Pagina 1 van 2
960 type 1 of 2 ??
Geplaatst: 21.01.2012 - 13:03
door Henkjan0
Ik heb een 960 2.5 van 14-10-1994 (datum eerste toelating) en deze heeft witte knipperlichten voor.
Mijn indruk is dat het om een type 2 gaat.
Bij handelsbenaming staat: 960 2.5 I 24V AUT.
Nou weet ik niet of de I staat voor: I = Injectie of misschien I = type 1.
Welke punten geven uitsluiting voor type 1 of 2?
Dit ivm. het bestellen van onderdelen...
Alvast bedankt
N.B. voor foto zie onderstaand topic: "960 moeilijk starten"
Geplaatst: 21.01.2012 - 13:08
door Walter
heb je een neus die exact op de 940 lijkt? Of zijn de koplampen een stuk lager? De eerste is versie 1, de tweede is versie 2
Geplaatst: 21.01.2012 - 13:14
door Henkjan0
Je bedoelt zoals de 960 3.0 van 1990 met oranje/witte knippers? Die is het niet!
Ik denk toch dat het een type 2 is.
Geplaatst: 21.01.2012 - 13:53
door gsx750r
Ik heb de foto in de topic
960 2.5 moeilijk starten bekeken.
Of men officieel spreekt over 'type 1' en 'type 2' weet ik niet maar de 960 op die foto is een 960 vanaf
modeljaar '95.
Dus gezien de datum eerste afgifte kenteken heb jij nagenoeg zeker een 'type 2' !
Voor de zekerheid een foto van het voorafgaande model
"De neus van de 940" zoals Walter al aangaf.
En de
I in
2.5 I staat inderdaad voor
Injectie en niet voor 'type'.
Rob
Geplaatst: 21.01.2012 - 17:53
door arjan_de_jong
eerste model is enkel in 3.0 geleverd dus het is een type 2
En zoals boven beschreven is het duidelijk aan de neus van de auto te zien.
Geplaatst: 22.01.2012 - 00:53
door gsx750r
arjan_de_jong schreef:eerste model is enkel in 3.0 geleverd dus het is een type 2
Misschien praat je uitsluitend over de Nederlandse markt maar er zijn in het eerste model ('90 - MY94) ook andere motoren leverbaar geweest en wel als volgt:
2.0 L B204E/F 16v I4 van 1990–1993, o.a. voor Italie i.v.m. de belasting
2.0 L B204FT/GT 16v Turbo I4 van 1990–1993, voor de Italiaanse en Portugese markt; eveneens een belastingkwestie
*).
2.3 L B230FT Turbo I4 van 1990–1993
2.5 L B6244/6254 I6 van 1995–1998
2.8 L B280E/F (PRV) V6 van 1990–1991, niet voor alle markten maar ik weet niet voor welke wel
2.9 L B6304 I6 van 1990–1998
2.4 L D24TIC Turbodiesel I6 (VW-motor) van 1990–1993
Ik heb dit overigens niet zelf uitgezocht maar had dit in een bestandje staan; de bron weet ik niet meer.
*) Mijn Portugese
S80 MY00 is daar overigens ook een 'bewijs' voor. Er ligt een 2.0 T motor (B5204T4) in die oorspronkelijk maar 163 pk had en in deze uitvoering nooit op de Nederlandse markt leverbaar is geweest.
Rob
Geplaatst: 22.01.2012 - 10:58
door Henkjan0
Ja dit komt heel veel voor dat in een ander land ook andere uitvoeringen worden geleverd en modellen zelfs onder een heel andere naam worden verkocht :shock: .
Zo heet Opel in United Kingdom > Vauxhall.
In China noemt men BMW > Bauma en Bentley > Binley ('tis maar dat je het weet

).
Geplaatst: 22.01.2012 - 14:37
door arjan_de_jong
Ja idd in het buitenland is het vaak weer anders. Maar aan bovenstaand lijstje te zien is de 2.5 enkel in type 2 geleverd.
Groot voordeel van het nieuwe type vind ik dat de distributie niet zo vaak vervangen moet worden. Bij het eerste model die ik eerst had moest hij om de 45.000 km vervangen worden...
Geplaatst: 22.01.2012 - 17:05
door volvorider
Henkjan0 schreef:Je bedoelt zoals de 960 3.0 van 1990 met oranje/witte knippers? Die is het niet!
Ik denk toch dat het een type 2 is.
Je hebt ab-so-luut een type 2. Type 1 lijkt op een 940.
Geplaatst: 22.01.2012 - 21:30
door Mr.H.
Sowieso type 2.
Geplaatst: 23.01.2012 - 08:31
door jan weemering
1 foto van de eigenaar zegt genoeg.
wel graag van de voorkant dan
Geplaatst: 23.01.2012 - 10:10
door arjan_de_jong
Foto van zijn auto is in een ander topic te zien. Duidelijk type 2.
Persoonlijk vind ik die wat mooier dan het oude type. Maakt hem een stuk moderner.
Geplaatst: 23.01.2012 - 10:59
door Henkjan0
Hierbij de foto in het juiste topic. Ik twijfelde of het type 2 was onderverdeeld in 2 types aangezien de mijne net van oktober 1994 is...
Anyway, bedankt voor de duidelijke antwoorden en ik kan met een gerust hart een startmotor voor
type 2 bestellen

.
Geplaatst: 23.01.2012 - 19:16
door Mr.H.
Da's 100% een type 2. En volgens mij zijn die niet onderverdeeld in nog eens twee types. Enige is volgens mij dat ze op het einde S90 gingen heten i.p.v. 960 :razz:
Geplaatst: 24.01.2012 - 17:48
door jan weemering
Mr.H. schreef:Da's 100% een type 2. En volgens mij zijn die niet onderverdeeld in nog eens twee types. Enige is volgens mij dat ze op het einde S90 gingen heten i.p.v. 960 :razz:
Heel goed!!
Geplaatst: 24.01.2012 - 19:25
door Mr.H.
Pfew toch nog een beetje m'n reputatie gered :razz:
Geplaatst: 24.01.2012 - 22:02
door volvorider
jan weemering schreef:Mr.H. schreef:Da's 100% een type 2. En volgens mij zijn die niet onderverdeeld in nog eens twee types. Enige is volgens mij dat ze op het einde S90 gingen heten i.p.v. 960 :razz:
Heel goed!!
Natuurlijk zijn er wel verschillen tussen een 960 II sedan en de S90....
Geplaatst: 24.01.2012 - 22:05
door jan weemering
Die zou ik graag horen dan van je?
want ik weet ze niet behalve dan het type plaatje
Geplaatst: 24.01.2012 - 22:20
door Msuidgeest
Het meest in het oog springend zijn de knoppen van de stoelverwarming: 960 rechts naast de handrem en S/V90 links en rechts tegen de versnellingsbak-/automaatpook.
En die knoppen zitten bij een 960 in de middentunnel en bij de S/V90 op de tunnel.
Geplaatst: 24.01.2012 - 23:41
door broker
Bovendien was bij de s en v 90 ook het ventilatie- en verwarmingssyteem verbeterd volgens het persbericht van Volvo destijds.