koelvloeistofslangen ?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Vanaf het thermostaathuis loopt, naast de dikke die naar de radiateur gaat, een 15mm slangetje naar een T-splitsing aan de bakkant van het blok. Vanaf de T-splitsing gaat een deel over heb blok heen met een metalen buis.
De andere kant van de T-splitsing loopt naar beneden naar een huisje met een deksel. Dit huisje zit tegen het oliefilterhuis en volgens mij heeft dit met carterventilatie te maken...gezien de slang vanuit dit huis naar de achterzijde van de inlaat. Is dit zo ?

Kan iemand over deze slangentoestand opheldering geven ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Deze slang dient voor de verwarming van de olieafscheider/carterventilatie. Ik vermoed dat hij aan de achterkant naar de koeling voor de turbo gaat, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb het idee dat deze slang een dubbele functie heeft, dus zowel koelwater als carterventilatie.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Hey Ed,

Dat betekent dus dat hij deel uitmaakt van het kleine circuit ?
Als hij zorgt voor koeling van de turbo...zal ie ook wel voor opwarming zorgen ?!

GJ
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik denk dat je warmte opbrengst dan gering is voor het interieur. Lijkt me veel verlies geven als de warmte eerst via het turbo circuit loopt. En is een 15mm slang niet te dun voor de opbrengst van de pomp v.d. verwarmer? Maar zie even een tekening te krijgen van het koelcircuit en richting van de circulatie. Dan kan je het goed beoordelen of het een efficiente plek is..
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

De slang loopt v.a. het thermostaathuis richting oliefilterhuis. Vanaf daar over het blok naar achter.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat ding naast je oliefilter is de olieafscheider/carter ventilatie. Ik zal eens onder de kap kijken waarnaartoe de slang naar achteren loopt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Und Ed....schon was gefunden ?
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Ed?
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”