verschil tussen 102pk en 115pk

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Hallo Forummers,

Zoals jullie inmiddels weten heb ik een s40 115pk diesel. Omdat mijn broer voriger week vrijdag z`n 440 in de poeier heeft gereden moest er natuurlijk een andere volvo weer komen. Nu heeft hij een volvo s40 102pk diesel gekocht. Ik heb er maandag zelf ook even in gereden. Vind het verschil niet echt grandioos. K zou persoonlijk de 102pk er niet voor laten staan. Dit kan natuurlijk ook met mijn rijstijl te maken hebben die niet sportief is. (3000 toeren en meer is een hoge uitzondering). Maar wat ik mij afvroeg is wat is het technische verschil waar het extra vermogen weg komt. Het blok is exact hetzelfde.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

s40 oktober2001 115pk diesel en een v40 maart 2002 122pk bi-fuel en een s40 juni 2001 10pk diesel
Ik wil niet op alle slakken zout leggen, maar de Bi-Fuel heeft 120 pk (2 pk minder dan zijn benzinebroertje) en ik heb nog niet eerder een S40 met 10pk gezien :mrgreen: :mrgreen:
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

haha, nee, die 10pk volvo ben ik ook nog niet tegen gekomen. Gaat het ff veranderen
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
NinYes
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 20.03.2006 - 13:46
Locatie: Maasbree

verschil tussen 102pk en 115pk
Ik denk ongeveer 13 pk.

Grapje natuurlijk, maar bij een diesel is het koppel natuurlijk heel belangrijk, dus het koppel zal wel ongeveer gelijk zijn, waardoor je niet veel verschil merkt.
De motorische staat en de kilometers van de auto is ook belangrijk. Is hij goed afgesteld en heeft hij zijn beurt gehad enz.
Als je altijd rustig rijdt, zal de motor ook lui worden.

Maar om kort door de bocht te gaan, betreft de PK's, kan een 115pk lichtjes gekieteld zijn met chiptuning van de fabriek uit. Kan ook zijn dat er een andere brandstofpomp op zit of andere injectoren. Er zouden zelfs hogere zuigers in kunnen zitten.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

De 115 pk versie heeft 265 Nm
De 102 pk versie heeft 215 Nm

Dat is een aanmerkelijk verschil en resulteert in een betere trekkracht en die kan ik bijv gebruiken tijdens het trekken van een caravan in Frankrijk.

In Nederland is dat verschil alleen te merken in de uiteindelijke topsnelheid en de acceleratiecijfers. Maar dan ook alleen met de stopwatch erbij.
Ik had bij het proefrijden wel het gevoel dat de 115 pk versie (die ik nu heb) wat meer aan het gas hing dan de 102 pk versie.

En voor zover mij is meegedeeld is de 102 pk versie gedowntuned, net zoals bijvoorbeeld de 2.4 benzine t.o.v. de 2.4i benzine.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

ls je altijd rustig rijdt, zal de motor ook lui worden.
Klopt, maar heel af en toe als de motor echt goed warm is trap ik hem ff goed door.
Ik had bij het proefrijden wel het gevoel dat de 115 pk versie (die ik nu heb) wat meer aan het gas hing dan de 102 pk versie.
Daar kun je wel eens gelijk in hebben. Bij stationair draaien reageert de auto ook iets minder op het gas als de 115pk.

De 102pk verschilt dus alleen in de software
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Gebruikersavatar
vox
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 28.02.2006 - 21:37
Locatie: Gelderland

als het software matig gedowntuned is, moet het dus vrij gemakkelijk zijn om die 102pk maar 115 te krijgen. iemand enig idee waar je dan zou kunnen doen?
V40 1.9D Ph2 102 PK Atlantic Blue bouwjaar 2000
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Er stond laatst een enorme lijst met chiptuners in een topic. Misschien even zoeken.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Rica krijgt hem op 130 pk, en de 115 pk versie weten ze 143 pk uit te persen.
Gebruikersavatar
vox
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 28.02.2006 - 21:37
Locatie: Gelderland

@menjo thankx. zal nog ff kijken of ik die lijst kan vinden.
V40 1.9D Ph2 102 PK Atlantic Blue bouwjaar 2000
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

Tunen, gaat bij mij absoluut niet gebeuren. Een standaard motor vind ik persoonlijk goed en betrouwbaar rijden. Als je de motor gaat tunen verleg je de grens van de techniek in zekere zin naar boven en als het dan fout gaat ligt het in ene aan de auto en niet aan het tunen. Tenminste, dat soort verhalen hoor je dan vaak. Trouwens, 115pk is meer dan zat. En als je hem niet iedere keer op z`n staart trapt blijft het een belevinis wanneer je 1 keer in de zoveel tijd ff het gas iets dieper in trapt. Je went dus niet aan het vermogen omdat je het niet zovaak maximaal gebruikt.
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
mjvv
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 20.11.2005 - 21:39
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Remon schreef:Trouwens, 115pk is meer dan zat. En als je hem niet iedere keer op z`n staart trapt blijft het een belevinis wanneer je 1 keer in de zoveel tijd ff het gas iets dieper in trapt. Je went dus niet aan het vermogen omdat je het niet zovaak maximaal gebruikt.
Nou voor mij is het anders iedere keer schrikken als ik in mijn 102pk Volvo stap. Zakelijk rij ik in een 155pk, 400Nm diesel, dan valt die 215Nm toch wel even tegen als ik prive rij en is zeker geen belevenis hoor. Maar goed verder is de V40 een heerlijke wagen om mee te rijden.
V40 1.9d Phase II
jedda
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 13.01.2006 - 01:41
Locatie: utrecht

ik heb een s40 uit november 1998 en 115pk met een B4184s motor.de auto is model 1999.Reed met een kennis, die ook in een S40 1999 en 102pk heeft, op duitse autobaan en voerde de snelheid langzaam op naar de top en dat was 218km/u op benzine en later op lpg3(LPI instal.)214km/u.De kennis reed top 196km/u ook op benzine.Ik hoorde van de toemalige dealer dat verschil aan het aantal pk's ligt.Meestal rijd ik daar 130 tot 170km/u wat ie rustig aan kan ,de auto verbruikt geen olie en zoeft rustig voort zo'n 4 uur achtereen op gas als benzine.ritje Utrecht-Basel en een dag later weer terug.Wel laat ik de S40 rustig op toeren komen de eerste half uur en laag overschakelen blijf iets onder het gemiddelde.De auto geeft geen motor problemen.Volgens de dealer is er geen slijtage voor zijn leeftijd met 133.560km.
groeten Jedda
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

218 km/h met een 115 pk S40???
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
jedda
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 13.01.2006 - 01:41
Locatie: utrecht

Yep,snap het ook niet,misschien toch door 1ste eig. gechipt die werkte bij volvo in Beest of zoiets.
groeten Jedda
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Dat was waarschijnlijk bergaf (en km op de teller)? Chippen helpt niet veel bij zo'n benzine motor, win je misschien 10 tot 15pk mee.
Gebruikersavatar
Marc
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Jammer dat ie een 102pk heeft gekocht.... ik heb een mooie V40 1.9D 115pk uit 2002 te koop :P
Gebruikersavatar
Marc
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Remon schreef:
ls je altijd rustig rijdt, zal de motor ook lui worden.
Klopt, maar heel af en toe als de motor echt goed warm is trap ik hem ff goed door.
Ik had bij het proefrijden wel het gevoel dat de 115 pk versie (die ik nu heb) wat meer aan het gas hing dan de 102 pk versie.
Daar kun je wel eens gelijk in hebben. Bij stationair draaien reageert de auto ook iets minder op het gas als de 115pk.

De 102pk verschilt dus alleen in de software
Niet waar, zit ook een andere turbo op.
Gebruikersavatar
Remon
5th Gear member
Berichten: 1608
Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
Locatie: overijsel

@Marc,

Dus toch. Ik had al een vermoeden. Is deze turbo kleiner of werkt deze bij een ander toerental?
Afbeelding
Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
Volvorijden
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 26.02.2006 - 13:48
Locatie: Apeldoorn

218 km/h met een 115 pk S40???
Kan makkelijk, flauwe afdaling, netjes en consequent hard rijden en de 1.8 heeft een lange 5e versnelling dus toeren zat om het te halen.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”