's ochtends slecht schakelen s60 D5

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Robin
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 21.03.2006 - 19:29
Locatie: Aan de IJssel

Wij hebben sinds twee weken een s60 D5 uit 2002. Super auto en een geweldige trekkracht (vorige was een Saab 93 TID ofwel isuzu motor).

Als ik 's ochtends (bij koud weer?) wil wegrijden krijg ik 'm amper in een versnelling. Na een beetje heen en weer schuiven schiet ie uiteindelijk wel in de versnelling en als ik 2 minuten rij is er geen probleem meer.

Iemand een idee?

Dank je voor de reactie
VOL&VW
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.03.2006 - 20:09
Locatie: Den Haag

Ik heb een S60 140 pk ook uit 2002. Ook ik heb deze auto bijna 2 weken en sinds twee dagen heb ik het zelfde probleem. Ik hoop niet dat dit zo blijft. Even afwachten wat voor reacties er komen.

Groet,
Wim
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33122
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Volgens mij ligt dat aan de kou, had het met onze V40 ook in de morgen met een koude start, is olie die beetje bevroren lijkt...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
dste46
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 09.02.2006 - 22:22
Locatie: Breezand

Mijn S80 uit '99 heeft het zelfde probleem, ik heb hem sinds 10 februari, hij is een dag terug geweest bij de garage maar daar natuurlijk niets aan de hand, ('smorgens gebracht dus warm).
Dit vond ik o.a. op een engelse site over schakelproblemen.

http://www.volvoclub.org.uk/gearbox.shtml

This affects:
S80 models 1999 on
S40/V40 models 1998 on
Some of these cars require greater force to select 1st or reverse gear. If 1st or reverse gear is stiff, but the other gears operate normally or are less stiff, the clutch is slipping. This is caused by excessive friction between the input shaft and the clutch hub. A new procedure of cleaning and lubricating the gearbox input shaft is now used by Volvo.
If your car has this problem then contact a Volvo dealership.
1. Remove the gearbox.
2. Place a sheet of paper with a small hole in it over the input shaft to protect the concentric slave cylider. This MUST be done as the cleaning oil can damage the seal in the throwout bearing.
3. Spray cleaning oil, part number 1161398 on the splines and brush with a brass wire brush, then wipe clean.
4. Repeat above process.
5. Spray lubricant, part number 1161614 on to the input shaft. Spray from side to side whilst turning the shaft. Wipe off any excess
Reinstall gearbox.

Verder heb ik nog tot 10 mei garantie dus ga ik nog wel een keer een praatje maken met de garage.
Als er nog verder handige tips zijn hou ik me aanbevolen,
succes Dirk
Volvo S80 2.4 Comfort,
Volvo S40, T5, Momentum.
Gebruikersavatar
volvov70r
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
Locatie: Tussen Leiden en Haarlem

Ik heb het ook op mijn v40 als het wat kouder is, dat hij soms niet in de 1 wil. Even in de achteruit en dan in 1 werkt vaak goed.
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu Afbeelding
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden Afbeelding
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden Afbeelding
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de koppelingplaat schuift dan stroef over de prise as,als het niet beter wordt moet de bak eraf!
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ja! Is al eens vaker bij V70's ter sprake gekomen. Prise as smeren en daarna schakelt ie weer als door de boter.
Maar ja, wel de versnellingsbak die er af moet...en dat kost uurtjes. Soms verstandig om dan meteen maar even de koppelingsplaten e.d. mee te vervangen. Zeker bij een hogere km stand.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

het is niet een kwestie van smeren,maar dat is een ander verhaal.er zit er overigens maar eentje in,plaat dus!:)
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Had ik ook op mijn S60 D5. Even in zijn 2 schakelen en dan terug naar neutraal, koppeling laten opkomen en weer intrappen en vervolgens redelijk soepel naar 1.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Had ik ook met mijn V70. Bij de garage hebben ze de prise-as gesmeerd en nieuwe koppelingsplaten erin en het werkt weer perfect.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

voor de prijs van???????????????
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

ehm.... ff kijken...
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

445.06 Prise-as smeren, koppelingsset en een bedieningscilinder.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

voor 445 euro incl arbeidsloon,dat kan nooit!
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Het smeren van de price-as en wewrkloon zijn voor kosten van de dealer gegaan. Dus dat scheelt al een heel stuk.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

oh zo,ik dacht al!
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Was ik vergeten erbij te zetten. Klopt. Wel een hele goede service vind ik. Had op zich niet gehoeven. De auto heeft 210.000 gelopen en is uit 2002.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14789
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

en eerlijk is eerlijk, furness Meppel is niet flauw. :D
Of heb je het elders die reparatie :?: gedaan
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Robin
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 21.03.2006 - 19:29
Locatie: Aan de IJssel

het is niet een kwestie van smeren,maar dat is een ander verhaal...... Ramon&Ramon, kun je iets meer uitleg geven?

Dank je!
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

en eerlijk is eerlijk, furness Meppel is niet flauw.
Of heb je het elders die reparatie gedaan
Ik heb het bij Furness car Zwolle gedaan. Heb ik hem ook gekocht en heb hem er in onderhoud. Een perfecte dealer met heel veel gevoel voor de auto's en de berijder.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”