Chiptunen S80 170Pk automaat?

Plaats reactie
josas1
3rd Gear member

Als totale leek:
Doen of heeft t geen zin.....?
Een beetje meer power zou lekker zijn, maar als ik er maar een paar pk's op vooruit ga, dan heeft t voor mij geen zin om er een paar honderd euro tegenaan te gooien.
Kan t überhaupt bij deze motor?
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
t5power
5th Gear member

heeft bijna geen nut, was wel een goede optie geweest voor je vorige auto :)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Heeft inderdaad geen zin, een enkele tuner kan er een pk'tje of 8/9 vinden..., maar dan ben je 300-400 euro kwijt en dat lijkt me die kleine stijging niet echt waard?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
V70/2.4D/2003
8th Gear member

'T zal in dit geval wel onzin zijn maar probeer het eens met een powerbox en kijk of daar wat te halen is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

Ik zou een powerbox niet aanraden maar:

http://www.tuning-powerbox.nl/volvo-tun ... pk-pb.html
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Wel een winst van 15 hele paarden en 30 Nm. En dat voor krap 300 euro, zou een alternatief (kunnen) zijn.
Vigilat ut quiescant
josas1
3rd Gear member

Laguna-S60 schreef:Ik zou een powerbox niet aanraden maar:

http://www.tuning-powerbox.nl/volvo-tun ... pk-pb.html
Mmm....#-o
Of bovenstaande wat is?
is er al veel bekend/ervaring over/met dat powerbox chippen?
Zal de site nog es verder uitpluizen..
Tja 15 paarden voor zo'n €300, Is het de moeite?
Ik ga ff verder twijfelen..
V40 1.8 automaat my 2003
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

De powerbox verhoogt de inspuit druk van de brandstof alleen wat in de toekomst schade aan het blok kan gaan geven..., daarom heb ik zelf liever een echte chip want dan worden er meer factoren aangepast...
15. Waarom geen powerbox?

In tegenstelling tot wat een powerbox verkoper u wil doen geloven kunnen wij u garanderen dat een Powerbox niet goed of slecht werkt op moderne motoren ( EDC17 ) en simpelweg schadelijk is. De nieuwe generatie ecu's detecteert ook het plaatsen van een powerbox. Dus ook al verwijderd u de powerbox voor de servicebeurt dan nog kan de dealer zien dat er een tuning poging is gedaan.
We leggen u kort uit waarom een Powerbox een amateuristische manier van tunen is. Omdat de powerbox maar een klein aantal factoren kan aanpassen is de toepassing onvoldoende veilig te noemen. Door alleen de inspuitdruk ( raildruk ) te verhogen, neemt de ingespoten diesel hoeveelheid drastisch toe, dit levert misschien in eerste instantie meer koppel, maar ook de ingespoten brandstof voor het bovenste dode punt neemt hierdoor toe. Hierdoor ontstaat een situatie die vergelijkbaar is met het vervroegen van het inspuitmoment. De dieselmotor zal dus een hogere tot veel te hoge topdruk en -temperatuur opbouwen. Een standaard dieselmotor zal dit niet lang uithouden. Door de veel te hoge verbrandingstemperatuur in de commonrail en cilinderkamerdruk vertoont de gemiddelde zuiger al snel barsten, waardoor compressieverlies optreedt. De eerstvolgende keer dat de dieselmotor dan zwaarder belast wordt, ontstaan hoge temperaturen in de barst waardoor plaatselijk de zuigerlegering smelt. Met een gat in de zuiger tot gevolg! Powerbox systemen kunnen informatie over de gaspedaalstand niet aanpassen, wat tot abnormaal hoge koppelingsslip lijdt bij auto's met een automatische versnellingsbak. Ook zullen deze dieselmotoren vaak luider draaien (meer ‘dieselklop’). De te hoge koppelslip zal uiteindelijk ook lijden tot schade aan de automatische versnellingsbak zoals bij een multitronic of DSG. Wij raden daarom het gebruik van dergelijke kastjes af.
Er word ook wel eens gesproken over een Powerbox welke alle kenvelden aanpast, deze bestaan niet omdat dit simpelweg niet kan.
Maar ik ben nu aan het mailen met dat bedrijf omdat de koppel stijging nogal hoog is voor onze auto dus ik ben wel benieuwd hoe dat berekent is..

Verder is 300 euro naar mijn mening niet veel..., maar of het goed gebeurt is dan punt 2 (de originele TTE powerbox in de corolla van mijn oom kostte 800 euro en een goede voor renault (van elia) kost 500 euro :roll: )
josas1
3rd Gear member

Laguna-S60 schreef:De powerbox verhoogt de inspuit druk van de brandstof alleen wat in de toekomst schade aan het blok kan gaan geven..., daarom heb ik zelf liever een echte chip want dan worden er meer factoren aangepast...
15. Waarom geen powerbox?

In tegenstelling tot wat een powerbox verkoper u wil doen geloven kunnen wij u garanderen dat een Powerbox niet goed of slecht werkt op moderne motoren ( EDC17 ) en simpelweg schadelijk is. De nieuwe generatie ecu's detecteert ook het plaatsen van een powerbox. Dus ook al verwijderd u de powerbox voor de servicebeurt dan nog kan de dealer zien dat er een tuning poging is gedaan.
We leggen u kort uit waarom een Powerbox een amateuristische manier van tunen is. Omdat de powerbox maar een klein aantal factoren kan aanpassen is de toepassing onvoldoende veilig te noemen. Door alleen de inspuitdruk ( raildruk ) te verhogen, neemt de ingespoten diesel hoeveelheid drastisch toe, dit levert misschien in eerste instantie meer koppel, maar ook de ingespoten brandstof voor het bovenste dode punt neemt hierdoor toe. Hierdoor ontstaat een situatie die vergelijkbaar is met het vervroegen van het inspuitmoment. De dieselmotor zal dus een hogere tot veel te hoge topdruk en -temperatuur opbouwen. Een standaard dieselmotor zal dit niet lang uithouden. Door de veel te hoge verbrandingstemperatuur in de commonrail en cilinderkamerdruk vertoont de gemiddelde zuiger al snel barsten, waardoor compressieverlies optreedt. De eerstvolgende keer dat de dieselmotor dan zwaarder belast wordt, ontstaan hoge temperaturen in de barst waardoor plaatselijk de zuigerlegering smelt. Met een gat in de zuiger tot gevolg! Powerbox systemen kunnen informatie over de gaspedaalstand niet aanpassen, wat tot abnormaal hoge koppelingsslip lijdt bij auto's met een automatische versnellingsbak. Ook zullen deze dieselmotoren vaak luider draaien (meer ‘dieselklop’). De te hoge koppelslip zal uiteindelijk ook lijden tot schade aan de automatische versnellingsbak zoals bij een multitronic of DSG. Wij raden daarom het gebruik van dergelijke kastjes af.
Er word ook wel eens gesproken over een Powerbox welke alle kenvelden aanpast, deze bestaan niet omdat dit simpelweg niet kan.
Maar ik ben nu aan het mailen met dat bedrijf omdat de koppel stijging nogal hoog is voor onze auto dus ik ben wel benieuwd hoe dat berekent is..

Verder is 300 euro naar mijn mening niet veel..., maar of het goed gebeurt is dan punt 2 (de originele TTE powerbox in de corolla van mijn oom kostte 800 euro en een goede voor renault (van elia) kost 500 euro :roll: )
Goed verhaal Laguna-S60.
Dit overtuigd iig niet om voor een powerbox te gaan!
V40 1.8 automaat my 2003
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

=D>
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Die 15 pk merk je pas als je met maximaal toerental gaat rijden. En omdat bijna niemand dat wil of doet, heb je bij normale omstandigheden maar enkele pk's winst.
En zo worden die pk's wel erg duur.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
josas1
3rd Gear member

Msuidgeest schreef:Die 15 pk merk je pas als je met maximaal toerental gaat rijden. En omdat bijna niemand dat wil of doet, heb je bij normale omstandigheden maar enkele pk's winst.
En zo worden die pk's wel erg duur.
En die NM's dan?
V40 1.8 automaat my 2003
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Daarvoor zijn we de specs van die powerbox nodig maar, vraag je nu eens af:
300 euro voor iets wat niets of nauwelijks winst zal leveren maar de kans op gedoe met de auto aanzienlijk doet toenemen. Het is het eigenlijk net niet.
Vigilat ut quiescant
josas1
3rd Gear member

V70/2.4D/2003 schreef:Daarvoor zijn we de specs van die powerbox nodig maar, vraag je nu eens af:
300 euro voor iets wat niets of nauwelijks winst zal leveren maar de kans op gedoe met de auto aanzienlijk doet toenemen. Het is het eigenlijk net niet.
Okay, ik ben overtuigd genoeg.
Niet doen dus.
Ga me geen ellende op de nek halen met een paar paarden meer :wink:
V40 1.8 automaat my 2003
Plaats reactie

Terug naar “S80”