De temperatuur vanochtend was -5.5 om 07:30 en de standkachel (aftermarket Eberspächer) heeft 30 minuten gedraaid.
De marketeers van de standkachels hebben het over een behaaglijke en comfortabele auto. Eerder deze week moest er ook gekrabt worden en toen waren de ramen netjes ontdooid.
Maar behaaglijk? De motor is wel voorverwarmd maar de behaaglijkheid van het interieur laat te wensen over. Stuur, armsteun en stoel zijn gewoon nog ijskoud.
Verwacht ik teveel of gaat er bij mij iets niet goed? Wat mij opvalt is dat de ventilatie heeeeeeel zachtjes draait, je voelt amper wind. Is dat bij jullie anders?
Hoe comfortabel warm met standkachel?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Bij mij is ie na 25 minuten goed warm: koelwatermeter bijna op midden; interieur behaaglijk warm; evt. bevroren ruiten helemaal ontdooid.
Als ie 20 minuten aanstaat zijn motor en ruiten goed, maar interieur nog niet warm.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van locatie (staat de auto erg op de oostenwind).
Misschien nog eens uittesten met wat meer tijd?
Als ie 20 minuten aanstaat zijn motor en ruiten goed, maar interieur nog niet warm.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van locatie (staat de auto erg op de oostenwind).
Misschien nog eens uittesten met wat meer tijd?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@ hans98, je verwacht teveel, ga je nu rijden is je koelvloeistof al zo warm dat je vrijwel direct warme lucht uit je verwarming hebt dat is zonder standkachel toch echt heel anders.
Er is geen bevroren aanslag op de binnenkant van je ramen meer en het ijs is van de ramen af (of ligt bij een dikkere laag los)
Er is geen bevroren aanslag op de binnenkant van je ramen meer en het ijs is van de ramen af (of ligt bij een dikkere laag los)
Volvo for life
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Heb jezelf bepaald dat ie 30 minuten moet draaien?
Als ik handmatig voor 30 minuten kies merk ik veel meer warmte in m'n interieur dan wanneer ik zeg om 07:00 moet ie klaar zijn (voor programmeren).
Zet je ook je climatecontrol volledig open (naar ht warmst) en de blower op het raam gericht voor je uit stapt? Bij mijn Webasto kachel kreeg ik dit mee op instructie omdat het velen malen effectiever werkt.
Als ik handmatig voor 30 minuten kies merk ik veel meer warmte in m'n interieur dan wanneer ik zeg om 07:00 moet ie klaar zijn (voor programmeren).
Zet je ook je climatecontrol volledig open (naar ht warmst) en de blower op het raam gericht voor je uit stapt? Bij mijn Webasto kachel kreeg ik dit mee op instructie omdat het velen malen effectiever werkt.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- hans98
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
- Locatie: Leiderdorp
Ik kan hem tot 60 minuten programmeren maar 30 minuten leek we wel voldoende (vraag me niet waarom). Ik heb idd dezelfde instructies meegekregen.
Hoe hard draait je blower? Harder dan "zeer licht briesje"?
Hoe hard draait je blower? Harder dan "zeer licht briesje"?
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
harder dan een licht briesje striggert zomaar een alarm
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
je kunt hem 4 uur laten branden maar een auto is voorzien van enkel glas en is (t.o.v. bijvoorbeeld een caravan of huis) erg slecht geisoleerd, die warmte ben je dus weer heel snel kwijt
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 04.02.2007 - 01:01
Dat is mijn ervaring met af fabriek standkachel ook, 30 minuten is genoeg om de eerste kou van het motor blok af te krijgen, de auto is dan wel lekker snel op temperatuur als ik ga rijden.toppertje schreef:hoe het bij een"aftermarket"zit,weet ik niet precies,maar
bij mijn org volvo standkachel is met deze temp. 30 min ook te weinig om comfortable
te zijn.
Volvo XC70 D4 2.4 AWD 5-cilinder Summum 2015 MY2016
Volvo XC70 D5 Geartronic Summum 2008
Volvo C70 D5 Geartronic Summum 2007
Volvo XC70 D5 Geartronic Prestige 2004 (xenon-rti-standverwarming-iMIV-rear view cam-Danhag comfort call-fasttech)
Volvo C70 Cabrio 2.4T Prestige 2001 (SE: two tone leer uitvoering)
Volvo V70 2.5D comfort 2000 - Fasttech 170Pk - 339.000km
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Ik ervaar ook enkel een briesje ondanks dat je hoort dat er keihard worden geblazen (lees veel kabaal). Maarja een behoorlijk heet "licht briesje" voor een half uur is toch behoorlijk effectief.
Kun je ook comfort standen instellen; heb er zelf 5 en heb hem dus ook op de hoogste staan.
@batllecruiser
Koelwater bijna op het midden? Verder dan op een kwart is ie van mij nog nooit geweest, misschien derde van de gehele meter na 40 minuten, dus prijs jezelf gelukkig met je super kachel
.
@toppertje
Webasto levert ook OE Volvo, dus dezelfde techniek. Dit systeem verschilt echter dat het 2011 geproducceerd is en niet via de CANBUS gaat. Het zal elk jaar efficienter zijn geworden, dus jouw MY2001 zal weer minder efficient zijn dan hans98's MY20006 en die weer minder efficient dan een 2011 productie kachel.
@Hans98
Het is niet geheel ongebruikelijk dat een standkachel na wat jaartje "onderhoud" nodig heeft, dan wel kapotte onderdelen heeft. Veel eigenaren gebruiken hem in de zomer niet of nauwelijks, wat niet goed is voor een standkachel.
Kun je ook comfort standen instellen; heb er zelf 5 en heb hem dus ook op de hoogste staan.
@batllecruiser
Koelwater bijna op het midden? Verder dan op een kwart is ie van mij nog nooit geweest, misschien derde van de gehele meter na 40 minuten, dus prijs jezelf gelukkig met je super kachel

@toppertje
Webasto levert ook OE Volvo, dus dezelfde techniek. Dit systeem verschilt echter dat het 2011 geproducceerd is en niet via de CANBUS gaat. Het zal elk jaar efficienter zijn geworden, dus jouw MY2001 zal weer minder efficient zijn dan hans98's MY20006 en die weer minder efficient dan een 2011 productie kachel.
@Hans98
Het is niet geheel ongebruikelijk dat een standkachel na wat jaartje "onderhoud" nodig heeft, dan wel kapotte onderdelen heeft. Veel eigenaren gebruiken hem in de zomer niet of nauwelijks, wat niet goed is voor een standkachel.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2408
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Bij min -5,5 gaat een af fabriek standkachel meer dan 30 minuten voor de ingestelde tijd aan. Exact weet ik het niet, maar bij temperaturen rond het vriespunt draait ie al langer dan 30 minuten en bij -10 de maximale tijd van 60 minuten. Dus zal er ergens tussen in zitten denk ik.
@C.Igar: Heb je eventueel meer info over je Danhag comfort call? (hoe bevalt het/ervaring, waar besteld, inbouw info, evt. de kosten)
@C.Igar: Heb je eventueel meer info over je Danhag comfort call? (hoe bevalt het/ervaring, waar besteld, inbouw info, evt. de kosten)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- hans98
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
- Locatie: Leiderdorp
/heel klein lettertype aan
het gaat om de aftermarket in m'n nieuwe BMW. BMW heeft een wat minder actief forum dan Volvo (en voor zover er een nederlands forum is komen daar met name vragen over tuning en angel eyes). Maar ik dacht: aftermarket = aftermarket, waar je het ook instopt.
/heel klein lettertype uit
Ik heb me natuurlijk door die marketeers op het verkeerde been laten zetten en verwachtte een lekker doorgewarmde auto. Zoals het nu is is het ook prima hoor. Koelwater is idd lekker warm en de ventilatie geeft meteen warme lucht.
First world problems noemen ze dat volgens mij
Bedankt voor jullie reacties!
het gaat om de aftermarket in m'n nieuwe BMW. BMW heeft een wat minder actief forum dan Volvo (en voor zover er een nederlands forum is komen daar met name vragen over tuning en angel eyes). Maar ik dacht: aftermarket = aftermarket, waar je het ook instopt.
/heel klein lettertype uit
Ik heb me natuurlijk door die marketeers op het verkeerde been laten zetten en verwachtte een lekker doorgewarmde auto. Zoals het nu is is het ook prima hoor. Koelwater is idd lekker warm en de ventilatie geeft meteen warme lucht.
First world problems noemen ze dat volgens mij

Bedankt voor jullie reacties!
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
Bij de onze, welke volgens mij origineel volvo is MET afstandbediening en twee in te stellen timers via boarcomputer.hans98 schreef:Ik kan hem tot 60 minuten programmeren maar 30 minuten leek we wel voldoende (vraag me niet waarom). Ik heb idd dezelfde instructies meegekregen.
Hoe hard draait je blower? Harder dan "zeer licht briesje"?
Volgens mij kiest de volov boardcomputer hoe vroeg hij moet starten, maximaal 60 minuten vantevoren.
De keren dat ie op timer gezet is was ie bij wegrijden gewoon lekker warm binnen, ook deze week de afgelopen twee dagen.
Ik denk dat met de heftige koude jouw 30 minuten gewoon net te kort is gezien verwarmingscapaciteit van je unit.
Met de onze is het echt gewoon heerlijk comfortable en warm wanneer we instsppen. (helaas zit hij niet op onze R)
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 04.02.2007 - 01:01
@Jers3n
Het bevalt prima. Mijn auto heeft wel af fabriek standverwarming die ik middels de boardcomputer kon regelen maar helaas zat er geen AEM in, die heb ik via marktplaats gekocht.
Installatie van de AEM stelde niks voor omdat de kabelboom er al lag was het een kwestie van het apparaat installeren volgens de handleiding die op het forum is te vinden, zekering in de zekeringenkast plaatsen (let trouwens op, in de handleiding staat positie 3, maar bij de XC is het 11) en klaar. Daarna naar de dealer om de software voor de AEM te laten laden. Later kwam ik er achter dat je er daar niet mee bent, je moet ook de remote start software laten laden. Voor de software ben je zo'n € 35,= kwijt.
Unit voor de comfort call via danhag.de besteld, je hebt genoeg aan de basic versie van € 160,=. Ook installatie daarvan is vrij makkelijk. Ik heb de stroom van de trekhaakstekker afgetapt en de remote start unit bij de AEM geinstalleerd.
Ik heb evt wel een aansluitschema voor je dat ik heb gekregen van danhag.
Je kunt de unit configureren via een sms, waarbij één van de parameters ook is hoe lang je de unit wil laten werken.
Het bevalt prima. Mijn auto heeft wel af fabriek standverwarming die ik middels de boardcomputer kon regelen maar helaas zat er geen AEM in, die heb ik via marktplaats gekocht.
Installatie van de AEM stelde niks voor omdat de kabelboom er al lag was het een kwestie van het apparaat installeren volgens de handleiding die op het forum is te vinden, zekering in de zekeringenkast plaatsen (let trouwens op, in de handleiding staat positie 3, maar bij de XC is het 11) en klaar. Daarna naar de dealer om de software voor de AEM te laten laden. Later kwam ik er achter dat je er daar niet mee bent, je moet ook de remote start software laten laden. Voor de software ben je zo'n € 35,= kwijt.
Unit voor de comfort call via danhag.de besteld, je hebt genoeg aan de basic versie van € 160,=. Ook installatie daarvan is vrij makkelijk. Ik heb de stroom van de trekhaakstekker afgetapt en de remote start unit bij de AEM geinstalleerd.
Ik heb evt wel een aansluitschema voor je dat ik heb gekregen van danhag.
Je kunt de unit configureren via een sms, waarbij één van de parameters ook is hoe lang je de unit wil laten werken.
Volvo XC70 D4 2.4 AWD 5-cilinder Summum 2015 MY2016
Volvo XC70 D5 Geartronic Summum 2008
Volvo C70 D5 Geartronic Summum 2007
Volvo XC70 D5 Geartronic Prestige 2004 (xenon-rti-standverwarming-iMIV-rear view cam-Danhag comfort call-fasttech)
Volvo C70 Cabrio 2.4T Prestige 2001 (SE: two tone leer uitvoering)
Volvo V70 2.5D comfort 2000 - Fasttech 170Pk - 339.000km
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Ik heb vorig jaar (voor de winter) een originele volvo standverwarming laten installeren. Ik gebruik hem in de winter bijna elke dag. De timer zet ik op 05:10 en hij ijlt dan na tot 05:20 uur. Wanneer ik om 05:18 instap is de auto heerlijk warm en ook de koelvloeistof temperatuurmeter staat bijna recht omhoog. Ik voel de warme lucht wel degelijk goed. En 2 minuten later gaat de verwarming vanzelf uit. Alle ruiten zijn ontdooit als ik instap. Heerlijk en ik ben heel blij met mijn investering.
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- Fabian
- 3rd Gear member
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
- Locatie: Prov. Groningen
Bij gebruik van de timer vind ik het interieur eigenlijk zo warm dat ik puffend de airco op 20 zet 
Afhankelijk van de buitentemp kan hij dan wel een uur hebben staan draaien.
Heb nu wel gemerkt dat bij veelvuldig gebruik van de standkachel icm kortere ritjes, de accu snel uitgeput is en nu na 4 jaar vervangen mag worden.

Afhankelijk van de buitentemp kan hij dan wel een uur hebben staan draaien.
Heb nu wel gemerkt dat bij veelvuldig gebruik van de standkachel icm kortere ritjes, de accu snel uitgeput is en nu na 4 jaar vervangen mag worden.
bijna!: V90 T8 Ultra Executive Edition, Denim Blue/Amber, Polestar Engineered Optimalisatie, Heico sportuitlaat
12-2019 - 08-2025: Tesla Model S
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2019 - 08-2025: Tesla Model S
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8509
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Hier ook erg tevreden met de originele standkachel, dinsdag ochtend was het hier -5gr en de kachel startte 40min voor de ingestelde tijd, toen ik instapte wat het echt te warm binnen, heb zelfde de ramen even open gedaan !
deze morgen -7gr en weer 40min gedraaid, nu was de auto behaagelijk binnen maar niet te heet, koelwatertemp stond op 1/4.
deze morgen -7gr en weer 40min gedraaid, nu was de auto behaagelijk binnen maar niet te heet, koelwatertemp stond op 1/4.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Hier erg tevreden over een aftermarket Webasto kachel; geen idee hoe lang ie bezig was, maar alles was heerlijk warm toen ik instapte. Koelwater stond ook op 1/4 - 1/3. Was -9 in Zwolle vanochtend....
Voor elke 10 minuten de standkachel gebruikt, 10 km rijden werd mij meegegeven. Doe ik doordeweeks ook niet, maar ik rijd dan wel vaak 4 uur in het weekend om het weer wat bij te vullen
.
Voor elke 10 minuten de standkachel gebruikt, 10 km rijden werd mij meegegeven. Doe ik doordeweeks ook niet, maar ik rijd dan wel vaak 4 uur in het weekend om het weer wat bij te vullen

Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Ja ik heb wel mazzel.
Ik rij minstens 50 km wanneer ik de Volvo pak. Dus opladen is voor mij geen probleem

Ik rij minstens 50 km wanneer ik de Volvo pak. Dus opladen is voor mij geen probleem


Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- hans98
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
- Locatie: Leiderdorp
Vanochtend de kachel 45 minuten laten draaien (was ongeveer -7) en nu was de auto heerlijk warm.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D