Ik heb weer wat geks en voordat ik naar de dealer ga, even ee berichtje.
Na 3 jaar vrijwel probleemloos te hebben gereden, ben ik behoorlijk aan de beurt. Na een grote beurt, met schokbrekers voor, stab stangen en fusekogels 2.500 eur verder. Krijgen we de problematiek van de afgelopen week, (zie topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=47403) komt het volgende naar boven:
De slang van mijn stuurbekrachtiging lekt, bij het flexibele stuk bij de pijlstok. Nou ja, voor 150 eur wordt er volgende week een nieuwe geplaatst. Gelukkig niet schokkend.
Maarrrr het is me opgevallen dat wanneer ik wat meer gas geef en 'doortrek' valt het vermogen weg bij 3.500 / 4.000 rpm en hoor je een raar geluid alsof alsof de toerenbeschermer ingrijpt. Ook bij stilstand gebeurt dit. Maar als ik heel geleidelijk aan dtoeren opbouw, grijpt de begrenzer (normaal) in bij 5.000rpm.
Zelf ben ik bang dat de Turbo aan gort is. Hoe lang gaat een turbo van een D5 ongeveer mee? En wat zou een vervanging kosten?
Mijn D5 heeft bijna 240.000 gelopen en vind het een geweldige auto, maar begin toch wel echt leeg te lopen. Als ik ga tellen bracht ik de afgelopen 4 maanden al bijna 4.000 euri naar de garage. Ze zien me graag komen 😊
Het begint erop te lijken dat hij niet verder wil..😳
Vermogen weg bij 3.500 rpm D5
- mauricenl
- 2nd Gear member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
- Locatie: Ruinen
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Jouw klacht is precies hetzelfde als een kennis van me heeft. Bij zijn wagen verdenken we de turboslang, die direct op de turbo is gemonteerd. Daarin zit waarschijnlijk een scheurtje. Hij is er nog niet aan toe gekomen om de slang te vernieuwen.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 21:37
- Locatie: achterhoek
Hoi
Hier de kennis waar Marcel het in de vorige post over heeft. Het was bij mij idd de slang direct aan de turbo waar een scheurtje in zat. Let wel op dat je de goede lengte slang meekrijgt. De eerste op chassisnummer gezocht was te kort. Succes
Ps als je de auto even uitzet is dan het probleem weer even over?
Hier de kennis waar Marcel het in de vorige post over heeft. Het was bij mij idd de slang direct aan de turbo waar een scheurtje in zat. Let wel op dat je de goede lengte slang meekrijgt. De eerste op chassisnummer gezocht was te kort. Succes
Ps als je de auto even uitzet is dan het probleem weer even over?
V70 2.5 T 2010
V70 D5 bj 2002 antraciet
850 25 g2 bj 1994
volvo amazon 1965 under construction
V70 D5 bj 2002 antraciet
850 25 g2 bj 1994
volvo amazon 1965 under construction
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Bij Antraciet was het dus een turboslang die gescheurd is/was. Omdat de klacht precies hetzelfde (bij 3500 toeren, als de druk omhoog schiet), kan het bijna niet anders dan dat bij jou iets in het turbotraject stuk is. Waarschijnlijk een slang. Volgens mij zou, als de intercooler lek zou zijn, de druk direct al verloren gaan. Een slang gaat bij meer druk iets uitzetten, waardoor een scheur(tje) open gaat staan.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- Mrlten
- 2nd Gear member
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
- Locatie: Bilthoven
- Contacteer:
Kan je het 'gekke geluid' wat beter omschrijven? Is het een constante sissend/blazend geluid?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12.10.2008 - 20:48
En hier nog een kennis van antraciet.
Het geluid is lastig te omschrijven. We dachten eerst ook niet het de turboslang was. Hebben een paar sensoren omgewisseld met een andere D5, maar dat hielp niet. Hebben ook de retour van de injectoren gemeten. Was ook goed. Bij nader onderzoek bleek dat er een klein scheurtje in de turboslang zit. Net bij de klem aan de turbo. Weet niet of er toevallig foto's van zijn gemaakt?
Als hij een maal tot 3500 komt, valt je vermogen weg? En als je hem dan opnieuw start, is het dan weer even goed?
Het geluid is lastig te omschrijven. We dachten eerst ook niet het de turboslang was. Hebben een paar sensoren omgewisseld met een andere D5, maar dat hielp niet. Hebben ook de retour van de injectoren gemeten. Was ook goed. Bij nader onderzoek bleek dat er een klein scheurtje in de turboslang zit. Net bij de klem aan de turbo. Weet niet of er toevallig foto's van zijn gemaakt?
Als hij een maal tot 3500 komt, valt je vermogen weg? En als je hem dan opnieuw start, is het dan weer even goed?
Volvo 854 Alter I 2,5 20V 601
Volvo 244 DL 1981 B230FD
Volvo 244 DL 1981 B230FD
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Hier dan nog een kennis van Antraciet.
Het gekke was dat na afzetten contact en dan weer starten dat er weer even power was. Waarschijnlijk de noodloop er weer uit. Er waren overigens wel foutcodes uit te lezen die leken op een defecte TCV
Het gekke was dat na afzetten contact en dan weer starten dat er weer even power was. Waarschijnlijk de noodloop er weer uit. Er waren overigens wel foutcodes uit te lezen die leken op een defecte TCV
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Wat hebben jullie toch allemaal met dat uitzetten en opnieuw starten? Dat hoefde helemaal niet. Op het moment dat je boven 3500 toeren kwam, was de power weg. Als ik het toerental dan weer liet zakken, kon ik gewoon weer trappen, tot die 3500 toeren. Dan ging het weer fout.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Ik weet wat ze bedoelen met uit en aanzetten. Wij hebben op 't werk allemaal turbo diesels en er zitten enkele afgetrapte motoren tussen waarvan de turbo soms niks meer doet. En ook echt niks, na een herstart doet die het even weer 5 minuutjes en later is het weer mis.elianmars schreef:Wat hebben jullie toch allemaal met dat uitzetten en opnieuw starten? Dat hoefde helemaal niet. Op het moment dat je boven 3500 toeren kwam, was de power weg. Als ik het toerental dan weer liet zakken, kon ik gewoon weer trappen, tot die 3500 toeren. Dan ging het weer fout.
Maar heeft helemaal niks met dit probleem te maken, omdat de turbo nog wel bij bepaalde toeren goed werkt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12.10.2008 - 20:48
Hmm oke, had het idee dat het wel zo was. Onder die 3500 liep hij opzich wel goed volgens mij. Tenminste, die vluchtheuvel ging aardig goedelianmars schreef:Wat hebben jullie toch allemaal met dat uitzetten en opnieuw starten? Dat hoefde helemaal niet. Op het moment dat je boven 3500 toeren kwam, was de power weg. Als ik het toerental dan weer liet zakken, kon ik gewoon weer trappen, tot die 3500 toeren. Dan ging het weer fout.


Volvo 854 Alter I 2,5 20V 601
Volvo 244 DL 1981 B230FD
Volvo 244 DL 1981 B230FD
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
3500 rpm en meer is voor mij een gebied waar ik de motor zelden laat komen of het moet al een Autobahnrit zijn, en dan nog. Boven de 3500 rpm zit je hoe dan ook in het toerenbereik waar de motor wat minder zal presteren, zie daarvoor de koppelkromme van de D5.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Wellicht een combinatie van scheur in een slang en het bereiken van een kritisch toerental?
Dit is in elk geval mijn ervaring met een gescheurde turboslang. Boven de 3500 was de fut er echt uit en siste hij ook behoorlijk
Na de reparatie was het iets beter. Naar mijn mening is bij deze toerentallen de fut er gewoon uit bij een D5.
Dit is in elk geval mijn ervaring met een gescheurde turboslang. Boven de 3500 was de fut er echt uit en siste hij ook behoorlijk

Na de reparatie was het iets beter. Naar mijn mening is bij deze toerentallen de fut er gewoon uit bij een D5.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12.10.2008 - 20:48
Het is af en toe zeker goed om hem eens goed door te trekken. Is bij onze vroeger niet vaak gebeurt en dan krijg je dit in je slangen:
Slang van intercooler naar blok
Voor

Na:

En het huis ervan:
Voor:

Na:

Gevolg, is dat de auto gaat roken (ook met roetfilter). Dus onzinvol is het niet om hem door te trekken
Zijn phonepics dus niet heel duidelijk :oops:
Slang van intercooler naar blok
Voor

Na:

En het huis ervan:
Voor:

Na:

Gevolg, is dat de auto gaat roken (ook met roetfilter). Dus onzinvol is het niet om hem door te trekken
Zijn phonepics dus niet heel duidelijk :oops:
Volvo 854 Alter I 2,5 20V 601
Volvo 244 DL 1981 B230FD
Volvo 244 DL 1981 B230FD
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12.10.2008 - 20:48
Het is af en toe zeker goed om hem eens goed door te trekken. Is bij onze vroeger niet vaak gebeurt en dan krijg je dit in je slangen:
Slang van intercooler naar blok
Voor

Na:

En het huis ervan:
Voor:

Na:

Gevolg, is dat de auto gaat roken (ook met roetfilter). Dus onzinvol is het niet om hem door te trekken
Zijn phonepics dus niet heel duidelijk :oops:
Slang van intercooler naar blok
Voor

Na:

En het huis ervan:
Voor:

Na:

Gevolg, is dat de auto gaat roken (ook met roetfilter). Dus onzinvol is het niet om hem door te trekken
Zijn phonepics dus niet heel duidelijk :oops:
Volvo 854 Alter I 2,5 20V 601
Volvo 244 DL 1981 B230FD
Volvo 244 DL 1981 B230FD
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Wow, nu weet ik dus wat ze bedoelen met een diesel af en toe doortrekken. Scheelt dat ik geen diesel, of turbo heb 

RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12.10.2008 - 20:48
Ook een benzine auto turbo of niet is niet verkeerd om af en toe goed op zijn donder te geven
Onze 850 (2e auto) is 10 jaar van een oud vrouwtje geweest (ja echt) en is altijd super rustig mee gereden. Nu wij hem hebben sinds 3 maand begint hij steeds fijner en beter te lopen, soepeler. Puur omdat er langere afstanden mee worden gereden, en heel af en toe in de tegen de 5500 a 6000 toeren, met warme motor uiteraard. En dat is een non-turbo.
Dus wat voor auto, benzine of diesel turbo of niet, af en toe goed doortrekken is zeker goed
Wel met goed warme motor natuurlijk

Dus wat voor auto, benzine of diesel turbo of niet, af en toe goed doortrekken is zeker goed

Volvo 854 Alter I 2,5 20V 601
Volvo 244 DL 1981 B230FD
Volvo 244 DL 1981 B230FD
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Oh ik heb net nog lopen scheuren dus dat scheelt. Heb de auto eerst wel 30 minuten rustig warm geredenwitte480 schreef:Ook een benzine auto turbo of niet is niet verkeerd om af en toe goed op zijn donder te gevenOnze 850 (2e auto) is 10 jaar van een oud vrouwtje geweest (ja echt) en is altijd super rustig mee gereden. Nu wij hem hebben sinds 3 maand begint hij steeds fijner en beter te lopen, soepeler. Puur omdat er langere afstanden mee worden gereden, en heel af en toe in de tegen de 5500 a 6000 toeren, met warme motor uiteraard. En dat is een non-turbo.
Dus wat voor auto, benzine of diesel turbo of niet, af en toe goed doortrekken is zeker goedWel met goed warme motor natuurlijk

- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Volgens mij moet een administrator dat doenwitte480 schreef:Goed zo ;
off topic, ik zie dat ik het 2x geplaatst heb, hoe krijg ik de ene weer weg?