960 3.0 liter verbruikt koelvloeistof

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Patrol
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.07.2005 - 17:19

Beste Volvo-liefhebbers,

Eindelijk na veel zeuren bij manlief nu toch weer een Volvo, na jaren een 480 gereden te hebben en daarna een Alfa. Manlief vindt Volvo's saai....... :wink: Maar hij is autogek genoeg om dan ook direct een bijzondere uit te zoeken. Een 960 3.0 liter op gas.

Het probleem is dat hij langzaam meer koelvloeistof gaat gebruiken, iemand bekend met dit euvel? Voordat manlief gaat zoeken, lijkt het hem handig als hij begint met zoeken naar het meest wwarschijnlijke. De auto is van 1996 met bijna 280.000 kilometer op de teller. Als ik rijd hoor ik soms een hoog piepend geluid.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Moeilijk te zeggen met dit weer maar rookt hij erg veel witte rook en ruikt dat zoet?
Witte drap in olie? Of gowoon ergens lek? Km stand is erg laat. Ze kunnen met gemak meer km's halen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Meestal de waterpomp die lekt..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Patrol
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.07.2005 - 17:19

arjan_de_jong schreef:Moeilijk te zeggen met dit weer maar rookt hij erg veel witte rook en ruikt dat zoet?
Witte drap in olie? Of gowoon ergens lek? Km stand is erg laat. Ze kunnen met gemak meer km's halen.
Geen witte rook, ja nu als ik 's ochtends start bij -15...maar dat is vlot voorbij. Overigens wil de automaat dan ook moeilijk schakelen.... :shock: Maar dat heeft alles met de koude te maken. Geen zoete geur, dus het lijkt inderdaad niet op een koppakking.

Olie is ook heel schoon. Ik denk, mede omdat ik vanochtend het fluittoontje harder hoorder ( had de radio uit ), dat het ergens een lekje is... het klonk ook echt zo, af en toe een sputtertje tussendoor.

Wij gaan er dus vanuit dat het ergens lekt, maar waar......????
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Zo'n lek kan overal zitten. Beste is om de motor warm te rijden, stationair laten draaien en goed kijken. Als het steeds meer gaat lekken zou ik eerst de radiateur en zoals Mario al aangeeft de waterpomp verdenken. Verder de dop v.h. expansievat, waterslangen, en voelen of de bijrijdersmat onderop nat is ivm lekkende kachelradiateur. Goed kijken of er ergens groene aanslag te zien is van verdampende koelvloeistof.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Bij mij zit er kleurloze koelvloeistof is dus op kleur kan je niet altijd uitgaan.

Je oan ook bij een garage het systeem onder druk lateb zetten dan zie je snel zat waar hij lek is. Nadeel is wel dat er dan een kans is dat ie gelijk goed lek is en je niet verder kan rijden.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

In het ergste geval: scheurtje in het onderblok, meestal onder het uitlaatspruitstuk.
Zie bijvoorbeeld: http://www.volvo700vereniging.nl/node/24811
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

kijk aan de voorkant onder de auto aan de onderzijde van het distributiedeksel of daar koelvloeistof sporen zitten,zoja,dan is de waterpomp lek.
Vandaar misschien ook het piepende geluid wat je hoort,niet te lang wachten met kijken,als het inderdaad de pomp is die stuk loopt,dan loopt je motor in de soep,de distributieriem loopt er dan namelijk af!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Botjo
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.10.2008 - 16:07
Locatie: Utrecht

heb het zelfde euvel gehad , met korte ritjes koelvloeistof kwijt raken en met de kilometers naar het buitenland helemaal niet , nergens een lek kunnen vinden tot dat we de distributie gingen vervangen , was de waterpomp TOCH overleden , vandaar ook de piep , alles vervangen en nergens last meer van
Op zoek naar Omega V6 , gevonden Volvo 960 Ambassador Line , 2.5 Liter , 6 cilinder in lijn , had me 20 jaar eerder moeten overkomen
Met dank aan een kak madam mijn 960 uit '95 20 cm korter en dus total los,lekker he,balle achter het stuur ipv op de weg te letten!!!!!
Opel Omega V6 automaat 1994
Volvo 960 2,4 ltr 1995

Volvo S70 2,4 Dec 1999 , TOPPIE
Gebruikersavatar
Botjo
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.10.2008 - 16:07
Locatie: Utrecht

Iroll schreef:Zo'n lek kan overal zitten. Beste is om de motor warm te rijden, stationair laten draaien en goed kijken. Als het steeds meer gaat lekken zou ik eerst de radiateur en zoals Mario al aangeeft de waterpomp verdenken. Verder de dop v.h. expansievat, waterslangen, en voelen of de bijrijdersmat onderop nat is ivm lekkende kachelradiateur. Goed kijken of er ergens groene aanslag te zien is van verdampende koelvloeistof.
als je kachel radiateur lek is dan ruik je dat en heb je vette aanslag op je voorruit als je je blower an hebt
Op zoek naar Omega V6 , gevonden Volvo 960 Ambassador Line , 2.5 Liter , 6 cilinder in lijn , had me 20 jaar eerder moeten overkomen
Met dank aan een kak madam mijn 960 uit '95 20 cm korter en dus total los,lekker he,balle achter het stuur ipv op de weg te letten!!!!!
Opel Omega V6 automaat 1994
Volvo 960 2,4 ltr 1995

Volvo S70 2,4 Dec 1999 , TOPPIE
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Botjo schreef:
Iroll schreef:Zo'n lek kan overal zitten. Beste is om de motor warm te rijden, stationair laten draaien en goed kijken. Als het steeds meer gaat lekken zou ik eerst de radiateur en zoals Mario al aangeeft de waterpomp verdenken. Verder de dop v.h. expansievat, waterslangen, en voelen of de bijrijdersmat onderop nat is ivm lekkende kachelradiateur. Goed kijken of er ergens groene aanslag te zien is van verdampende koelvloeistof.
als je kachel radiateur lek is dan ruik je dat en heb je vette aanslag op je voorruit als je je blower an hebt
Dat ligt eraan op welke plek hij lekt,de kachel!
Patrol
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.07.2005 - 17:19

Nou het systeem is onder druk gezet en zowaar vloog er een slangenklem los....... wij blij echter was dat het euvel niet, want ik kon vanmiddag weer bijvullen. Manlief heeft net onder de matten gevoeld en daar is het nat.....dat in combinatie met geur als de blower aanstaat en een vette voorruit is het plaatje compleet.

Manlief wil nu zelf een nieuwe gaan plaatsen, is dat te doen voor een hobby sleutelaar? Zo ja waar moet hij aan denken?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21401
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hoeveel ATV heeft je partner nog staan dit jaar?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Patrol
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.07.2005 - 17:19

piet22 schreef:In het ergste geval: scheurtje in het onderblok, meestal onder het uitlaatspruitstuk.
Zie bijvoorbeeld: http://www.volvo700vereniging.nl/node/24811
Ja dank voor u reactie, maar u bent wel van de doemscenario's..... Op zich prima hoor, maar wij zijn altijd positief ingesteld. Dus toen wij afgelopen augustus met onze trouwauto ( Daimler) stil stonden voor de trouwlocatie met een stomende motor riepen de twee mensen met echt verstand van auto's: koppakking..........(bijna) manlief riep kapotte slang....dat laatste was het dus.
Patrol
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.07.2005 - 17:19

Msuidgeest schreef:Hoeveel ATV heeft je partner nog staan dit jaar?
Hij is zzp'er, zonder werk.......tijd zat dus.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21401
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zelfstandige Zonder Poen. Niet zo mooi, dacht ik.

Een 960 is een redelijk complexe auto. Zonder technische ondersteuning toch een behoorlijke klus.
Ga eens uit van 2 werkdagen en zorg van te voren dat je onderdelen in huis hebt waarvan je denkt dat ze vervangen moeten worden. De dealer wil daar vast wel mee helpen uitzoeken.
Maak af en toe een foto of tekening van wat je doet om het in elkaar schroeven te vergemakkelijken.

En ga eens lezen op de site van de 700-vereniging: meer dan genoeg kennis, kunde en ervaring. Er zijn zelfs sleuteldagen georganiseerd om zelf aan je auto te werken.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Toevallig sta ik voor dezelfde klus, en heb me er al redelijk in verdiept.
Een nieuwe heater exchanger kost bij de dealer ongeveer € 450. Is een smak geld.
Een optie is van de sloop of tweede hands, stukken goedkoper, ik heb ze gezien tussen de € 75 en € 150. Nadeel, ze zijn net zo oud, en hebben ook niet het eeuwige leven... (dus hoelang wil je er nog mee rijden, is een afweging) Dus een kans dat je vrij snel deze zelfde pokkeklus weer moet doen.

Een nieuwe bij VOMD ( http://www.vomd.nl/index.php?main_page= ... cts_id=919) kost bijna € 110, heeft artikelnummer 1307236, dit is hetzelfde nummer als in VIDA. Desnoods met de oude in je hand ernaar toe, en vergelijken maar.
Dit nummer is voor als je ECC hebt, heb je dat niet, of geen airco, is een ander nummer (dacht ik)

Hier zie je hoe alles zit, een layout van VADIS:
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... rchString=
Item 8 is de heater exchanger, en kast 19, de luchtverdeler met de servo's zit er voor, en moet verwijderd worden, vandaar dat alles los moet, ivm de ruimte.


Op zijn Nederlands: het is een K*T klus. Alle onderste kunstof panelen van het dashboard eraf, handschoenekastje eraf, en relaiskast (achter de radio) verwijderen (dus daarmee ook de middentunnel.)
Reken ongeveer op 10-15 uur werk als je geduldig bent (veel dingen kunststof, dus voorzichtig met lostrekken, anders KRAK.

En als je net zo breed bent als ik met ook lompe vingers, haal je voorstoel er ook uit :) :) Scheelt toch weer wat lelijke woorden.

succes.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Er staat een verhaal met foto's van een V90 op het engelse volvo forum

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=61218

Het stuur zit aan de andere kant dus het is niet helemaal vergelijkbaar maar het geeft wel een idee van de klus.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Andere en goedkopere optie is de radiateur te laten reviseren. Istie weer zo goed als nieuw en je bespaart weer flink. Er zijn zat revisiebedrijven die dat doen. Informeer daar ook eens naar zou ik zeggen. Vaak hebben ze die op voorraad liggen, oude inleveren en gereviseerde meenemen.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Kachelradiateur voor een type met airco kost 132 euro bruto ex btw,
van het merk Nissens,is goede kwaliteit.
De maten van het ding zijn:245-188-49mm
Het is ongeveer 6.5 uur werk.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”