temperatuur meter blijft onderin staan

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Wiebee
2nd Gear member

Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Sam, 19 jaar en rij in een 440 1.8i van 1996. Sinds kort heb ik last van het feit dat mijn temperatuur meter niet meer omhoog komt. Waar kan dit aan liggen?
Als ik rond de 80 rij in de 5 zonder de kachel aan, komt hij lichtjes omhoog, maar als ik dan de snelweg op ga en 120 rij staat de meter weer helemaal op koud.
Rik_J
2nd Gear member

Dan is je thermostaat kapot. Even een nieuwe bestellen bij de dealer voor ongeveer 18 euro. Slim is om gelijk je koelvloeistof te vervangen en alle leidingen een keer goed door te spoelen.
Wiebee
2nd Gear member

Is dit makkelijk zelf te doen?
bedankt voor de hulp!
Rik_J
2nd Gear member

Ja, dit is super simpel. Ik heb het 2 maanden geleden nog zelf gedaan.

Stappenplan:
Eerst de oude koelvloeistof aftappen. Onder de radiator zit een aftapplug, ik heb echt de dikke slang los geschroefd en daar alle koelvloeistof uit laten stromen in een emmer. Je morst een klein beetje, maar gaat wel lekker snel.

Vervolgens oude thermostaat er uit halen. Als je voor de motor staat, zit ie onder de verdeelkap (rechts van de motor dus). Deze zit met 3 boutjes vast.

Tuinslang pakken en via het koelvloeistof reservoir veel water spoelen. Ook via het gat waar de thermostaat zat en door die dikke slang onder bij de radiator.

Verder gaan er 2 slangen je schutbord in. Deze ook even loshalen en om de beurten de tuinslang op de aansluitpunten zetten.

Dan de nieuwe thermostaat er op de zelfde manier in doen als de oude, let er op dat het ontluchtingsgaatje naar boven wijst.

Alles weer monteren en vullen met nieuwe koelvloeistof. Ik heb blauwe gebruikt, ik heb gelezen dat de rode niet geschikt is voor de 440. Je zou ook antivries bij de dealer kunnen halen en dat kunnen mengen met water. Dit is geloof ik de originele manier.

Als laatste motor warm laten lopen en koelvloeistof bij vullen totdat de ventilator aanslaat. Eerste aantal ritten (eerste week) je koelvloeistofpijl even goed in de gaten houden. Hoogstwaarschijnlijk moet je nog paar keer een klein beetje bij vullen.

Verder nog een tip, er zit een goede zoekfunctie in dit forum. Deze vraag is al vaker voorbij gekomen. Verder kan je daar ook nog veel informatie vinden over eventuele andere problemen die je hebt ;). Maar succes!
Iroll
6th Gear member

En hier de uitleg met plaatjes:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wiebee
2nd Gear member

Hartstikke bedankt!
Ik had al beetje gekeken op het forum, maar wist niet zeker of het nou echt de thermostaat was, ga volgende week proberen om hem te vervangen.
wpee
5th Gear member

Word je binnenverwarming nog goed heet, zoniet dan thermostaat verdacht, zowel dan meter verdacht of goed ontluchten.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Wiebee
2nd Gear member

Ik ga morgen even testen van de verwarming, als je de verwarming aanzet wordt het nog wel warm in de auto, maw en komt hete lucht uit de roosters.

Is het verstandig om gelijk dingen zoals een oliefilter te vervangen als ik toch bezig ben met de thermostaat?
Iroll
6th Gear member

Ik zou hem gelijk verwennen met verse olie+filter, luchtfilter checken op smerigheid, bougies, rotor en distributiekap vervangen. Vooral de laatste 3 ontstekingsonderdelen moeten bij deze motoren niet verwaarloosd worden. Krijg je anders geheid problemen mee.
Wiebee
2nd Gear member

Is dit lastig? Ik ben zelf namelijk niet heel handig, mijn vader wel, maar die heeft ook niet altijd tijd. Wat kost het ongeveer?

Bedankt voor de tips!
Wiebee
2nd Gear member

De kachel wordt trouwens wel warm, binnen 5 km is mijn auto al helemaal warm namelijk na een koude start.
Shockwave
5th Gear member

Is dit lastig? Ik ben zelf namelijk niet heel handig, mijn vader wel, maar die heeft ook niet altijd tijd. Wat kost het ongeveer?[/quote]
http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=3 ... otor[quote]
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Wiebee
2nd Gear member

Een kleine update, morgen ga ik bezig! dan zal ik ook even vermelden of het opgelost is!
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”