Volvo wil compacte SUV

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Ben
Executive Member
Contacteer:

Volvo bekijkt de mogelijkheid om een compacte SUV, dus onder de XC60, op de markt te brengen. Met deze XC40 of XC30 biedt Volvo in de toekomst een alternatief voor de BMW X1 en Audi Q3.

Volvo-topman Stefan Jacoby heeft tegen journalisten op de autoshow van Detroit gezegd dat hij graag een compacte SUV aan het assortiment van Volvo wil toevoegen. De vraag naar compacte SUV’s neemt enorm toe en steeds meer concurrenten brengen zo’n model op de markt. De auto krijgt op termijn ook hybride aandrijving. Overigens kondigde Volvo al eerder een ‘XC30’ aan maar de Zweden gaan het nu anders aanpakken.

De SUV moet namelijk op een nieuw, compact platform komen te staan, hetzelfde onderstel dat de basis vormt voor nieuwe generaties van de S40/V40. De nieuwe V40, die op de autosalon van Genève in maart wordt onthuld, deelt zijn bodemplaat met de laatste Ford Focus.

Voor de ontwikkeling van de opvolger van dit platform zoekt Volvo naar een partner. Voor haar grote modellen werkt Volvo op dit moment aan een eigen onderstel, waardoor het merk niet meer afhankelijk is van Ford. De zoektocht naar een geschikte partner voor het compacte platform is in volle gang.

via AutoKopen.nl
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
casper
5th Gear member

Ben schreef:Volvo bekijkt de mogelijkheid om een compacte SUV, dus onder de XC60, op de markt te brengen. Met deze XC40 of XC30 biedt Volvo in de toekomst een alternatief voor de BMW X1 en Audi Q3.

Volvo-topman Stefan Jacoby heeft tegen journalisten op de autoshow van Detroit gezegd dat hij graag een compacte SUV aan het assortiment van Volvo wil toevoegen. De vraag naar compacte SUV’s neemt enorm toe en steeds meer concurrenten brengen zo’n model op de markt. De auto krijgt op termijn ook hybride aandrijving. Overigens kondigde Volvo al eerder een ‘XC30’ aan maar de Zweden gaan het nu anders aanpakken.

De SUV moet namelijk op een nieuw, compact platform komen te staan, hetzelfde onderstel dat de basis vormt voor nieuwe generaties van de S40/V40. De nieuwe V40, die op de autosalon van Genève in maart wordt onthuld, deelt zijn bodemplaat met de laatste Ford Focus.

Voor de ontwikkeling van de opvolger van dit platform zoekt Volvo naar een partner. Voor haar grote modellen werkt Volvo op dit moment aan een eigen onderstel, waardoor het merk niet meer afhankelijk is van Ford. De zoektocht naar een geschikte partner voor het compacte platform is in volle gang.

via AutoKopen.nl
De tekstformulering is wel erg bizar.
De XC40 wordt einde dit jaar voorgesteld en zit in Gent al in de pipeline.
Dat Volvo de "mogelijkheid" bekijkt is dan ook een totaal foute voorstelling van zaken en Jacoby heeft dat zeker niet op die wijze gezegd. Jacoby is een man van weinig woorden en zeker over de toekomstige modellen. Hij blijft steeds zeer vaag over de toekomst wat de journalisten dan helaas doet vervallen in het formuleren van onjuiste berichten.
945i
8th Gear member

Het bekijken van de mogelijkheden begint natuurlijk een jaar of 5 te laat (natuurlijk weet ik hoe dat komt), net zoals de slag om de MPV nooit is aangegaan en daarom verloren, was een uitstekende markt geweest voor de familieauto bouwer Volvo. Helaas koos Ford ervoor dat in eigen huis te houden.

Vrees dat als er iets komt, het waarschijnlijk (weer) te laat is...

Het maken/ontwikkelen van een platvorm schijnt toch het duurst te zijn heb ik de indruk... Las er laatst een artikel over... :-k

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het nog steeds balanceren is voor Volvo....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Walter
Geartronic member
Contacteer:

casper schreef:

Dat Volvo de "mogelijkheid" bekijkt is dan ook een totaal foute voorstelling van zaken en Jacoby heeft dat zeker niet op die wijze gezegd. Jacoby is een man van weinig woorden en zeker over de toekomstige modellen. Hij blijft steeds zeer vaag over de toekomst wat de journalisten dan helaas doet vervallen in het formuleren van onjuiste berichten.
Bron, Casper, bron. Waar komt deze zeer stellige informatie vandaan?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Casper maait dealers/importeurs graag het gras voor de voeten vandaan
Volvo for life
casper
5th Gear member

bart simpson schreef:Casper maait dealers/importeurs graag het gras voor de voeten vandaan
Daar gaan we weer met de onzin.
Je plaatje begint nu wel echt dol door te draaien hoor...

Walter schreef:
casper schreef:

Bron, Casper, bron. Waar komt deze zeer stellige informatie vandaan?
'Keihard blijven werken en innoveren'
Interview Na topjaar voor Volvo Gent blikt Geert Bruyneel vooruit

GENT - Met 266.529 geproduceerde auto's, 600 nieuwe tijdelijke arbeidskrachten en 500 interimkrachten die een vast contract kregen, heeft Volvo Gent er een absoluut topjaar opzitten. Die mooie resultaten zijn volgens topman Geert Bruyneel te danken aan de wilskracht van de Volvo-werknemers en aan de sterke visie van het Chinese Geely dat Volvo in 2010 kocht van Ford. Het optimisme van de baas helpt natuurlijk ook wel wat: 'Over dertig jaar werkt hier nog steeds meer dan 5.000 man, neem dat van mij aan.'
Weinig managers aan het hoofd van een groot bedrijf hebben het geluk om zo'n sterk eerste jaar mee te maken als Geert Bruyneel. Voelde Volvo Gent tot half 2010 nog de gevolgen van de crisis, met een hoge technische werkloosheid en plannen om de nachtploeg af te schaffen, 2011 was een absoluut recordjaar. Nog nooit in de geschiedenis van de Gentse topwerkgever rolden er 266.529 auto's van de band en waren er liefst 5.500 mensen aan de slag. Tegenover 2010 werden zelfs bijna een vijfde meer auto's geproduceerd.

Tot Bruyneel zelf lijken die cijfers nog het minst door te dringen. 'Natuurlijk is het een prachtig jaar geweest, maar ik heb de kans nog niet gehad om even achterom te kijken.' De topman is dan ook constant bezig in 'zijn' Volvo Gent, tijd om even stil te staan bij het succes is er nauwelijks. 'Binnenkort ga ik dat zeker doen. De balans opmaken en genieten.'

2011 is het jaar waarin veranderingen hun vruchten afwierpen. Half 2010 verkocht het Amerikaanse Ford de Volvo-fabrieken in Zweden en Gent aan het Chinese Geely. En eind december 2010 werd de Zweedse Schot Derek Jessiman aan het hoofd van de Gentse fabriek vervangen door Bruyneel. De Geraardsbergenaar die in Gent studeerde, had al een carrière van 22jaar achter de kiezen bij Volvo, eerst in Gent en nadien in Zweden. 'De laatste jaren onder Ford vielen samen met de economische crisis, waardoor Volvo Gent het zeer zwaar kreeg', zegt Bruyneel. 'Ford heeft de fabriek een beetje verwaarloosd. Er werd niet meer in geïnvesteerd en we zaten met een veel te krappe bezetting. Onder Geely is het helemaal anders, we hebben de kans gekregen om ons te herpakken, met voldoende middelen, en de resultaten zijn er ook naar. In Ford waren wij een klein stukje in een groot bedrijf, maar voor het kleine en jonge Geely is Volvo juist zeer belangrijk. Dat is een groot verschil.'

Flexibel personeel

Van technische werkloosheid in de crisisjaren 2008 en 2009 en een stuk van 2010 tot extra shifts draaien in de vakanties van 2011, voor de werknemers van Volvo Gent is er in korte tijd veel veranderd. 'We mogen ons echt gelukkig prijzen dat onze medewerkers zo flexibel zijn. Om aan de grote vraag te voldoen, hebben we een oproep gelanceerd om ook in de kerstvakantie te werken. De respons daarop was enorm groot. Ik ben zeker dat we met de mentaliteit van onze medewerkers het verschil maken in de auto-industrie.'

Om hen daarvoor te belonen, liet de Volvo-directie voor de kerstvakantie 5.500 taartjes aanrukken. 'En niet van die droge taartjes, hé. Neen, echt goede pateekes met slagroom erop. Om te laten zien dat we het menen.'

Z'n recordjaar mag dan al een goede reden zijn tot feesten, Volvo Gent heeft de lat niet bepaald laag gelegd voor 2012. En dat in een industrie die af te rekenen heeft met verzadigde markten en concurrentie vanuit landen met een lagere loonlast. 'Natuurlijk moeten we alert blijven voor de economische situatie op wereldvlak. Maar 2012 ziet er gunstig uit, vooral omdat we in Gent beginnen met de productie van twee nieuwe modellen. In het voorjaar pakken we uit met de V40, een compacte, sportieve auto waarmee we de concurrentie aangaan met de Audi A3 en de BMW1. In de herfst starten we met onze tweede model, maar hoe dat er zal uitzien, is nog een groot geheim. Ik kan alleen zeggen dat het een hit wordt. Iedereen die hem al heeft mogen zien, is er wild van. Vanaf dit jaar worden ook alle spuitrobots vernieuwd, een werk dat zes jaar zal duren. En nog eens 200 interimkrachten krijgen een vast contract.'
'Het klopt dat de Europese markt verzadigd is, maar binnen die markt krijgt Volvo een steeds groter aandeel. Onder het bestuur van Ford zat Volvo ergens tussen de massaproductiewagens en het luxesegment. Maar sinds we met Geely in zee gingen, kozen we resoluut om ons op de luxemarkt te richten. Daarom zetten we ook veel sterker in op design. De nieuwe Volvo's hebben een duidelijk Scandinavisch, strak design en dat spreekt momenteel erg aan.'

Fabrieken in China

Door de samenwerking met Geely heeft Volvo een gedroomde toegangspoort tot de Aziatische markt. Om aan de vraag uit het Oosten te voldoen, bouwt Volvo fabrieken in China.

Maar vormen die goedkope Chinese werkkrachten op termijn geen bedreiging voor de Europese fabrieken? 'Natuurlijk zullen die Chinese fabrieken op een dag exporteren, als hun eigen markt verzadigd is. Maar ik denk dan vooral aan Zuidoost-Azië als afzetgebied. Kijk, hét doel van Volvo is om in 2020 wereldwijd 800.000 auto's te maken. Momenteel zitten we aan 450.000, dus dat is bijna een verdubbeling in acht jaar tijd. Om die 800.000 auto's te kunnen maken, moeten er fabrieken bijkomen. In China, maar misschien ook in de VS. De verkoop van Volvo's heeft de jongste jaren zware klappen gekregen in Amerika door de crisis en de zwakke dollar ten opzichte van de euro. Een Amerikaanse fabriek zou zoiets in de toekomst kunnen voorkomen. Ik heb absoluut geen schrik van China, Amerika, Zweden of whatever, omdat ik echt geloof dat we die 800.000 auto's zullen halen. En zolang we dat cijfer halen, zijn de Europese fabrieken, zowel in Zweden als in Gent, broodnodig.'

Geloof. Het hoge woord is eruit. Zes letters die verklaren waarom Geert Bruyneel elke dag weer de drive vindt om als een gek voort te werken. Geloof dat niets met een God te maken heeft, maar alles met het verzet tegen de pessimisten die beweren dat de Belgische auto-industrie ten dode is opgeschreven.

'We moeten zelf in de Belgische industrie blijven geloven, want pas dan is er een toekomst. En ik geloof erin. Als we blijven innoveren en keihard werken, dan verdienen hier over dertig jaar nog steeds meer dan 5.000 mensen hun brood, dat garandeer ik je.' Al weet Bruyneel ook dat hij het niet alleen kan. 'We moeten ook een goede omkadering krijgen. Vanuit de politiek moet het besef komen dat de loonkosten niet uit de hand mogen lopen en dat het indexsysteem moet worden aangepast. De koopkracht behouden, ja, maar dat alles hier automatisch gelinkt wordt aan de index, dat vind ik niet kunnen.'

Een hobby

Voor de foto's trekken we met Bruyneel de fabriek in en daar bloeit hij helemaal open. Medewerkers duiken niet plots weg als de grote baas passeert, maar steken amicaal hun hand op. Blinkende Volvo's, 'vers van de pers', rijden op de band voorbij. Bruyneel glundert tussen zoveel moois. 'Eigenlijk is mijn werk mijn hobby', zegt hij. 'Ik ben hier enorm graag. Het is soms zelfs moeilijk om naar huis te gaan. In deze fabriek, die dag en nacht draait, is er wel altijd nog iets te doen. Het is ook altijd mijn droom geweest om aan het hoofd te staan van een Volvo-vestiging. Misschien nog niet zo uitgesproken toen ik hier begon in 1988, maar gaandeweg is die droom gegroeid. Dat het uiteindelijk gelukt is in mijn fabriek en in de stad waar ik gestudeerd heb, dat maakt het dubbel zo mooi.

bron : De Standaard

Iedereen weet intussen dat dit de XC40 is.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Bedankt voor je bronvermelding. Helaas lees ik de Standaard weinig, denk net als vele anderen op het forum
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
945i
8th Gear member

Het is te hopen voor Volvo dat de V40 en later XC40 aanslaan als 'luxe segment' auto's, dan zou de basis iets breder worden. Want volgens mij drijft het nu alleen (grotendeels) op S/V/XC60 modellen.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Hier had ik het ook al gelezen: http://volvonews.be/index.php?pag=toon&id=43
Die quote staat ook in het V40 topic
Immers ... VOLVO4LIFE
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het staat in een Belgische krant maar wordt hier voorlopig nog doodgezwegen door Volvo NL
Volvo for life
V480-S60
Geartronic member

En in dat geval mag Volvo NL dus wel eens wat meer vertellen. Waarom zo geheimzinnig blijven doen. Soms krijg ik daar het beri beri van.

edit:
Ik heb een hekel aan geheimzinnigheid. En wordt er inderdaad soms flauw/zwak van. Zeker als de een het al luidkeels verkondigd en de ander stijf de lippen op elkaar houdt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Ben
Executive Member
Contacteer:

Natte, droge of infantiele beriberi ;-)
Immers ... VOLVO4LIFE
V480-S60
Geartronic member

Zullen we daar maar niet op ingaan 8)
VOLVO FOR LIFE

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Vat het in dit geval maar niet te persoonlijk op Casper, er staan klanten aan mn buro die een order willen plaatsen voor een hybride V60, of die gelezen hebben dat er iets van een V40 komt (of erger nog die gewoon een C30 2.0 willen bestellen) ik kan niemand melden wanneer er zoiets beschikbaar gaat komen en in geval van een V40 voor welke prijs.
In dat geval is het ronduit vervelend dat het in België al in de krant staat dat er van alles beschikbaar is en als ik Volvo BE een vraag stel wordt het glashard ontkent.
Volvo for life
Ben
Executive Member
Contacteer:

Tja, als het op 't forum staat moet het wel waar zijn Bart :D

Ik zal in overweging nemen om een extra regel in de kop van het forum te zetten.
"Wat op het forum staat is waar maar uw dealer weet wel beter" ;-)
Immers ... VOLVO4LIFE
casper
5th Gear member

bart simpson schreef:Vat het in dit geval maar niet te persoonlijk op Casper, er staan klanten aan mn buro die een order willen plaatsen voor een hybride V60, of die gelezen hebben dat er iets van een V40 komt (of erger nog die gewoon een C30 2.0 willen bestellen) ik kan niemand melden wanneer er zoiets beschikbaar gaat komen en in geval van een V40 voor welke prijs.
In dat geval is het ronduit vervelend dat het in België al in de krant staat dat er van alles beschikbaar is en als ik Volvo BE een vraag stel wordt het glashard ontkent.
Ik vrees dat dit voor elk merk zo is. Men (de klant) heeft grote verwachtingen naar wat de toekomst zal bieden en wil altijd maar het nieuwste.
De vele foto's van gecamoufleerde V40's die wereldwijd op het net staan ontgaan klanten ook niet.
Dat de boss van Volvocars Gent in diverse kranteninterviews een en ander (en dan is het maar hee summier) heeft meegedeeld is mijn inziens geen zonde. Het houdt de Volvoklant ook wakker en alert en als een klant weet dat er iets naar zijn meug zit aan te komen, zal hij ook niet zo makkelijk naar een ander merk overlopen om daar een alternatief te gaan zoeken.
De V40 is beschikbaar nog voor de zomer maar als het een stormloop zal zijn zullen er velen hun beurt moeten afwachten...
De XC40 gaat in de tweede jaarhelft van start.
Op het Brussels Autosalon staat alvast deze bus om de V40-kandidaten te paaien:
Afbeelding
V480-S60
Geartronic member

casper schreef:Dat de boss van Volvocars Gent in diverse kranteninterviews een en ander (en dan is het maar hee summier) heeft meegedeeld is mijn inziens geen zonde. Het houdt de Volvoklant ook wakker en alert en als een klant weet dat er iets naar zijn meug zit aan te komen, zal hij ook niet zo makkelijk naar een ander merk overlopen om daar een alternatief te gaan zoeken.
Jawel daar heb je het weer: Big Boss één zegt. Er komt wat aan! Big Boss twee houdt zijn kaken op elkaar.
Zeg dan allebei wat, of zeg allebei NIETS.
En gezien de aangetroffen gecamoufleerde exemplaren: Zeg allebei dus wat.
VOLVO FOR LIFE

945i
8th Gear member

Doe mij de Belgische Big boss dan maar..Ik zie meer in die aanpak.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Die Belgische Boss is niet de Boss van Volvo België, hij is Boss van Gent, dat is de Boss van de fabriek die geen simpele C30's kan leveren maar wel vast gebak uitdeelt op auto's die komen gaan
Volvo for life
945i
8th Gear member

Klopt Bart, zoals ik reeds voorspelde bij afschaffen van de 1.6 benzinemotor in de C30, is dat model allang afgeschreven door de Bossjes...
vooruit kijken naar de mooie tijden die komen gaan en tot die tijd je hoofd boven water houden! ;)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”