Pagina 1 van 2
Enorme olie lekkage, olie loopt eruit
Geplaatst: 15.01.2012 - 08:06
door mauricenl
Gisteren op visite bij kennisen in oud-beijerland. Om te parkeren moet je achteruit het terrein oprijden.
Toen we naar huis wilde, zag mijn kennis een raar spoor van de straat zijn terrein op gaan,..... Richting mijn auto. Mijn v70 D5 naar voren gereden, en bleek dat het van mijn auto kwam. Op de plek waar minn auto stond lag ook wat olie (schat 100ml). Aan de pijlstok geen niveau meer af te kezen en de onderkant van de auto zat helemaal onder de olie. Vreem is wel dat er geen enkel waarschuwingslampje is gaan branden, terwijl het pijlstokniveau niet meer aangeeft. Maar goed.
Omdat mijn zoontje medicijnen nodig had, ben ik in de Passat van de kennis naar huis gegaan. Straks weer terug naar Oud-Beijerland en de Volvo-service maar eens bellen. (eerst maar eens vragen of er kosten aan verbonden zijn)
Op de (vertrek) plek in Delft gekeken maar daar ligt geen olie op de grond. Er moet dus iets onderweg gebeurd zijn. Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn? Lopen er uitwendige olieleidingen langs de motor? Het lijkt me sterk dat de aftapplug eruit is, dan was de motorolie in 1 keer weggelopen.
Alvast dank voor de feedback en ik houd julllie op de hoogte.
Geplaatst: 15.01.2012 - 09:14
door V70/2.4D/2003
Plug los of eruit, olieleiding, gat in de carterpan.......op de brug dat ding en kijken, meer kunnen we op dit moment niet.
Wel toevallig trouwens, dik999 had hetzelfde in Dld. Daar loopt een topic over en die weet (nog) niet wat er aan de hand is. Keep us posted.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Geplaatst: 15.01.2012 - 12:29
door Edwin
Olie retourleiding van de turbo losgeschoten?
Heb dat een keer bij de dealer gezien bij mijn toenmalige 850 T-5, leidinkje van iets van 15 cm. schoot per ongeluk los en er kwam me toch een olie uitzetten.. :shock:
Weet net of dat "zomaar ineens" kan, maar moet m.i. wel iets van dien aard zijn, of een kapotte afdichting of pakking o.i.d. 100ml inééns is wel veel natuurlijk....
In ieder geval succes gewenst en wellicht kun je even laten weten wàt het nu geweest is?
gr. Edwin.
Geplaatst: 15.01.2012 - 14:41
door mauricenl
Net thuisgebracht......

nee geen goed nieuws.
De wegenwacht heeft de diagnose gesteld, waarschijnlijk is de krukas kering eruit geklapt. De olie lekt uit het koppelingshuis. Ships-de-balla-lyka! M'n trots is afgesleept naar Volvo Hoeke - Delft. Durf bijna niet te bellen, zal wel een aardige duit gaan kosten. Wegenwachter stelde dat als er zoveel lekkage is in het koppelingshuis, dat de koppeling ook vervangen moet worden..... Oooowwww. Dat kan ik dus even ECHT niet hebben.
Nou wordt vervolgt......
Geplaatst: 15.01.2012 - 15:26
door MarioC70
Zal het stopje aan de kant van het vliegwiel zijn wat er uit is gevlogen!
Geplaatst: 15.01.2012 - 15:38
door Morgenstond
Sterkte ermee! Dit is nooit leuk.
Geplaatst: 15.01.2012 - 16:56
door Alwin S60
Zeer waarschijnlijk de bekende ''vriesstop'' lek, en dan lekt het echt heel erg en niet een beetje!
Komt heel regelmatig voor bij de D5 motoren, behoorlijk arbeidsintensieve klus om te vervangen, onderdeeltje kost nl. maar een paar euro. Heel veel succes ermee!
Geplaatst: 15.01.2012 - 17:04
door MarioC70
Inderdaad,een hoop werk voor een dingetje van niks!
We maken nu zelf stopjes die er niet meer uit kunnen vliegen.
Geplaatst: 15.01.2012 - 17:06
door JeroenSpock
MarioC70 schreef:Zal het stopje aan de kant van het vliegwiel zijn wat er uit is gevlogen!
Die heb ik er ook een keer uit gehad, D5 van 2003.
Dopje van €1,75, om er bij te komen: €600. versnellingsbak, subframe, aandrijfassen, koppeling, vliegwiel, alles moest er zo'n beetje voor weg,
Geplaatst: 15.01.2012 - 17:57
door edraket
Ik dacht dat de nieuwe modellen een verbeterde vriesstop hebben met een metalen huisje die er niet meer zo makkelijk uit kan.
Geplaatst: 15.01.2012 - 18:09
door JeroenSpock
Dat weet ik niet, goede zaal als dat zo is want het kost een hoop geld.
maar de TS heeft een 2002 V70.
Geplaatst: 15.01.2012 - 18:42
door dieselpower
Erg balen voor je man..........
Maaruhh, wat is een vriesstop? Ik had er nog nooit van gehoord maar de laatste tijd zie ik die term hier op het forum in diverse topics wel eens voorbij komen.
Is dit iets wat alleen de diesels hebben of hebben benzineblokken die ook?
Geplaatst: 15.01.2012 - 19:30
door Iroll
Vriesstoppen (of vriespluggen) zitten in een blok om het koelwater de ruimte te geven als het mocht bevriezen en daardoor uitzet. Ipv dat daardoor het blok scheurt, klapt of klappen de vriespluggen eruit om het ijs de ruimte te geven. Alle watergekoelde blokken hebben die, diesel of benzine maakt niet uit, principe is hetzelfde.
Geplaatst: 15.01.2012 - 19:44
door dieselpower
Oké, duidelijk; maar als ik dan even redeneer:
Als die stop eruit moet vriezen (in het meest slechte geval) dan zit ie dus in het koelvloeistof systeem. Hoe kan je dan olie verlies/lekkage hebben? Smeersysteem en koelsysteem zijn toch gescheiden
Geplaatst: 15.01.2012 - 21:54
door MN-NL
In een motorblok of cylinderkop zitten ook kanalen. Die worden meestal geboord, naderhand met een dopje afgesloten. Noemen we gemakshalve ook wel eens 'vriesdop', zelfde principe namelijk.
Ik ken ook blokken waar dat soort openingen met een konische schroefplug afgesloten zijn.
Marc
Geplaatst: 15.01.2012 - 22:37
door mauricenl
JeroenSpock schreef:MarioC70 schreef:Zal het stopje aan de kant van het vliegwiel zijn wat er uit is gevlogen!
Die heb ik er ook een keer uit gehad, D5 van 2003.
Dopje van €1,75, om er bij te komen: €600. versnellingsbak, subframe, aandrijfassen, koppeling, vliegwiel, alles moest er zo'n beetje voor weg,
Tja tel daar een nieuwe koppelingsplaat bij op...... Heb eigenlijk geen keuze om hem te laten maken. Ben nog aan het bijkomen van de rekening van oktober van 2.400 euri, voor beurt, schokbrekers, stab.stangen (bijna een voortren revisie) Misschien dat Hoeke wat wil doen :roll:
Wordt vervolgt.
Geplaatst: 15.01.2012 - 22:54
door MarioC70
Het is eigenlijk geen vriesstop zoals er in het blok normaal gesproken zitten,die zitten immers in de koelwatergedeelten.
Het is een spoelkanaal waar dat stopje in zit,na het slijpen en lijnboren van het blok,gebruiken ze dit kanaal om het blok te ontdoen van slijpresten en andere vervuiling.
Het is slordig dat er zo,n slecht materiaal is gebruikt voor deze stop!
Geplaatst: 15.01.2012 - 23:10
door JeroenSpock
Bij mij is direct de koppeling en vliegwiel vervangen. Koppeling was een paar keer doorgeslipt tijden het rijden, dus toen zei ik vervang die ook maar gelijk.
Ik had ook een kloppend gevoel in de koppeling dus vliegwiel is ook vervangen, was ook beter om dat samen te doen zei de garage.
Maar dat kloppend gevoel in de koppeling doet mijn auto nog steeds.
Geplaatst: 16.01.2012 - 08:03
door EVV
Blijft wel raar dat als die echt de vriesplug is (voor het koelwater), dat er olie uit loopt. Is het dus wel de vriesplug die hier lekt?
Geplaatst: 16.01.2012 - 09:31
door Iroll
EVV schreef:Blijft wel raar dat als die echt de vriesplug is (voor het koelwater), dat er olie uit loopt. Is het dus wel de vriesplug die hier lekt?
Lees even de laatste reactie van MarioC70 terug, die heeft je vraag al beantwoord.