Pagina 1 van 2
's ochtends slecht schakelen s60 D5
Geplaatst: 21.03.2006 - 19:59
door Robin
Wij hebben sinds twee weken een s60 D5 uit 2002. Super auto en een geweldige trekkracht (vorige was een Saab 93 TID ofwel isuzu motor).
Als ik 's ochtends (bij koud weer?) wil wegrijden krijg ik 'm amper in een versnelling. Na een beetje heen en weer schuiven schiet ie uiteindelijk wel in de versnelling en als ik 2 minuten rij is er geen probleem meer.
Iemand een idee?
Dank je voor de reactie
Geplaatst: 21.03.2006 - 20:17
door VOL&VW
Ik heb een S60 140 pk ook uit 2002. Ook ik heb deze auto bijna 2 weken en sinds twee dagen heb ik het zelfde probleem. Ik hoop niet dat dit zo blijft. Even afwachten wat voor reacties er komen.
Groet,
Wim
Geplaatst: 21.03.2006 - 20:23
door Paul
Volgens mij ligt dat aan de kou, had het met onze V40 ook in de morgen met een koude start, is olie die beetje bevroren lijkt...
Geplaatst: 21.03.2006 - 21:15
door dste46
Mijn S80 uit '99 heeft het zelfde probleem, ik heb hem sinds 10 februari, hij is een dag terug geweest bij de garage maar daar natuurlijk niets aan de hand, ('smorgens gebracht dus warm).
Dit vond ik o.a. op een engelse site over schakelproblemen.
http://www.volvoclub.org.uk/gearbox.shtml
This affects:
S80 models 1999 on
S40/V40 models 1998 on
Some of these cars require greater force to select 1st or reverse gear. If 1st or reverse gear is stiff, but the other gears operate normally or are less stiff, the clutch is slipping. This is caused by excessive friction between the input shaft and the clutch hub. A new procedure of cleaning and lubricating the gearbox input shaft is now used by Volvo.
If your car has this problem then contact a Volvo dealership.
1. Remove the gearbox.
2. Place a sheet of paper with a small hole in it over the input shaft to protect the concentric slave cylider. This MUST be done as the cleaning oil can damage the seal in the throwout bearing.
3. Spray cleaning oil, part number 1161398 on the splines and brush with a brass wire brush, then wipe clean.
4. Repeat above process.
5. Spray lubricant, part number 1161614 on to the input shaft. Spray from side to side whilst turning the shaft. Wipe off any excess
Reinstall gearbox.
Verder heb ik nog tot 10 mei garantie dus ga ik nog wel een keer een praatje maken met de garage.
Als er nog verder handige tips zijn hou ik me aanbevolen,
succes Dirk
Geplaatst: 22.03.2006 - 12:31
door volvov70r
Ik heb het ook op mijn v40 als het wat kouder is, dat hij soms niet in de 1 wil. Even in de achteruit en dan in 1 werkt vaak goed.
Geplaatst: 22.03.2006 - 12:59
door Ramon&Ramon
de koppelingplaat schuift dan stroef over de prise as,als het niet beter wordt moet de bak eraf!
Geplaatst: 22.03.2006 - 13:17
door Hans
Ja! Is al eens vaker bij V70's ter sprake gekomen. Prise as smeren en daarna schakelt ie weer als door de boter.
Maar ja, wel de versnellingsbak die er af moet...en dat kost uurtjes. Soms verstandig om dan meteen maar even de koppelingsplaten e.d. mee te vervangen. Zeker bij een hogere km stand.
Geplaatst: 22.03.2006 - 13:54
door Ramon&Ramon
het is niet een kwestie van smeren,maar dat is een ander verhaal.er zit er overigens maar eentje in,plaat dus!:)
Geplaatst: 22.03.2006 - 14:23
door Marc O.
Had ik ook op mijn S60 D5. Even in zijn 2 schakelen en dan terug naar neutraal, koppeling laten opkomen en weer intrappen en vervolgens redelijk soepel naar 1.
Geplaatst: 22.03.2006 - 15:07
door Richard
Had ik ook met mijn V70. Bij de garage hebben ze de prise-as gesmeerd en nieuwe koppelingsplaten erin en het werkt weer perfect.
Geplaatst: 22.03.2006 - 16:23
door Ramon&Ramon
voor de prijs van???????????????
Geplaatst: 22.03.2006 - 16:24
door Richard
ehm.... ff kijken...
Geplaatst: 22.03.2006 - 16:27
door Richard
445.06 Prise-as smeren, koppelingsset en een bedieningscilinder.
Geplaatst: 22.03.2006 - 16:29
door Ramon&Ramon
voor 445 euro incl arbeidsloon,dat kan nooit!
Geplaatst: 22.03.2006 - 16:30
door Richard
Het smeren van de price-as en wewrkloon zijn voor kosten van de dealer gegaan. Dus dat scheelt al een heel stuk.
Geplaatst: 22.03.2006 - 16:31
door Ramon&Ramon
oh zo,ik dacht al!
Geplaatst: 22.03.2006 - 16:32
door Richard
Was ik vergeten erbij te zetten. Klopt. Wel een hele goede service vind ik. Had op zich niet gehoeven. De auto heeft 210.000 gelopen en is uit 2002.
Geplaatst: 22.03.2006 - 18:27
door Bover
en eerlijk is eerlijk, furness Meppel is niet flauw.
Of heb je het elders die reparatie :?: gedaan
Geplaatst: 22.03.2006 - 19:41
door Robin
het is niet een kwestie van smeren,maar dat is een ander verhaal...... Ramon&Ramon, kun je iets meer uitleg geven?
Dank je!
Geplaatst: 22.03.2006 - 22:42
door Richard
en eerlijk is eerlijk, furness Meppel is niet flauw.
Of heb je het elders die reparatie gedaan
Ik heb het bij Furness car Zwolle gedaan. Heb ik hem ook gekocht en heb hem er in onderhoud. Een perfecte dealer met heel veel gevoel voor de auto's en de berijder.