Pagina 1 van 2
verschil tussen 102pk en 115pk
Geplaatst: 22.03.2006 - 18:59
door Remon
Hallo Forummers,
Zoals jullie inmiddels weten heb ik een s40 115pk diesel. Omdat mijn broer voriger week vrijdag z`n 440 in de poeier heeft gereden moest er natuurlijk een andere volvo weer komen. Nu heeft hij een volvo s40 102pk diesel gekocht. Ik heb er maandag zelf ook even in gereden. Vind het verschil niet echt grandioos. K zou persoonlijk de 102pk er niet voor laten staan. Dit kan natuurlijk ook met mijn rijstijl te maken hebben die niet sportief is. (3000 toeren en meer is een hoge uitzondering). Maar wat ik mij afvroeg is wat is het technische verschil waar het extra vermogen weg komt. Het blok is exact hetzelfde.
Geplaatst: 22.03.2006 - 19:16
door marissen
s40 oktober2001 115pk diesel en een v40 maart 2002 122pk bi-fuel en een s40 juni 2001 10pk diesel
Ik wil niet op alle slakken zout leggen, maar de Bi-Fuel heeft 120 pk (2 pk minder dan zijn benzinebroertje) en ik heb nog niet eerder een S40 met 10pk gezien :mrgreen: :mrgreen:
Geplaatst: 22.03.2006 - 19:58
door Remon
haha, nee, die 10pk volvo ben ik ook nog niet tegen gekomen. Gaat het ff veranderen
Geplaatst: 22.03.2006 - 21:55
door NinYes
verschil tussen 102pk en 115pk
Ik denk ongeveer 13 pk.
Grapje natuurlijk, maar bij een diesel is het koppel natuurlijk heel belangrijk, dus het koppel zal wel ongeveer gelijk zijn, waardoor je niet veel verschil merkt.
De motorische staat en de kilometers van de auto is ook belangrijk. Is hij goed afgesteld en heeft hij zijn beurt gehad enz.
Als je altijd rustig rijdt, zal de motor ook lui worden.
Maar om kort door de bocht te gaan, betreft de PK's, kan een 115pk lichtjes gekieteld zijn met chiptuning van de fabriek uit. Kan ook zijn dat er een andere brandstofpomp op zit of andere injectoren. Er zouden zelfs hogere zuigers in kunnen zitten.
Geplaatst: 23.03.2006 - 08:19
door V480-S60
De 115 pk versie heeft 265 Nm
De 102 pk versie heeft 215 Nm
Dat is een aanmerkelijk verschil en resulteert in een betere trekkracht en die kan ik bijv gebruiken tijdens het trekken van een caravan in Frankrijk.
In Nederland is dat verschil alleen te merken in de uiteindelijke topsnelheid en de acceleratiecijfers. Maar dan ook alleen met de stopwatch erbij.
Ik had bij het proefrijden wel het gevoel dat de 115 pk versie (die ik nu heb) wat meer aan het gas hing dan de 102 pk versie.
En voor zover mij is meegedeeld is de 102 pk versie gedowntuned, net zoals bijvoorbeeld de 2.4 benzine t.o.v. de 2.4i benzine.
Geplaatst: 23.03.2006 - 16:07
door Remon
ls je altijd rustig rijdt, zal de motor ook lui worden.
Klopt, maar heel af en toe als de motor echt goed warm is trap ik hem ff goed door.
Ik had bij het proefrijden wel het gevoel dat de 115 pk versie (die ik nu heb) wat meer aan het gas hing dan de 102 pk versie.
Daar kun je wel eens gelijk in hebben. Bij stationair draaien reageert de auto ook iets minder op het gas als de 115pk.
De 102pk verschilt dus alleen in de software
Geplaatst: 23.03.2006 - 20:58
door vox
als het software matig gedowntuned is, moet het dus vrij gemakkelijk zijn om die 102pk maar 115 te krijgen. iemand enig idee waar je dan zou kunnen doen?
Geplaatst: 23.03.2006 - 21:07
door menjo
Er stond laatst een enorme lijst met chiptuners in een topic. Misschien even zoeken.
Geplaatst: 23.03.2006 - 21:08
door menjo
Rica krijgt hem op 130 pk, en de 115 pk versie weten ze 143 pk uit te persen.
Geplaatst: 23.03.2006 - 21:13
door vox
@menjo thankx. zal nog ff kijken of ik die lijst kan vinden.
Geplaatst: 23.03.2006 - 21:25
door Remon
Tunen, gaat bij mij absoluut niet gebeuren. Een standaard motor vind ik persoonlijk goed en betrouwbaar rijden. Als je de motor gaat tunen verleg je de grens van de techniek in zekere zin naar boven en als het dan fout gaat ligt het in ene aan de auto en niet aan het tunen. Tenminste, dat soort verhalen hoor je dan vaak. Trouwens, 115pk is meer dan zat. En als je hem niet iedere keer op z`n staart trapt blijft het een belevinis wanneer je 1 keer in de zoveel tijd ff het gas iets dieper in trapt. Je went dus niet aan het vermogen omdat je het niet zovaak maximaal gebruikt.
Geplaatst: 02.04.2006 - 22:34
door mjvv
Remon schreef:Trouwens, 115pk is meer dan zat. En als je hem niet iedere keer op z`n staart trapt blijft het een belevinis wanneer je 1 keer in de zoveel tijd ff het gas iets dieper in trapt. Je went dus niet aan het vermogen omdat je het niet zovaak maximaal gebruikt.
Nou voor mij is het anders iedere keer schrikken als ik in mijn 102pk Volvo stap. Zakelijk rij ik in een 155pk, 400Nm diesel, dan valt die 215Nm toch wel even tegen als ik prive rij en is zeker geen belevenis hoor. Maar goed verder is de V40 een heerlijke wagen om mee te rijden.
Geplaatst: 04.04.2006 - 20:21
door jedda
ik heb een s40 uit november 1998 en 115pk met een B4184s motor.de auto is model 1999.Reed met een kennis, die ook in een S40 1999 en 102pk heeft, op duitse autobaan en voerde de snelheid langzaam op naar de top en dat was 218km/u op benzine en later op lpg3(LPI instal.)214km/u.De kennis reed top 196km/u ook op benzine.Ik hoorde van de toemalige dealer dat verschil aan het aantal pk's ligt.Meestal rijd ik daar 130 tot 170km/u wat ie rustig aan kan ,de auto verbruikt geen olie en zoeft rustig voort zo'n 4 uur achtereen op gas als benzine.ritje Utrecht-Basel en een dag later weer terug.Wel laat ik de S40 rustig op toeren komen de eerste half uur en laag overschakelen blijf iets onder het gemiddelde.De auto geeft geen motor problemen.Volgens de dealer is er geen slijtage voor zijn leeftijd met 133.560km.
Geplaatst: 05.04.2006 - 00:29
door IkeV70
218 km/h met een 115 pk S40???
Geplaatst: 05.04.2006 - 08:50
door jedda
Yep,snap het ook niet,misschien toch door 1ste eig. gechipt die werkte bij volvo in Beest of zoiets.
Geplaatst: 05.04.2006 - 08:53
door menjo
Dat was waarschijnlijk bergaf (en km op de teller)? Chippen helpt niet veel bij zo'n benzine motor, win je misschien 10 tot 15pk mee.
Geplaatst: 05.04.2006 - 15:50
door Marc
Jammer dat ie een 102pk heeft gekocht.... ik heb een mooie V40 1.9D 115pk uit 2002 te koop

Geplaatst: 05.04.2006 - 15:55
door Marc
Remon schreef:ls je altijd rustig rijdt, zal de motor ook lui worden.
Klopt, maar heel af en toe als de motor echt goed warm is trap ik hem ff goed door.
Ik had bij het proefrijden wel het gevoel dat de 115 pk versie (die ik nu heb) wat meer aan het gas hing dan de 102 pk versie.
Daar kun je wel eens gelijk in hebben. Bij stationair draaien reageert de auto ook iets minder op het gas als de 115pk.
De 102pk verschilt dus alleen in de software
Niet waar, zit ook een andere turbo op.
Geplaatst: 05.04.2006 - 19:15
door Remon
@Marc,
Dus toch. Ik had al een vermoeden. Is deze turbo kleiner of werkt deze bij een ander toerental?
Geplaatst: 05.04.2006 - 20:05
door Volvorijden
218 km/h met een 115 pk S40???
Kan makkelijk, flauwe afdaling, netjes en consequent hard rijden en de 1.8 heeft een lange 5e versnelling dus toeren zat om het te halen.