1.6d Motor valt uit/noodloop

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
peters54
2nd Gear member

Goedemorgen,

Eergisteren en gisteren een probleem meegemaakt dat ik nog niet had gehad met mijn auto, ik ken het wel van een andere 1.6d.

Tijdens een rit waarin de auto gewoon op bedrijfstemperatuur kwam ging hij in de noodloop, geen kracht meer – maximaal 110 km/u.

Later van de snelweg af begon de motor met belasting ook te bokken en sloeg uiteindelijk volledig af. Auto langs de kant, opnieuw starten (overigens geen meldingen op dashboard) en rustig verder rijden.

LMM sensor stekker afgekoppeld, leek iets soepeler te rijden, maar nog steeds bij hoge belasting een uitval.

Al met al rustig terug naar huis gereden (onder 2000 toeren) en zelf even onder de motorkap gekeken.

Constatering dat er (optisch) geen scheuren in de turboslangen zit, maar ik zag wel dat één van de slangen (zie onder) een klem miste en los was. Die heb ik tijdelijk vastgetaped met het idee dat het weer goed was. Na het rijden bleef hetzelfde probleem bestaan.

Afbeelding

De pechhulp er naar laten kijken die hem heeft uigelezen. Losse (overdruk?)turboslang was volgens hem geen probleem. Na het uitlezen de volgende foutcodes gevonden:

P1181
P0100
P0113
P1180
P0089
P0234
U0167
P138B
P1103

Auto staat nu bij de garage, ben benieuwd wat het is… iemand een idee?
MarioC70
6th Gear member

het zal ongetwijfeld de losse turboslang zijn die de storingen veroorzaakt.
Dan gaat hij van alles opgeven,slang goed monteren,goed vastzetten en wissen die storingen.
peters54
2nd Gear member

Maar na het goed vastzetten (echt luchtdicht) deed hij nog hetzelfde
MarioC70
6th Gear member

zijn toen ook de storingen gewist eerst,zonee,dan staan die er dus nog in,eerst wissen dus en de slang met tape vastzetten,dat werkt natuurlijk niet die blaast de turbo er zo weer af of los.Enig idee hoeveel druk er op die slangen staan?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
peters54
2nd Gear member

ANWB ging niet wissen want dan kon de garage de codes zien. Slang staat misschien wel veel druk op maar heeft het gehouden - ik heb 75 km snelweg gereden en na controle zag het er prima uit.
MarioC70
6th Gear member

peters54 schreef:ANWB ging niet wissen want dan kon de garage de codes zien. Slang staat misschien wel veel druk op maar heeft het gehouden - ik heb 75 km snelweg gereden en na controle zag het er prima uit.

Hij moet wel eerst uitgelezen worden en gewist,dan zal hij wel weer goed lopen.
peters54
2nd Gear member

Inderdaad, uitgelezen - gewist en nieuwste software erop gezet. Ze hebben alleen de slang opnieuw aangesloten (nieuwe klem). Tape zat er goed omheen zei de monteur.

Opgelost alleen nog een raadsel hoe de slang los kon komen....
janvanmeer
3rd Gear member

peters54 schreef:Inderdaad, uitgelezen - gewist en nieuwste software erop gezet. Ze hebben alleen de slang opnieuw aangesloten (nieuwe klem). Tape zat er goed omheen zei de monteur.

Opgelost alleen nog een raadsel hoe de slang los kon komen....
Waarom nieuwe software. Als een auto goed heeft gelopen waarom deze wijzigen? De oorzaak van probleem moet toch iets anders zijn dan de software. Als de software echt het probleem zou zijn dan kan de auto voorheen toch ook niet goed gelopen hebben.
Bij mijn andere auto, een mercedes SLK, krijg ik altijd keurig een uitnodiging om met mijn auto langs te gaan voor een servicebeurt waarbij de laatste software wordt geupdate staat vermeld. Als ik bij de garage kom verteld men mij dat men met de software nooit iets doet als de auto goed loopt.
Het blijkt in de praktijk zo te zijn dat het juist problemen op kan gaan leveren als men gaat updaten. Na een update, dat is het vervelende, kan deze niet meer in de oude toestand terug gezet worden.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”