valse lucht standkachel xc90?

Plaats reactie
tetro73
1st Gear member

Hallo allemaal,

Afgelopen donderdag is mijn standkachel veiligheidshalve uitgeslagen met de de melding brandstofniveau te laag. Natuurlijk stom om zolang met tanken te wachten, maar ja het gebeurd....toen gelijk getankt en gisteren de standkachel weer op timer ingesteld. Bij aankomst in de auto was hij niet aangeslagen. Gisteren bij de dealer geweest en die vermoedde lucht in de toevoer waardoor hij gelijk uitslaat, wat logisch klinkt. De hele boel gereset, maar helaas wilde hij op timer vanmorgen weer niet aanslaan. Zowel als bij timer als bij direkte activering geeft hij na 1 sec AAN op het display, gelijk UIT en activeerd de kachel dus niet.

alles lijkt er dus op dat er idd valse lucht in het spel is. Wie weet hoe dit te verhelpen? Probleem is natuurlijk( buiten de extreme temperaturen buiten op dit moment) dat als ik maandag weer bij de dealer ben en hijm de foutcode er weer uit haalt, zonder dat eea getest kan worden, aangezien mijn mototr dan al warm is....

graag jullie mening, alvast hartelijk dank!!!

vriendelijke groet
bob
toppertje
6th Gear member

mijn mening?
de auto NU (zaterdag) bij de dealer neerzetten,dan kunnen ze hem maandagmorgen
testen en meten alstie koud is
geen glans zonder wrijving
Johan s60
6th Gear member

laten ontluchten bij de dealer, echter moet ie dat ook zelf kunnen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
tetro73
1st Gear member

nu neerzetten is geen optie toppertje, fietsen is een beetje lastig met dit weer.....

enig idee johan, hoe je zelf kan ontluchten??
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

tetro73 schreef:nu neerzetten is geen optie toppertje, fietsen is een beetje lastig met dit weer.....
leen auto?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
tetro73
1st Gear member

jaja, er is natuurlijk altijd wel wat te bedenken, maar ik ben er niet meer zo happig op.....
helaas is mijn ervaring met dit soort klachten icm de volvodealer niet heel erg positief....hij is al zo vaak onnodig bij de garage geweest :-x ( zie eerdere topics van mij) waar de dealer de oplossing niet wist er en ik uiteindelijk met behulp van jullie :thumbleft: op het forum ZELF de oplossing bij hun aandroeg.....
Johan s60
6th Gear member

Probeer het een paar keer handmatig, maar als ie een aantal keer niet start, kan die wellicht blokkeren totdat de storing verholpen is, dat is iig wel zo bij de aftermarket kachels.

Het de-blokkeren moet denk ik wel bij de dealer.
tetro73
1st Gear member

Bedoel je handmatig de "direkte start functie' inschakelen of iets anders? Is er geen mogelijkheid om de brandstoftoevoer ahw te forceren en daarmee "te ontluchten"?( of handmatig ontluchten naturlijk...?) Hoe zou de dealer anders ontluchten?
Johan s60
6th Gear member

ja ik bedoel de direkt start functie, volgens mij is het zelf ontluchtend, maar wellicht kan de dealer het via de computer doen.

Toen ik die van mijn had ingebouwd (niet orgineel volvo) was het hele systeem nog niet gevuld, maar je hoorde de pomp gewoon iets harder pompen, en werkte vrijwel meteen.

Maar de eerste start (vanaf nieuw) heeft het iets meer geduld voordat het geblokeerd wordt voor veiligheids redenen

Maar eigenlijk in jouw geval werkt het samen met de brandstof meter, dus als er te weinig brandstof in zit schakeld de kachel uit, en kan dus geen lucht aanzuigen.
tetro73
1st Gear member

dan klinkt het toch als een ander probleem......Wellicht toch een probleem zoals met de vlamsensor oid....... Ik za maandag dan toch maar even de parameters laten uitlezen.....
tetro73
1st Gear member

het koude weer maar even overwonnen en op onderzoek uit....

Ik heb het brandstofslangetje (diesel) van de standkachel afgehaald. zowel bij activeren "direkte start" als bij starten van de D5 motor, komt er geen diesel uit het losgekoppelde slangetje, klopt dit? Mijn boerenverstand zegt me dat er toch druk op zou moeten staan bij het lopen van de brandstofpomp, of werkt dit via een ander meganisme( aparte brandstofpomp, onderdruk standkachel oid?)?
Oceanracer
Geartronic member

Om weer even op te warmen kun je dit topic wellicht even doorlezen... Succes!
Mijn standkachel is van het type dat de brandstofpomp linksachter bij het diesel filter heeft zitten. Na het losmaken van de persleiding van de brandstofpomp aan de kachel bleek dat er geen diesel bij de kachel kwam.
Dat kon minimaal twee redenen hebben:
Leiding verstopt of pomp verpompt / werkt niet (tikt overigens wel ten teken dat de pomp stroom krijgt).
De leiding aan de pomp losgemaakt en doorgeblazen. Daarna gecheckt of de pomp wel onder 15 graden gemonteerd is. D.w.z. dat de perszijde van de pomp (deze is naar de buitenzijde van de auto gericht) hoger moet liggen dan de zuigzijde i.v.m. evt. luchtbellen in de pomp.

De pomp was in mijn geval nagenoeg horizontaal geplaatst en met wat buigwerk en twee tierips was het probleem verholpen.
Vervolgens de zuigleiding losgemaakt aan de pomp en daar aan gezogen en daar kwam voldoende diesel uit.
Dus pomp krijgt diesel, tikt ten teken dat hij werkt, leiding en brander doorgeblazen dus moet het ook bij de brander kunnen komen.
gloeiplug werd ook heet in de ventilatiefase dus alles ok om te kunnen starten.
Na 2 keer een start cyclus te hebben doorlopen liep de kachel weer. Duurt uiteraard even voor de persleiding weer gevuld is met diesel alvorens de kachel aanslaat.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
tetro73
1st Gear member

dank je!!!!
Johan s60
6th Gear member

Kan ook zijn dat ie om veligheids redenen de pomp niet aanstuurt, ik zou ff naar de dealer gaan
tetro73
1st Gear member

dat lijkt me idd ( weer) de enige optie... afgelopen vrijdag is hij dus al
ge de-blokkeerd/reset. het topic waar oceanracer op wijst verteld ook wel veel vergelijkbare gevallen, maar dan met wisselende oplossingen......
tetro73
1st Gear member

Ik ben eruit: afgelopen maandag bij dealer geweest. Deze heeft de foutmelding weer gereset en de kachel weer geactiveerd. Hij bleek hem vrijdag ook wel getest te hebben, maar alleen in de voorverwarmfase( een soort ventilatiestand) en niet de echte verbrandingsfase. Nu hij dit maandag probeerde ontbrandde de kachel inderdaad niet en sloeg hij na 3 keer weer in de beveiligingsmodus.

Vandaag heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken:

linker koplamp verwijderd, bumper gedeeltelijk verwijderd( alleen het zwarte gedeelte, koelslangen van de standkachel afgehaald en gedicht met een wijnkurk, brandstofleiding van kachel losgekoppeld en de standkachel in zijn geheel uit de auto verwijderd. dit waren 3 boutjes losmaken en een beetje stoeien.....

vervolgens de gehele kachel systematisch op mijn gemakje uit elkaar gehaald en wat bleek: het rotortje wat de benzine moet vernevelen was volledig losgeraakt en was een eigen plekje op gaan zoeken in de verbrandingskamer! alles geheel schoongemaakt( wat een hoeveelheid roet!) inclusief bougie en vlamsensor( wattenstaafje). vervolgens de rotor weer vastgezet (met locktite voor de zekerheid) en alles in elkaargezet.

vice versa alles weer op de auto en.........it was alive!!! zonder enig opstartprobleem , maar wel met heel veel rook is hij voluit gestart en blijven branden totdat de auto weer heerlijk warm was!

conclusie: het grote probleem is het lostrillen van 1 boutje!!!
Nu maar hopen dat de locktite zijn werk blijft doen.

iedereen hartelijk dank voor het meedenken en hopelijk kan dit topit in de toekomst weer ioemand anders helpen!

voor nu ga ik het topit dus maar met een goed resultaat afsluiten.
Oceanracer
Geartronic member

Fijn om te lezen dat het weer werkt! Zo simpel kan het soms zijn... :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
tetro73
1st Gear member

:thumbleft:
Johan s60
6th Gear member

Leuk dat je het zelf heb opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”