Wat is de levensduur van een set voorremblokken bij een automaat?
Auto is vorig jaar gekocht, 11.000 km mee gereden.
Volgens verkoopfactuur dealer zijn er bij aankoop rondom nieuwe schijven en blokken opgekomen.
Vandaag voor APK bij mijn eigen garage (die heel veel in Volvo doet) blijken de remblokken voor glad versleten, één zat zelfs geen voering meer op! :shock:
Volgens monteur loopt er niets aan of zou er een andere verklaring kunnen zijn voor het feit dat de blokken niet op een normale manier zijn afgesleten.
Mijn vraag nu, hoe lang gaan voorblokken mee bij een V70 automaat?
Van de 11.000 km is 6.000 in de stad afgelegd, 3.500 op vakantie in en naar zuid Frankrijk en 1.500 op snelwegen in NL. Ben geen "sportieve remmer" en beschouw mijzelf als normale rijder. (heb nog nooit zelf remblokken moeten vervangen en wij rijden gemiddeld zo'n 4 à 5 jaar met een auto).
Is dit normaal voor een automaat? Of zou de dealer de blokken vóór niet vervangen hebben?? (deze vraag ligt ook al bij de werkplaats en betreffende verkoper inmiddels!).
gr. Edwin.
Levensduur remblokken bij automaat
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Lijkt me sterk dat de blokken zo snel tot op de draad versleten zijn, maar alles kan natuurlijk. Wat de een als normaal rijgedrag beschouwd vindt de ander asosiaal. Lijkt me dat de blokken niet zijn vervangen als je echt rustig rijdt. Kun je in de historie van de dealer niet zien of ze vervangen zijn? Je kunt ook de dikte van de schijven even laten controleren. Als deze nog op de nieuwmaat zitten (26mm) is het waarschijnlijk toch aan je rijstijl te wijten. Als er al een mm of meer af is hebben ze de schijven in elk geval niet vervangen. Bij nieuwe schijven horen er altijd nieuwe blokken te worden geplaatst.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ik heb met mijn V50 D5 Geartronic in totaal 120.000 km gereden. Bij 20.000 zijn er nieuwe schijven + blokken op gekomen (waren krom).
Deze nieuwe schijven en blokken waren totdat ik de auto verkocht nog in goede staat en nog lang niet versleten.
Dus meer dan 100.000 km met een stel remblokken moet in principe mogelijk zijn.
Deze nieuwe schijven en blokken waren totdat ik de auto verkocht nog in goede staat en nog lang niet versleten.
Dus meer dan 100.000 km met een stel remblokken moet in principe mogelijk zijn.
- 1993SAAB900
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 19:31
Ruim 100.000km. Toen vond de dealer dat ze verwisseld moesten worden.
2007 Volvo V70 2.5T; 2008 Mazda MX-5 Miata
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10698
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Bizar verhaal. Ik heb ff gecheckt de schijven achter hebben er 230.000 km op gezeten voor 130.000 km. De laatse 50K heb ik hem in mijn bezit. En net de complete revisie voor mijn kiezen gehad. Maar 11K lijkt me niet kloppen of je moet onwijs trappen met dat ding....
Hoe langer ik er over nadenk, kan het echt niet anders dan dat de remmelarij niet vervangen kan zijn.
Hoe langer ik er over nadenk, kan het echt niet anders dan dat de remmelarij niet vervangen kan zijn.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
- Locatie: Heerhugowaard
Ik vind het erg snel. Ik heb het idee dat zij bij aankoop niet zijn vervangen. Ik rij ook automaat en heb inmiddels 56000 km erop zitten met nieuwe schijven en blokken. Ik ben een aantal keren in Zuid-Duitsland en Zwitserland geweest met zijn bergen etc. Tot nu toe niets aan de hand qua slijtage patroon.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Ja, vind het ook vreemd. Blokken zijn inmiddels vervangen, € 120 lichter.
Heb het blok met die er nog het beste uitzag mee naar huis genomen en even een foto van gemaakt.
Ben geen remtechneut en weet dan ook niet of dit totaal versleten te noemen is, maar kan wel zien dat er geen blokjes meer opzitten. Volgens garage moet blok vervangen worden als voering even dik als het ijzer waar het opzit? Vergeleken met orgineel vind ik ze er in ieder geval heel dun uitzien en kunnen die geen 10.000 km. (tot aan de theoretische volgende beurt) meer mee.
@ Hans oet Twent, ik trap het gaspedaal best wel eens in, maar dan voornamelijk als ik de ruimte heb op de snelweg. In de stad niet en ik kan nou ook niet zeggen dat ik meer of harder rem dan al de jaren dat ik in de 850's en V40 heb gereden. Met al die auto's hebben wij zo'n 10.000 km per jaar gereden en zoals gezegd nog nooit remblokken of schijven hoeven te vervangen. Laat staan dat ik nu in een jaar tijd een set nieuwe blokken op zou hebben gereden!
Oordeel zelf!
gr. Edwin.
Heb het blok met die er nog het beste uitzag mee naar huis genomen en even een foto van gemaakt.
Ben geen remtechneut en weet dan ook niet of dit totaal versleten te noemen is, maar kan wel zien dat er geen blokjes meer opzitten. Volgens garage moet blok vervangen worden als voering even dik als het ijzer waar het opzit? Vergeleken met orgineel vind ik ze er in ieder geval heel dun uitzien en kunnen die geen 10.000 km. (tot aan de theoretische volgende beurt) meer mee.
@ Hans oet Twent, ik trap het gaspedaal best wel eens in, maar dan voornamelijk als ik de ruimte heb op de snelweg. In de stad niet en ik kan nou ook niet zeggen dat ik meer of harder rem dan al de jaren dat ik in de 850's en V40 heb gereden. Met al die auto's hebben wij zo'n 10.000 km per jaar gereden en zoals gezegd nog nooit remblokken of schijven hoeven te vervangen. Laat staan dat ik nu in een jaar tijd een set nieuwe blokken op zou hebben gereden!
Oordeel zelf!
gr. Edwin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Vorige week schijven en blokken laten wisselen, 110.000km er op gezeten
Handgeschakeld, dat wel
Handgeschakeld, dat wel
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10698
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Edwin,
Je moet wel heeeeel erg trappen om die blokken eraf te krijgen in 11K. En ik kan je melden ik rij ook wel stevig door.
Je moet wel heeeeel erg trappen om die blokken eraf te krijgen in 11K. En ik kan je melden ik rij ook wel stevig door.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Voeringdikte minimum bij de V70:
Voor 3 mm, Achter 2 mm. Dat wil dus wel zeggen dat de dealer ze eerder zal vervangen (en ik ook trouwens). Beetje reserve bij remmen kan nooit kwaad, ik kijk ook niet elke week hoe de voering erbij staat
Marc
(die met een dealeronderhouden leasebak al wel eens met ijzer op ijzer stond, in zijn vakantie....geen volvodealer dat dan weer wel:-))
Voor 3 mm, Achter 2 mm. Dat wil dus wel zeggen dat de dealer ze eerder zal vervangen (en ik ook trouwens). Beetje reserve bij remmen kan nooit kwaad, ik kijk ook niet elke week hoe de voering erbij staat

Marc
(die met een dealeronderhouden leasebak al wel eens met ijzer op ijzer stond, in zijn vakantie....geen volvodealer dat dan weer wel:-))
Het remblokje op de foto is absoluut niet versleten (de scheve kant is nog zichtbaar).
Heb je ook een foto van het slechtste blok?
Is deze van binnenzijde of buitenzijde? Dit kan je zien aan de andere zijde van het remblokje.
Als het andere remblokje geheel versleten is, is het goed mogelijk dat de zuiger in de remklauw niet goed gangbaar is.
Heb je ook een foto van het slechtste blok?
Is deze van binnenzijde of buitenzijde? Dit kan je zien aan de andere zijde van het remblokje.
Als het andere remblokje geheel versleten is, is het goed mogelijk dat de zuiger in de remklauw niet goed gangbaar is.
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Ik heb de onderhoudshistorie van mijn auto er is bij gehaald.
Vorige eigenaar (ik weet niet hoe deze reed)
1e keer remblokken voor vervangen na 65.441 km.
2e keer remblokken voor vervangen na 76.690 km.
Ikzelf (veel in het buitenland en vooral Zwitserland met en zonder caravan)
Caravan weegt 1450kg. en ik maak ritten van minstens 50 km per keer.
3e keer remblokken voor vervangen na 108.369 km
1e keer achterremblokken vervangen na 250.500 km !!!!
Dus jouw 11.000 lijkt mij erg weinig. En zelf denk ik dat de dealer niet de jouw beloofde nieuwe remblokken had gegeven toen je de auto kocht ;-(
Vorige eigenaar (ik weet niet hoe deze reed)
1e keer remblokken voor vervangen na 65.441 km.
2e keer remblokken voor vervangen na 76.690 km.
Ikzelf (veel in het buitenland en vooral Zwitserland met en zonder caravan)
Caravan weegt 1450kg. en ik maak ritten van minstens 50 km per keer.
3e keer remblokken voor vervangen na 108.369 km

1e keer achterremblokken vervangen na 250.500 km !!!!
Dus jouw 11.000 lijkt mij erg weinig. En zelf denk ik dat de dealer niet de jouw beloofde nieuwe remblokken had gegeven toen je de auto kocht ;-(
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Dat remblokje op de foto is nog lang niet versleten! Er zit nog een halve centimeter voering op.
Ik zou dat blokje wel eens willen zien die dan helemaal versleten zou moeten zijn.
Ik zou dat blokje wel eens willen zien die dan helemaal versleten zou moeten zijn.
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Andere blokje is er (denk ik) niet meer...Turbodesk schreef:Dat remblokje op de foto is nog lang niet versleten! Er zit nog een halve centimeter voering op.
Ik zou dat blokje wel eens willen zien die dan helemaal versleten zou moeten zijn.
De voering op deze heb ik even opgemeten en is nog ongeveer 5mm.
Ik heb dus ook geen flauw idee wanneer ie "op" is? Als 3m, de apk norm is zou ie nog 2mm meekunnen, hoeveel km's dat ook mag zijn?
De voering op de achterremblokken is ruim 2x zo dik als het ijzer waar het op zit, zo'n 11 mm ongeveer.
Wellicht heeft de monteur iets overdreven door ze helemaal "op" te noemen, maar dat ze 11.000km geleden spiksplinternieuw waren??
En als Volvo er de servicenorm op nahoudt dat alles aan de auto na een beurt weer minimaal 20.000 km mee moet kunnen tot aan de volgende beurt.....
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Morgen toch maar even langs gaan, onder noemer: "de dealer wil dat blokje toch nog even zien".Edwin schreef:Andere blokje is er (denk ik) niet meer...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Edwin,
Die 3 mm is de Volvo norm, voor de APK hoeft de auto alleen maar voldoende te remmen.
Zo te zien waren de blokken nog niet aan vervanging toe, hetgeen een goede reden is om ze te laten zitten natuurlijk.
Maar als er op de factuur staat dat ze vervangen zijn dan is dat met wat we nu te zien krijgen zeer de vraag. En betalen voor werk dat niet gedaan is noemen we over het algemeen oplichterij?
Het hangt een beetje af van wat je precies hebt afgesproken bij de koop van de auto natuurlijk...
Gr. Marc
Die 3 mm is de Volvo norm, voor de APK hoeft de auto alleen maar voldoende te remmen.
Zo te zien waren de blokken nog niet aan vervanging toe, hetgeen een goede reden is om ze te laten zitten natuurlijk.
Maar als er op de factuur staat dat ze vervangen zijn dan is dat met wat we nu te zien krijgen zeer de vraag. En betalen voor werk dat niet gedaan is noemen we over het algemeen oplichterij?
Het hangt een beetje af van wat je precies hebt afgesproken bij de koop van de auto natuurlijk...
Gr. Marc
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Ja zou kunnen, maar wat heb er uiteindelijk aan? Begrijp me niet verkeerd hoor, ben blij met alle opmerkingen en tips, maar nieuwe blokken zitten er al op, rekening is al gepind, mail ligt al bij dealer...AlexV70 schreef:Morgen toch maar even langs gaan, onder noemer: "de dealer wil dat blokje toch nog even zien".Edwin schreef:Andere blokje is er (denk ik) niet meer...

Enige waar het mij eerlijk gezegd om gaat is dat mij beloofd, en als zodanig verkocht is, dat er bij aanschaf nieuwe blokken op de auto zouden zitten en dat nu blijkt dat dat niet zo is. In de onderhoudshistorie is het ook niet terug te vinden, 4 x schijven wel, 4 x blokken niet. Op faktuur staan ze weer wel!?
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
lees hier ook even: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=47689
Gaat over vast zitten zuiger in remklauw, anders ben je mogelijk over 11.000 km weer aan de beurt.
Gaat over vast zitten zuiger in remklauw, anders ben je mogelijk over 11.000 km weer aan de beurt.