heren,
de motor uit mijn c70 heeft zijn beste tijd gehad en staat reeds een tijdje stil in een garage.
nou heb ik daar vorige week een andere motor laten brengen om om te wisselen maar nu blijkt deze niet te passen?
beide motoren hebben de zelfde motorcode? b5234t3?
echter de nieuwe motor is van na 99 en mijn c70 is van 98?
is niet alleen de opbouw van de nieuwere motoren anders?
dus anders gezegd zou deze motor niet gewoon moeten passen en dan de opbouw omzetten van mijn oude blok?
welke motor past er in een c70 uit 98?
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Een motor vanaf 99 is een RN motorblok, de vernieuwde versie van voor de datum. O.a. met elektronische gasklep, nokkenas verstellen, geen verdelerkap meer maar 5 losse bobines, de cilinderkop is dus al best anders, het onderblok zal ook wat wijzigingen ondergaan hebben.
Je zult dus een boel randapparaten moeten overnemen inclusief elektronica, wat eigenlijk onmogelijk is omdat je van een niet-CAN bus auto naar CAN bus gaat.
Je zult dus een boel randapparaten moeten overnemen inclusief elektronica, wat eigenlijk onmogelijk is omdat je van een niet-CAN bus auto naar CAN bus gaat.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
de nieuwe motoren hebben ook een andere code, denk dat jij wel de juiste motor hebt. wat zijn dan de verschillen?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 24.11.2011 - 13:13
- Locatie: purmerend
dat is dus het vreemde ik heb een b5234t3 motor mee gekregen maar als het goed is een uit 2001?
ik heb er zelf nog niet bij gekeken maar volgens de garage gaat dit niet passen.
en als ik inderdaad de verschillen hierboven zie krijg ik ook mijn twijfels.
vreemde blijft dan toch waarom wel exact dezelfde code??
ik heb er zelf nog niet bij gekeken maar volgens de garage gaat dit niet passen.
en als ik inderdaad de verschillen hierboven zie krijg ik ook mijn twijfels.
vreemde blijft dan toch waarom wel exact dezelfde code??
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Ze hebben inderdaad dezelfde motorcode, een C70 T-5 uit 1997 heeft code B5234T3, een C70 uit 2001 heeft inderdaad ook motorcode B5234T3.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 24.11.2011 - 13:13
- Locatie: purmerend
precies mijn punt, waarom heeft volvo dit gedaan dan als nu bij mij blijkt dat het toch niet compatible is?
in een vorige wagen (mercedes) heb ik eens een motor omgezet.
van een 190 2.6 naar een w124 3.0 blok.
deze hadden ook dezelfde code (m103) echter verschilde het laatste cijfer dus bijv m103....a en m103....x toch paste dit perfect.
ook hier alleen wat opbouwverschillen maar minimaal.
en nu in de volvo exact dezelfde code en toch niet passen???
foutje van volvo mijns inziens om dan toch dezelfde code te hanteren.
word weer tijd voor een ster denk ik
in een vorige wagen (mercedes) heb ik eens een motor omgezet.
van een 190 2.6 naar een w124 3.0 blok.
deze hadden ook dezelfde code (m103) echter verschilde het laatste cijfer dus bijv m103....a en m103....x toch paste dit perfect.
ook hier alleen wat opbouwverschillen maar minimaal.
en nu in de volvo exact dezelfde code en toch niet passen???
foutje van volvo mijns inziens om dan toch dezelfde code te hanteren.
word weer tijd voor een ster denk ik

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 24.11.2011 - 13:13
- Locatie: purmerend
en laten dit nou precies de delen zijn die er allemaal vanaf zijn als je een motor op de sloop haalt.
mijn motor heeft ook hydrolische klepstoters en een nieuwere niet.
blijf het echter vreemd vinden dat volvo de motoren dan niet een andere code heeft gegeven.
nu moet je aan de hand van het serienr op zien te maken met welk type je precies te maken hebt.
op naar wederom een andere motor
mijn motor heeft ook hydrolische klepstoters en een nieuwere niet.
blijf het echter vreemd vinden dat volvo de motoren dan niet een andere code heeft gegeven.
nu moet je aan de hand van het serienr op zien te maken met welk type je precies te maken hebt.
op naar wederom een andere motor

- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Volvo gaat er niet van uit dat mensen dit het verschil niet weten zelf motoren gaan omwisselen, dus waarom zouden ze dan daar het typenummer voor moeten aanpassen? In principe is het voldoende om te weten dat de ene een R serie motor is, en de nieuwe een RN, dan kan het type nummer hetzelfde wezen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 24.11.2011 - 13:13
- Locatie: purmerend
toch blijft het vreemd , zal wel zweeds zijn.
duitsers geven gewoon elke aanpassing aan de motor aan in de motor code.
eerste deel van het nr staat bijv voor het aantal cilinders en de inhoud en pas daarna de nrs voor eventueele aanpassingen.
als je dan een motor haalt met exact dezelfde code is het altijd pas.
en zoals gezegd zelfs met een ander motor nr (laatste paar cijfers dan) is alles ook simpel over te hangen.
deze twee motoren lijken niet eens op elkaar , zit immers een compleet andere kop op, vreemd dat volvo hier dan wel dezelfde nrs aan hangt.
maarja feit blijft dat ik ( geadviseerd door garage en sloperij) met de gebakken peren zit. sloperij is wel al aan het zoeken naar juiste type motor.
hopelijk hebben ze iets knaps en kan ik de oude nieuwe weer ruilen tegen deze.
duitsers geven gewoon elke aanpassing aan de motor aan in de motor code.
eerste deel van het nr staat bijv voor het aantal cilinders en de inhoud en pas daarna de nrs voor eventueele aanpassingen.
als je dan een motor haalt met exact dezelfde code is het altijd pas.
en zoals gezegd zelfs met een ander motor nr (laatste paar cijfers dan) is alles ook simpel over te hangen.
deze twee motoren lijken niet eens op elkaar , zit immers een compleet andere kop op, vreemd dat volvo hier dan wel dezelfde nrs aan hangt.
maarja feit blijft dat ik ( geadviseerd door garage en sloperij) met de gebakken peren zit. sloperij is wel al aan het zoeken naar juiste type motor.
hopelijk hebben ze iets knaps en kan ik de oude nieuwe weer ruilen tegen deze.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20783
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
B5234T3 is dus alleen maar een Type-motorcode voor intern gebruik.
De R en RN serie daar moet je inderdaad op letten.
Jij moet dus kiezen voor een R-serie motor
De R en RN serie daar moet je inderdaad op letten.
Jij moet dus kiezen voor een R-serie motor
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1449
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 24.11.2011 - 13:13
- Locatie: purmerend
huidige motor heeft om onverklaarbare redenen ineens 5!! kromme drijfstangen omdat revisie een kostbare zaak werd is er gekozen voor een engine-swap.
als ik nu deze nieuwe motor passend ga maken dan hoef ik je niet te vertellen dat ik dan helemaal de jackpot heb qua kosten.
de oude motor opknappen kwam alleen het materiaal al boven de 1500 uit.
een drijfstang kost 190,45. die keer 5 en dan nog koppakking, distriebutie en andere losse zaken.
om van 2 motoren 1 knappe te maken word dus huilen.
een af fabriekmotor kost 3500 dus ik moet wel gek zijn om zoveel geld in deze 2 te stoppen.
als ik nu deze nieuwe motor passend ga maken dan hoef ik je niet te vertellen dat ik dan helemaal de jackpot heb qua kosten.
de oude motor opknappen kwam alleen het materiaal al boven de 1500 uit.
een drijfstang kost 190,45. die keer 5 en dan nog koppakking, distriebutie en andere losse zaken.
om van 2 motoren 1 knappe te maken word dus huilen.
een af fabriekmotor kost 3500 dus ik moet wel gek zijn om zoveel geld in deze 2 te stoppen.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Is ie getuned? Als je plank gas geeft en hij loopt te arm (niet goed afgestemde timing) kan dit het resultaat zijn. Hoe weet je zeker dat de "nieuwe" motor goed is?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 24.11.2011 - 13:13
- Locatie: purmerend
dat blijft met een ruilmotor een gok 
wel een prijzige maar je kunt immers niet in een motor kijken.
verder valt er aan mijn blok weinig af te stellen volgens mij.
ik heb nml geen verstelbare nokkenas,dus gewoon rotor verdeelkap.
viel mij wel op dat alle aangeboden motoren maar weinig km gedraaid hebben en dus blijft de vraag hoe betrouwbaar zijn die standen?
ik zal de mensen die deze motor leveren op hun blauwe ogen moeten vertrouwen.
en ja de wagen is wel gechipt , heb echter geen flauw idee waar of door wie, heb hem zo gekocht.

wel een prijzige maar je kunt immers niet in een motor kijken.
verder valt er aan mijn blok weinig af te stellen volgens mij.
ik heb nml geen verstelbare nokkenas,dus gewoon rotor verdeelkap.
viel mij wel op dat alle aangeboden motoren maar weinig km gedraaid hebben en dus blijft de vraag hoe betrouwbaar zijn die standen?
ik zal de mensen die deze motor leveren op hun blauwe ogen moeten vertrouwen.
en ja de wagen is wel gechipt , heb echter geen flauw idee waar of door wie, heb hem zo gekocht.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Met een Volvo-ruilmotor is dat juist geen gok, wel met een motor van de sloop. En de meeste slopers krijgen een auto binnen in de kreukels en weten vaak niet of motor en bak goed zijn. Al doen ze het wel zo voorkomen
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
wesdv schreef:en laten dit nou precies de delen zijn die er allemaal vanaf zijn als je een motor op de sloop haalt.
mijn motor heeft ook hydrolische klepstoters en een nieuwere niet.
blijf het echter vreemd vinden dat volvo de motoren dan niet een andere code heeft gegeven.
nu moet je aan de hand van het serienr op zien te maken met welk type je precies te maken hebt.
op naar wederom een andere motor
Bij een modeljaar 2000 zit de kap aan de distributiekant met klemmetjes en bij een oud model met boutjes.