V40 2001 en Lpi, vragen om problemen?

Geproduceerd bij NedCar in Born
MarcoF
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.03.2006 - 19:39
Locatie: Zuidoost Brabant
Contacteer:

Hallo allemaal,

zoekend naar een antwoord op een voor mij brandende vraag kwam dan toch op deze site terecht (schandalig dat ik dat nog niet wist trouwens). Ik hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen. De vraag is al eens aangehaald op dit forum, maar wil het graag nog eens proberen:

Ik rijd een V40 1.8i uit 2001, en heb vorig jaar een LPi installatie laten inbouwen. De informatie die ik toen had, was dat het een prima combinatie zou zijn. Nu was ik vanmiddag bij de dealer en kwam het gesprek over Lpg en de S/V40's na 2001. Het kwam er in elk geval op neer dat zij niet erg enthousiast (op zn zachtst gezegd) over deze combinatie zijn; ze hadden al een klant gehad die na 45000 km LPG de kop kon laten vervangen...
Dus: dealer is negatief. De Lpi inbouwers zeggen op hun beurt weer dat het wel meevalt en dat als je normaal rijdt er niks mis mee is. Ik snap dat beide partijen natuurlijk naar hun eigen straatje praten.

Nu ben ik daar dus allesbehalve blij mee; de bedoeling was dat mijn auto toch wel een jaartje of 2-3 met gas mee zou moeten kunnen. Ik rijd ongeveer 60-70k km/jaar dus een 2 ton zou die wel mee moeten. Maar nu moet ik zorgen gaan maken over de motor?
Vraag: wie heeft er concrete ervaring met deze serie auto's en Lpi?
Vraag: is het reeel om te verwachten dat ik er nog 2 ton mee moet kunnen rijden?
Vraag: is eventuele slijtage/schade observeerbaar of te voorkomen?

Hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen! Bedankt!
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

Deze vraag zal wel weer het nodige stof doen opwaaien (getuige eerdere topics). Maar goed... een paar vragen zijn o.a. van belang: Hoeveel km heeft je auto gelopen toen je er Lpi in liet zetten? Welk merk Lpi installatie zit er in? Is er een ''zwaardere'' LPG kop opgekomen (zoals de Bi-Fuel al af fabriek heeft)?
Vergeet verder niet dat elk onderdeel van een auto slijt gedurende de km's. Dus niet alleen de motor moet 2 ton meegaan, maar ook de rerst van de onderdelen. Ook hier kun je na verloop van tijd wel wat reparaties verwachten (zoals natuurlijk bij elk merk).

Laat je verder maar niet bang maken door de diverse meningen over dit ondewerp. Er zullen altijd mensen zijn die problemen hebben met (het rijden op) LPG, en er zullen ook altijd voorstanders zijn (zoals ik).
De kans op problemen is wat groter, maar moet je ook niet overdrijven. Als je normaal rijdt, en tijdig onderhoud pleegt (ook kleppen stellen!!) heb je in de regel weinig tot geen problemen.
En een Volvo (vele types) op gas is door de jaren vaak één van de betere combinaties gebleken.

Heb je al problemen meegemaakt? Als ik je verhaal zo lees niet..... dus geen angst. Je rijdt voordelig, dus mocht er onverwacht een keer iets zijn dan heb je deze kosten wel gedekt.
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik begrijp dus dat je het topic Diesel vs LPG wel gedeeltelijk gelezen hebt.

Laat ik alleen maar zeggen:
Alles staat of valt met goed onderhoud. Is er iets wat een oorzaak heeft bij, of ligt aan, de brandstoftoevoer laat dat dan door een LPG-specialist doen. Laat daar geen ongeoefende handen (i.c. monteurs die niets van LPG weten) aan werken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
MarcoF
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.03.2006 - 19:39
Locatie: Zuidoost Brabant
Contacteer:

Om je vragen te beantwoorden: het is een nieuwe Vialle Lpi installatie welke er ingezet is bij 140.000 km, ingebouwd door een erkende inbouwer. Volgens mij is er geen verzwaarde kop ingekomen, maar dat moet ik even nakijken daar ik weet dat de kop wel weggeweest is.
Nu, 7 maanden later staan er 40.000km meer op en behalve het normale onderhoud zijn er geen bijzonderheden te melden, sterker nog hij loopt als een trein.
Ik laat me vooralsnog niet bang maken, hoewel het gesprek vanmorgen me wel 'alert' heeft gemaakt. Ik zal bij de komende beurt (nog 9k km) zeker vragen of de kleppen even bekeken kunnen worden.
V40 PhII 1.8 Sports Edition Europa / black sapphire met / Vialle Lpi
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

MarcoF schreef:.... dat moet ik even nakijken daar ik weet dat de kop wel weggeweest is.
dat zal wel het inlaatspruitstuk geweest zijn, om de injectors er in te persen.
waar is de installatie geplaatst?.
MarcoF
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.03.2006 - 19:39
Locatie: Zuidoost Brabant
Contacteer:

Bij CarCare in Son.
V40 PhII 1.8 Sports Edition Europa / black sapphire met / Vialle Lpi
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

Bij CarCare in Son.
Zat er vandaag og eens over na te denken, maar ik vind het wel raar dat ze geen negatief advies hebben afgegeven voor deze inbouw. Normaal gesproken bouw je in een auto met deze km-stand geen gas meer. Economisch niet meer rendabel, of je moet de auto helemaal af rijden. Ik heb ooit LPI laten inbouwen in een Suzuki Baleno (probleemloos overigens maar toch.... :roll: ). Deze auto had toen een km-stand van 25.000 en deze dealer liet normal tot 40.000 km lpg inbouwen op klant wens. Boven deze km-stand vond hij het al een beetje zinloos worden (investering is nog maar moeilijk terug te verdienen).
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Gebruikersavatar
Ruuds60
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 21.03.2006 - 22:35

Of je die installatie nu wel of niet financieel rendabel kunt maken zul je wel van te voren berekent hebben. Naar mijn snelle rekensom haal je forse voordelen gelet op jouw 'plannen' maar goed.

Laat je inderdaad niet gek maken door de spookverhalen die je van een aantal mensen kunt horen. Deed ik vorige week ook nog en kreeg de opmerking dat er tegenover die verhalen veel meer successtorys staan die je gewoonweg niet hoort. Met goed onderhoud zul je vast nog vele kilometers genieten van je Volvo op LPG!!

Zelf heb ik met andere merken (Opel en Ford :oops: ) zeer goede ervaringen en hoge kilometerstanden zonder extra kosten vanwege LPG. Dat zal bij Volvo echt niet anders zijn. En bedenk dat elke auto ongeacht de brandstof afhankelijk is van gebruik en onderhoud.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Over het op latere kilometerstand laten inbouwen van een LPG installatie kan ik niets zeggen. Die van mij is er bij 0km ingekomen inclusief een lpg kop. Wat ik wel kan zeggen is dat ik in de tijd dat ik hem heb (iets langer dan een jaar en ongeveer 30k km) geen zaken ben tegengekomen die gasgerelateerd zijn.

Vorige week was ik bij de dealer om eens te kijken naar een V70 Classic en heb de dealer gevraagd tot wanneer zij gas nog lieten inbouwen: 150.000 km was het antwoord. Verder vertelde hij me dat hoe nieuwer de auto was hoe minder geschikt. Maar bewezen slecht is het zeker niet.

Een vriend die bij BK werkt sprak over een lijst van geschikte auto´s voor autogas. De X40 stond daar bij.

De staat van de auto cq de motor lijkt mij belangrijker dan de leeftijd of km stand en ik sluit mij aan bij boverstaande:
Met goed onderhoud zul je vast nog vele kilometers genieten van je Volvo op LPG!!
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
MarcoF
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.03.2006 - 19:39
Locatie: Zuidoost Brabant
Contacteer:

marissen schreef:
Bij CarCare in Son.
Zat er vandaag og eens over na te denken, maar ik vind het wel raar dat ze geen negatief advies hebben afgegeven voor deze inbouw. Normaal gesproken bouw je in een auto met deze km-stand geen gas meer. Economisch niet meer rendabel, of je moet de auto helemaal af rijden. (investering is nog maar moeilijk terug te verdienen).
Ik heb meerdere inbouwbedrijven gebeld en geen enkele heeft afgeraden een LPi installatie in te bouwen. Wat betreft het terugverdienen van de installatie; met de kilometers die ik rijd (met iets minder nog) heb ik binnen een jaar de installatie eruit en heb ik een jaar lang milieubewuster gereden. Tot nu toe nog geen enkel probleem gemerkt en daar ging ik ook wel vanuit; als een installatiebedrijf na 50000 km auto's halfgaar al terugkrijgt lijkt het me niet echt een veilige manier van handel drijven!

Wat ook zo 'frappant' is: ik lees hier op het forum 'O je hebt een auto gekocht met 140000 km? Dan is ie net pas ingereden!'. Vervolgens heb je het over een LPi installatie in bouwen bij die kilometerstand en krijg je reacties als 'bij zulke hoge kilometerstanden'. Doet me denken aan een stukje van Youp van het Hek:
"Ik kom bij de dealer voor een onderhoudsbeurt, zegt die verkoper tegen mij:'Zo meneer van het Hek, het wordt weer eens tijd voor een nieuwe he!"
'Nee hoor, deze auto kan makkelijk vier keer de klok rond!'
'Hoe komt u daarbij? Wie heeft dat gezegd?'
'Jij, toen je me dat ding verkocht!'

De 200.000 km is bij een hoop mensen nog steeds een grote drempel, vaak denken ze dat een auto na die twee ton uit elkaar gaat vallen. Ik kan me niet voorstellen dat een merk zoals Volvo auto's bouwt die gewoon niet langer meegaan dan die 'gestelde' kilometers. Ik ga er dan ook vanuit dat ik in elk geval de 300000km moet kunnen halen. Maar als je 60k km per jaar haalt ben je daar nu eenmaal redelijk snel.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Het verschil zit ´m in het volgende: de reputatie van Volvo met betrekking tot hoge kilometrages op gas is ontstaan door de oudere modellen en motoren. Dat wil niet zeggen dat het nu niet meer kan, maar dat de nieuwere motoren er minder geschikt voor zijn, veroorzaakt door een toename in de electronica en verandering van techniek.

Kijkend naar het 850 forum (hieronder) zie ik dat daar mensen zijn geweest die bij 190.000 nog rustig LPG in laten bouwen en doorbollen tot 4 a 5 ton. Maar een 850 is geen X40 er zijn heel veel verschillen. Kenners zien al verschillen tussen de 850 en de X70 classic, en dan heb ik het natuurlijk niet over de optische verschillen.

Bij de huidige modellen staat Volvo, zo heb ik begrepen, niet meer achter LPG.

En nogmaals: het gaat er niet om OF je de 3 ton haalt, maar HOE je die 3 ton haalt.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik hoor niemand iets zeggen over het eventueel stellen van de kleppen en de hoge kosten die daar bij horen!
Ik zeg niet dat het noodzakelijk is om te doen,maar wel is belangrijk om de klepspeling regelmatig te laten controleren.
Het is inderdaad zo,dat er motoren zijn waar ze erg snel inzakken de klepzittingen.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Als ik het al had gezegd, kan jij het toch niet meer te zeggen? :D

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

als we het allebei zeggen komt het beter over!:)
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Ja, maar jij hebt er echt verstand van en ik echt niet! :lol:

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

aldoende leerd men.:)
MarcoF
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.03.2006 - 19:39
Locatie: Zuidoost Brabant
Contacteer:

Het verhaal van de kleppen was mij bekend. Ik heb gevraagd bij de komende onderhoudsbeurt in elk geval even de kleppen na te kijken. Hopelijk doet mn 'Flashlube' wat ie moet doen...de kleppen smeren.
V40 PhII 1.8 Sports Edition Europa / black sapphire met / Vialle Lpi
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat nakijken is niet even!Zo werkt dat niet!
MarcoF
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.03.2006 - 19:39
Locatie: Zuidoost Brabant
Contacteer:

Klepspeling meten is toch niet zo ingewikkeld?
V40 PhII 1.8 Sports Edition Europa / black sapphire met / Vialle Lpi
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

klein uurtje werk.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”