Overwegingen aanschaf/import 700 serie

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Hee luitjes,

Ik speel nu al even met het idee om op termijn voor een andere auto te gaan. Niet omdat de 850 niet bevalt, zeker niet! Ik vind het een heerlijke bak, lekker cruisen en power zat. Redenen zijn anders: omdat 'ie me veel kost. Op dit moment ongeveer evenveel als ik verdien met mijn zaterdagbaan, zodat ik naar mijn werk kan komen om geld te verdienen zodat ik de auto kan betalen en op mijn werk kan komen etc enz. Bedrag zit zo rond de 200 aan vaste lasten excl onderhoud, reken er daar nog een euro of 300+ aan gas bij met 1:7 en wat onderhoud en je hebt ongeveer wat ik in de maand verdien. Natuurlijk, ik rijd ook veel daarnaast/niet naar m'n werk, maar het is gewoon veel. In totaal is het zo'n 30K per jaar.

Vandaar dat ik misschien wat anders zou willen. Maar wat? Iets goedkopers, dat sowieso. Maar ik wil wel ruimte houden, met mijn lengte. Liefst nu ook een estate. Dus kijk ik naar Suzuki Alto? Swift? Golf? Tuurlijk niet. Daarnaast gaan die geen 5 ton mee. Dus ik kijk gewoon naar Volvo. Maar die zijn groot, en zwaar.  Dus moet het een belastingvrije worden. Wat hou je dan over, als auto die voor dagelijks vervoer gebruikt kan worden? Naar mijn inziens, de 2 en de 7 serie. Waarbij de 7 toch wel mijn voorkeur geniet.

Maar hoeveel kost die dan om te rijden? Nou, uitgaand van een benzineversie, evenveel als mijn 850 op gas. Goedkoper in vaste lasten, duurder met rijden. Gas inbouwen? Duur, onbetaalbaar waarschijnlijk voor mij. Zeker met de prijzen die in NL al voor een WB vrije auto gerekend worden.

Dus toen begon ik te denken over import van een Zweed (Blocket.se). Vaak redelijk onderhouden, en goedkoop, zoals ik hier al heb mogen lezen. Dan kom je aan een lagere aanschaf, maar nog steeds dezelfde maandelijkse kosten. 

Dus nu ben ik eigenlijk uitgekomen bij een diesel, bijv. de D24T(ic). Power geef ik niet zoveel om, als ik de berg maar op kom met een aanhangertje erachter. Stoplichtsprintjes is niet echt mijn ding. Ik kan alleen niet echt vinden hoeveel zo een verbruikt. Uitgaande van een <'87 diesel met 1:11? 1:12? kom ik daarmee al €100-€150 per maand goedkoper uit. Geld dat ik graag voor andere dingen over houd. 

Enige is wel dat Zweden volgens mij een aversie hebben van diesels, want haast niet te vinden?

Als ik er een zou kunnen vinden en halen, zou dat eind augustus worden en <€1000 incl RDW keuring moeten kosten. Oh ja, en ik moet 'm naar Nederland kunnen rijden. 

Zit ik hiermee enigzins realistisch of moet ik toch naar iets anders kijken/de 850 houden?


Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Ziko
4th Gear member
Berichten: 544
Lid geworden op: 03.03.2010 - 12:23
Locatie: Velp

Nee lijkt me niet realistisch.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Als het puur om goedkoper rijden gaat, zou ik lekker terug gaan naar een 400-serie op G3.
Oude diesels vind je niet veel in Zweden. Ook zijn daar relatief gezien net zo weinig 'knappe' auto's als in Nederland. De kans dat je hier op basis van wat foto's een auto uitzoekt die daar bij bezichtiging(of eigenlijk koop, je gaat niet onverrichter zaken weer naar huis) net zo mooi is als op de foto's, is simpelweg nihil.
Zeker gezien je budget, denk ik dat het een dikke no-go wordt. Ten eerste beginnen de Zweden ook wel door te krijgen dat een knappe auto geld oplevert. Ten tweede; wat nou als je op de terugweg strandt in Noord Duitsland, met autopech, en de garage kan hem repareren voor 800 euro, wat doe je dan? Ten derde; hoe weet je zeker dat de auto die je daar koopt niet veel achterstallig onderhoud heeft, of dure reparaties op korte termijn? Bij een gebruikte auto weet je immers nooit wat je koopt.

Overigens vind je op MP ook wel belastingvrije 2/7 series voor rond de 1000 euro. Stil in een hoekje blijven zitten en toehappen wanneer de kans zich voordoet.

Als ik jou was zou ik kijken voor een belastingvrije 340 (360 is minder zuinig), of een 440/460 of 480. Met een 480 wil je echt wel gezien worden, een unieke auto met een heel eigen karakter. Bij rustig rijden deed ik daarmee 1:14.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Zo alleen voor het geld doe ik het hier wel overkomen hè? :-P Maar nee, dat is niet het geval. Bij de 440 wel, geef ik toe. Maar zo'n RWD baksteen is gewoon een machtige bak, en het is nu eenmaal dat ik student ben en van minder dan 4 cijfers in de maand rond moet komen dus daarom tast ik mijn opties af onder het motto: nee heb je...

Terug naar de 400 heb ik overwogen, maar is mij te klein. Ik zat met de stoel helemaal achteruit alsnog met mijn benen tegen het stuur en met stoel 1 standje naar voren kon ik niet meer naar links knipperen. 300 heb ik overwogen, maar is te klein. Ik wil het liefst een estate...


Overigens kunnen ook andere landen hoor! Belgie, Duitsland, frankrijk voor mijn part ;-)
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

als je student bent zou je geeneens Volvo moeten willen rijden.
het bewijs dat je je 2maanden geleden aangeschafte 850 nu al te duur vind....

ik zeg:zoekzoeki alto,voorstoel eruit,zodat je op de achterbank kunt gaan zitten
en ;voila, beenruimte te over.
geen glans zonder wrijving
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Ik weet niet waar jij de woorden te duur leest maargoed.

850 rijd ik sowieso nog een maand of 8. Misschien wel langer. Dat ik mijn geld liever uitgeef aan een auto dan aan bier, is mijn goed recht. Dat ik de optie bekijk om wel in een Volvo te blijven rijden, maar te kijken of er iets goedkopers is, lijkt me niet zo raar. Dat ik een comfortabele, veilige, ruime auto wil voor liefst niet al te veel, lijkt me ook niet raar. Dat hij daarnaast ook betrouwbaar moet zijn, dat ik er met 4 mensen mee op vakantie moet kunnen en dat 'ie ook met deze temperaturen normaal moet starten, dan snappen we toch hopelijk allebei dat er maar één optie is.


Even on-topic: kort gezegd, voor een budget van E1000,- is er dus geen/heel moeilijk een fatsoenlijke WBvrije diesel uit het buitenland te halen?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13750
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

nee, en zo'n VW diesel is dan ook nog eens een relatief onbetrouwbaar ding in vergelijking met een 4 cil benzinemotor van Volvo uit die tijd, staar je niet te zeer blind op de literprijs van dieselolie
Broabander
4th Gear member
Berichten: 659
Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
Locatie: Tilburg

Okee dankjulliewel, dan laat ik dat plan varen ;-)
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Nee, niet realistisch

Hoewel je misschien nog wel een D24Tic in België kan vinden voor die 1000 Euro zal deze niet van voor 86 zijn.

Verder zijn goede D24Tic's behoorlijk zeldzaam en voordat je een beetje het noodzakelijke en preventieve onderhoud achter de rug hebt zit je op een veelvoud van die 1000 Euro. Zelfs met een auto van na 86

Goedkoop autorijden kan hier; 219 E p/m incl.
http://www.mijndomein.nl/auto
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Broabander schreef:Ik weet niet waar jij de woorden te duur leest maargoed.

[/quote="Broabander"]Vandaar dat ik misschien wat anders zou willen. Maar wat? Iets goedkopers, dat sowieso.[/quote]

hier mischien?
als je iets goedkopers zoekt,vind je het huidige doorgaans te duur.
geen glans zonder wrijving
Mr.H.
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 07.01.2012 - 11:25

toppertje schreef:als je student bent zou je geeneens Volvo moeten willen rijden.
het bewijs dat je je 2maanden geleden aangeschafte 850 nu al te duur vind....

ik zeg:zoekzoeki alto,voorstoel eruit,zodat je op de achterbank kunt gaan zitten
en ;voila, beenruimte te over.
Ik ben ook student en rij ook Volvo.
Erg?
1994 Saab 900 2.3
1997 BMW 520i
2000 Lancia Lybra 2.0
1991 Volvo 960 3.0
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

erg wat?
geen glans zonder wrijving
Mr.H.
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 07.01.2012 - 11:25

Bedoelde meer dat het gewoon prima kan. Zie geen reden waarom je het niet zou willen zegmaar :P
1994 Saab 900 2.3
1997 BMW 520i
2000 Lancia Lybra 2.0
1991 Volvo 960 3.0
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Mits je verwachtingen realistisch zijn moet het idd kunnen.

Je hebt trouwens al een aardige staat van dienst voor je leeftijd zie ik*, al deze prachtige automobielen zijn inmiddels ter ziele?



* Uitgaand van je profiel info en onderschrift
rotterdammertje010
3rd Gear member
Berichten: 299
Lid geworden op: 03.12.2010 - 00:03
Locatie: genk

ik heb sinds kort een 1988 740TD
en vindt het een geweldige wagen
4 versnellingsbak + overdrive ben ik helemaal verliefd op
120 op de snelweg in overdrive nog geen 1500 toeren en in de overdrive gas geven en gewoon gaan
heerlijkkk
1996 tot - Volvo 440 1.8i uit 1996
2011 tot - Volvo 740 TD uit 1987
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

rotterdammertje010 schreef:ik heb sinds kort een 1988 740TD
en vindt het een geweldige wagen
4 versnellingsbak + overdrive ben ik helemaal verliefd op
120 op de snelweg in overdrive nog geen 1500 toeren en in de overdrive gas geven en gewoon gaan
heerlijkkk
120 km/h @ 1500 rpm :shock:
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21401
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

3100 zal eerder.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Mr.H.
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 07.01.2012 - 11:25

DawnBlueED schreef:Mits je verwachtingen realistisch zijn moet het idd kunnen.

Je hebt trouwens al een aardige staat van dienst voor je leeftijd zie ik*, al deze prachtige automobielen zijn inmiddels ter ziele?



* Uitgaand van je profiel info en onderschrift
Hee thanx! Ben echt een autofreak dus vandaar denk ik die auto's :P
Die Saab en BMW heb ik verkocht. Die Lancia is helaas totall loss(in economische zin) en wordt gestript en gesloopt :(
Maar die Volvo is wel by far het fijnst van de 4.
1994 Saab 900 2.3
1997 BMW 520i
2000 Lancia Lybra 2.0
1991 Volvo 960 3.0
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ik denk dat je met je 850 beter uit bent. Erg goede auto's en redelijk goedkoop in onderhoud.

Belastingvrjj is leuk. Rij zelf ook veel belasting vrij maar hebben wel meer onderhoud nodig.

En je rijd nu g3 dus erg goedkoop brabdstof. Daar kan je met een diesel niet tegen op.

Maar tijdens mijn studie was ik al blij dat ik mijn 205 kon blijven rijden...
Belastingvrij is zeker niet de oplossing...
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Mr.H. schreef: Hee thanx! Ben echt een autofreak dus vandaar denk ik die auto's :P
Die Saab en BMW heb ik verkocht. Die Lancia is helaas totall loss(in economische zin) en wordt gestript en gesloopt :(
Maar die Volvo is wel by far het fijnst van de 4.
Alle vier op hun eigen manier heerlijke auto's om in te rijden :)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”