekkage, olie loopt eruit
- mauricenl
- 2nd Gear member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
- Locatie: Ruinen
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Plug los of eruit, olieleiding, gat in de carterpan.......op de brug dat ding en kijken, meer kunnen we op dit moment niet.
Wel toevallig trouwens, dik999 had hetzelfde in Dld. Daar loopt een topic over en die weet (nog) niet wat er aan de hand is. Keep us posted.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Wel toevallig trouwens, dik999 had hetzelfde in Dld. Daar loopt een topic over en die weet (nog) niet wat er aan de hand is. Keep us posted.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Olie retourleiding van de turbo losgeschoten?
Heb dat een keer bij de dealer gezien bij mijn toenmalige 850 T-5, leidinkje van iets van 15 cm. schoot per ongeluk los en er kwam me toch een olie uitzetten.. :shock:
Weet net of dat "zomaar ineens" kan, maar moet m.i. wel iets van dien aard zijn, of een kapotte afdichting of pakking o.i.d. 100ml inééns is wel veel natuurlijk....
In ieder geval succes gewenst en wellicht kun je even laten weten wàt het nu geweest is?
gr. Edwin.
Heb dat een keer bij de dealer gezien bij mijn toenmalige 850 T-5, leidinkje van iets van 15 cm. schoot per ongeluk los en er kwam me toch een olie uitzetten.. :shock:
Weet net of dat "zomaar ineens" kan, maar moet m.i. wel iets van dien aard zijn, of een kapotte afdichting of pakking o.i.d. 100ml inééns is wel veel natuurlijk....
In ieder geval succes gewenst en wellicht kun je even laten weten wàt het nu geweest is?
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- mauricenl
- 2nd Gear member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
- Locatie: Ruinen
Net thuisgebracht......
nee geen goed nieuws.
De wegenwacht heeft de diagnose gesteld, waarschijnlijk is de krukas kering eruit geklapt. De olie lekt uit het koppelingshuis. Ships-de-balla-lyka! M'n trots is afgesleept naar Volvo Hoeke - Delft. Durf bijna niet te bellen, zal wel een aardige duit gaan kosten. Wegenwachter stelde dat als er zoveel lekkage is in het koppelingshuis, dat de koppeling ook vervangen moet worden..... Oooowwww. Dat kan ik dus even ECHT niet hebben.
Nou wordt vervolgt......
De wegenwacht heeft de diagnose gesteld, waarschijnlijk is de krukas kering eruit geklapt. De olie lekt uit het koppelingshuis. Ships-de-balla-lyka! M'n trots is afgesleept naar Volvo Hoeke - Delft. Durf bijna niet te bellen, zal wel een aardige duit gaan kosten. Wegenwachter stelde dat als er zoveel lekkage is in het koppelingshuis, dat de koppeling ook vervangen moet worden..... Oooowwww. Dat kan ik dus even ECHT niet hebben.
Nou wordt vervolgt......
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Sterkte ermee! Dit is nooit leuk.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15.01.2011 - 10:51
Zeer waarschijnlijk de bekende ''vriesstop'' lek, en dan lekt het echt heel erg en niet een beetje!
Komt heel regelmatig voor bij de D5 motoren, behoorlijk arbeidsintensieve klus om te vervangen, onderdeeltje kost nl. maar een paar euro. Heel veel succes ermee!
Komt heel regelmatig voor bij de D5 motoren, behoorlijk arbeidsintensieve klus om te vervangen, onderdeeltje kost nl. maar een paar euro. Heel veel succes ermee!
Volvo S60 2.4 170pk intro edition, 17" Thor Black-Chrome Zomer, 16" Mimas Winter, Spaceball, 270.000+km
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9319
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Die heb ik er ook een keer uit gehad, D5 van 2003.MarioC70 schreef:Zal het stopje aan de kant van het vliegwiel zijn wat er uit is gevlogen!
Dopje van €1,75, om er bij te komen: €600. versnellingsbak, subframe, aandrijfassen, koppeling, vliegwiel, alles moest er zo'n beetje voor weg,
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik dacht dat de nieuwe modellen een verbeterde vriesstop hebben met een metalen huisje die er niet meer zo makkelijk uit kan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9319
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Dat weet ik niet, goede zaal als dat zo is want het kost een hoop geld.
maar de TS heeft een 2002 V70.
maar de TS heeft een 2002 V70.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Erg balen voor je man..........
Maaruhh, wat is een vriesstop? Ik had er nog nooit van gehoord maar de laatste tijd zie ik die term hier op het forum in diverse topics wel eens voorbij komen.
Is dit iets wat alleen de diesels hebben of hebben benzineblokken die ook?
Maaruhh, wat is een vriesstop? Ik had er nog nooit van gehoord maar de laatste tijd zie ik die term hier op het forum in diverse topics wel eens voorbij komen.
Is dit iets wat alleen de diesels hebben of hebben benzineblokken die ook?
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Vriesstoppen (of vriespluggen) zitten in een blok om het koelwater de ruimte te geven als het mocht bevriezen en daardoor uitzet. Ipv dat daardoor het blok scheurt, klapt of klappen de vriespluggen eruit om het ijs de ruimte te geven. Alle watergekoelde blokken hebben die, diesel of benzine maakt niet uit, principe is hetzelfde.
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Oké, duidelijk; maar als ik dan even redeneer:
Als die stop eruit moet vriezen (in het meest slechte geval) dan zit ie dus in het koelvloeistof systeem. Hoe kan je dan olie verlies/lekkage hebben? Smeersysteem en koelsysteem zijn toch gescheiden
Als die stop eruit moet vriezen (in het meest slechte geval) dan zit ie dus in het koelvloeistof systeem. Hoe kan je dan olie verlies/lekkage hebben? Smeersysteem en koelsysteem zijn toch gescheiden
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
In een motorblok of cylinderkop zitten ook kanalen. Die worden meestal geboord, naderhand met een dopje afgesloten. Noemen we gemakshalve ook wel eens 'vriesdop', zelfde principe namelijk.
Ik ken ook blokken waar dat soort openingen met een konische schroefplug afgesloten zijn.
Marc
Ik ken ook blokken waar dat soort openingen met een konische schroefplug afgesloten zijn.
Marc
- mauricenl
- 2nd Gear member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
- Locatie: Ruinen
Tja tel daar een nieuwe koppelingsplaat bij op...... Heb eigenlijk geen keuze om hem te laten maken. Ben nog aan het bijkomen van de rekening van oktober van 2.400 euri, voor beurt, schokbrekers, stab.stangen (bijna een voortren revisie) Misschien dat Hoeke wat wil doen :roll:JeroenSpock schreef:Die heb ik er ook een keer uit gehad, D5 van 2003.MarioC70 schreef:Zal het stopje aan de kant van het vliegwiel zijn wat er uit is gevlogen!
Dopje van €1,75, om er bij te komen: €600. versnellingsbak, subframe, aandrijfassen, koppeling, vliegwiel, alles moest er zo'n beetje voor weg,
Wordt vervolgt.
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Het is eigenlijk geen vriesstop zoals er in het blok normaal gesproken zitten,die zitten immers in de koelwatergedeelten.
Het is een spoelkanaal waar dat stopje in zit,na het slijpen en lijnboren van het blok,gebruiken ze dit kanaal om het blok te ontdoen van slijpresten en andere vervuiling.
Het is slordig dat er zo,n slecht materiaal is gebruikt voor deze stop!
Het is een spoelkanaal waar dat stopje in zit,na het slijpen en lijnboren van het blok,gebruiken ze dit kanaal om het blok te ontdoen van slijpresten en andere vervuiling.
Het is slordig dat er zo,n slecht materiaal is gebruikt voor deze stop!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9319
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Bij mij is direct de koppeling en vliegwiel vervangen. Koppeling was een paar keer doorgeslipt tijden het rijden, dus toen zei ik vervang die ook maar gelijk.
Ik had ook een kloppend gevoel in de koppeling dus vliegwiel is ook vervangen, was ook beter om dat samen te doen zei de garage.
Maar dat kloppend gevoel in de koppeling doet mijn auto nog steeds.
Ik had ook een kloppend gevoel in de koppeling dus vliegwiel is ook vervangen, was ook beter om dat samen te doen zei de garage.
Maar dat kloppend gevoel in de koppeling doet mijn auto nog steeds.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Lees even de laatste reactie van MarioC70 terug, die heeft je vraag al beantwoord.EVV schreef:Blijft wel raar dat als die echt de vriesplug is (voor het koelwater), dat er olie uit loopt. Is het dus wel de vriesplug die hier lekt?