Graag advies hoe mijn bij Scandcar gekochtte 245 uit 1983 beter af te stellen . Hij staat stationair nogal te schudden en trekt slecht. Tijdens gelijkmatige snelheid rijden voel je de motor ook constant een beetje inhouden. Brandstof verbruik is ongeveer 1 op 9. Km strand 170.000.
Scandcar geeft aan hem volledig afgesteld te hebben (incl. kleppen). Dit is een week of 4 geleden. Is echter nogal een eind weg om weer naar terug te gaan.
Graag advies.
Afstellen B21A motor van 245 uit 1983
-
- Starter
- Contacteer:
"Inhouden" kan wijzen op een lekje in het rubber membraan in de carburateur, vooral als het boven een bepaalde snelheid van de auto lijkt te beginnen.
- oudevolvo
- 3rd Gear member
Rijd je op LPG of benzine?
Zou ook een te arm mengsel kunnen zijn.
1 op 9 klinkt ook nogal zuinig voor een 245, zeker als het op LPG is.
Ik haal met mijn 244 uit 1984 meestal iets van 1 op 6,5 op LPG.
- 4th Gear member
Heb je scandcar al gebeld? het zijn geen verkeerde gasten, misschien kunnen zij je helpen/adviseren?
Een juist afgestelde motor kan zeker 1:9,5 halen. is het een verse motor?
Woudrichem - Moergestel valt nog wel mee toch?
Een juist afgestelde motor kan zeker 1:9,5 halen. is het een verse motor?
Woudrichem - Moergestel valt nog wel mee toch?
- admiral
- 5th Gear member
Vraag ik me af of hij dit mankement ook had met de testrit. En als je dit hebt aangegeven en ze zeggen dat ze er wat aan gingen doen en het voldoet niet aan je verwachtingen dan heb je het recht dat ze dit kosteloos voor je verhelpen. Kijk kom je 6 maanden of langer met deze klacht dan kun je verwachten dat je dit geld gaat kosten.
Scandcar is geen kleine, ik zou ze bellen en de situatie voorleggen, het gaat tenslotte om de goede naam van scandcar.
Scandcar is geen kleine, ik zou ze bellen en de situatie voorleggen, het gaat tenslotte om de goede naam van scandcar.
- fcvisser
- 2nd Gear member
Er zit nog geen LPG in. Benzine dus. Met een beetje choke trekt hij goed.
Oudevolvo schreef:Rijd je op LPG of benzine?
- fcvisser
- 2nd Gear member
Ik heb de auto begin december gekocht en hij is begin januari bijna een week teruggeweest om enkele mankementen waaronder het slechte trekken te verhelpen. Dit heeft eigenlijk weinig opgeleverd. Hij lliep iets beter maar ik ben inmiddels weer terug bij af. Ook maakte de achteras nogal veel mechanisch geluid. Dit is wat verbeterd door een rubber te vervangen van een aandrijfas. Hij is echter nog steeds verre van stil.
Ik heb niet zo'n zin om weer twee keer op neer te rijden (brandstofkosten en tijd) en hem weer een aantal dagen kwijt te zijn. Inmiddels heb ik denk ik ook de naam gekregen een zeur te zijn.
Ik heb niet zo'n zin om weer twee keer op neer te rijden (brandstofkosten en tijd) en hem weer een aantal dagen kwijt te zijn. Inmiddels heb ik denk ik ook de naam gekregen een zeur te zijn.
admiral schreef:Vraag ik me af of hij dit mankement ook had met de testrit. En als je dit hebt aangegeven en ze zeggen dat ze er wat aan gingen doen en het voldoet niet aan je verwachtingen dan heb je het recht dat ze dit kosteloos voor je verhelpen. Kijk kom je 6 maanden of langer met deze klacht dan kun je verwachten dat je dit geld gaat kosten.
- admiral
- 5th Gear member
Tja wat moet ik hier op zeggen.
Om een betere diagnose te kunnen stellen van je probleem is het voor ons beter dat je wat meer gegevens van je carb in je topic zet en misschien met wat foto's erbij.
Kijk het kan ook zo zijn dat je een carb hebt die jarenlang op een andere auto heeft gezeten die op gas heeft gelopen en dan is de naald behoorlijk versleten en zal hij op benzine dus nooit echt lekker lopen. Dan is het nog mogelijk dat er een carb op zit van een amazon en die hebben dacht ik een andere naald dan de B21 en dat kan het slecht trekken verklaren. Zaak is dus na te gaan welke carb moet er op en met welke naald.
Maar als ik het zo lees ben je toch niet echt gelukkig met je aankoop en valt het tegen zeker als het je enige vervoer is. En dan ook nog op benzine, wat mij op de vraag brengt waarom je geen volvo op gas hebt gekocht. Als dit een geld kwestie is geweest dan zal je merken en dat doe je nu al eigenlijk dat een oldtimer rijden pas goedkoop is als je alles zelf aan de auto kan repareren en dus ook in bezit bent van een werkplaats met goed gereedschap. Zie dit alsjeblieft niet als een verwijt ik heb 20 jaar gelden al mijn spaarcentjes in mijn eerste oldtimer gestopt en dat werd een fiasco.
Ik weet verder niet hoe de staat is van je bolide en wat je ervoor hebt betaald maar ik zeg terug ermee en ze lossen het maar op. En haal jezelf nou niet naar beneden door te zeggen dat je een zeur bent. Let wel jij zorgt voor de reclame voor het bedrijf scandcar. Dus als zij het voor je oplossen dan ben jij tevreden en zij ook want dit geef jij weer door aan anderen ga zomaar door. FF door de zure appel heen bijten want als je een oldtimer koopt dan zeg je A en dan moet je ook B zeggen.
Om een betere diagnose te kunnen stellen van je probleem is het voor ons beter dat je wat meer gegevens van je carb in je topic zet en misschien met wat foto's erbij.
Kijk het kan ook zo zijn dat je een carb hebt die jarenlang op een andere auto heeft gezeten die op gas heeft gelopen en dan is de naald behoorlijk versleten en zal hij op benzine dus nooit echt lekker lopen. Dan is het nog mogelijk dat er een carb op zit van een amazon en die hebben dacht ik een andere naald dan de B21 en dat kan het slecht trekken verklaren. Zaak is dus na te gaan welke carb moet er op en met welke naald.
Maar als ik het zo lees ben je toch niet echt gelukkig met je aankoop en valt het tegen zeker als het je enige vervoer is. En dan ook nog op benzine, wat mij op de vraag brengt waarom je geen volvo op gas hebt gekocht. Als dit een geld kwestie is geweest dan zal je merken en dat doe je nu al eigenlijk dat een oldtimer rijden pas goedkoop is als je alles zelf aan de auto kan repareren en dus ook in bezit bent van een werkplaats met goed gereedschap. Zie dit alsjeblieft niet als een verwijt ik heb 20 jaar gelden al mijn spaarcentjes in mijn eerste oldtimer gestopt en dat werd een fiasco.
Ik weet verder niet hoe de staat is van je bolide en wat je ervoor hebt betaald maar ik zeg terug ermee en ze lossen het maar op. En haal jezelf nou niet naar beneden door te zeggen dat je een zeur bent. Let wel jij zorgt voor de reclame voor het bedrijf scandcar. Dus als zij het voor je oplossen dan ben jij tevreden en zij ook want dit geef jij weer door aan anderen ga zomaar door. FF door de zure appel heen bijten want als je een oldtimer koopt dan zeg je A en dan moet je ook B zeggen.
- oudevolvo
- 3rd Gear member
Dan denk ik nog eens extra dat hij een te arm mengsel krijgt. Een choke zorgt voor het smoren van de luchttoevoer en een rijker mengsel.fcvisser schreef:Er zit nog geen LPG in. Benzine dus. Met een beetje choke trekt hij goed.
Dat moet alleen nodig zijn bij de koude start en daarna niet meer.
Ik zou gewoon even naar een goede garage om de hoek gaan. Met een CO meter is dit eenvoudig vast te stellen.
Overigens is een te arm mengsel niet erg goed voor je motor, daar gaat hij namelijk te heet van lopen met mogelijk risico op schade aan je kleppen.
Er kan inderdaad bijvoorbeeld gewoon een verkeerde carburateur op zitten zoals Rene schrijft. Een door rijden op LPG versleten naald geeft doorgaans een te rijk mengsel, dus dat denk ik niet. Maar het kan zeker een B18 naald+sproeier oid zijn.
En zoals Rene vroeg: Heb je een foto en evt type van de carbuateur die erin zit?
- 2nd Gear member
Oplossing gevonden.Oudevolvo schreef:Dan denk ik nog eens extra dat hij een te arm mengsel krijgt. Een choke zorgt voor het smoren van de luchttoevoer en een rijker mengsel.fcvisser schreef:Er zit nog geen LPG in. Benzine dus. Met een beetje choke trekt hij goed.
Dat moet alleen nodig zijn bij de koude start en daarna niet meer.
Ik zou gewoon even naar een goede garage om de hoek gaan. Met een CO meter is dit eenvoudig vast te stellen.
Overigens is een te arm mengsel niet erg goed voor je motor, daar gaat hij namelijk te heet van lopen met mogelijk risico op schade aan je kleppen.
Er kan inderdaad bijvoorbeeld gewoon een verkeerde carburateur op zitten zoals Rene schrijft. Een door rijden op LPG versleten naald geeft doorgaans een te rijk mengsel, dus dat denk ik niet. Maar het kan zeker een B18 naald+sproeier oid zijn.
En zoals Rene vroeg: Heb je een foto en evt type van de carbuateur die erin zit?
Vacuum slang naar rembektachtiger was gescheurd. Deze trol open bij kantelen motor bij optrekken.
Dank voor alle advies.
-
- 1st Gear member
Altijd een beetje eng om zoiets te roepen, wie weet heeft meneer zelf e.e.a. al gedaan en lopen rommelen.admiral schreef:Hmm ik vind het teleurstellend dat scandcar dit niet eerder heeft opgemerkt. Hoe is het met je achteras.

Zo'n vacuümslang kan altijd kapot gaan, kan je een garagebedrijf of een verkoper niet aanrekenen (het is immers geen nieuwe auto) maar in de meeste gevallen zou een 240 zelfs compleet moeten afslaan.
- admiral
- 5th Gear member
je heb gelijk zal mijn tekst aanpassenBW schreef:Altijd een beetje eng om zoiets te roepen, wie weet heeft meneer zelf e.e.a. al gedaan en lopen rommelen.admiral schreef:Hmm ik vind het teleurstellend dat scandcar dit niet eerder heeft opgemerkt. Hoe is het met je achteras.
Zo'n vacuümslang kan altijd kapot gaan, kan je een garagebedrijf of een verkoper niet aanrekenen (het is immers geen nieuwe auto) maar in de meeste gevallen zou een 240 zelfs compleet moeten afslaan.
- fcvisser
- 2nd Gear member
Zelf zeker niet lopen rommelen.admiral schreef:je heb gelijk zal mijn tekst aanpassenBW schreef:Altijd een beetje eng om zoiets te roepen, wie weet heeft meneer zelf e.e.a. al gedaan en lopen rommelen.admiral schreef:Hmm ik vind het teleurstellend dat scandcar dit niet eerder heeft opgemerkt. Hoe is het met je achteras.
Vacuumslang was provisorisch gerepareerd met zwart plastic tape. Scandcar heeft de autro al een keer teruggehad om het slecht lopen te verhelpen. Toen hadden ze dit toch wel mogen constateren en vervangen. Ik ben wel degelijk teleurgesteld.
- fcvisser
- 2nd Gear member
Achteras overigens ook nog steeds erg rumoerig. Kan volgens Scandcar geen kwaad maar is wel ergerlijk (Scancar heeft een rubber vervangen waardoor het geluid wat afgenomen is maar nog zeker niet weg is.) Achteras maakt meer geluid dan motor.fcvisser schreef:Zelf zeker niet lopen rommelen.admiral schreef:je heb gelijk zal mijn tekst aanpassenBW schreef:Altijd een beetje eng om zoiets te roepen, wie weet heeft meneer zelf e.e.a. al gedaan en lopen rommelen.
Vacuumslang was provisorisch gerepareerd met zwart plastic tape. Scandcar heeft de autro al een keer teruggehad om het slecht lopen te verhelpen. Toen hadden ze dit toch wel mogen constateren en vervangen. Ik ben wel degelijk teleurgesteld.
-
- 1st Gear member
Kan wel kloppen, er zijn tig Amazons, 145's en 245's waarvan de achteras wat meer geluid maakt maar tonnen mee kan gaan.fcvisser schreef: Achteras overigens ook nog steeds erg rumoerig. Kan volgens Scandcar geen kwaad maar is wel ergerlijk (Scancar heeft een rubber vervangen waardoor het geluid wat afgenomen is maar nog zeker niet weg is.) Achteras maakt meer geluid dan motor.
Zelf heb ik bewust voor de 244 gekozen omdat ik een 245 teveel een "klankkast" vind. Heb er meerdere gehad (ook 244's trouwens) en zo'n 245 maakt gewoon eenmaal meer herrie van binnen.
Als de achteras meer herrie maakt dan de motor dan kan je dit natuurlijk na laten kijken, maar het zou ook kunnen zijn dat dit niet in het differentieel zit maar in de kruiskoppelingen of hardyschijf, of (als je echt pech hebt) in de versnellingsbak maar dat komt zelden voor (en dan ook alleen in bepaalde versnellingen).
Had je geen aankoopkeuring laten doen?