bart simpson schreef:Casper maait dealers/importeurs graag het gras voor de voeten vandaan
Daar gaan we weer met de onzin.
Je plaatje begint nu wel echt dol door te draaien hoor...
Walter schreef:casper schreef:
De tekstformulering is wel erg bizar.
De XC40 wordt einde dit jaar voorgesteld en zit in Gent al in de pipeline.
Dat Volvo de "mogelijkheid" bekijkt is dan ook een totaal foute voorstelling van zaken en Jacoby heeft dat zeker niet op die wijze gezegd. Jacoby is een man van weinig woorden en zeker over de toekomstige modellen. Hij blijft steeds zeer vaag over de toekomst wat de journalisten dan helaas doet vervallen in het formuleren van onjuiste berichten.
Bron, Casper, bron. Waar komt deze zeer stellige informatie vandaan?
'Keihard blijven werken en innoveren'
Interview Na topjaar voor Volvo Gent blikt Geert Bruyneel vooruit
GENT - Met 266.529 geproduceerde auto's, 600 nieuwe tijdelijke arbeidskrachten en 500 interimkrachten die een vast contract kregen, heeft Volvo Gent er een absoluut topjaar opzitten. Die mooie resultaten zijn volgens topman Geert Bruyneel te danken aan de wilskracht van de Volvo-werknemers en aan de sterke visie van het Chinese Geely dat Volvo in 2010 kocht van Ford. Het optimisme van de baas helpt natuurlijk ook wel wat: 'Over dertig jaar werkt hier nog steeds meer dan 5.000 man, neem dat van mij aan.'
Weinig managers aan het hoofd van een groot bedrijf hebben het geluk om zo'n sterk eerste jaar mee te maken als Geert Bruyneel. Voelde Volvo Gent tot half 2010 nog de gevolgen van de crisis, met een hoge technische werkloosheid en plannen om de nachtploeg af te schaffen, 2011 was een absoluut recordjaar. Nog nooit in de geschiedenis van de Gentse topwerkgever rolden er 266.529 auto's van de band en waren er liefst 5.500 mensen aan de slag. Tegenover 2010 werden zelfs bijna een vijfde meer auto's geproduceerd.
Tot Bruyneel zelf lijken die cijfers nog het minst door te dringen. 'Natuurlijk is het een prachtig jaar geweest, maar ik heb de kans nog niet gehad om even achterom te kijken.' De topman is dan ook constant bezig in 'zijn' Volvo Gent, tijd om even stil te staan bij het succes is er nauwelijks. 'Binnenkort ga ik dat zeker doen. De balans opmaken en genieten.'
2011 is het jaar waarin veranderingen hun vruchten afwierpen. Half 2010 verkocht het Amerikaanse Ford de Volvo-fabrieken in Zweden en Gent aan het Chinese Geely. En eind december 2010 werd de Zweedse Schot Derek Jessiman aan het hoofd van de Gentse fabriek vervangen door Bruyneel. De Geraardsbergenaar die in Gent studeerde, had al een carrière van 22jaar achter de kiezen bij Volvo, eerst in Gent en nadien in Zweden. 'De laatste jaren onder Ford vielen samen met de economische crisis, waardoor Volvo Gent het zeer zwaar kreeg', zegt Bruyneel. 'Ford heeft de fabriek een beetje verwaarloosd. Er werd niet meer in geïnvesteerd en we zaten met een veel te krappe bezetting. Onder Geely is het helemaal anders, we hebben de kans gekregen om ons te herpakken, met voldoende middelen, en de resultaten zijn er ook naar. In Ford waren wij een klein stukje in een groot bedrijf, maar voor het kleine en jonge Geely is Volvo juist zeer belangrijk. Dat is een groot verschil.'
Flexibel personeel
Van technische werkloosheid in de crisisjaren 2008 en 2009 en een stuk van 2010 tot extra shifts draaien in de vakanties van 2011, voor de werknemers van Volvo Gent is er in korte tijd veel veranderd. 'We mogen ons echt gelukkig prijzen dat onze medewerkers zo flexibel zijn. Om aan de grote vraag te voldoen, hebben we een oproep gelanceerd om ook in de kerstvakantie te werken. De respons daarop was enorm groot. Ik ben zeker dat we met de mentaliteit van onze medewerkers het verschil maken in de auto-industrie.'
Om hen daarvoor te belonen, liet de Volvo-directie voor de kerstvakantie 5.500 taartjes aanrukken. 'En niet van die droge taartjes, hé. Neen, echt goede pateekes met slagroom erop. Om te laten zien dat we het menen.'
Z'n recordjaar mag dan al een goede reden zijn tot feesten, Volvo Gent heeft de lat niet bepaald laag gelegd voor 2012. En dat in een industrie die af te rekenen heeft met verzadigde markten en concurrentie vanuit landen met een lagere loonlast. 'Natuurlijk moeten we alert blijven voor de economische situatie op wereldvlak. Maar 2012 ziet er gunstig uit, vooral omdat we in Gent beginnen met de productie van twee nieuwe modellen. In het voorjaar pakken we uit met de V40, een compacte, sportieve auto waarmee we de concurrentie aangaan met de Audi A3 en de BMW1.
In de herfst starten we met onze tweede model, maar hoe dat er zal uitzien, is nog een groot geheim. Ik kan alleen zeggen dat het een hit wordt. Iedereen die hem al heeft mogen zien, is er wild van. Vanaf dit jaar worden ook alle spuitrobots vernieuwd, een werk dat zes jaar zal duren. En nog eens 200 interimkrachten krijgen een vast contract.'
'Het klopt dat de Europese markt verzadigd is, maar binnen die markt krijgt Volvo een steeds groter aandeel. Onder het bestuur van Ford zat Volvo ergens tussen de massaproductiewagens en het luxesegment. Maar sinds we met Geely in zee gingen, kozen we resoluut om ons op de luxemarkt te richten. Daarom zetten we ook veel sterker in op design. De nieuwe Volvo's hebben een duidelijk Scandinavisch, strak design en dat spreekt momenteel erg aan.'
Fabrieken in China
Door de samenwerking met Geely heeft Volvo een gedroomde toegangspoort tot de Aziatische markt. Om aan de vraag uit het Oosten te voldoen, bouwt Volvo fabrieken in China.
Maar vormen die goedkope Chinese werkkrachten op termijn geen bedreiging voor de Europese fabrieken? 'Natuurlijk zullen die Chinese fabrieken op een dag exporteren, als hun eigen markt verzadigd is. Maar ik denk dan vooral aan Zuidoost-Azië als afzetgebied. Kijk, hét doel van Volvo is om in 2020 wereldwijd 800.000 auto's te maken. Momenteel zitten we aan 450.000, dus dat is bijna een verdubbeling in acht jaar tijd. Om die 800.000 auto's te kunnen maken, moeten er fabrieken bijkomen. In China, maar misschien ook in de VS. De verkoop van Volvo's heeft de jongste jaren zware klappen gekregen in Amerika door de crisis en de zwakke dollar ten opzichte van de euro. Een Amerikaanse fabriek zou zoiets in de toekomst kunnen voorkomen. Ik heb absoluut geen schrik van China, Amerika, Zweden of whatever, omdat ik echt geloof dat we die 800.000 auto's zullen halen. En zolang we dat cijfer halen, zijn de Europese fabrieken, zowel in Zweden als in Gent, broodnodig.'
Geloof. Het hoge woord is eruit. Zes letters die verklaren waarom Geert Bruyneel elke dag weer de drive vindt om als een gek voort te werken. Geloof dat niets met een God te maken heeft, maar alles met het verzet tegen de pessimisten die beweren dat de Belgische auto-industrie ten dode is opgeschreven.
'We moeten zelf in de Belgische industrie blijven geloven, want pas dan is er een toekomst. En ik geloof erin. Als we blijven innoveren en keihard werken, dan verdienen hier over dertig jaar nog steeds meer dan 5.000 mensen hun brood, dat garandeer ik je.' Al weet Bruyneel ook dat hij het niet alleen kan. 'We moeten ook een goede omkadering krijgen. Vanuit de politiek moet het besef komen dat de loonkosten niet uit de hand mogen lopen en dat het indexsysteem moet worden aangepast. De koopkracht behouden, ja, maar dat alles hier automatisch gelinkt wordt aan de index, dat vind ik niet kunnen.'
Een hobby
Voor de foto's trekken we met Bruyneel de fabriek in en daar bloeit hij helemaal open. Medewerkers duiken niet plots weg als de grote baas passeert, maar steken amicaal hun hand op. Blinkende Volvo's, 'vers van de pers', rijden op de band voorbij. Bruyneel glundert tussen zoveel moois. 'Eigenlijk is mijn werk mijn hobby', zegt hij. 'Ik ben hier enorm graag. Het is soms zelfs moeilijk om naar huis te gaan. In deze fabriek, die dag en nacht draait, is er wel altijd nog iets te doen. Het is ook altijd mijn droom geweest om aan het hoofd te staan van een Volvo-vestiging. Misschien nog niet zo uitgesproken toen ik hier begon in 1988, maar gaandeweg is die droom gegroeid. Dat het uiteindelijk gelukt is in mijn fabriek en in de stad waar ik gestudeerd heb, dat maakt het dubbel zo mooi.
bron : De Standaard
Iedereen weet intussen dat dit de XC40 is.