Overwegingen aanschaf/import 700 serie
Geplaatst: 03.02.2012 - 21:52
Hee luitjes,
Ik speel nu al even met het idee om op termijn voor een andere auto te gaan. Niet omdat de 850 niet bevalt, zeker niet! Ik vind het een heerlijke bak, lekker cruisen en power zat. Redenen zijn anders: omdat 'ie me veel kost. Op dit moment ongeveer evenveel als ik verdien met mijn zaterdagbaan, zodat ik naar mijn werk kan komen om geld te verdienen zodat ik de auto kan betalen en op mijn werk kan komen etc enz. Bedrag zit zo rond de 200 aan vaste lasten excl onderhoud, reken er daar nog een euro of 300+ aan gas bij met 1:7 en wat onderhoud en je hebt ongeveer wat ik in de maand verdien. Natuurlijk, ik rijd ook veel daarnaast/niet naar m'n werk, maar het is gewoon veel. In totaal is het zo'n 30K per jaar.
Vandaar dat ik misschien wat anders zou willen. Maar wat? Iets goedkopers, dat sowieso. Maar ik wil wel ruimte houden, met mijn lengte. Liefst nu ook een estate. Dus kijk ik naar Suzuki Alto? Swift? Golf? Tuurlijk niet. Daarnaast gaan die geen 5 ton mee. Dus ik kijk gewoon naar Volvo. Maar die zijn groot, en zwaar. Dus moet het een belastingvrije worden. Wat hou je dan over, als auto die voor dagelijks vervoer gebruikt kan worden? Naar mijn inziens, de 2 en de 7 serie. Waarbij de 7 toch wel mijn voorkeur geniet.
Maar hoeveel kost die dan om te rijden? Nou, uitgaand van een benzineversie, evenveel als mijn 850 op gas. Goedkoper in vaste lasten, duurder met rijden. Gas inbouwen? Duur, onbetaalbaar waarschijnlijk voor mij. Zeker met de prijzen die in NL al voor een WB vrije auto gerekend worden.
Dus toen begon ik te denken over import van een Zweed (Blocket.se). Vaak redelijk onderhouden, en goedkoop, zoals ik hier al heb mogen lezen. Dan kom je aan een lagere aanschaf, maar nog steeds dezelfde maandelijkse kosten.
Dus nu ben ik eigenlijk uitgekomen bij een diesel, bijv. de D24T(ic). Power geef ik niet zoveel om, als ik de berg maar op kom met een aanhangertje erachter. Stoplichtsprintjes is niet echt mijn ding. Ik kan alleen niet echt vinden hoeveel zo een verbruikt. Uitgaande van een <'87 diesel met 1:11? 1:12? kom ik daarmee al €100-€150 per maand goedkoper uit. Geld dat ik graag voor andere dingen over houd.
Enige is wel dat Zweden volgens mij een aversie hebben van diesels, want haast niet te vinden?
Als ik er een zou kunnen vinden en halen, zou dat eind augustus worden en <€1000 incl RDW keuring moeten kosten. Oh ja, en ik moet 'm naar Nederland kunnen rijden.
Zit ik hiermee enigzins realistisch of moet ik toch naar iets anders kijken/de 850 houden?
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik speel nu al even met het idee om op termijn voor een andere auto te gaan. Niet omdat de 850 niet bevalt, zeker niet! Ik vind het een heerlijke bak, lekker cruisen en power zat. Redenen zijn anders: omdat 'ie me veel kost. Op dit moment ongeveer evenveel als ik verdien met mijn zaterdagbaan, zodat ik naar mijn werk kan komen om geld te verdienen zodat ik de auto kan betalen en op mijn werk kan komen etc enz. Bedrag zit zo rond de 200 aan vaste lasten excl onderhoud, reken er daar nog een euro of 300+ aan gas bij met 1:7 en wat onderhoud en je hebt ongeveer wat ik in de maand verdien. Natuurlijk, ik rijd ook veel daarnaast/niet naar m'n werk, maar het is gewoon veel. In totaal is het zo'n 30K per jaar.
Vandaar dat ik misschien wat anders zou willen. Maar wat? Iets goedkopers, dat sowieso. Maar ik wil wel ruimte houden, met mijn lengte. Liefst nu ook een estate. Dus kijk ik naar Suzuki Alto? Swift? Golf? Tuurlijk niet. Daarnaast gaan die geen 5 ton mee. Dus ik kijk gewoon naar Volvo. Maar die zijn groot, en zwaar. Dus moet het een belastingvrije worden. Wat hou je dan over, als auto die voor dagelijks vervoer gebruikt kan worden? Naar mijn inziens, de 2 en de 7 serie. Waarbij de 7 toch wel mijn voorkeur geniet.
Maar hoeveel kost die dan om te rijden? Nou, uitgaand van een benzineversie, evenveel als mijn 850 op gas. Goedkoper in vaste lasten, duurder met rijden. Gas inbouwen? Duur, onbetaalbaar waarschijnlijk voor mij. Zeker met de prijzen die in NL al voor een WB vrije auto gerekend worden.
Dus toen begon ik te denken over import van een Zweed (Blocket.se). Vaak redelijk onderhouden, en goedkoop, zoals ik hier al heb mogen lezen. Dan kom je aan een lagere aanschaf, maar nog steeds dezelfde maandelijkse kosten.
Dus nu ben ik eigenlijk uitgekomen bij een diesel, bijv. de D24T(ic). Power geef ik niet zoveel om, als ik de berg maar op kom met een aanhangertje erachter. Stoplichtsprintjes is niet echt mijn ding. Ik kan alleen niet echt vinden hoeveel zo een verbruikt. Uitgaande van een <'87 diesel met 1:11? 1:12? kom ik daarmee al €100-€150 per maand goedkoper uit. Geld dat ik graag voor andere dingen over houd.
Enige is wel dat Zweden volgens mij een aversie hebben van diesels, want haast niet te vinden?
Als ik er een zou kunnen vinden en halen, zou dat eind augustus worden en <€1000 incl RDW keuring moeten kosten. Oh ja, en ik moet 'm naar Nederland kunnen rijden.
Zit ik hiermee enigzins realistisch of moet ik toch naar iets anders kijken/de 850 houden?
Alvast bedankt voor de reacties!